Vuurwerkverbod Hilversum ineens voldongen feit

Chrissie81

Registered User
Tja, deze man is wel een EGOÏST ten top zeg... ongelofelijk.. IKKE IKKE IKKE.. Zoals Tony zegt het enige wat zal werken is dat de Hilversummers de straat op gaan.. Dit is echt niet te tolereren.

sprinkhaan

Registered User
zou mooi zijn als dat kon .
maar broertjes kennende gaat je bezwaar gelijk de prullenbak in .

OP het moment dat hij het bezwaar op het besluit niet ontvankelijk verklaard mag je gelijk door naar het indienen van een beroeps schrift bij de rechter in midden Nederland.
Ik zou al weten hoe ik die brief zou opstellen.

Ik zou het gooien op het ondermijnen van het gezag in Den Haag door een apv ( plaatselijk verbod) te misbruiken voor een totaal gebiedsverbod.
Hij betreed zich volgens mij hier op het terrein waar de landelijke politiek alleen zeggenschap heeft, waarmee hij een precedent creeert voor andere burgemeesters die dit ook kunnen gaan doen en dat is een ondermijning van de Nederlandse rechtsgang als iedere burgemeester de landelijke regels kan gaan ontduiken door plaatselijke besluiten hierboven te plaatsen en dat kan dus niet.
Plus sinds wanneer mag een burgemeester mijn persoonlijke vrijheden die ik verworven heb ik dit land verbieden ?

Of ik gelijk heb weet ik niet maar ik denk dat ik hier een eind mee kan komen........... Mischien iets voor jou fred (Moontan) ?

magnolia

Registered User
OP het moment dat hij het bezwaar op het besluit niet ontvankelijk verklaard mag je gelijk door naar het indienen van een beroeps schrift bij de rechter in midden Nederland.
Ik zou al weten hoe ik die brief zou opstellen.

Ik zou het gooien op het ondermijnen van het gezag in Den Haag door een apv ( plaatselijk verbod) te misbruiken voor een totaal gebiedsverbod.
Hij betreed zich volgens mij hier op het terrein waar de landelijke politiek alleen zeggenschap heeft, waarmee hij een precedent creeert voor andere burgemeesters die dit ook kunnen gaan doen en dat is een ondermijning van de Nederlandse rechtsgang als iedere burgemeester de landelijke regels kan gaan ontduiken door plaatselijke besluiten hierboven te plaatsen en dat kan dus niet.
Plus sinds wanneer mag een burgemeester mijn persoonlijke vrijheden die ik verworven heb ik dit land verbieden ?

Of ik gelijk heb weet ik niet maar ik denk dat ik hier een eind mee kan komen........... Mischien iets voor jou fred (Moontan) ?

dan weet jij duidelijk meer dan ik .
ik wist niet dat je ook op dit niveau in hoger beroep kan .

sprinkhaan

Registered User
Is geen hoger beroep, als de burgemeester het bezwaar verwerpt ga je pas in beroep tegen deze beslissing. De rechter toetst deze beslissing dan. (in ieder geval heb ik het zo op mijn netvlies, ben wel ambtenaar maar geen advocaat :tounge: )

magnolia

Registered User
Is geen hoger beroep, als de burgemeester het bezwaar verwerpt ga je pas in beroep tegen deze beslissing. De rechter toetst deze beslissing dan. (in ieder geval heb ik het zo op mijn netvlies, ben wel ambtenaar maar geen advocaat :tounge: )

nou ja zo word een mens nog eens wijzer .:hehe!:
maar welke wegen moet jan met de pet op begaan om dat te kunnen bewerkstellingen .
want dit lijkt mij niet iets wat je zo maar even doet .

Moontan

Moderator
Medewerker
Optreden Broertjes wekt wrevel in raad Hilversum

HILVERSUM - Zowel oppositie- als coalitiepartijen in de Hilversumse gemeenteraad zijn geïrriteerd over de manier waarop burgemeester Pieter Broertjes het vuurwerkverbod voor een deel van het centrum tot stand heeft gebracht. ’Rommelig’, ’niet correct’ en ’een beetje onhandig’ zijn termen waarmee fractieleiders de handelwijze van de burgemeester typeren.

Nader overleg vuurwerkverbod centrum bleef uitIn mei legde Broertjes zijn plan voor een vuurwerkverbod voor aan de raadscommissie. Die reageerde kritisch. Onder meer de vraag of zo’n verbod kan worden gehandhaafd kwam op tafel.

De burgemeester zegde overleg toe met onder meer de vuurwerkbranche en ondernemers in het centrum alvorens in september of oktober te komen met ’een breed gedragen voorstel om de overlast voor burgers te beperken’.

Niet blij
Vuurwerkondernemer Johan Witbaard ontdekte dat van overleg geen sprake zou zijn en de gemeenteraad heeft geen voorstel meer gezien. Wel maakten burgemeester en wethouders vorige week bekend dat ze op 27 oktober tot het vuurwerkverbod hadden besloten.

,,Zo ga je niet met mensen om’’, meent Hans Roos (Hilversum 1). ,,Wij zullen de burgemeester zeker gaan bevragen.’’ Ook Frits Vogel (VVD, voorstander van het verbod) vindt dat de gang van zaken ’geen schoonheidsprijs verdient’. Leonie Sazias (Hart voor Hilversum) is ’er niet blij mee hoe het is gelopen’, Mirjam Kooloos (Leefbaar Hilversum) spreek over ’niet correct’ en Bianca Verweij (SP) vindt Broertjes’ handelwijze ’een beetje onhandig’.

Niet terugtrekken
Daar staat tegenover dat de fractieleiders van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA geen probleem zien. Hein Jaarsma (D66) zet verder vraagtekens bij de stelling van anderen dat de burgemeester met een al dan niet aangepast voorstel bij de raadsleden terug zou komen.

Hans Haselager (PvdA) zegt dat de voors en tegens van het vuurwerkverbod uitgebreid zijn besproken. ,,Dan moet je je bij de eerste tegenwind in de media niet terugtrekken.’’

De meeste fracties zijn - soms met enige aarzeling - wel voor dit beperkte vuurwerkverbod. De twijfels betreffen de vraag of het verbod gehandhaafd kan worden. Voor Hart voor Hilversum is dat juist reden om er tegen te zijn. ,,Maar het inkorten van de tijd dat je vuurwerk mag afsteken, vinden we wel prima’’, aldus Leonie Sazias.

Over het centrale gemeentelijke vuurwerk op het Langgewenst intussen heerst veel enthousiasme.

http://www.gooieneemlander.nl/regio...ertjes-wekt-wrevel-in-raad-Hilversum_?lref=L3

CX142_59D9_9.jpg

magnolia

Registered User
tja uit eindelijk heeft iedereen voor mijn gevoel toch een beetje het na kijken gekregen .
ik heb dat de tegenstanders van het plan alsnog om de tafel kunnen met broertjes .
spot prent er erg leuk .

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkdebat met jongeren
Burgemeester Pieter Broertjes gaat in debat met jongeren over het vuurwerkverbod
.

Burgemeester Pieter Broertjes is een grote voorstander van het vuurwerkverbod, gezien de ongelukken die er elk jaar weer gebeuren. Vorig jaar is Hilversum begonnen met een grote vuurwerkshow. Die zal ook dit jaar weer plaatsvinden op het Langgewenst. Vorige week, 12 november, is bekend gemaakt dat Hilversum de eerste Nederlandse gemeente is die een vuurwerkverbod heeft voor het centrum, zie APV. Aangezien er zeer positieve reacties zijn, maar ook negatieve reacties vooral onder de jongeren, gaat onze burgemeester aanstaande maandag 24 november in debat met leerlingen van het A. Roland Holst College. Zij zorgen voor een debatteam dat bestaat uit leerlingen variërend van brugklas tot en met eindexamenklassen. Ook zullen hier woordvoerders van de brandweer, politie en de GG&GD aanwezig zijn. Het debat is alleen gangbaar voor genodigden, die ook de kans krijgen om actief deel te nemen aan de discussie.

https://www.hilversum.nl/Inwoners/Nieuwspagina/Nieuws/November_2014/Vuurwerkdebat_met_jongeren

Moontan

Moderator
Medewerker
Brief van de burgemeester: @jaarwisseling 2014 – 2015

Geachte dames en heren,

De commotie die momenteel ontstaat rondom het instellen van de vuurwerkvrije zone bevreemdt mij. Er is beloofd na de commissievergadering van 21 mei 2014 dat de opmerkingen en visies meegenomen zouden worden bij de afwegingen. Er zou teruggekoppeld worden in het najaar van 2014, als alle voorbereidingen rond waren. Zoals u gewend bent, geven wij regelmatig een uitgebreid overzicht van activiteiten en geven ook inzicht in onze voorbereidingen en uitvoering. Nu alles compleet is, krijgt u een volledig en uitgebreid overzicht van ons.

De organisatie rondom ‘Hilversum Viert’/de naam van de jaarwisseling 2014 – 2015 is in volle gang.
Ik wil u graag een laatste stand van zaken geven van de lopende zaken en u op de hoogte stellen van de feiten.

Vuurwerkvrije zone:
Tijdens de jaarwisseling wordt al enkele jaren een pakket aan maatregelen genomen en festiviteiten georganiseerd, de vuurwerkvrije zone in het centrum van Hilversum is een onderdeel. Het doel van de vuurwerkvrije zone is het uitgaansgebied veilig en gezellig te houden tijdens oudejaarsdag en tijdens de jaarwisseling. Het uitgaansgebied wordt tijdens oud en nieuw enorm druk bezocht en juist daarom moet er zoveel mogelijk veiligheid worden geboden.
Er is ook nog gekeken naar de Hilversumse Meent als vuurwerkvrije zone, maar dit is qua handhaving moeilijk te realiseren. In de Hilversumse Meent is daarom gekozen voor andere maatregelen.
Deze maatregelen worden later in deze brief toegelicht. Het Langgewenst/Marktterrein is bij de vuurwerkvrije zone betrokken. Voor de centrale vuurwerkshow, georganiseerd door de gemeente, is een ontheffing. De kaartjes van het gebied en het aanwijzingsbesluit zijn als bijlage bijgevoegd. Het ministerie wil volgend jaar onze ervaringen meenemen. Na de jaarwisseling worden de ervaringen gedeeld met hen. Op 8 juli hebben wij een landelijke bijeenkomst gehouden samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De gemeente Hilversum is als gastvrouw opgetreden. We hebben overleg gehad met gemeenten uit het land over het vuurwerkbeleid, over de verkoopdagen, over illegaal vuurwerk en de aanpak en handhaving. Na deze bijeenkomst bleek ook dat Hilversum niet vooruit loopt met een vuurwerkvrije zone maar in een kordon.

Op grond van artikel 2.7.3 lid 1 van de geldende Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en gehoord het advies van de raadscommissie op 21 mei heeft het college besloten het uitgaansgebied binnen het centrum en een deel van het Langgewenst in Hilversum aan te wijzen als gebied, waar het, behoudens door de gemeente georganiseerde centrale vuurwerkshows, verboden is om tijdens de periode als bedoeld in artikel 2.6.3 van het Vuurwerkbesluit consumentenvuurwerk te bezigen. Het aanwijzingsbesluit is genomen op grond van de geldende APV. Daarvoor is dus, in tegenstelling tot berichten uit de media, de APV niet (recent) gewijzigd. Het aanwijzingsbesluit is overeenkomstig de wettelijke voorschriften gepubliceerd.
Opmerkingen en vragen van insprekers en partijen zijn zoveel mogelijk meegenomen. In de commissie van mei heb ik kennis genomen van de diverse standpunten en ik heb deze standpunten zoals beloofd meegenomen in mijn afwegingen. Los van de inspraakmogelijkheid tijdens de commissievergadering van 21 mei jl. is meerdere malen met de ondernemers van de vuurwerkbranche contact geweest over hun zienswijze. We hebben mails en telefoontjes gekregen en zoveel mogelijk mensen gehoord.
Met de politie en met het Openbaar Ministerie is zorgvuldig gekeken naar de handhaving van het gebied. Er worden door de gemeente vier extra toezichthouders ingehuurd om tijdens oudejaarsdag en tijdens de jaarwisseling de politie te assisteren. Het handhavingsbeleid voor de zone wordt zorgvuldig vastgesteld door alle betrokken partijen. De politie, OM en tijdelijk toezichthouders zitten op een lijn en er is constructief overleg over de handhaafbaarheid.

Veilige Publieke Taak
Uiteraard speelt het thema Veilige Publieke Taak een grote rol. Gelukkig hebben de meeste mensen in Hilversum groot respect voor deze ambtsdragers met een hulpverlenende taak. Zonder hen is het vieren van een evenement immers niet mogelijk.
De gemeente gaat samen met de politie waarschuwingsbrieven sturen aan personen die tijdens voorgaande jaarwisselingen of tijdens andere gelegenheden de openbare orde verstoorden. Ook willen we waarschuwingsbrieven sturen aan ouders van jeugd (12 tot 18 jaar) die regelmatig voor overlast op straat zorgen. Tot slot worden burgers en organisaties actief gevraagd worden om onveilige situaties of misstanden actief te melden bij de politie.

Zwaar vuurwerk
Er is veel gesproken over zwaar of illegaal vuurwerk. Er hebben gesprekken plaatsgevonden met de politie (ook met de milieupolitie). Er wordt fors ingezet. Bewoners kunnen melden bij de gemeente, bij de projectleider jaarwisseling of bij de politie (Meld Misdaad Anoniem of 0900 8844). De signalen worden opgepakt. Ook meldingen over bezit van zwaar vuurwerk kunnen gemeld worden. Deze meldingen worden serieus opgepakt. Ook internet wordt in de gaten gehouden. Wij, hebben als gemeente ook gesproken met het ministerie en de signalen duidelijk doorgegeven. De partijen onderkennen het signaal van de legale vuurwerkhandel. De signalen zoals gehoord tijdens de commissievergaderingen zijn door mij gedeeld met het ministerie, met het OM en met de politie.

Vuurwerkshow
We hebben ook op uw verzoek om de lokale vuurwerkhandelaren te betrekken bij de vuurwerkshow contact opgenomen met een regionale vuurwerkimporteur, zij levert het consumentenvuurwerk voor de show en de show wordt ook verzorgd door een regionale pyrotechnicus. Er is nog gevraagd aan de lokale vuurwerkhandel om vuurwerk te leveren maar dit werd te ingewikkeld voor de importeur en pyrotechnicus. Wel kijken we naar sponsoring, enkele lokale vuurwerkhandelaren wilden meedoen.
Zij worden dan uiteraard meegenomen in onze communicatie-uitingen. Mede dankzij hen organiseren wij de vuurwerkshow.
Bij de Provincie Noord Holland is een vergunning aangevraagd voor deze show door de ondernemer die de show organiseert. De vergunning is verstrekt door de provincie na samenspraak met brandweer en politie.

Afsteektijd en verkoopdagen.
De afsteektijd wordt gewijzigd in het landelijk vuurwerkbesluit. Er mag voortaan alleen vuurwerk afgestoken worden van 18.00 tot 02.00 uur. De aanpassing van de afsteektijden in het landelijk Vuurwerkbesluit is op 5 november 2014 in het Staatsblad verschenen. De inwerkingtreding gaat in op een bij Koninklijk Besluit (KB) vast t e stellen datum. Na een zogenaamde nahangprocedure wordt het KB met inwerkingtreding vastgesteld. Direct na de vaststelling van het KB zendt het ministerie van Infrastructuur en Milieu een brief naar alle gemeenten. Dit is dus landelijk beleid en wordt niet lokaal bepaald. De drie verkoopdagen zijn landelijk niet ingeperkt, ook hier gaat de gemeente niet over, het landelijk beleid is hier leidend.

Handhaving en schade• De bewoners van de Hilversumse Meent hebben vorig jaar veel overlast door vuurwerk en vernielingen ervaren. Als gemeente hebben wij samen met de politie en met VERSA integraal afspraken gemaakt.
De politie levert extra inzet in de dagen voor en tijdens de jaarwisseling. De gemeente levert twee extra toezichthouders en ook VERSA levert extra inspanning. We zijn in gesprek met bewoners, de Stichting Hilversumse Meent en gaan nog in gesprek met jongeren.
• De twee toezichthouders houden ook de wijk Kerkelanden goed in de gaten, ook daar wordt extra toezicht gehouden. Alles wordt geregeld in samenspraak met de politie.
• Voor het toezicht en handhaving van de vuurwerkvrije zone zijn er vier extra beveiligers ingehuurd in samenspraak met de politieorganisatie. Zij zijn de hele dag en nacht aanwezig.
• Doordat wij vorig jaar veel schade hadden door vuurwerk in openbare gebouwen/scholen hebben wij dit jaar hiervoor ook extra beveiliging geregeld. Al weken voor de jaarwisseling gaat een beveiligingsbedrijf een route rijden met kwetsbare objecten. Zij letten ook nog op aan het begin van het nieuwe jaar.
• Uiteraard wordt er actief schade verhaald als de dader bekend is van een vernieling.
• Uit voorzorg heeft de gemeente sloten aangeschaft voor alle prullenbakken in Hilversum. Alleen in het centrum worden ze niet afgesloten, het afsluiten van de bakken in het centrum veroorzaakt teveel rommel en overlast.
• Samen met de politie en een gerenommeerd kennisinstituut verkennen wij momenteel de mogelijkheden om mee te werken aan een innovatief project in de gemeente Hilversum. Het gaat om een project waardoor je sneller zwaar vuurwerk kan traceren en hier tegen op kan treden.
Ik informeer u hierover nog nader in december.

Stand van zaken activiteiten oudejaarsdag voor alle inwoners van Hilversum:• Op de Kerkbrink organiseren de business clubs net als voorgaande jaren een fakkeltocht in samenwerking met de gemeente. Er is onder meer warme chocolademelk en krentenmik in en rondom Museum Hilversum.
• Museum Hilversum is oudejaarsdag geopend en gratis toegankelijk.
• Er wordt ons een spectaculaire dansshow aangeboden door dansschool Fit by Rox op de Kerkbrink. Voor meer informatie kunt u kijken bij http://www.fitbyrox.nl

Stand van zaken activiteiten Groest en Langgewenst:• De Stichting Uitgaan Groest organiseert, zoals eerder vermeld, in samenspraak met gemeente en lokale ondernemers een evenement op het marktterrein tijdens de jaarwisseling.
• De feestband De Coronas (een 30 plus band, geschikt voor jong en oud) is door Stichting Uitgaan Groest geregeld. De Stichting Uitgaan regelt de organisatie van het feest. Politie en brandweer zijn op de hoogte van alle details. Er zijn vier extra beveiligers door de gemeente ingehuurd.
• De vuurwerkshow van ongeveer tien minuten wordt net als vorig jaar gehouden op het marktterrein. De vergunning hiervoor is verleend. De vuurwerkshow wordt mede mogelijk gemaakt door sponsors, lokale ondernemers uit Hilversum. Er zijn tien Hilversumse ondernemers die ‘Hilversum Viert’ sponsoren. Twee ondernemers sponsoren in natura, zij leveren goederen.
De sponsorgelden worden uitgegeven aan toezicht en handhaving tijdens oudejaarsdag en tijdens de jaarwisseling.
• De feesten die gehouden worden in de kroegen in het centrum van Hilversum zijn in kaart gebracht. Door de horecaondernemers worden diverse feesten georganiseerd. Er wordt een prachtige folder door de gemeente Hilversum gemaakt, de folder wordt na zes december verspreid (op papier en digitaal).

Overige activiteiten:
• Naast Hilversum Viert zijn er in diezelfde week diverse Top 2000 activiteiten, ik verwijs u naar de Media Events App voor meer informatie.
• Tot mijn grote vreugde kan ik u melden dat de Kerstnachtdienst georganiseerd door het Interkerkelijk Kerstnachtdienst comité op 24 december wordt gehouden op de Kerkbrink.
U bent van harte welkom vanaf 21.00 uur, de dienst begint om 21.30 uur. Voor meer informatie zie: http://www.kerstnacht.nl en onze Media Events App.

Communicatie
De folder wordt vanaf 6 december ruim binnen de gemeente verspreid .
Horecaondernemers en de Stichting Uitgaan Groest werken mee aan een actieve promotie van de festiviteiten tijdens de jaarwisseling. Via websites, een persbriefing, berichten via de gemeentepagina, RTI Hilversum, Media Events App en social media wordt ons beleid, de folder en het feest ‘Hilversum Viert’ gecommuniceerd.
Door ondernemers worden nu ook beeldschermen en billboards aangeboden om ons feest te promoten.
Er is een drukkerij in Hilversum die onze folder voordelig wil drukken.
Er is nog een idee namens Stichting Muziekids (www.muziekids.nl) om bierviltjes te laten maken, aan de ene kant het logo van Muziekkids en aan de andere kant het logo van Hilversum Viert 2014 -2015. Deze viltjes worden gratis uitgedeeld aan onze lokale horecaondernemers.

Waardering en grote dank
Tot slot wil ik nog aangeven dat ik het enorm waardeer dat veel partijen, bewoners, vrijwilligers, ondernemers zich zo inzetten voor ‘Hilversum Viert’. Ook wil ik de politie, brandweer, GGD en onze eigen ambtenaren bedanken voor de inzet. Iedereen zet zich voor de volle honderd procent in.
Hulde daarvoor!
Ook de sponsoren die hebben aangegeven mee te willen betalen aan de centrale vuurwerkshow wil ik weer bedanken. Uiteraard wordt hun logo of naam vermeld in de folder en/of in andere communicatie-uitingen.

Kosten
De kosten van organisatie liggen naar verwachting rond de € 25.000, – inclusief onvoorziene uitgaven.
Dit bedrag kunnen wij betalen uit bestaand budget.

Ik hoop oprecht dat de inspanning van alle betrokken partijen wordt beloond met een veilige en fijne jaarwisseling, die kan worden betiteld als een feestelijk evenement voor alle partijen. Ik hoop dat ‘Hilversum Viert’ weer een groot succes wordt!

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u terecht bij Anneke La Rose, projectleider namens Openbare orde en veiligheid. Zij is bereikbaar via de mail: a.larose@hilversum.nl

Hoogachtend,

P.I. Broertjes
Burgemeester

http://politiekdebathilversum.wordp...-van-de-burgemeester-jaarwisseling-2014-2015/

Puur

Registered User
de beste man heeft gewoon een pesthekel aan vuurwerk en dat zal en moet verboden worden....de man heeft maar 1hobby en dat is mensen het leven zo zuur mogelijk te maken.

magnolia

Registered User
ik ben halverwege maar gestopt met lezen .
want van dat geouwehoer word je toch niet vrolijk .
in plaats dat hij de mensen aan hoort lult hij er keihard met zijn vingers in zijn oren overheen .

volgens mij is broertjes in een vorig leven een inktvis geweest .
want inktvissen maken net zo n rookgordijn als hij

En dat debat met die jongeren vind ik ook al zo n laffe vertoning , want hij heeft genoeg mensen om zich heen om zich achter te kunnen verschuilen .

prima kerel voor teelbal transplantatie .

Laatst bewerkt:
Bovenaan