Wat missen jullie op FPM

rodepo

Registered User
Even uit nieuwsgierigheid.
Wat maakt een database anders dan de topic starts? Wat verwacht je er van?
In de database kon je ook lijsten maken. Ik gebruikte het om wenslijstejes te maken en definitieve lijsten. Eeuwig zonde dat al die info er niet meer is. Ook was het een soort museum voor producten die niet meer werden ingekocht.
Na de hack is het niet meer teruggekomen. Snap ik wel het is echt mega veel werk zoiets bij houden.
Waren mooie tijden

firewire

Registered User
In de database kon je ook lijsten maken. Ik gebruikte het om wenslijstejes te maken en definitieve lijsten. Eeuwig zonde dat al die info er niet meer is. Ook was het een soort museum voor producten die niet meer werden ingekocht.
Na de hack is het niet meer teruggekomen. Snap ik wel het is echt mega veel werk zoiets bij houden.
Waren mooie tijden
Misschien heb je hier wat aan?

Knettermans

Bronzen Member
vuurwerkbieb is op zich een prima zoekmachine maar wat ik daar juist mis en hier wel heb zijn de straatfilmpjes en reacties op een product. Daarnaast mist vuurwerkbieb sowieso een belangrijke eigenschap bij de specificaties en dat is de tube diameter.

Hier zoeken naar producten gaat prima als je maar een vinkje zet bij "Zoek alleen in titels".

Een lijstje met producten voor jezelf maken kun je natuurlijk ook prima in Excel doen, of om het helemaal modern te maken, met Google Spreadsheets. Je kunt dan voor jezelf alle info toevoegen die je maar wilt en een link naar het product topic hier om daar snel naartoe te gaan.

Z@P

Registered User
Nog en PSje..

Ik ga proberen wat tijd vrij te maken en wat oude bandjes opnieuw te bewerken. Er zijn zo ontzettend veel beelden die we nooit ;) online hebben gezet en dat is eeuwig zonde!
Tof ik kan niet wachten. Heb je toevallig ook nog beelden van het fireworks symposium in Valencia 2003? En de oude fallas beelden van rond die tijd? Of nog wat echte fpm classic straatfilms.

1Salute

Registered User
Even betreft mijzelf. Ik heb tot 2020 ontzettend veel tijd in de website gestoken.
Vaak niet minder dat 12 tot 16uur per dag. Dat klinkt als veel maar zoveel werk zit erin als je het goed wilt doen en als je alles goed wilt onderhouden. Dat is inclusief het netwerken bij de schietbedrijven en importeurs.

Yes, met oud en nieuw filmden we ontzettend veel en hadden we altijd gave beelden alleen op een gegeven moment ben je meer met het filmen bezig dan met het genieten van die ene dag of die ene speciale show. Ik zelf ben met oud en nieuw tegenwoordig de man die zijn kids in de gaten moet houden. Die hebben qua afsteken (buiten 00.00uur) het stokje wel overgenomen. Ondanks dat ik Oud en Nieuw nog steeds koester is het door een tekort aan tijd (eigen bedrijf) niet meer te doen om nog zoveel tijd aan vuurwerk te besteden. De Corona periode heeft er ook niet echt bij geholpen. Ik was het persoonlijk even helemaal kwijt. Ik heb in 2023 k denk wel 200 product filmpjes gekeken omdat ik gewoon niet meer wist wat ik moest kopen terwijl dat voor die periode echt ondenkbaar was.

Uiteraard gaan we straks tijdens Fallas de Valencia ook weer ons best doen om de beste films en mooiste foto's te maken..En zo op naar de volgende events.
Helemaal begrijpelijk. Zoiets had ik me ook voorgesteld toen ik dit opschreef. Destijds snapte ik eerder niet hoe je het voor elkaar kreeg om zoveel voor dit forum te doen. Maar terugkomend op de vraag wat ik mis: dat genoemde dingen zijn wel de punten die voor mij hier belangrijk zijn/waren, zonder dat als kritiek te bedoelen.

Leuk dat er weer nieuwe en 'oude nieuwe' films komen!

bridge

Bronzen Member
Waren mooie tijden
Dit is het inderdaad wel een beetje. de compleetheid, met plaatjes en ook met archief etc. Voor mij was de database het hart van FPM. produkttopics zoals nu is totaal niet te vergelijken met de sfeer die de database uitstraalde. Overigens kon je via de database altijd naar een produkttopic. dan stond er :: klik hier voor het produkttopic. Ook had je een lijst met FPM aanraders. In mijn beleving was de site toen veel completer, professioneler.

firewire

Registered User
Tof ik kan niet wachten. Heb je toevallig ook nog beelden van het fireworks symposium in Valencia 2003? En de oude fallas beelden van rond die tijd? Of nog wat echte fpm classic straatfilms.
Als we verzoekjes mogen doen.😇

De Castillo van Vincente Caballer 2005? of was het 2004? Toen er ‘voor het eerst’ een leuk gemixt groepje ontstond en een rustig afgelegen Palau werd ontdekt als mooi stookplekje voor uitsluitend vuurwerk uit de winkeltjes aldaar.

Laatst bewerkt:

Z@P

Registered User

De Castillo van Vincente Caballer 2005? of was het 2004? Toen er ‘voor het eerst’ een leuk gemixt groepje ontstond en een rustig afgelegen Palau werd ontdekt als mooi stookplekje voor uitsluitend vuurwerk uit de winkeltjes aldaar.
Was dat 2004 met die hoogwerkers en dikke rijen single en volop groot kalibers

Vuurwerk023

Registered User
De oude garde waar ik mee ben opgegroeid op dit forum… :( Helaas alleen nog echte diehards actief!
Nee maar even zonder dollen, mis ik eerlijk gezegd niet echt iets. Zit hier vooral nog voor de gezelligheid en het helpen van elkaar met collecties samenstellen en reacties op producten en freakacties.

Schuim

Moderator
Medewerker
Dit is het inderdaad wel een beetje. de compleetheid, met plaatjes en ook met archief etc. Voor mij was de database het hart van FPM. produkttopics zoals nu is totaal niet te vergelijken met de sfeer die de database uitstraalde. Overigens kon je via de database altijd naar een produkttopic. dan stond er :: klik hier voor het produkttopic. Ook had je een lijst met FPM aanraders. In mijn beleving was de site toen veel completer, professioneler.

Word een beetje een long-read dus een bakje koffie of pilsje dr bij is een aanrader :)

Zal is een tipje van de sluier doen, van een projectje wat ik op dit moment in de ijskast heb staan wegens tijdgebrek.
Ook het wisselen van baan in combinatie met een opleiding in de tijd dat ik er mee bezig was hebben het project alleen maar dieper in de ijskast gestopt.
Ik had bij de vorige werkgever namelijk de tijd om nog is wat dingen tussendoor te doen, dat lukt me nu echt niet meer, en zorgt er voor dat ik het met 1 a 2 uurtjes per dag aan vrije tijd moet doen, die ik ook wel is graag wil kunnen inzetten om andere projectjes in en om het huis draaiend te houden (denk aan huis automatisering via Home Assistant of gewoon is een kozijntje schilderen) en dan moet er nog een beetje gemodderd en gepost worden op FPM.

Zal ook is wat dingen benoemen waar ik tegen aan liep.
En wat in mijn ogen een van de redenen is dat andere database projecten ook niet zo hard lopen.

Ik ben dik 2,5 jaar bezig geweest aan website die ik in uiteindelijke vorm graag in combinatie wilde laten draaien met FPM.
Ja een echte database, met enkel rouwe info, waarop je kon filteren, en lijstjes kon bijhouden.

Mijn grootste voorbeeld, de Tweakers Pricewatch, maar dan met vuurwerk info, goed gecategoriseerd, zoals de site Feuerwerk Datenbank van de Duitse buren van Feuerwerk Forum en dan dat de boel wel fatsoenlijk en niet zo log werkt als bij de van hun. Filterbaar en uiteraard met een wenslijst.
En geloof me, ik heb een aantal keren redelijk dicht tegen het lanceren van de proefversie aangezeten.

Ik heb bijna 100mb (wat klinkt dat weinig) aan excel bestanden met 1000en regels aan rouwe product info.
1739610910907.png
Maar data is verslavend, dus hoe ver ga je in het verzamelen en verwerken :)
Het gevaar van goed is te.

Het verkrijgen van data en dat verwerken zijn de grote uitdagingen.
Databases werken alleen goed als je schone data hebt, en er aan je cellen en kolommen de zelfde naamgeving zit.
Als er importeurs zijn die je netjes een Excel bestand aanleveren waarbij je enkel je kolommen hoeft te hernoemen, dan is dat heerlijk.
Wil je er dan een productafbeelding en filmpje bij hebben moet je die linkjes er zelf bij gaan zoeken en koppelen.

Hoewel er ook een NL importeur is die je zelfs die linkjes bij de productregels aanlevert in het zelfde bestand, hulde daarvoor! :love: 💪

Dus dan kom je al snel in de wereld van "scraping" terecht, programmaatjes "botjes" die een website uitpluizen en de info die je er kan vinden in regels en kolommen plakt.
Die botjes moet je dan zelf even uitleggen hoe de website werk en deze levert je dan data aan.
Rauwe data, die niet in een standaard format en naamvoering te vinden is, die je dus zelf moet gaan verwijzen en hernoemen.
Je moet er maar zin in hebben, maar mocht het graag doen met een pilsje er bij op de vrijdag avond :)

Maar als een importeur dan besluit halverwege het jaar besluit niet enkel een nieuwe lijn, maar gewoon even alle producten te vervangen, dan zakt je de moed wel aardig in de schoenen.
Het zelfde geld eigenlijk voor de product info die we hier op FPM plaatsen. Het is allemaal data die je moet verwerken en helaas geen simpele druk op de knop.
En wil je de grote boze Google een beetje te vriend houden, dan doe je dat in een vaste duidelijke opmaak.

Wil je dit geheel aan FPM koppelen, dan kun je twee kanten op.
De info van FPM af scrapen en op je site posten.
Of andersom, maar dan zou je je product eerst op de site moeten posten en er voor zorgen dat good old FPM_bot er een topic voor aan maakt, welke je dan weer moet linken in je productpost op de database site.
En koppelen of samen laten werken van verschillende software is bijna altijd vragen om problemen (kuch, belastingdienst, kuch).

Ik ben helaas geen software developer of code wizard, dus ben met veel dingen ook van anderen afhankelijk, wat het ook nog is lastiger maakt.

Toch verwerk ik op dit moment nog steeds wel de nodige data.
En een scrape van bijvoorbeeld FPM zou me bijna alle actuele data op leveren, in een goed format, die ik zou kunnen gebruiken.
Voor als de site er klaar voor is..
Maar dan komt de momenteel beschikbare vrije tijd weer om de hoek.
Dus nouja, ik er klaar voor ben. Want moet het karretje toch vooral zelf gaan trekken in het begin.

SrCl2

Registered User
Ik zou graag gebruik willen kunnen maken van de zoekfunctie als ik niet ben ingelogd.
Uit veiligheidsoverwegingen sla ik namelijk nóóit wachtwoorden en/of inloggegevens op (zelfs niet op m'n eigen desktopcomputer).

Tony

Administrator
Medewerker

De show waar jullie het over hebben "ZE GAAN DOOOOR" is geschoten tijdens het IFS in 2003.
Tijdens 2003 / 2004 gingen we als eerste Freaks stoken op Palau. Ik denk dat het Fallas 2004 was.

firewire

Registered User
De show waar jullie het over hebben "ZE GAAN DOOOOR" is geschoten tijdens het IFS in 2003.
Tijdens 2003 / 2004 gingen we als eerste Freaks stoken op Palau. Ik denk dat het Fallas 2004 was.
2004 was mijn Fallas ontmaagding en toen deed Vincente dat brute steppen op die hoogwerkers wat Z@p ook noemde.

Ik heb je destijds wel ‘ns om de film/DVD daarvan gevraagd maar daar was toen iets mee geloof ik.

Maar dat je dat riep, herinner ik me ook nog goed!
Ik krijg er weer kippevel van.
Kan je dat stukje ook posten?
Daar zullen meer van genieten.

Ik dacht datdat ook 2004 was, maar dan ist de 2003 trigger geweest om direct voor 2004 te boeken. Bedankt daarvoor.😆💪🏼🙏🏼

gietjo

Registered User
Ik mis hier vooral de bedrijvigheid. Waar het een paar jaar geleden vanaf september vaak lekker druk begon te worden met uiteraard december als uitschieter. Heerlijk was dat gewoon.

Dat mis ik echt want....

Hier werd in mijn ogen op een volwassen manier over een bepaald soort vuurwerk of show gediscussieerd. Ik heb daar vooral als lezer heel veel van geleerd en soms ook wel iets met die info gedaan.

Heel gek , maar ik heb me nooit echt met discussies bemoeit. Dat maakt mij ook meer een lezer van dit forum. Ik vond het dan niet nodig om te reageren op een topic of product als ik het ergens mee eens was of juist niet, maar ik was er wel echt vaak online.

Nu dat het zo rustig is maakt het me niet enthousiaster, en ben privé ook 3 kids, en scheiding een nieuwe relatie en een drukke baan in het onderwijs rijker.

Echter ben ik nogsteeds een liefhebber en probeer nogsteeds als het kan vuurwerktripjes te maken.
Vorig jaar Malta, dit jaar Fallas en in de zomer naar Sicilië, en ook schiet ik nogsteeds met oud en nieuw een showtje. Al zijn dat nu meer compound showtje want heb ook simpelweg geen tijd om zoveel te prikken en in serie te zetten.😊

Ik mis bij mezelf ook wel gewoon het enthousiasme om dat allemaal online te gooien.

Ik hoop dan ook heel erg dat de bedrijvigheid hier weer terug gaat komen, want ik kom hier gewoon liever dan bij de buren. Dat is altijd al zo geweest.

Laatst bewerkt:

SrCl2

Registered User
Ik mis hier vooral de bedrijvigheid. Waar het een paar jaar geleden vanaf september vaak lekker druk begon te worden met uiteraard december als uitschieter. Heerlijk was dat gewoon. (..)
Hier ben ik het geheel mee eens, maar ik ben daar zelf ook debet aan. In mijn "beginjaren" postte ik veel meer (en veel frequenter) dan nu.

Vanaf 1 september lekker meelezen en af en toe iets posten op Arjanuitman.com (later AVP) of het forum van Vuurwerkmuseum.nl (VWM) dat het gehele jaar door geopend was, het kon niet op in die jaren.

Het probleem is echter dat ik vooral geïnteresseerd ben in het vuurwerk van vroeger en de oudejaarsbelevenissen die daarmee samenhangen. Deze zaken heb ik reeds uitvoerig beschreven onder het lemma "Vuurwerk van vroegáh!". Op een gegeven moment is alles wel verteld en naarmate de tijd vordert duikt er steeds minder nieuw beeldmateriaal op (maar zodra ik iets "nieuws" ontdek dat de moeite waard is, zal ik dat hier zeker posten).

Bovenaan