Vuurzon van fonteinen

jopyro

Registered User
Rond afgelopen oudjaar ben ik weer bezig geweest met wat rekken van kleine fonteintjes. Net als een paar jaar terug o.a. weer een grote vuurzon gemaakt. Bestaat 20 fonteintjes (assorted fountain, 4 stuks in pakje voor 1-2euro) gerangschikt in 4 groepen van vijf op kleur. Alles ging perfect tegelijk aan door snellont (zelfgemaakt, en nee ik zeg niet hoe)

Zo zag de opbouw eruit (nog niet bevestigd op lat):

vuurzonpp9.jpg

En het effect: een vuurzon van 3 meter doorsnede, zo'n 30sec lang:

vuurzoneffectve4.jpg

De video (mbv simpele fotocamera) is jammergenoeg mislukt, beeld is één felle witte vlek omdat er zoveel licht vanaf kwam. Komende jaarwisseling maar eens een fatsoenlijke camera gaan lenen dus. Dan ga ik wat meer dingen maken met iets minder fonteinen zodat je wat beter beeld hebt. Ben ook bezig om ideeen voor een Maltees wiel (irdieden) uit te werken.

3307

Registered User
Aan creativiteit geen gebrek. Leuk gedaan!
Zijn die fonteinen ook krachtig genoeg om er een eigen draaizon van te maken?

GMP82

Zilveren Member
ERG leuk gedaan! :) jammer dat de video mislukt is, maar de foto is in ieder geval geslaagd!

Ben ook bezig om ideeen voor een Maltees wiel (irdieden) uit te werken.

Ik ben (nog) nooit verder gekomen dan het idee en het uitdenken alleen al bezorgt me hoofdpijn, haha. Des te meer respect voro die Maltezen.

@3307

Dit is wel degelijk mogelijk, afhankelijk van je draai/ophangsysteem en de hoeveelheid, hoek en "momentsarm" van de fonteinen. Ondersteuning van de stijgmotor van kleine pijlen met een niet noemenswaardig effect (die dus niet exploderen) valt echter aan te raden.
(Ter illustratie/vergelijking, ik heb zonnen ter grootte van een cd aan de gang gekregen met behulp van de stuwkracht van grondbloemen)

Laatst bewerkt:

3307

Registered User
Met andere woorden, ik moet mijn stoffige natuurkunde boeken weer van zolder halen? :p
Lijkt mij best de moeite waard om eens te proberen. Overigens, zo`n maltees wiel daar waag ik me nog niet aan hehe.

jopyro

Registered User
De fonteinen zelf lijken me niet krachtig genoeg. Maar met fluitpijlen of grondbloemen moet het wel lukken als je een goed lopend (gelagerd?) systeem hebt. Ideeen genoeg, en dit jaar genoeg bijgeleerd om volgende jaarwisseling weer een stap verder te gaan.

Je kunt een maltees wiel natuurlijk ook aandrijven met een elektromotor....

Laatst bewerkt:

jawe

Registered User
Leuk idee,heb zelf ook een aantal keer een wiel gemaakt van een fietswiel met fluit,crackling pijltjes en grondbloemen werkt perfect en als extra aandrijving kan je alleen de vuurpijlmotor op monteren.
Je hebt me wel op een idee gebracht ga nu met die fontijnen ertussen doen.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Waanzinnig idee en hartstikke gaaf om die foto zo te zien. Typisch geval van een goed uitgedacht en goed werkend plan!

Toppertje!

PS: die tuinstoel, heeft die het wel overleefd!!?? haha

jopyro

Registered User
De meeste tuinstoelen zien er nog redelijk toonbaar uit, alleen een paar bielzen in de tuin zijn wat zwarter dan voorheen ;)

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Mooi project.
Het draaiwiel, doet mij erg denken een draaiwiel, wat ik van Vulkan had een paar jaar geleden.

Goed idee, ik ga denk ik volgend jaar ook creatief met vuurwerk doen.:idea:

Alexy

Registered User
Heel origineel bedacht! Hoe kom je erop zeg. Een Maltees wiel maken zou ongelovelijk gaaf zijn, dat vergt wel heel wat planning, maar als het lukt steel je de show, dat staat vast.

Bedankt voor het delen van de foto's!

jopyro

Registered User
Mensen, bedankt voor de leuke positieve reacties. Ik ga hier zeker mee verder, en probeer komende jaarwisseling goed te filmen. Als het lukt om een goed maltees wiel te bouwen, post ik wel een bouwverslag.

Bert

Registered User
Erg leuk project, wat een creatie zeg en dat tegen lage kosten. Erg orgineel, ook mij heb je op leuke ideeen gebracht. :idea:

De fonteinen zelf lijken me niet krachtig genoeg. Maar met fluitpijlen of grondbloemen moet het wel lukken als je een goed lopend (gelagerd?) systeem hebt. Ideeen genoeg, en dit jaar genoeg bijgeleerd om volgende jaarwisseling weer een stap verder te gaan.

Je kunt een maltees wiel natuurlijk ook aandrijven met een elektromotor....

Kijk wel uit als je grondbloemen gaat gebruiken deze dingen kunnen nog wel eens uit elkaar knallen en dat zou je halve project op kunnen blazen. De kans is natuurlijk vrij klein maar je zal altijd zien....

ruben_3

Registered User
ahh tof project! Volgend jaar wil ik een show gaan geven. En het dan ECHT goed aanpakken. Mijn idee was al om dit soort dingen erin te verwerken en nu kom ik het hier tegen. Erg leuk om (een beetje mijn idee) hier al op een foto te zien. Is altijd anders dan in mijn fantasie;)

Ziet er leuk uit!

Bovenaan