Eerlijk gezegd vind ook ik het veiligheidsrapport (
http://content1a.omroep.nl/urishiel...4fabe0f/nos/docs/03012016_cijferfactsheet.pdf ) erg interessant, zoals ik verwacht en al jaren voorheen voorspelt is het aantal slachtoffers onder de 14 drastisch gestegen, logisch ook, gezien kinderen overdag niet meer kunnen leren hoe ze met vuurwerk om moeten gaan en ze het dus enkel in het donker pas aangeleerd krijgen en dan ook meteen in rap tempo alles erdoorheen pompend tegelijk. Ouder, TVkijkend en kranten lezend publiek is (onterecht) banger geworden, niet alleen voor het vuurwerk, maar ook voor hun lokale reputatie. Zoals menig PVVer niet openlijk durft te erkennen dat hij voor de PVV stemt, omdat hij/zij weet dat hij/zij door sommigen dan met de nek aangekeken wordt, is dat met vuurwerk inmiddels precies hetzelfde, je wordt openlijk vergeleken met terroristen en dierenbeulen in de media en ook je plezierartikelen worden vergeleken met militaire ammunitie. Dit terwijl dat met auto's nooit gebeurd, ondanks dat die de afgelopen 50 jaar enkele 10.000en doden meer hebben veroorzaakt dan alle tanks in Nederland.
Helaas kan ik het aantal extreme slachtoffers (die vingers e.d. kwijt zijn) per leeftijdscategorie niet echt terugvinden.
Mijn verwachting was dat ook die bij jongeren verder omhoog zou gaan gezien illegale handelaren meer macht hebben gekregen, waar voorheen de ouders, bekenden en/of familie even naar België reed voor het net iets hardere spul is dit nu vrijwel zinloos. Naar het Oostblok, of Italië gaan is voor de gemiddelde Nederlander, ook de volwassenen, simpelweg te ver, dus springen illegale handelaren hier op in en die letten minder op leeftijd, die verdienen hier hun brood mee en bieden dan ook graag het nóg iets extremere spul aan.
Overigens wil ik de illegale handelaren niet allemaal zwart maken in combinatie met kinderen, ze weten dat ze met vuur spelen als ze aan kleine kinderen verkopen, niet alleen qua veiligheid, maar ook omdat een kind dat gesnapt wordt hem veel eerder aan zal wijzen als betrokkene dan dat een volwassene dat zou doen, + dat het kind minder budget heeft, dus waarom zou je die als klant willen?
Het is ook vaak het oudere neefje/de lokale straatheld van 16 die het meegeeft aan kleine kinderen, of die een product dat hij zelf niet meer ziet zitten op straat laat slingeren wat dan weer gevonden wordt, of de oom die geen kinderen gewend is waar dat éne cobraatje van meegepakt/pikt wordt.
Echt kleine kinderen hadden het voorheen moeilijker om aan illegaal vuurwerk te komen, ten eerste omdat pappa het pas de laatste paar dagen had, ten tweede omdat pappa er sowieso achter zou komen dat je wat gepakt had en daarnaast had pappa weliswaar illegaal vuurwerk, maar ging die echt niet met cobra's voor de deur spelen en gaf na afloop het goede voorbeeld door het weer op te ruimen.
Dat er meer cobra's aanwezig zijn in Nederland is wat mij aangaat dus een logisch gevolg van het nieuwe beleid in België (op aandringen van Nederland!).
Ooit schreef ik op internet als advies om een simpel diplomaatje te halen rondom vuurwerk, niet een diploma dat eigenlijk mission impossible is voor menig vuurwerkfan of iets dergelijks, maar gewoon, tips rondom veiligheid, van de capuchon, brandbare kleding, een buis in de grond om vuurpijlen uit te schieten in plaats van een glazen fles en vertel er ook gewoon bij dat vuurpijlen in verhouding tot de prijs eigenlijk van lage kwaliteit zijn, zeker in Nederland, je bent rustig 40 euro kwijt voor 3 kleine vonkjes hier, terwijl legale mortiertjes van een euro per stuk veel meer laten zien. Leg uit wat schietlont is en hoe je het kunt herkennen, vertel het effect van een shell en ga alsjeblieft niet liegen of lugubere onzin vertellen.
Als kind zou ik dit niet als hinderlijk ervaren, ik ben ervan overtuigd dat ik, ook op jongere leeftijd, er eerder nieuwsgierig naar zou zijn dan het als last ervaren. Binnen een dergelijk diplomaatje mag wat mij aangaat ook illegaal vuurwerk behandeld worden, niet om dat te stimuleren, maar jongeren komen er toch mee in aanraking, hoe je het ook went of keert. Hoewel strijkers het qua kracht bij lange na niet halen bij ander vuurwerk, vind ik die persoonlijk eigenlijk gevaarlijker dan veel extremer vuurwerk met een lont,
Verder heb ik als tiener ooit een heksenkringetje gemaakt met een paar nitraatjes erin, achteraf gezien heel dom van me, want de knal van de eerste nitraat smeet de volgende nitraat 10 meter ver waar die vervolgens ontplofte, ik heb het snel afgeleerd, maar had een dergelijke les graag mondeling gehoord in plaats van proefondervindelijk.
Verder adviseer ik al jaren om een simpele URL/link op het vuurwerkartikel te plaatsen, een dergelijke link kan je op de kleinste artikelen nog kwijt en op die vuurwerklink kun je dan een uitgebreide omschrijving, werking en veiligheidstips en/of een filmpje over het product vinden.
Als een jongen van 12 dus ziet dat hij iets indrukwekkends in zijn handen heeft, maar het vuurwerk niet herkent, kan hij die link op zijn mobieltje of iets dergelijks intypen, kijken wat het filmpje laat zien en vervolgens beseffen dat het geen fakkel, maar een cobra is.
Als mijn post, of delen van mijn post hier niet op het forum mogen mag je het wat mij aangaat aanpassen of weghalen, het is meer dat ik kennis en ideeën over wil dragen dan dat ik iets ergens doorheen wil pushen of de grenzen op wil zoeken van het toelaatbare.