Wat missen we ano 2009 nog in Nederland ?

Tony

Administrator
Medewerker
Als reactie op deze thread Hoeveel Importeurs Nog ?! en een aantal reacties in die thread zou ik wel willen weten wat we nog missen in Nederland.

Laten we de importeurs een klein beetje op weg helpen! Het zou helemaal mooi zijn als jullie antwoord onderbouwd kunnen worden met een filmpje zodat we ook gelijk zien wat je bedoelt. Kan je er geen flmpje van vinden dan mag je ook een ander filmpje die we bijvorbeeld online hebben staan gebruiken als het op het effect of manier van schieten lijkt van jou idee.

Laten we het wel realistisch houden. Jullie weten dat er 15 gram per tube in mag zitten en dat we nu op een maximaal van 30mm wat betreft het kaliber zitten.

maartenvincent

Registered User
Re: Wat missen we nog in Nederland ?

Wat ik wil valt (nog) niet binnen de wetgeving (flashkruit, meer sas per tube). Ik mis niet veel aan het consumenten aanbod van vandaag.
Als het dan toch moet :cheesy: : is het mogelijk om een girandola-achtig stuk vuurwerk in Nederland te krijgen (of is dat er al?)?

EDIT: begrijp me niet verkeerd: ik hoef geen Cobra 6 spul of shells te hebben. Maar cakes met 25 gram per shot of knallers met 2 gram flash, je weet wel net als in België, dan hoef je niet meer illegaal naar België te rijden.

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Re: Wat missen we nog in Nederland ?

een cake met ringeffecten
Met als finale een triple schot zoals van de "colour ring thunder pijlen"

Verder kunnen ze nog steeds putten uit dit topic: http://www.freakpyromaniacs.com/forum/consumenten-vuurwerk-nederland-algemeen/15656-wat-mis-je-nog-in-het-nederlandse-vuurwerkaanbod.html

Al is er sinds die tijd al aardig wat verbeterd. Dat het kleinere (grond)vuurwerk zal verbeteren wordt meer en meer een utopie, vrees ik.

Wat betreft cake-effecten
Ik zou graag méér toepassing zien van de fellere kleuren die we terug zien in producten als X-box (Lesli), Cris Cros (Beko) en Angel Eyes (Lesli). Dit is al aan het toenemen, maar wordt dan vaak toch weer gecombineerd met standaard/kwalitatief mindere kleuren of slechte crackling :sick:. Als je al besluit om die mooie kleuren te gebruiken, vergal het dan niet!

Verder zou ik het effect dat we o.a. terugzien in de film van de pyromusical van ricasa (2009 part 2) op 1.10-1.55 graag eens uit een consu blokje zien knallen. (Ik meen dat hier ook nog een knallende variant van bestaat, ook terug gezien in een spaanse film, maar weet niet meer welke)
De horsetail van Zena komt hier op dit moment het dichtst in de buurt, maar is het toch net niet.

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:

Richardus

Registered User
Oranje, goed fel oranje... het vroeger zeldzamere paars, roze en geel begint al gemeengoed te worden :p goed oranje is volgens mij nóg moeilijker...

halfomhalf boeketten: dus de ene helft een kleur, de andere helft een andere

brocades die ns een keer niet goudkleurig zijn, maar blauw, rood of groen ofzo (kan dat?)

bombettes die uiteenknallen in wegrazende fluiters...

een gogetter-cake

Laatst bewerkt:

looneytunie

Registered User
Scherpe prijzen.
Laat ze maar eens ophouden met potten die 3 maal 3 keer over de kop gaan voordat het bij de consument belandt. En ja ik heb de inkoopprijzen gezien bij sommige winkels en deze zijn vervolgens nog 2 tot 3 maal over de kop gegaan voor het vuurwerk krantje.

3 á 4 euro potjes zoals in duitsland. Dat mis ik nog het meest.

Tony

Administrator
Medewerker
Scherpe prijzen.
Laat ze maar eens ophouden met potten die 3 maal 3 keer over de kop gaan voordat het bij de consument belandt. En ja ik heb de inkoopprijzen gezien bij sommige winkels en deze zijn vervolgens nog 2 tot 3 maal over de kop gegaan voor het vuurwerk krantje.

3 á 4 euro potjes zoals in duitsland. Dat mis ik nog het meest.

Prijzen praten we in andere threads over. Hier over effecten en soort.
Aub on Topic!

KoenL

Registered User
Ik denk dat we heel veel effecten wel in een product terug kunnen vinden. Maar wat missen we? Toch wel wat.

Een voorbeeld is de Heavenly Red waar Broekhoff mee komt. Ik zou die ook graag in andere kleuren zien, maar dan ook echt alleen maar crossettes en dus geen crackling finale.

Net als de single shots. Zena heeft momenteel de Flower Power. Een mooie single shot met een grote en volle groene peony. Waarom dan alleen groen? Maak hetzelfde product maar dan met meerdere kleuren. Maak er vervolgens een leuk 'single shot kitje' van en je hebt een product wat het in mijn ogen goed zou doen onder de klanten.

Met andere woorden; meer kleuren verwerken in dezelfde producten. Leuk voor de show en leuk voor het beeld in de straat.

Wat ik ook nog mis zijn candles met mooie staarten. Die zou ik dolgraag in mijn collectie willen hebben. :nuts:

Verder meer dan tevreden hoor over het aanbod, maar of het beter kan? Ja daar ben ik van overtuigd.

Tony

Administrator
Medewerker
een cake met ringeffecten

Dit is denk ik met het caliber van 30mm niet mogelijk. En aangezien er naar mij idee geen ballshells mogen worden gebruikt in Nederlands consumenten vuurwerk en je dit wel nodig hebt wil je het goed doen.

halfomhalf boeketten: dus de ene helft een kleur, de andere helft een andere

bombettes die uiteenknallen in wegrazende fluiters...

een gogetter-cake

Half om Half boeketten kom je denk ik op hetzelfde verhaal als met de ring effecten. Is dit wel mooi als je geen groot boeket wat rond is eruit kan knallen?

Bombettes met fluiters heb ik gezien! Bij Broekhoff op de demo. De cake die dit heeft zit in een pakket en die films moet ik nog maken. Daar ga ik morgen voor zorgen. Er moet nog flink wat aan gesleuteld worden maar er is een begin. Ik vond ze namelijk te zacht.,

Go-Getters effect heeft Bek in hun Swimming stars cake.

Richardus

Registered User
Van de rings en halfomhalf boekettten kan ik goed inkomen: alleen al het gemis van ronde bombettes maakt dat al vrijwel onmogelijk.

Ben benieuwd naar de cake met fluiters! Dat kán dus wel? Jeeeeee

Ik vind die Swimming Stars goed bedoeld, maar matig uit de verf komen. Het is in principe wel een érg leuke en bijzondere cake, als maar 'ns meer dan de helft ook écht een eindje zwommen... Ik dacht meer aan hoe je ze in grote shows ziet: gewoon recht omhooggaand en daarin aan snelheid winnend, hoewel dat opzij zwemmen ook leuk is als dat eenmaal lukt. En dat dan met een klein begeleidend minetje d'r onder...hmmm...

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Hmm dat hier nog niemand van het vuurwerk museum heeft gepost.

Ik mis de knallers met buskruit, die wel lekker knallen.
Met goed stevig vastgedraaid papier, zodat de knal goed tot zijn recht komt.

En dat het geheel lekker snippert.

Moet echt mogelijk zijn.

Red Eagle

Registered User
Inderdaad de snipperende knallers zou ik ook wel terug willen zien.
Hadden toch een bepaalde eigen geur en smeulde zo lekker na!!

Verder zou ik het mooi vinden als ze een cake kunnen maken met een string parachutes
die aan elkaar zitten.(ooit eens gezien op een fallas video van caballer).
Die fluit bombettes zouden ook erg leuk zijn.
Verder nog die stroboscoop flitsen die uit een shell komen.Volgens mij hangen die ook aan een parachute.De effecten zijn te vinden op Fallas dvd 2006.
zal proberen er een filmpje van te vinden.Mocht iemand het weten mag die hem ook posten.Verder hebben we in Nederland niet veel te klagen

je ziet ze hier bij de 55 sec

Laatst bewerkt:

Richardus

Registered User
Niet iedereen weet genoeg van de pyrotechniek om te weten wat wel of niet haalbaar is met 15gr. en 30mm...

Wat mis jij nog, Tony?

Tony

Administrator
Medewerker
Effecten uit shells blijft een totaal ander verhaal dan consumenten vuurwerk. De effecten kunnen soms iets nagebootst worden maar het verschil is erg groot. We hebben het in Consumenten vuurwerk altijd over Willow. Nou, ik heb eens willows gezien dat zag er toch heel anders uit. Die effecten in het goud waren net als de boom Willow (TreurWilig)

De effecten van de princess bombe is ook niet te doen. Dat is al heel erg moeilijk en vaak niet haalbaar met 3 inch bommen. Alle effecten zijn te koop vanaf 5 inch. Dus als je zulke fantastische effecten ziet dan kan je er bijna vanuit gaan dat dit niet mogelijk is in het consumenten vuurwerk wat wij mogen hebben.

In Amerika is dat weer een ander vergaal. Die mogen wel kaliber 75mm (3 inch) in consumenten cakes gebruiken(Max 500gram zoals ons) en dan kan je al veel meer.

Ik ben vannacht bezig geweest om te kijken of er in Amerika wat speciale cakes waren gebracht die wij nog niet hebben. Er zijn een aantal leuke bij. Wat ik zelf ook zoek zijn echt stukjes consumenten vuurwerk uit het prof afgeleid. Mines met fluit, mines met knal, pijlen met ring effect, bombettes met fluit, hummers etc. Dat zijn effecten die we nog niet goed genoeg op onze markt zien.

Er zit denk ik nog heel veel ruime in de keuze effecten en manieren van schieten die wij in Nederland zien en die te krijgen zijn. Ik zal wat leuke dingen opzoeken die leuk zijn en waar de Nederlandse importeur verbetering in kan maken etc.

Z@P

Registered User
Wat ik nog mis zijn fatsoenlijke romeinse kaarsen, niet met een lullig gekleurd balletje al kunnen die ook wel leuk zijn als het niet van die budget dingen zijn. Nee romeinse kaarsen met mooie kometen en tails, glittering kometen etc.
Misschien wel fluitcandles of crossette candles dat moet toch mogelijk zijn? En dan leuk in een waaier vorm zetten als ondersteuning bij cakes, ik zie het al helemaal voor me.

Red Eagle

Registered User
Waar is nu het realisme gebleven ?!

Dromen mag toch???

Begrijp je wel maar het effect waar ik het over heb zou toch
gemaakt kunnen worden?

Heb al jaren geen goede parachute pijl of cake meer gezien
Zena deed verwoede pogingen vorig jaar met hun parachute cake
Nadeel van die cake was alleen dat je dr 3 moest kopen om het effect goed te kunnen zien.
Een parachutepijl met een goede felle lichtkogel (zoiets als die noodsignalen)
moet toch tot de mogelijkheden kunnen horen in Nederland?

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Mijn reactie over realisme was niet voor jou bedoeld maar voor de post onder jou. Als je me posts erna ook leest zie je ook dat ik die als voorbeeld aanhaal. En in mijn eerste post vraag ik ook of we realistisch kunnen blijven. Ik wil ook wel 6 pointed crysanthums in een cake zien maar ik weet ook dat zoiets onmogelijk is.

Wat bereft lichtkogels/Parachutes. Hier staat ook wat over omschreven in het vuurwerkbesluit. Het mag niet te lang branden, omdat ze niet willen dat het op een noodsignaal lijkt. Het maken ervan is geen probleem maar we mogen het gewoon niet hebben in dit geval.

Bovenaan