Waar is dit ?

dieter

Registered User
Ben benieuwd wie deze lokatie herkend en wat hier ooit was.......

23ib97m.jpg

a1mng6.jpg

tukker1978

Registered User
Aan de Diefdijk, ver buiten de bebouwde kom van Culemborg, heeft het evenementen vuurwerkbedrijf MS Vuurwerk 3 gebouwen met vuurwerkopslag-bunkers. In deze bunkers bevindt zich vuurwerk in de gevarenklasse 1.3, maar er is ook zwart kruit in de klasse 1.1 aanwezig. In de werkplaatsen bij de bunkers wordt het vuurwerk voor de evenementen geprepareerd.
Op de koude winterochtend van 14 februari 1991, rond 11.50 uur, explodeert vuurwerk bij gebouw C, bestaande uit 3 opslagbunkers en 2 werkbunkers. Er volgt direct daarop een tweede, veel zwaardere explosie die gebouwen tot 5 kilometer in de omtrek zwaar beschadigd. 2 pesoneelsleden komen om het leven, de directeur van MS Vuurwerk raakt zwaargewond, tientallen mensen in de omgeving raken lichtgewond door rondvliegend glas en puin.
Uitvoerig onderzoek van TNO brengt aan het licht dat de combinatie van een paar kilo zwart kruit in combinatie met veel vuurwerk in de klasse 1.3 tot een massa explosie kan leiden, die in Culemborg een kracht van 2000 tot 8500 kilo TNT moet hebben gehad. Journalist Simon Vuijk laat in zijn boek "De waarheid achter de vuurwerkramp" zien dat er na de explosie in Culemborg in 1991, ondanks de heldere onderzoeksresultaten van TNO, door de overheid geen lering is getrokken ten aanzien van de regelgeving voor de vuurwerkbranche, zodat in 2000 de vuurwerkopslag van SE Fireworks door precies dezelfde combinatie van 1.1 en 1.3 vuurwerk kan exploderen.

Gevonden op: http://www.zero-meridean.nl

Laatst bewerkt:

hutter

Registered User
Woon zelf in Leerdam en Culemborg is hemels breed maar een paar kilometer bij mij vandaan.
Kom er dikwijls op de racefiets langs en moet dan altijd aan die ene dag denken.

Had die dag nachtdienst gehad en lag te slapen toen, een enorme dreun mij plots wakker maakte.
Al gauw wist ik via de scanner wat er aan de hand was.

Ben ook wezen kijken wellis waar op afstand, maar toch.

Een dag die ik nooit zal vergeten.

Bovenaan