Vuurwerk testen op veiligheid (heftig)

AWG

Registered User
zo zeker heftig zeg,:wondering: :unsure: :wacko: :blink:

vooral die laatste heeft enorm veel weg van een kerngranaat die inslaat

maar het geeft voor mij nog steeds geen pas om daarmee te zeggen dat het consumentenvuurwerk wat wij hier legaal kunnen verkrijgen, hetzelfde zal doen met zo,n container.
(heeft iemand daar filmpjes van??)

we hebben het hier over filmpjes met:
-shells
-watervallen
-60 grams pijlen
veel dingen met zilverkruit dus ook.
al die dingen zijn voor ons niet legaal te krijgen,

en nog wat anders, in het begin werd er nog gezegd (door ''kenners'')dat in enschede consumentenvuurwerk lag, maar dit ziet er hetzelfde uit als die klap die je ziet op die filmpjes van enschede.
proffesioneel spul dus.

of het een hele woonwijk plat doet gooien, ik heb nog steeds mijn twijfels, maargoed ik heb de wijsheid niet in pacht dus ik laat het verder maar.

enne ik had toch al wel begrip voor de strenge nederlandse regelgeving op het gebied van vuurwerk, ook voor die filmpjes al.
ik heb alleen geen begrip voor de leugens die ze soms uit zitten te kramen.
zoals verkeersborden opblazen met een 500 grammer ofzoiets.:laugh:
en het stomme gedoe van steeds moeilijker doen met regels, bijna 3 keer per jaar grotere zwaardere sprinklers, dikkere muren enzo, zoals je in 2005 dat gedoe had.

noem me gek maar ,toch blijft het een spectaculair gezicht die explosies. ik vind het toch gewoon erg mooi.:love:

P

poziloc

Guest
Wie heeft er ooit beweerd dat er consumenten vuurwerk in Enschede lag?

tommy-gun

Registered User
In grote lijnen was het bekend wat er bij SE in de bunkers lag. Dat was hoofdzakelijk profspul. Er stonden 4 containers met consumentenvw.

De bommen en watervallen die je in het filmpje ziet bestaan hoofdzakelijk uit zwartkruit. Bommen groter dan 6 inch zijn tegenwoordig massaexplosief en moeten daarom in speciale bunkers opgeslagen en in speciale gekeurde voertuigen vervoert worden. Aan de hand van de rapporten over Enschede zijn de classificaties voor diverse soorten vw aangepast of gemaakt. Daaruit is ook het vuurwerkbesluit uit voort gekomen. Dat is in feite een noodwet (enigzins aangepast over de jaren) die nog steeds gebruikt word.

Helaas is het filmpje niet helemaal representatief voor de werkelijkheid want de artikelen zijn uit de dozen gehaald en los in de container gestouwd, terwijl nomalerwijze er dus veel minder in zouden gaan omdat ze dan in dozen zitten die nog enige bescherming bieden tegen vonken.

500gram

Banned
We moeten met ons alle bij de politie gaan werken,iedereen weet het beter.

En een containeer moet ook niet worden gezien als een opslagplaats,hier zijn ook géén eisen aan verbonden ,het is puur voor transport doeleinden,dus niet voor de opslag van vuurwerk.

Uch alweer een politieagent

Groeten,
500gram

AWG

Registered User
Wie heeft er ooit beweerd dat er consumenten vuurwerk in Enschede lag?

ik zeg ook door: ''kenners''

als zo,n ramp gebeurt komen er allemaal '''kenners'' en ''experts'' die allemaal komen vertellen hoe het zit/zat.

ik kan me dat nog heel goed voor de geest halen, iedere keer weer een andere kop op tv met weer een net iets andere mening.

ik had het dan ook niet over echte keuringsinstanties die hun mening komen geven.(die moesten toen nog zelfs metingen verrichten)

uiteindelijk als er een paar zijn geweest van die ''kenners'' die zoiets zeggen dan bepaalt dat de publieke opinie, en als dan later blijkt dat dit niet het geval was dan is het kwaad al geschied.

het heeft zowiezo al jaren geduurt voordat precies bekend werd wat er gelegen heeft en nog steeds kent het zijn raadselen/conspiracy theorieen
zoals bijna elke ramp/ongeluk dat heeft.

affijn ik hoef je dat niet uit te leggen, ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.:cool:

Schuim

Moderator
Medewerker
En dan zeggen ze tegen mij dat ik niet met vuurwerk mag spelen.. :push:

Serieus, ik weet dat het riskant is/blijft om die dingen in containers te vervoeren.
Maar zo erg dat je er een goeie paddestoel mee kan halen, en helemaal met een container watervallen :weird:

f_firework

Registered User
gevaarlijk werk is dat:p
wat een enorme klappen komen daar van die containers af:nuts:
die explosie van de watervallen is gewoon niet normaal meer
bedankt

KruitFreak

Registered User
Deze thread was me nog niet opgevallen maar na het zien van de beelden zal ik hem nooit meer vergeten.
Enorme explosies, je ziet op sommige beelden duidelijke trillingen van de camera door de kracht en luchtverplaatsing.

Zo'n 20ft container vol is wel een verschrikkelijke grote hoeveelheid in een keer zeg. Al zou je dat met grondbloemen doen, dan wil je nog niet op 50m afstand staan.

Niet aan denken wat er midden in een woonwijk kan gebeuren als iemand 1000 kilo vuurwerk in z'n schuurtje heeft liggen.

Bovenaan