Waarom word Funke Feuerwerk altijd zo goed gewaardeerd?

Tony

Administrator
Medewerker
De topic titel stelt de vraag al. Waarom word Funke Feuerwerk altijd zo goed gewaardeerd?
Zelfs nu, jaren na de introductie van hun 1.4 producten zie je altijd lovende kritieken. Ik ben benieuwd hoe jullie naar Funke kijken en dan niet alleen naar het merk Funke maar ook naar Argento, Iskra en Albert Feuerwerk.

Heb je even? :LOL:

In 2016 kwam Funke met de eerste lijn 'echte' kanonslagen, waar niemand nog in geloofde (toen al tien jaar de ene na de andere retro knaller die ook gewoon kleibommetjes waren) werd gewoon waar: zwartkruit, grijs lont, CE, diepe knal en een wolk snippers. Oja, en mooi artwork op de labels zonder lelijke teksten en barcodes. Zelfs (toen nog wel) in F2. Later kwam het hele Chinese scala aan knallers terug; (de die-hards wachten trouwens op de maat 440 pyrocracker..)

Museumdudes hebben best vaak geroepen; maak nou eens mooi bengaals vuur, gewoon rood en groen, verder dan een bruin vlammetje kwam het niet. Toen kwam Funke met de F1 bengaaltjes met een enorme kleurdiepte en licht opbrengst. Het kan wel, je moet het alleen willen.

Zevenklappers van Funke, ze sprongen weer ouderwets door de straat, luchthuilers in F1, zelfde verhaal. Romeinse kaarsen die zó goed presteren dat jongeren dachten dat het prof. spul was; die hadden dus nog nooit een normaal werkende romeinse kaars gezien. Vuurpijlen met 20 gram waarvan je het effect nu nog weet. Nu weer leuke babypijltjes en Albert grondbloemen..

Dus, als je klein vuurwerk zo serieus neemt en met die kwaliteit bij de klanten/liefhebbers brengt ben je voor mij al een held onder de merken. Daarom waardeer ik Funke. (y)

Zoals Roelz al zegt labels... Waar ik vroeger een bruine doos wilde, want dat straalde "illigaal" uit, wil ik nu het mooiste design.
Funke, Iskra en Albert met zijn extravagante designs bieden dat.

Dan nog het plaatsen van zijn content, je kan er altijd van uit gaan dat je naar productie zit te kijken. Verder is de heer Funke heel open over zijn proces en durft daarin ook heel kritisch te zijn naar zich zelf.

Voor mij gevoel is hij ook een trendzetter in nieuwe effecten en je kan er altijd donder opzeggen dat je het jaar er op deze effecten bij de overige importeurs terug ziet. Ook in dit proces is hij heel kritisch en open met wat er goed en mis gaat in een effect. Maar alles wat hij produceert of maakt voelt altijd net iets beter als de concurrent en ja daar betalen we ook voor. Maar alles klinkt harder, grootser en is vaak mooier.

Verder ben ik misschien niet de oudste hier, maar Funke vuurwerk kan mij zelfs een nostalgisch gevoel geven.

Als je tot op de kleinste detail op een product let, en er ook op toe ziet dat de kwaliteit die je eist ook geleverd word, dan heb je gewoon goud in handen.
Tel daarbij de designs maar ook de keuze en herintroduceren van effecten. En de altijd fijne uitleg in de beschrijving onder de product films.

Hij doet wat die beloofd, en levert wat die beloofd.

Tja. Hierboven is alles al gezegt. Een liefhebber puur sang, die extreme kwaliteitseisen vraagt en er op toe ziet dat hij dat ook krijgt (tot in details).

Ook de inkijkjes die hij geeft door zijn eigen uitgebreide teksten bij een nieuw product waardeer ik zeer.

De reacties hierboven zeggen het meeste al. Bij Funke gaat het van zeer goed uitgewerkte kleine items tot schitterende cakes tot toppers van compounds, alles klopt gewoon. En dan de designs, heerlijk retro en simpelweg mooi. Als er iets in F1 op de markt komt wordt het uiterste er gewoon uitgehaald en dat in een markt waar de kwaliteit van het gros van de F1 artikelen zwaar ondermaats is. De kleine items zoals de Sonnenvogel, Cuckoo Cuckoo, Tornado-Wirbel, Geisir en Hollenfeuer zijn gewoon geweldig. Cakes zoals de Funkenweide Scala en Funkenweide Rotblinker zijn zo ontzettend goed, daar kan wat mij betreft niets aan tippen. En dan hebben we nog de compounds zoals de Fireball, Scala 100A, Flying Python en Goldbomber, de kwaliteit is bijzonder hoog en het tempo en de gebruikte effecten zijn altijd goed doordacht. Laten we ook de fonteinen niet vergeten, de 5M goldfontainen bijvoorbeeld, supergoed.

Alsof het Funke label nog niet genoeg is zijn er ook nog de zeer betaalbare Iskra, Argento en Albert artikelen, cakes en compounds die de Funke beleving geven maar dan voor ieder budget.

Het commentaar van Malte op iedere batch van ieder product is eerlijk en zeer verhelderend en de video's zijn altijd van de artikelen uit productie.

Het enige negatieve is wat mij betreft dat het ieder jaar weer afwachten is welke artikelen beschikbaar zijn en welke helaas niet. Zo probeer ik al 3 jaar om weer Funkenweide Scala cakes te bemachtigen maar helaas zonder succes.

Ik sluit mij hier volledig bij aan, ben fan van vooral de kleinere artikelen van Funke. Niet alleen de kwaliteit die tot uiting komt bij de effecten, maar ook het design van de verpakkingen en de labels, die een iets nostalgisch bij mij naar boven halen.
Iets wat ik ook heb bij de dozen van de Philips kerstlampjes uit de jaren’50 en jaren’60.

IMG_8739.jpeg

Funke straalt uit dat hij in het vuurwerk zit omdat hij er zelf dol op is, en niet perse zozeer op de handel en het geld. Steekt vele moeite erin nostalgie te doen herleven (ipv wegwerken), en het uiterste uit elk product te halen, of dat nou hogere prijs of halve leveringen bezorgt. Daarbij deelt hij zijn liefhebberschap door de consument mee te delen in zijn passie en in het proces van ontwikkeling, productie en import. Die transparantie die getuigt van vuur vlamt datzelfde bij de afnemer nog verder aan. Het is er eentje van ons, die wel de ballen heeft het uiterste in te zetten voor de nostalgie en opperste kwaliteit, ipv achter de schermen enkel de ballen op te strijken. Waar vind je dat nog in dit neoliberaal kapitalisme?!

Laatst bewerkt:
Toen Funke met de eerste artikelen op de markt kwam, dacht ik, jemig de pemig het kan wel.
Cakes die bijna op 50 mm cakes lijken, zo groot en vol zijn die effecten.

Ik ben een keer bij een Nederlandse importeur langs geweest, die ons vertelde dat meneer Funke ondertussen uit 4 vuurwerkfabrieken is gegooid omdat hij teveel eisen stelde.
Dat bezoek aan de betreffende importeur is al een aantal jaren geleden, dus misschien is dat aantal van 4 fabrieken wat hoger geworden.
Hij stelt zeer hoge eisen, hij kan moeilijk doen over het feit dat er in een cake per schot te weinig sterren van een bepaalde kleur zitten, terwijl hij had gezegd dat er bijvoorbeeld 4 blauwe sterren en 5 rode sterren per tube moeten.

Ik waardeer vooral de kleine artikelen van Funke en dat zijn er ondertussen heel veel geworden. Om maar eens wat voorbeelden te noemen de fonteinen, de Tonado Wirbel, de Feuervogels. Maar ook de cat. 1 fonteinen en de Bengaalse vuren, ga zo maar door.
Maar dat zijn wel de vuurwerkjes waarmee ik plezier beleef op oudjaarsavond. Want het zijn qua effecten kunstwerkjes maar ook qua artwork.
Maar ook de grote cakeboxen, de Yggdrasil en de Corolla Bleu wat een parels waren dat zeg. Jammer is dat de fabriek die deze artikelen maakte gesloten is, dus hij moet die hele zoektocht met zijn eisenpakket weer opnieuw beginnen.

Wat hij op vuurwerkgebied op de markt zet, dat zijn echte parels. Natuurlijk ik vind niet alles mooi, maar dat geldt voor elke importeur. Je moet zelf de parels er tussenuit pikken. Het artwork is zeer fraai. bijvoorbeeld de old school knallers die echt voor de knallers uit de jaren 70/80 door kunnen gaan.
Vuurwerk waar je van geniet.

Neem alleen al de Silber Fontane en je hebt je antwoord. Deze fontein wordt door verschillende importeurs in een cat1 variant op de markt gebracht. Die van meneer Funke is gewoon 3x zo hoog en krachtig.....en dan hebben we het "maar" over een cat1 product.

Funke staat voor kwaliteit en ik vind het echt een gemis dat het niet meer in nl verkrijgbaar was.

Back
Bovenaan