Voorlopig geen verbod op vuurwerk

Master-G

Registered User
Kijk dat is mooi:cheesy:.
Ik wist het wel,voor de komende jaar wisseling nog maar wat extra budget vrij maken voor het echt afgelopen is.

TheChain

Registered User
YES YES YES, :nuts:

Ik begon er echt wel een beetje zenuwachig van te worden :sick:

Maar reken maar dat deze mensen de eerst volgende gelegenheid weer aan zullen grijpen om weer iets dergelijks te starten.

Laat de kamer voor eens en altijd een beslissing nemen dat er niet in negatieve zin aan deze oudejaars traditie gesleuteld mag worden!

Richardus

Registered User
Hopsakee, ze zijn niet helemaal van lotje getikt daar in de Kamer hoor. Ze laten zich echt niet de les lezen door slecht geinformeerde linkse broekies!

KruitFreak

Registered User
En zo hoort het ook. Waarom zouden wij als freaks met tegenpetities moeten komen terwijl al uit eerdere onderzoeken duidelijk is geworden dat vuurwerk niet de directe oorzaak is van alle ellende.

Vuurwerk is traditie tijdens de jaarwisseling en dat hoort zo te blijven!

Gewoon blijven genieten maar wel de eigen rommel opruimen want ik zie hier in de omgeving dat een hoop mensen helaas geen enkele moeite hebben gedaan.

EschR

Registered User
Hopsakee, ze zijn niet helemaal van lotje getikt daar in de Kamer hoor. Ze laten zich echt niet de les lezen door slecht geinformeerde linkse broekies!

Dit is een beslissing van het kabinet. Niet van de kamer.
Als het burgerinitiatief geldig wordt verklaart en de 2e kamer buigt zich erover is het in principe mogelijk dat zij een ander standpunt dan het kabinet inneemt en het kabinet vraagt (of zelfs eist) dit standpunt (vuurwerkverbod) uit te voeren.

Op zich is dit bericht niets nieuws. We wisten het standpunt van het kabinet al sinds maart 2008. Het is een bevestiging van dat standpunt, maar verandert verder niets aan het probleem van het burgerinitiatief.

croAFCA

Registered User
Wat is het toch jammer dat mensen het proberen te verbieden.

Die mensen hebben er hélemaal geen verstand van, en weten NIET dat de echte freaks TEGEN vernielingen zijn en TEGEN het gooien van vuurwerk naar politie/brandweer/ambulance personeel.

Mooi dat het niet door gaat.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Guusje van der Horst heeft het over dit kabinet.

En aangezien dat linkse tuig net zo lang blijft woelen en draaien, totdat het zijn zin krijgt.
Dus bij het volgende nieuwe kabinet staat Arno met zijn maten(naaien) vooraan.

Soms best wel irri dat volk.
En ik ben ook een natuurliefhebber.

Randysgz

Registered User
Eindelijk weer eens goed nieuws:laugh:
Maar we moeten niet verslappen! En nu gaan denken dat het gevaar geweken is..

joszie

Zilveren Member
Mooi voorlopig zijn we veilig. Geeft ons de tijd om serieus iets goeds op te starten zodat we goede informatie bij de gewone burger krijgen!
Gezamelijk de echte problemen oplossen, dat is wat we willen.

Silver Palm

Registered User
Toch krijg ik een beetje een wrang gevoel. Dat linkse gespuis heeft toch in een korte tijd een behoorlijk aantal van 40.000 stemmen gekregen. 40.000 mensen die een traditie willen verbieden! We hebben nog 11 maanden om ons weer sterker en weerbaarder te maken want dan staat het volgende o&n voor de deur. En reken maar, deze "cultuur-barberen" staan dan zeker weer vooraan met allerlei initatieven en petitie's. Misschien een idee om samen met fabrikanten/importeurs en evt vuurwerksite's en charme-offensief te lanceren met bijvoorbeeld advertenties in landelijke dagbladen. Over de mooie kanten van het vuurwerk en dat de grootste rotzooi met o&n wordt veroorzaakt door bezopen groepen neanderthalers die geen besef van normen en waarden hebben.

EschR

Registered User
http://mindervuurwerk.nl/is_het_burgerinitiatief_wel_.php

En mijn reactie die ik daarop heb gemaild:

Geachte heer,

Hierbij wil ik reageren op het antwoord dat recent op uw site is geplaatst op de vraag "Is het burgerinitiatief wel geldig?"
Het belangrijkste punt hierbij is dat het betreffende onderwerp van een burgerinitiatief de afgelopen 2 jaar niet aan de orde mag zijn geweest in de 2e kamer. Of, volgens uw interpretatie, "Het Reglement van Orde van de Tweede Kamer stelt dat een burgerinitiatief niet ontvankelijk is als er de afgelopen 2 jaar over dat onderwerp een besluit is genomen."

Vervolgens zegt u om uw gelijk aan te tonen: "Er is ook in formele zin geen besluit genomen: het vuurwerkbesluit is op de punten waar het burgerinitiatief zich op richt niet aangepast. De afsteektijden zijn niet aangepast, de verkoop is niet verminderd toegestaan en er is aan gemeenten geen mogelijkheid gegevan om over te gaan tot centrale afsteekplaatsen. Er is - kortom - helemaal niets veranderd ten opzichte van de vuurwerkpraktijk die al decennialang in Nederland een feit is."

Dat u uw zin niet heeft gekregen wil nog niet zeggen dat er geen besluit is genomen. Er is, bij meerderheid, in de 2e kamer formeel besloten om de huidige regels betreffende consumenten vuurwerk niet aan te passen.
Bovendien maakt u in uw burgerinitiatief helemaal geen melding van punten als verminderde afsteektijden en verminderde verkoop:
"en verzoeken
Het afsteken van vuurwerk bij oud en nieuw voortaan alleen toe te staan aan professionals die een vergunning hebben voor een vuurwerkshow."

U zegt verder: " 'Meer plezier met minder vuurwerk' wil geen onlangs genomen besluiten terugdraaien, maar wil juist dat er eindelijk eens een besluit wordt genomen tot het drastisch verminderen van het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling."
U wilt dus wel degelijk het onlangs genomen besluit om de huidige regels te laten zoals ze zijn terugdraaien. Nogmaals, dat het besluit niet is uitgevallen zoals u graag had gezien doet hier niet terzake. Een besluit is een besluit en daarom voldoet 'Meer plezier met minder vuurwerk' niet aan de gestelde regels voor een burgerinitiatief.

Met vriendelijk groet,

jaspertjuh

Registered User
Laten we dit jaar vooral benutten om te laten zien hoe leuk en veilig vuurwerk kan zijn!

We moeten zoveel mogelijk mensen proberen te overtuigen van de positieve kant van vuurwerk, en vandalisten/misbruikers volledig de rug toe keren.
Als we de publieke opinie veranderen zullen we bij een nieuwe actie tegen vuurwerk stukken steviger in onze schoenen staan!

spitfire

Registered User
Tegen die tijd zijn wij beter georganiseerd dan ooit en lusten we Arno rauw.

Cameo

Hier heb ik al vaker op aangestuurd, maar iedereen bleef in afwachtende positie kijken wat er ging gebeuren. Ik verwacht van FPM-leden als daadkrachtige groep die hun mening samen laat horen niet veel. Helemaal niks eigenlijk. Het is nu weer van tafel geveegd volgens verwachting, maar we hadden toch ALLANG iets moeten organiseren!?? Er zitten zo veel leden hier met goede contacten her en der! Maar nee hoor, FPM bleef akelig stil!

hindoerol

Registered User
Hier heb ik al vaker op aangestuurd, maar iedereen bleef in afwachtende positie kijken wat er ging gebeuren. Ik verwacht van FPM-leden als daadkrachtige groep die hun mening samen laat horen niet veel. Helemaal niks eigenlijk. Het is nu weer van tafel geveegd volgens verwachting, maar we hadden toch ALLANG iets moeten organiseren!?? Er zitten zo veel leden hier met goede contacten her en der! Maar nee hoor, FPM bleef akelig stil!

misschien dat ze er wel mee bezig zijn, maar eerst goede standpunten en argumenten willen hebben voor dat er maar iets word geroepen waar niemand wat aan heeft.

gr hindoe

Roob

Registered User
Was niet verbaasd toen dit bericht op internet verscheen. Als ze dit willen doorvoeren moeten ze van goede huizen komen en met zware argumenten komen.

Ik hoop dat dit nooit door gezet gaat worden, want het hoort naar mijn idee nog steeds bij de traditie die nederland kent.

Misschien bestaat er wel idd een mogelijkheid om een campagne op touw te zetten om de mooie, positieve kanten van vuurwerk aan de orde te brengen.

Wie weet, maar voorlopig zijn we nog niet verbannen.

Grtz,

Roob

Bovenaan