Vuurwerkbranche: ’Concessie moest totaalverbod voorkomen’

Plum Bloom

Registered User
AMSTERDAM - Belangengroepen De Vuurwerkfederatie en Pyrotechniek Nederland hebben begrip voor het besluit van het kabinet om het gebruik van knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. „Voor de winkelier kan het verbod heel vervelend zijn, maar er moest een concessie worden gedaan om een totaal vuurwerkverbod te voorkomen.”

De aankondiging van minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) dat er een verbod komt op knalvuurwerk en vuurpijlen kwam voor Marcel Teunissen van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, die zowel consumenten als winkeliers vertegenwoordigd, niet als een verrassing.

Bestrijding
„Gisteren hebben wij al kenbaar gemaakt dat wij de aanbevelingen uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid overnemen. Maar dergelijke maatregelen werken echter alleen als de bestrijding van illegaal vuurwerk wordt geïntensiveerd en handhaving verbeterd. Daarvoor dienen dan ook meer middelen beschikbaar te worden gesteld”, stelt hij. „Wij denken dat deze maatregelen zorgen een mooi en veilig nieuwjaar met prachtig siervuurwerk.” Volgens hem zorgt het verbod voor zo’n vijftien procent aan minder inkomen voor de winkeliers.

Teleurgesteld
Rob Snijders van De Vuurwerkfederatie, die vooral de consumenten vertegenwoordigd, laat weten dat hij als liefhebber teleurgesteld is, maar begrip heeft voor het besluit.

„Voor de winkelier kan het verbod heel vervelend zijn, maar er moest een concessie worden gedaan om een totaal vuurwerkverbod te voorkomen”, vertelt hij. „Er heerst het beeld dat Nederlands knalvuurwerk voor overlast zorgt, maar wij denken dat het vooral illegaal vuurwerk is wat voor problemen zorgt. Dat zou het kabinet hard moeten aanpakken, want Nederlands knalvuurwerk kan gewoon veilig worden afgestoken.”

Effectief
Snijders richt zich ook tot korpschef Akerboom, die al langer pleit voor een verbod op knalvuurwerk. „Hij heeft er lang om gevraagd en moet nu laten zien dat zo een verbod ook effectief is en zorgt voor minder incidenten.”

joszie

Zilveren Member
Zolang ik akeboom hoor zeggen dat een verbond te handhaven is omdat de buurman makkelijk een fototje van mij kan maken als ik een klein fonteintje afsteek kan ik hem niet serieus nemen.

Alle hardwerkende en goedwillende agenten ten spijt maar het politiekorps in Nederland is een allang gezonken schip. De top heeft dat de afgelopen jaren wel bewezen.

• Like
Reactions: AWG

Plum Bloom

Registered User
Zolang ik akeboom hoor zeggen dat een verbond te handhaven is omdat de buurman makkelijk een fototje van mij kan maken als ik een klein fonteintje afsteek kan ik hem niet serieus nemen.

Alle hardwerkende en goedwillende agenten ten spijt maar het politiekorps in Nederland is een allang gezonken schip. De top heeft dat de afgelopen jaren wel bewezen.

Werd dat niet gezegd door iemand van een politievakbond?

Koetje

Registered User
Van de Kamp heeft dat geroepen. Dat is dus net zo´n clown als Akerboom

Wat ik niet begrijp is dat het politieapparaat niet een keer goed gaat staken om meer mankracht en meer mandaat te krijgen.

Gisteren plaatste de nos nog een bericht, om nog wat extra zieltjes voor een verbod te winnen waarschijnlijk, dat de politie in Breda in de val was gelokt oudjaarsavond met zwaar vuurwerk en molotov cocktails. Zij waren echt heel bang en op de vlucht geslagen 🤣 🤮
WTF. Dat is dus de politie in Nederland. Als je belaagd wordt met zwaar vuurwerk en molotov cocktails dan trek je toch je pistool en schiet er een paar in de benen? Of nog wat hoger in het lichaam.

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member

Wat ik niet begrijp is dat het politieapparaat niet een keer goed gaat staken om meer mankracht en meer mandaat te krijgen.

Gisteren plaatste de nos nog een bericht, om nog wat extra zieltjes voor een verbod te winnen waarschijnlijk, dat de politie in Breda in de val was gelokt oudjaarsavond met zwaar vuurwerk en molotov cocktails. Zij waren echt heel bang en op de vlucht geslagen 🤣 🤮
WTF. Dat is dus de politie in Nederland. Als je belaagd wordt met zwaar vuurwerk en molotov cocktails dan trek je toch je pistool en schiet er een paar in de benen? Of nog wat hoger in het lichaam.

Een dergelijk bericht was vd week ook al in het nieuwd. Arme agente ie in de val gelokt werd en hie bang ze wel niet was. Dat kan best zijn, maar dan moet je je strategisch terugtrekken, ME erbij en minimaal de groep neerknuppelen en oppakken. Het hele de-escalatiebeleid vd afgelopen jaren is een softie beleid geworden.

Sweet Laker

Registered User
Afwachten op ME,.? Die camera's zijn daar in de eerste plaats al neergezet omdat er blijkbaar reden toe is. Geef de platpetten voor die nacht wapens met rubberen kogels en in plaats van terugtrekken aanpakken die handel.

Toch is dit wat men vanuit hogerhand wil, op deze manier kan men meer draagvlak genereren om uiteindelijk zwaardere repressiemiddelen toe te passen. En meer vrijheden te ontnemen aan alle burgers. Maar daarvoor moet het eerst escaleren. En vuurwerk is, door het harde geknal, een prima middel om de stemming van mensen te vormen. En jaar na jaar wordt dit steeds sterker aangezet.

Ook hier geldt; orde uit chaos. Maar voordat er orde is, moet er eerst chaos ontstaan. En dat zijn ze goed aan het uitlokken momenteel.

• Like
Reactions: AWG

Plum Bloom

Registered User
De politiemevrouw die in de oudjaarsnacht mede-officier van dienst was in Ede, ene Michelle Bulthuis, kwam vandaag aan het woord in de Gelderlander. "We hadden scenario's over wat er moest gebeuren voordat we de ME moesten inzetten. Op dat punt zijn we niet gekomen. Je weegt continu de voors en tegens tegen elkaar af".

Dus: in de media wordt een beeld geschetst van totale anarchie en levensgevaarlijke toestanden, en de burgemeester van Ede is ineens voor een deelverbod, maar de ME was kennelijk niet nodig. Ik kan mij niet langer aan de indruk onttrekken dat de etnische achtergrond van de meeste raddraaiers een rol heeft gespeeld. In Duindorp zou er massief ingegrepen zijn, toch?

't Kan ook nog zijn dat het politiemeisje niet voor haar taak berekend is.

Hairy Harry

Registered User

Misschien beginnen met rubberen of verfkogels... scheelt een hoop gezeur achteraf.

AWG

Registered User
tussen de ogen,verdovingspijlen, verfkogels,rubberkogels, schot hagel in de reet stuk voor stuk top-ideeen.

maarja we leven in een land wat dan op 1 januari weer steen en been klaagt over dat de politie zo buitensporig had ingegrepen
artsen steen en been klagen over alle gewonden die ze op moeten lappen,
en de cabaretiers schijtlollig gaan zitten doen dat de politie zelf zich ook niet aan het knalverbod heeft gehouden...

das het vervelende aan deze maatschappij. we willen een harde aanpak maar als er dan hard aangepakt wordt dan is er weer te hard aangepakt..

ik blijf erbij, veroordeel zulke lui tot 1,2,3 of voor mijn part 30 jaarwisselingen een week in de cel.(zelf je vreten meenemen)
-dan vind je het echt niet leuk meer hoor, het hele jaar aanhikken tegen het feit dat je dan weer moet,
-na de kerstdagen gelijk melden.
- je niet bij je familie en vrienden zult zijn
-je maar 4 weken vakantie hebt want die 5e week ben je zowiezo al kwijt
-als iemand je een fijne jaarwisseling wenst voelt dat als een stomp in de maag.
-die fijne decembermaand voor een x aantal jaar af moeten sluiten met een domper en op een koude regenachtige guure 4 januari weer buiten de poort gepleurd worden, nou gelukkig nieuwjaar nog he??
-bij herhaling verdriedubbeld je straf
-kom je niet opdagen voor dat jaar? loonbeslag op alles wat je overhoudt nadat je rekeningen betaald zijn dat is inclusief vakantiegeld en 13e maand en/of jaarbonus.

deze straf werkt zeker weten, zowiezo voor de jeugd gaat dit geweldig helpen die overzien nog niet de jaren en bij de 1e keer vinden ze zichzelf nog stoer maar bij het tweede jaar zitten ze te janken in de cel en bij het 3e jaar zijn ze blij dat het erop zit en weer thuis mogen zijn, het vooruitzicht bij het wederom gepakt worden 9 jaarwisselingen te moeten gaan zitten is afschrikwekkend genoeg om het gewoon bij sterretjes te houden, en oom agent en tante ambulancezuster een gelukkig nieuwjaar te wensen met woorden ipv een cobra 6.

Bovenaan