Vuurwerk verkoop en afsteek tijden aangepast

Tony

Administrator
Medewerker
Babypijltjes verbieden prima, maar de rest is niet nodig. Ze mogen van mij de thunderkings verbieden mits ze een fatsoenlijke grondknaller op de markt brengen. maar zolang die er niet is verbieden we geen ander vuurwerk.

Volgens mij irriteren mensen zich vooral aan de knallen en om te zorgen dat ze "ons" en de verkopende partij de schuld kunnen geven van de overlast door knallers kan je die zooi beter verbieden. Wat heb je er aan? Je moet begrijpen dat 90% van de mensen het verschil echt niet weten tussen legaal en illegaal vuurwerk. En als ik eerlijk ben heb ik nog nooit klachten gezien over siervuurwerk. Het gaat altijd om de knallers. En ja, het is jammer dat ze het verschil niet zien maar dat hoort er ook bij.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
http://www.vng.nl/onderwerpenindex/.../nieuws/resultaten-ledenpeiling-over-vuurwerk

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) hielden in februari een enquête onder burgemeesters over hun ervaringen met vuurwerk rond de jaarwisseling. Wat zijn de resultaten?
Aan de enquête deden 205 burgemeesters mee:

In 73% van de gemeenten is oud en nieuw rustig verlopen
70% wil vrije verkoop van vuurwerk aan particulieren blijven toestaan
66% wil verkoopdagen inkorten naar twee dagen (25%) of 1 dag (41%), 33% wil het bij 3 dagen laten
56% wil lokale bevoegdheden om afsteektijden zelf te bepalen binnen de bandbreedte van het Vuurwerkbesluit
67% wil de afsteektijden verkorten, waarvan 55% vanaf de avond en 12% vanaf de middag. 33% vindt een wijziging niet nodig.
67% van de burgemeesters wil dat de verkoophoeveelheid van 25 kilo verminderen aan particulieren, 20% ziet geen reden tot aanpassing;
70% wil geen aanvullende bevoegdheid om vuurwerkvrije zones in te stellen
15% van de gemeenten wil het andersom, door afsteekplaatsen aan te wijzen
88% vindt het aantal verkooppunten in hun gemeente precies goed

Eind mei vindt er een overleg plaats in de commissie over dit onderwerp.
Dit is dus 27 Mei van 16.00 - 19.00
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details/index.jsp?id=2014A00265

Dit is een openbare zitting, dus hier kun je gewoon bij zijn voor zover ik het weet.

Die brief die is onderschept door de RTL kan dus best een voorstel zijn van het kabinet, maar kan nooit zomaar klakkeloos worden ingevoerd.

Agenda: http://www.tweedekamer.nl/downloads...ing 2013-2014 en vuurwerk op 27 mei 2014 .pdf

Deze & Deze brief worden behandeld.

Ik wil de brief wel eens zien die RTL zogenaamd heeft onderschept....
In deze brieven wordt namelijk alleen gerept over de vergunningplicht voor importeurs. De andere punten kom ik niet tegen.

Laatst bewerkt:

RickGAE

Registered User
Als de knallers hier verboden worden halen de meeste het gewoon in Duitsland, Belgie of Polen denk ik.
Dat heeft dus ook weinig zin.

Het beste is denk ik om het zware spul zoals Cobra's in heel de Europese Unie te verbieden.

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

alvo

Registered User
Waarom niet afsteken vanaf 14.00uur 's middags en laten we dan gelijk de babypijltjes, Chinese rollen, losse knallers en de thunderkingetjes verbieden.

Hoezo chinese rollen? En dan te bedenken dat het hier allemaal begonnen is met chinesrol.x1.nl

marfun

Registered User
Ik denk ook dat dit een begin is van het langzaam verbod op totale vuurwerk.We gaan straks heel duf oudjaar vieren en het gebeurd weer in Nederland

Tony

Administrator
Medewerker
Hoezo chinese rollen? En dan te bedenken dat het hier allemaal begonnen is met chinesrol.x1.nl

Laten we eerlijk zijn mensen. Wie wil die zooi nou afsteken man.
Ik heb ooit gehoopt dat we de echte chineserollen zouden mogen kopen maar dat gaat er dus niet van komen.
Wat moet je dan met die troep als chinese rollen. Jullie moeten niet vergeten dat we nu op een punt zijn aangekomen dat we niet zoveel te eisen hebben maar dat je mee moet werken als branche om nog een beetje oud en nieuw te behouden. Schreeuwen en gek doen helpt daar niet bij. Je moet als branche met iets komen waardoor de mensen in de politiek gaan nadenken en misschien wel met je meegaan omdat je zelf ook iets aan de "overlast" wilt doen.

cracker

Registered User
de hoeveelheid chinese rollen en andersoortige matten die tegenwoordig wordt afgestoken is vrij marginaal vergeleken met 10-15 jaar geleden. De meest overlast wordt veroorzaakt door het illegale knalwerk uit italie en Oost-europa. En vandalisme doe je sowieso niets tegen. Vroeger maakten we bommen van een doos strijkers.
overigens vind ik het argument dat het veel overlast bezorgt nogal onzin. Ook voetbalvandalisme bezorgt veel overlast (houd van voetbal) maar word ook niet verboden. Idem voor drankmisbruik, drugsmisbruik, wegmisbruik

Beekje

Registered User
Punt blijft wij weten allemaal waar de overlast zit en dat blijft iedereen maar melden en we schieten er niks mee op om het steeds maar te herhalen dat zie je maar weer. Ik had echt hoop, maar die gaat bijna verloren.......

18 uur afsteken is heel jammer en voor de kleintjes zoals Nick al aangeeft heel jammer, hoe ga je voorlichting geven in het donker overigens?

Ik kan je al vertellen dat 1 dag minder de omzet met 30-40% zal dalen, de onveiligheid voor 2 dagen verkoop sterk zal toenemen en dat er minder vuurwerk zal worden afgestoken. En daar willen ze gewoon heen, want ze weten al dat ze verloren hebben aan wat niet mag dus dan minderen, simpel.

Maar ik ben er wel klaar mee dan, dag leuke acties en voorbestellingen. Ik moet het nu in twee dagen doen met alle keuringen, nieuwe kassasysteem aangeschaft, stress van 3 naar twee dagen met een hoop werk vooraf......het word er echt niet meer leuker op en iedere ondernemer wil wat kunnen verdienen dus dan maar volle mep laten betalen. Als het dan toch minder word.......

PPppfffffff en zo kan je nog een uur doorgaan. Ik moet echt proberen bij de positieve te gaan zitten maar is nu even lastig, kan wel janken om dit land soms!

alvo

Registered User
Laten we eerlijk zijn mensen. Wie wil die zooi nou afsteken man.
Ik heb ooit gehoopt dat we de echte chineserollen zouden mogen kopen maar dat gaat er dus niet van komen.
Wat moet je dan met die troep als chinese rollen. Jullie moeten niet vergeten dat we nu op een punt zijn aangekomen dat we niet zoveel te eisen hebben maar dat je mee moet werken als branche om nog een beetje oud en nieuw te behouden. Schreeuwen en gek doen helpt daar niet bij. Je moet als branche met iets komen waardoor de mensen in de politiek gaan nadenken en misschien wel met je meegaan omdat je zelf ook iets aan de "overlast" wilt doen.
De 2011 versie van GBV was anders niks mis mee....https://www.youtube.com/watch?v=1hLd9y3rH1E&hd=1

Baron van lunt zu sas

Registered User
Er zitten bij dit onderwerp nu 119 " gasten" mee te lezen.... Denk daaraan als je iets plaatst

ik vind dat de voorgestelde strengere regels zeer doelmatig zijn en dat het ook daadwerkelijk de daders raakt! Ik ben blij dat met nog meer regels (voor de vader en zijn zoontje) spontaan alle sores rondom illegaal vuurwerk zijn verholpen. Ook bij deze gelegenheid laat de bestuurlijke macht hun uitzonderlijke kwaliteiten zien.

wedden dat ze het een compliment vinden?

chromeeh

Registered User
Mja, helaas word de "overlast" waar men zo graag over spreekt veroorzaakt door in ons land illegaal spul.
Met dit rare voorstel is in 1x alle overlast daarvan uiteraard ook weg...

Ik had liever dat ze eens gewoon 100% controle aan de grens deden voor een paar jaar.
Kijken hoe de overlast en vernielingen dan zijn met het jaar einde....
Als iemand wat wil vernielen, doen hij/zij het toch wel; helaas is vuurwerk een makkelijke boeman.

Als ik zie hoe veel plezier m'n (kleine) nichtjes beide bijv. hebben met een slof rotjes op oudejaarsdag....
Dat zijn ze dus nu ook kwijt.... Men sloopt een oeroude traditie omdat een klein groepje idioten (ja sorry anders kan ik het niet verwoorden), met rommel uit het buitenland het "leuk" vind om dingen op te blazen / vernielen.
Doe je hier aan mee? Sorry maar dan hoop ik serieus dat je je eens heel erg goed achter de oren krabt,
want je hebt mee geholpen aan het vern**ken van het plezier wat heel veel liefhebbers hier HUN dag noemen

gizmo75

Registered User
Misschien waren we zonder de branche vereniging alles wel kwijt geweest!!

Zo denk ik er ook over Toon!! Want zoals eerder aangegeven weet ik dat er keihard aan gewerkt is om een verbod in ieder geval te voorkomen en inderdaad zoals hierboven aangehaald de traditie te behouden zoals deze was. En as-we-speak is de BPN druk bezig. Vergeet niet dat dit een voornemen is en nog lang geen wetgeving! 27-05 a.s. is een debat, helemaal geen besluit o.i.d. Oké, als Den Haag wil dan kunnen ze soms heel snel beslissen en wetgeving doorvoeren, maar over het algemeen gaat er een behoorlijke periode overheen voordat er daadwerkelijk besluiten worden genomen, wetten worden aangenomen en ten uitvoer worden gebracht. 27-05 nadert snel en dan weten we zowieso meer!

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Okay mensen,

blijkbaar heeft RTL Nieuws iets voor zijn beurt gesproken!
Er moet nog zoveel gebeuren wil dit werkelijkheid worden. Dit is nog steeds een voorstel net zoals de 4 burgemeesters een voorstel hebben ingediend. Die is trouwens nog een stukje erger van aard.

Maar op dit moment veranderd er dus nog 0,0! De kans zit er wel in dat er wat gaat veranderen maar laten we wachten tot dit daadwerkelijk besproken word in de kamer voor we van ons balkon afspringen.

RUSTIG AAN MENSEN :embarrased:

Bovenaan