Toen Funke met de eerste artikelen op de markt kwam, dacht ik, jemig de pemig het kan wel.
Cakes die bijna op 50 mm cakes lijken, zo groot en vol zijn die effecten.
Ik ben een keer bij een Nederlandse importeur langs geweest, die ons vertelde dat meneer Funke ondertussen uit 4 vuurwerkfabrieken is gegooid omdat hij teveel eisen stelde.
Dat bezoek aan de betreffende importeur is al een aantal jaren geleden, dus misschien is dat aantal van 4 fabrieken wat hoger geworden.
Hij stelt zeer hoge eisen, hij kan moeilijk doen over het feit dat er in een cake per schot te weinig sterren van een bepaalde kleur zitten, terwijl hij had gezegd dat er bijvoorbeeld 4 blauwe sterren en 5 rode sterren per tube moeten.
Ik waardeer vooral de kleine artikelen van Funke en dat zijn er ondertussen heel veel geworden. Om maar eens wat voorbeelden te noemen de fonteinen, de Tonado Wirbel, de Feuervogels. Maar ook de cat. 1 fonteinen en de Bengaalse vuren, ga zo maar door.
Maar dat zijn wel de vuurwerkjes waarmee ik plezier beleef op oudjaarsavond. Want het zijn qua effecten kunstwerkjes maar ook qua artwork.
Maar ook de grote cakeboxen, de Yggdrasil en de Corolla Bleu wat een parels waren dat zeg. Jammer is dat de fabriek die deze artikelen maakte gesloten is, dus hij moet die hele zoektocht met zijn eisenpakket weer opnieuw beginnen.
Wat hij op vuurwerkgebied op de markt zet, dat zijn echte parels. Natuurlijk ik vind niet alles mooi, maar dat geldt voor elke importeur. Je moet zelf de parels er tussenuit pikken. Het artwork is zeer fraai. bijvoorbeeld de old school knallers die echt voor de knallers uit de jaren 70/80 door kunnen gaan.
Vuurwerk waar je van geniet.