'Vuurwerk consumenten in de ban'

Robin84

Registered User
Ik heb een bekende van het AD benaderd wat de mogelijkheden zijn. Mocht dit er zijn, zijn er dan mensen (waaronder zeker FPM Crewleden), die openstaan om te helpen een tegengeluid te laten horen?

MichelAngelo

Registered User
Ik ben onlangs nog op dichtbij.nl in discussie gegaan met mensen over een soortgelijk artikel. Dan verstomt de kritiek al snel, omdat de criticasters meestal geen idee hebben waarover het gaat. Mensen zijn over het algemeen niet zo snugger en roepen elkaar alleen maar na. Inhoudelijk hebben ze geen enkel verstand van.

Maar zolang de media als een stel schoothondjes achter mensen als Bonte en Katrien aanlopen is het dweilen met de kraan open. Zat gisteren dat programma van Spijkerman te kijken en dan staan er twee bekende Nederlanders (hoe heet dat duo die proberen grappig te zijn?) te roepen dat ze moeten afschaffen omdat volgens de ene "het geld beter naar arme landen kan gaan" en de ander "het slecht is voor het milieu". Tja, sommige mensen hebben het hun beroep gemaakt om te klagen over alles en nog wat. Je wordt kotsmisselijk van kortzichtige stompzinnigheid inderdaad.

blackpowder

Registered User
Iedere vrijheid is een risico. Knoop dat eens in je oren, ook al wil je het niet horen. Iedere keus in je leven is een afweging van risico's: wil je nu werkelijk dat straks iedere keuze van wieg tot graf voor je is gemaakt op het Altaar van Absolute Veiligheid?

En de tegenstanders van vuurwerk die zichzelf zo "rationeel" vinden: laat je nakijken. Niemand is rationeel. Je laat je leiden door persoonlijke irritatie of angst voor beschadiging en dood. Oftewel angst voor het onvermijdelijke, want het enige resultaat van al je verwoede pogingen om de Absoluut Veilige samenleving te creëren, zal nog steeds aftakeling en dood zijn. Kennelijk willen oogartsen liever zoveel mogelijk mensen met ouderdom-gerelateerde blindheid door staar of macula-degeneratie. Dat is zoveel "mooier", dan een 20-jarige randdebiel die een oog moet missen omdat hij dronken vuurwerk zat af te steken.

En als Veiligheid en Neurose werkelijk maatgevend voor het leven worden, zal straks alles verboden zijn wat niet verplicht is en kun je ieder kind bij de geboorte een statistiekentabel meegeven om "keuzes" te maken:
-Op wintersport gaan? Niet doen, je eindigt nog met gebroken benen of in coma.
-Op vakantie naar een tropisch oord? Niet doen, je zou maar een enge ziekte krijgen of het vliegtuig zou neerstorten.
-Bergbeklimmen? Ben je gek, straks ga je nog dood.
-Voetballen? Hou je van dode grensrechters en gescheurde meniscussen?
-Autorijden? Ben je mal, neem de bus, want je wilt toch geen verkeersdoden op je geweten hebben?
-Je huis verlaten nadat je thuiskomt van je werk? Geen sprake van, want het is wetenschappelijk aangetoond dat een permanente avondklok veel veiliger is en anders zijn de doden die er vallen jouw schuld.
-Je geld uitgeven aan je eigen hobby's? Ben je onverantwoordelijk? Dat geld moet naar de Derde Wereld om de mensen te redden van de hongerdood en het vinden van geneesmiddelen tegen AIDS en kanker.

En beging niet met de onzin dat dat allemaal "zo anders" is, want dan ben je ook niet rationeel, maar gewoon een hypocriet en inconsistent. Blijkbaar komt het argument "veiligheid" je goed uit in dit geval, maar als het je eigen hobby's betreft is het ineens "anders". Denk maar niet dat je daarmee wegkomt als een ander jouw hobby's wil verbieden. Dan zijn jouw vergelijkingen met wat ook onveilig is, ineens "heel anders".

Als dit idiote verbod er komt, ga ik pleiten voor een verbod op het centraal afsteken van vuurwerk. Ik heb nooit vuurwerk gekocht en hoewel ik het best vind dat mijn buurman zijn geld eraan uitgeeft, ga ik het niet voor hem zitten betalen, of voor de megalomane Staatsvuurwerken van die huichelaars bij Groen-Links. Groenen zijn watermeloenen: groen van buiten, rood van binnen. Ze zouden vreten en schijten nog tot een publiek staatsgeleid gebeuren verklaren als ze hun zin kregen.

En als je mijn "argument" wilt weten tegen het publiek afsteken van vuurwerk door professionele pyrotechnici? Hier dan: veel te gevaarlijk, zoals de tragedie dit jaar in Abidjan in Ivoorkust heeft aangetoond, waarbij 61 mensen, vooral kinderen en tieners, zijn omgekomen:

http://articles.washingtonpost.com/2013-01-01/na …

En als je het waagt om met het pseudo-argument te komen dat dit "niet door vuurwerk, maar door verdrukking" komt, dan ga ik pleiten voor: concertverboden, festivalverboden, samenscholings- en demonstratieverboden (geen vol Malieveld meer dus...), want zo'n grote mensenmassa op één plek, daar komen doden van...

En nog maar even eindigen met een dooddoener, maar waarheid als een koe: mensen die veiligheid boven vrijheid verkiezen verdienen en krijgen geen van beiden. Ga lekker zelf 80 jaar in je gewatteerde cel zitten, angsthaas, in plaats van andermans leven te dicteren met je neuroses.

Bron : owl op Nu.nl

MrXtremeFireworks

Registered User
Zat gisteren dat programma van Spijkerman te kijken en dan staan er twee bekende Nederlanders (hoe heet dat duo die proberen grappig te zijn?) te roepen dat ze moeten afschaffen omdat volgens de ene "het geld beter naar arme landen kan gaan" en de ander "het slecht is voor het milieu".

Er gingen volgens hun zogenaamd in één dag meer giftige stoffen de lucht in dan met een heel jaar autorijden. Slaat echt nergens op...

Robin84

Registered User
Hier de reactie van mijn kennis bij het AD: Ha Robin, is vast wel belangstelling voor (landelijk of editie Groene Hart) Ik overleg het morgen gelijk even. Je hoort van me.

Met andere woorden, de kans is zeer aanwezig dat ook wij een geluid kunnen laten horen!

Laatst bewerkt:

Sunny76

Registered User
Dit gaat niet goed.... Op iedere nieuwssite staat nu dat een meerderheid voor een verbod is. En dan die geluiden van meer slachtoffers erbij. Als het ieder jaar zo blijft gaan is de lol er echt vanaf.

joszie

Zilveren Member
het probleem is dat groen links / arno bonte, peter de Faber mensen zijn die makkelijk in de media kunnen komen. Veel fpmmembers proberen iets op kleine schaal, maar er wordt maar erg weinig ruimte gegeven aan onze inspanning.
Ik hoop dat het lukt om eens goede aandacht te krijgen.

waar ik ook al wel eens aan heb lopen denken is om zelf (als liefhebbers) een documentaire te maken waarin alle redenen om het af te schaffen te weerleggen.

Er is op dit forum genoeg informatie aan beelden en kennis aanwezig om er iets moois van te maken.
moeten we alleen nog ff bepalen wie er een leuke stem heeft om de boel in te spreken :)

Robin84

Registered User
het probleem is dat groen links / arno bonte, peter de Faber mensen zijn die makkelijk in de media kunnen komen. Veel fpmmembers proberen iets op kleine schaal, maar er wordt maar erg weinig ruimte gegeven aan onze inspanning.
Ik hoop dat het lukt om eens goede aandacht te krijgen.

waar ik ook al wel eens aan heb lopen denken is om zelf (als liefhebbers) een documentaire te maken waarin alle redenen om het af te schaffen te weerleggen.

Er is op dit forum genoeg informatie aan beelden en kennis aanwezig om er iets moois van te maken.
moeten we alleen nog ff bepalen wie er een leuke stem heeft om de boel in te spreken :)

Ik zeg, doen! Maar waar zend je het uit?

DJ-ArSoN

Registered User
Dit gaat niet goed.... Op iedere nieuwssite staat nu dat een meerderheid voor een verbod is. En dan die geluiden van meer slachtoffers erbij. Als het ieder jaar zo blijft gaan is de lol er echt vanaf.
Eens. We kunnen de negatieve berichten wel negeren, maar het vormt wel ieder jaar opnieuw de publieke opinie en daarbij staat vuurwerk er steeds slechter voor. Nu is het op de grootste nieuwswebsite al 6 op de 10 voor een verbod :huh: Daar kunnen we van alles van vinden, maar het staat er en het gaat bij mensen (en politici) ook zo in de kop zitten. Vroeg of laat gaan we het verliezen. Mits, er vanuit ons en vooral de branche zelf een luid en duidelijk tegengeluid komt. Zoals die Bonte telkens de media zoekt en vindt, zo zouden ook de vuurwerkprofessionals (zoals importeurs, verkopers, branchevereniging) eens de media moeten opzoeken en duidelijk proberen te maken wat wij hier allemaal allang weten en telkens tegen elkaar lopen te herhalen (verbod lost niks op, meer kans op illegaal, slopen gebeurt sowieso niet met legaal, te weinig profs voor gemeentelijke shows, enz enz enz). Waarom dat niet gebeurt is me een raadsel... Behalve onze hobby wordt er ook 75 miljoen omzet bedreigd.
En desnoods moeten we bepaalde elementen opgeven om de traditie in zijn kern te kunnen behouden. Zorgen babypijltjes echt voor veel oogletsel? Gooi ze er dan maar uit. De overlast beperken met een dag minder verkoop? Prima, dan gaan we de 30e allemaal wel in de rij staan. Vuurwerkvrije zones rondom asiels, zorgcentra en winkelcentra? Mij best, mijn zegen hebben ze. Zo werk je mee aan oplossingen, maar hoeft het geen algeheel verbod te worden.

blackpowder

Registered User
Ik zou dit ook zeker niet op eigen houtje gaan doen.
Er zal vanuit de branche en de grotere vuurwerk fora ( lees fpm-vwc en avp ) een goed geluid moeten komen.
Als wij met z'n allen wat gaan roepen wordt het een heel onsamenhangend zooitje.
Laten we dit dan opnemen met de branche verenigingen en importeurs.
Zo kunnen wij ons geluid ook zo proffesioneel mogelijk laten overkomen.

Tevens is zoals boven vermeld een aantal oplossingen best aan te dragen zodat het ook lijkt of er iets gedaan wordt aan de overlast.

MVG Blackpowder

Sunny76

Registered User
Het vervelende is nu dat naast de oogartsen ook de plastisch chirurgen zich laten horen. (Ondermeer in het 8 uur journaal..) Die Aron Bonte / Groen Links, daar moet het grote publiek niets van hebben. In hoeverre zijn de cijfers van slachtoffers betrouwbaar? Ik kan me voorstellen dat medici de cijfers iets verdraaien om zo een verbod tot stand te krijgen. Overigens zou het goed zijn om vanuit de branche geluiden te laten horen om bepaalde producten te schrappen, (Zoals hier al aangegeven.) en leeftijdsgrens verhogen etc.

Laatst bewerkt:

powerkiter1986

Registered User
Ja je kunt beter 1 goed stuk hebben dan dat iedereen wat gaat roepen!
Dan lijkt het ook wat professioneler, en kun je proberen zoveel mogelijk bronnen te informeren.
Want veel bronnen zijn er wel mee bezig.
Zo kun je mischien wel wat mensen wakker maken hoe het echt zit.
Maar hier zitten wel wat mensen die mooie brieven kunnen schrijven!
Dus dat moet wel goed komen ;)

Sweet Laker

Registered User
Lol "vuurwerk consumenten in de ban".

Lukt het ze niet om het vuurwerkverbod zelf van de grond te krijgen; dan de gebruikers maar in de ban,.. Hilarisch :D

Robin84

Registered User
Ik heb een aantal importeurs gemaild met onderstaand bericht:

Geachte heer/mevrouw,

Langzaamaan maak ik me steeds meer zorgen over onze mooie vuurwerktraditie. Vuurwerk komt steeds vaker slecht in het nieuws. Groen Links is ook een website gestart om draagvlak voor een vuurwerkverbod te creëren.

Al met al, het gaat niet goed. Nu merk ik dat alleen de negatieve berichten het nieuws in worden gebracht. Positieve nieuwsberichten zie ik (bijna) niet. Ik denk daarom dat het tijd is dat dit gaat veranderen.

Kunt u als importeur het nieuws beïnvloeden en met eens positief bericht komen? We weten allemaal dat veelal de meeste nare berichten komen door het illegale gevaarlijke vuurwerk. Echter, straks moet het consumentenvuurwerk hieronder lijden en wij daardoor als fanatieke stokers ook.

Het is nog niet te laat. Wilt u helpen het vuurwerk positief in het nieuws te brengen?

Met vriendelijk groet,

Robin

powerkiter1986

Registered User
Daar bereik je de haters niet snel mee.
Is makkelijker weg te klikken!
Als je het nieuws bereikt bereik je er meer mee.
Dan klikken de mensen ook niet weg!

Marco_clappers

Registered User
misschien moet er een onderwerp geplaatst worden op fpm waar alle onterechte of liegende nieuws berichten over vuurwerk worden geplaatst, van hieruit kunnen er dan makkelijker tegen argumenten worden gemaakt

Bovenaan