http://mindervuurwerk.nl/is_het_burgerinitiatief_wel_.php
En mijn reactie die ik daarop heb gemaild:
Geachte heer,
Hierbij wil ik reageren op het antwoord dat recent op uw site is geplaatst op de vraag "Is het burgerinitiatief wel geldig?"
Het belangrijkste punt hierbij is dat het betreffende onderwerp van een burgerinitiatief de afgelopen 2 jaar niet aan de orde mag zijn geweest in de 2e kamer. Of, volgens uw interpretatie, "Het Reglement van Orde van de Tweede Kamer stelt dat een burgerinitiatief niet ontvankelijk is als er de afgelopen 2 jaar over dat onderwerp een besluit is genomen."
Vervolgens zegt u om uw gelijk aan te tonen: "Er is ook in formele zin geen besluit genomen: het vuurwerkbesluit is op de punten waar het burgerinitiatief zich op richt niet aangepast. De afsteektijden zijn niet aangepast, de verkoop is niet verminderd toegestaan en er is aan gemeenten geen mogelijkheid gegevan om over te gaan tot centrale afsteekplaatsen. Er is - kortom - helemaal niets veranderd ten opzichte van de vuurwerkpraktijk die al decennialang in Nederland een feit is."
Dat u uw zin niet heeft gekregen wil nog niet zeggen dat er geen besluit is genomen. Er is, bij meerderheid, in de 2e kamer formeel besloten om de huidige regels betreffende consumenten vuurwerk niet aan te passen.
Bovendien maakt u in uw burgerinitiatief helemaal geen melding van punten als verminderde afsteektijden en verminderde verkoop:
"en verzoeken
Het afsteken van vuurwerk bij oud en nieuw voortaan alleen toe te staan aan professionals die een vergunning hebben voor een vuurwerkshow."
U zegt verder: " 'Meer plezier met minder vuurwerk' wil geen onlangs genomen besluiten terugdraaien, maar wil juist dat er eindelijk eens een besluit wordt genomen tot het drastisch verminderen van het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling."
U wilt dus wel degelijk het onlangs genomen besluit om de huidige regels te laten zoals ze zijn terugdraaien. Nogmaals, dat het besluit niet is uitgevallen zoals u graag had gezien doet hier niet terzake. Een besluit is een besluit en daarom voldoet 'Meer plezier met minder vuurwerk' niet aan de gestelde regels voor een burgerinitiatief.
Met vriendelijk groet,