Vuurwerk straks op vaste plek.

Status
Niet open voor verdere reacties.

GMP82

Zilveren Member
Zo dan, aardig wat activiteit geweest na mn laatste post...

De Politiek wil toch zo graag in contact blijven met de burger. Waarom luistert men dan niet naar ons? De enige groep die alles van zowel de illegale als legale vuuwerk perikelen afweet, zijn wij.

Omdat ze hoogstwaarschijnlijk niet eens van 'ons bestaan' afweten. Als je niks van vuurwerk weet (wat telkens weer blijkt door hun uitlatingen in de media), dan sta je er ook niet bij stil, dat er een groep is, voor wie het een passie / hobby is.

Het eerder genoemde plan van Mar3sjak (een soort vuurwerk consumentenbond c.q. belangenvereniging) klinkt me lang niet slecht in de oren en zal - zoals loeloe ook aangeeft - meer impact hebben dan een losse brief of petitie (van mij of iemand anders).

De vraag is hoe zo iets te realiseren, sowieso coordinatief, maar ook financieel. Daarnaast heb ik het idee, dat er hier op een forum meer mensen 'roepen', dan dat er mensen zijn die daar actief in zouden willen deelnemen als het daar uberhaupt toe komt.

Wat betreft mijn eerdere opmerking over een brief. Ik ga denk ik wél een en ander uitwerken hoe ik tegen de huidige situatie en berichtgeving aan kijk (al dan niet aangevuld met argumenten uit dit forum) maar ik ben, na enkele posts hier, sterk gaan twijfelen of zo'n losse brief wel zin heeft. Dan zou het denk ik nog zinvoller zijn dit via een politieke partij te spelen. Maar ja, wie zal de vuurwerkliefhebbers gaan steunen? VVD (gaat immers hoop geld in om:laugh:)?

Laatst bewerkt:

*InSaNe*

Registered User
Zo dan, aardig wat activiteit geweest na mn laatste post...

Omdat ze hoogstwaarschijnlijk niet eens van 'ons bestaan' afweten. Als je niks van vuurwerk weet (wat telkens weer blijkt door hun uitlatingen in de media), dan sta je er ook niet bij stil, dat er een groep is, voor wie het een passie / hobby is.

Het eerder genoemde plan van Mar3sjak (een soort vuurwerk consumentenbond c.q. belangenvereniging) klinkt me lang niet slecht in de oren en zal - zoals loeloe ook aangeeft - meer impact hebben dan een losse brief of petitie (van mij of iemand anders).

De vraag is hoe zo iets te realiseren, sowieso coordinatief, maar ook financieel. Daarnaast heb ik het idee, dat er hier op een forum meer mensen 'roepen', dan dat er mensen zijn die daar actief in zouden willen deelnemen als het daar uberhaupt toe komt.

Wat betreft mijn eerdere opmerking over een brief. Ik ga denk ik wél een en ander uitwerken hoe ik tegen de huidige situatie en berichtgeving aan kijk (al dan niet aangevuld met argumenten uit dit forum) maar ik ben, na enkele posts hier, sterk gaan twijfelen of zo'n losse brief wel zin heeft. Dan zou het denk ik nog zinvoller zijn dit via een politieke partij te spelen. Maar ja, wie zal de vuurwerkliefhebbers gaan steunen? VVD (gaat immers hoop geld in om:laugh:)?

Iam in als je me nodig hebt, kan ook evt dingen regelen, wat betreft plek voor bijeenkomsten etc,

Leon2008

Registered User

Als je het goed aanpakt krijg je PvdA, CDA, SP, SGP, VVD en PVV zeker wel mee.
Zij zijn namelijk niet voor afschaffing van vuurwerk of iets dergelijks.
Iedereen zegt hier maar dat ze de plank volledig misslaan in de politiek en daar ben ik het mee eens, alleen moet er dan iemand opstaan die de politici daarop wijst.
Op het moment dat politici goed onderbouwd een standpunt word voorgelegd wat gewoon waterdicht is en ondersteund word door talloze feiten kunnen ze daar niet omheen.
Als ik zo dit topic doorlees zie ik talloze argumenten maar vooral ook feiten die de politici op dit moment verkeerd interpreteren, leg onderbouwd uit dat hun informatie onjuist is en ze begrijpen het standpunt van "ons".

USRRobiwan

Registered User
Ik zie meer heil in een stichting of een club zoals het PGI bijvoorbeeld. Volgens mij is er zoiets in Nederland nog niet. Deze club kan bestaan uit zowel Nederlandse professionele pyrotechnics en liefhebbers van vuurwerk. Deze 'club' kan of zou zeker een adviesorgaan kunnen zijn voor de regering, media en anderen wat betreft advisering, vraagbaak en dergelijke. Daarbij wil ik TNO niet uitsluiten die veel consumenten vuurwerk keurt. Misschiek kunnen leden van de Nederlandse PGI variant aanwezig zijn bij keuringen van vuurwerk. Verder zou men kunnen denken aan speciale dagen waar men als leek advies/demonstraties kan krijgen of als lid meedoen met activiteiten die een aantal malen per jaar wordt gehouden. Bijvoorbeeld productdemonstraties en dergelijke.

Ik denk dat men hiermee het vuurwerk uit de hoek kan halen waar het totaal niet thuis hoort. Want vuurwerk dient mensen te verbazen en te plezieren en niet zoals het nu is; angst, woede en afschuw in te boezemen.

clarity

Registered User
Het lijkt mij een beter plan wanneer de overlast door de gemeenten wordt aangepakt in plaats van door de landelijke overheid. Het is natuurlijk totaal idioot dat ik in Twente geen vuurpijl af zou kunnen steken voor m'n deur omdat er in Den Haag een mongool is die zich niet kan beheersen. Ik zou er voor pleiten om beleid lokaal te regelen. Je zou daarbij best kunnen denken aan vuurwerk- en samenscholingsverboden voor wijken waar het standaard heibel is met oud en nieuw. Dat is ook geen zaligmakende oplossing, maar treft tenminste een stuk minder 'onschuldige' mensen.

KoenL

Registered User
Vandaag stond in het NRC Next ook een artikel over deze "oplossing". Wat dat in ieder geval wel duidelijk maakt, is dat ze daar ook beseffen dat ze deze traditie ons niet kunnen ontnemen. En het zijn niet alleen wij die graag vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling, een gemiddeld gezin koopt ook elk jaar, al is het maar een kleine, een pakket.

Wat ook gezegt werd was dat er getwijfeld wordt of zo een vaste vuurwerkplaats gaat helpen, want familie zit gezellig bij elkaar thuis, en dan om 0:00 uur mag je met je vuurwerk over straat gaan om het op de vaste afsteek plek te gaan afsteken. Als ik het zo aan het typen ben, besef ik het steeds meer; wat een belachelijk idee.

patje pyrofreak

Registered User
gister stond er nog in de metro dat het om bijna 54% gaat van de nederlandse bevolking die overlast ervaren met oud en nieuw, maar hoe kan het dan dat er elk jaar voor nog meer geld de lucht in gaat?
wie zijn al die mensen dan die dat kopen, dat lijkt mij meer dan 46% toch.
en bij mij in de straat staat iedereen altijd volop te genieten van MIJN vuurwerk en vragen ze of ik volgend jaar weer zoveel heb.:laugh:

en een goede manier om het vandalisme tegen te gaan rond die periode is om net als in belgie het hele jaar door vuurwerk te verkopen, want dan gaat de lol voor de vandalen er snel af en hoeven ze ook niet meer naar belgie om daar te kopen.
in belgie hoor je de regering niet over vandalisme en overlast door vuurwerk, want de belg vindt vuurwerk niet zo interessant meer omdat het daar het hele jaar door kan. en ik spreek uit ervaring daar ik familie in belgie heb wonen.

dus misschien een goed advies voor den haag ALLES WAT VERBODEN WORDT IS NOG LEUKER OM TOCH TE DOEN.
en verder vandalen gewoon een handje afhakken, lastig een vlinder afsteken hoor met je mond:cry:

Mar3sjak

Registered User
Diegene die nu de IMPORTEURS als belangengroep naar voren schuift moet 1 ding weten.

Zeer recentelijk heeft de Belangenorganisatie Consumentenvuurwerk Nederland zich opgeheven.

Deze BCN waren de vuurwerkimporteurs in nederland. Deze BCN was na Enschede opgericht. Deze BCN had overleg met VROM over de nieuwe opslagruimtes bij de winkels en etc. En er was een BCN website etc.

Maar zonder enige aankondiging is deze BCN in 2007 opgeheven. Waarom deze belangenorganisatie zich heeft opgeheven is geheel onduidelijk.

Wie praat er dan nu met de minister?? Lesli, Broekhof, Wolff en Schuurmans

Maar als het moet werken ze elkaar gewoon tegen, dit tijdens de gesprekken met de minister, om zo hun eigen markt-aandeel veilig te stellen.

Tevens maakt de hoeveelheid overtredingen van de importeurs, zo als nu weer in 2007, deze groep een onbetrouwbare partner.

De winkeliers zijn nooit verenigd geweest en zodoende was het makkie voor de raad voor detailhandel om zogenaamd deze groep in 2007 te gaan vertegenwoordigen.
Deze raad weet helemaal niks van vuurwerk en heeft ook nog nooit de moeite genomen om de vuurwerkwinkeliers te benaderen. Maar ook deze raad blert er in de Media lekker op los met antieke en populaire stellingen. De "25 kg en 4 dagen verkoop" zonder met de winkeliers of VROM te overleggen of dit haalbaar of wenselijk is.

Dus kortom... dit is de chaos in de andere vuurwerk-'kampen'.

Laatst bewerkt:

muizelaar

Registered User
Inderdaad die rellen, vernielingen en agressie tegen de hulpverleners hebben niks met vuurwerk te maken, maar met de huidige 'maatschappij', met Koninginnedag gaat het ook helemaal los en dat wil niemand verbieden. Die algemene afsteekplekken zullen waarschijnlijk leiden tot een groot vuurwerk per gemeente, en zelfs als dat helemaal doorgaat ontwikkelen dan lijkt het me sterk dat er ooit zoiets geweldigs als in bv Sydney wordt opgezet hier.

http://video.google.nl/videoplay?do...213&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=2

Daar mag je trouwens niet in het openbaar drinken, in NL zal iedereen juist eerder naar clubs en cafes gaan en zal iedereen nog veel meer bezopen en baldadiger zijn na middernacht. Een Europese vuurwerk regeling/wet is in mijn ogen de enige oplossing.

Verder zijn de meest succesvolle lobby's altijd die van kleinere, goed te organiseren groeperingen. Landelijke belastingen omhoog? Zie maar eens alle werkenden te organiseren. Als alle boeren daarentegen op het binnenhof staan en daar een paar bergen aardappels dumpen dan zijn deze acties vaak erg effectief. Volgens mij zijn alle winkeliers relatief makkelijk te mobiliseren via de importeur netwerken. Reken maar dat als er een grote groep delaers op het binnenhof staat met allemaal een paar handstakellichten (overal legaal te verkrijgen , bv hier: http://www.georgekniest.nl/ onder veiligheid), dat je veel media aandacht krijgt en met goede argumenten en aanbevelingen waarschijnlijk ook nog resultaten kunt boeken.

f_firework

Registered User
allemaal stemmen:)

maar als het voorstel door gaat is het toch gek als je met ze alle vuurwerk staat afsteken op een paar vierkante meters...
pak die vandalen gewoon harder aan!

Expressit

Registered User
Dit is eigenlijk ook weer een lachertje want je kan blijven stemmen, zo vaak je maar wil.
Ik kon maar 1 keer stemmen.

Ik denk trouwens niet dat het afsteken van vuurwerk op oudejaarsavond verboden zal worden. Elk jaar is het in de 1ste helft van januari weer hetzelfde; de NOS en De Telegraaf maken weer duidelijk dat zij tegen het afsteken van vuurwerk zijn, en doen net alsof zij de mening van het overgrote merendeel van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigen. Om vervolgens weer tot de conclusie te komen dat het merendeel van de politiek het toch niet wilt verbieden, omdat zij het feest niet willen verpesten.

Laatst bewerkt:

fireworkaddict

Registered User
Meerdere keren stemmen is wel mogelijk...
Vandaar waarschijnlijk ook de ongeveer 50/50-verhouding eens/oneens.
En dergelijke stemmingen/polls oefenen natuurlijk geen invloed uit!

Gelukkig zijn er ook al krantenberichten verschenen waaruit blijkt dat niet iedereen anti-vuurwerk is. En waarin bovendien ook de negatieve gevolgen van de eventuele nieuwe regels naar voren worden gebracht.

Toch blijft het een feit dat de politiek het Nederlandse volk zeer gemakkelijk kan 'manipuleren'. Zoals eerder aangegeven worden de negatieve berichten bijna altijd in de krant geplaatst, want wie zit er nou te wachten op de positieve ('saaie') berichten.
En de negatieve berichten blijven bij de mensen sowieso beter hangen dan de positieve. Op deze manier is het voor hun erg gemakkelijk vuurwerk een slechte naam te bezorgen.

Het grootste probleem is dat de mannen en vrouwen in Den Haag die dit voorstel steunen, blijkbaar een enorme plaat voor hun kop hebben. En in hun eigen gedachtegang blijven geloven, dat de eventuele nieuwe regel vandalisme en aantal ongelukken terugdringt.

In de door Tony gegeven link zegt de betreffende persoon ook iets in de trand van "bespaart de 10.000en astma-patiënten minder ademhalingsproblemen". :blink:

Gelukkig ben ik niet de enige die zo moe wordt van al die 'onzin'-berichten...
Ik zal me nu even gedeisd houden, deze politieke anti-vuurwerk beweging die nu volledig in gang is gezet bezorgt me alleen maar stress. Bovendien heb ik nu me zegje wel gedaan in dit topic.

-------------------------------------------------------------------------

Even een bericht voor GiveMePow(d)er...
Heb je al verder informatie in kunnen winnen over een eventuele petitie. En heb je nog serieuse plannen om deze door te zetten? Zij het met eventuele juridisch onderbouwde argumenten.

Wanneer je hulp nodig hebt, meld ik me ook hierbij aan. (reactie via PM aub).

Laatst bewerkt:

Hollie

Registered User
Vraag van Groen links aan de tweede kamer: Kent u het onderzoek dat is gedaan in opdracht van de Rotterdamse en Haagse gemeenteraadsfracties van GroenLinks, waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders voorstander is van een algeheel verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk? Kan me niet voorstellen dat dit betrouwbaar is, er wordt niet voor niets voor 60 miljoen pleuro gekocht door de nederlanders. Waarschijnlijk hebben ze dit onderzoek alleen in 't Gooi en Laren gehouden en misschien op de veluwe. Ik ga overigens niet geloven dat het door gezet gaat worden. Kijk naar de growshops, deze zouden 2 jaar geleden ook al gesloten worden. Het zijn de grootste huichelaars daar in Den Haag, o o o wat is het milieu belangrijk maar zelf wel in een Audi a8 en Bmw 7 serie rijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan