Verschillend (kinder)Vuurwerk

vuurwerkman19

Registered User
Ik heb deze thread geopent omdat ik vroeger HELEMAAL gek was van alles wat vuurwerk was en kon rijden enzovoorts...

Dus heb je nog foto's van het oude vuurwerk dat er vroeger wel was en nu niet meer, post het dan aub!

De tanks waarvan de doos gefotografeert is heb ik nog bewaard! en de helicopters heb ik ook nog,

MAAR

er waren:
vliegtuigen,
Treinen,
Raketten,
Huisjes die door de kracht van wat vuurwerk een soort torentjes werden.
Een panda op een soort grondbloem die de lucht ingingen...

ook verkochten ze vroeger een soort pot met ik dacht 4 fonteinen erin, in de vorm van de chinese muur....

heeft iemand nog foto's post ze dan aub! is wel leuk om te bewaren!

greet

Bijlagen

• BC-381.jpg
    BC-381.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 10
  • BC-338.jpg
    BC-338.jpg
    117,8 KB · Weergaven: 11
  • BC-343.jpg
    BC-343.jpg
    187,3 KB · Weergaven: 10
  • BC-382.jpg
    BC-382.jpg
    36,1 KB · Weergaven: 7
  • phantomchopper_a.jpg
    phantomchopper_a.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 12
  • tanks_a.jpg
    tanks_a.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 11

KoenL

Registered User
Natuurlijk is het leuk om het te bewaren, maar het is nog veel leuk om het af te steken denk ik. Dat kan ook nog, want Beko heeft een aantal van deze kleine monstertjes. Je zal ze ongetwijfeld al eens gezien hebben.:idea:

6010.jpg

6012.jpg

6014.jpg

6020.jpg

Poziloc

FPM Hangouderen
Hier een filmpje van de Quarter mile run
Dit koop ik elk jaar weer....puur omdat het een leuk stukje vuurwerk is

SrCl2

Registered User
Wat te denken van de Fire Snake?

http://freakpyromaniacs.com/album/data/500/medium/Fire_Snake.JPG

Een nostalgisch stukje vuurwerk uit het begin van de jaren '80, vaak afgestoken toen ik nog op de lagere school zat. Ik heb dit exemplaar onlangs gekregen, zal eens kijken of het effect hetzelfde gebleven is.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer of dit vuurwerkje destijds tot het kindervuurwerk werd gerekend (dacht het niet).

vuurwerkman19

Registered User
Juist dat zijn de stukken vuurwerk die ik bedoelde:D:D

De Qaurter mile run heb ik hier ook nog staan! Die soort slangetjes worden gewoon verkocht nu als een soort knetter slierten!

Die grotere tanks heb ik ook nog!

Het blijft gaaf speelgoed! Mensen staan gek te kijken als ik dit ieder jaar weer afsteek:D

Cameo

Registered User
Prima topic, heren! :cool: En dit zijn inderdaad de artikelen, naast "het grote geweld", die er voor de liefhebber gewoon bijhoren.

@Poziloc
Over die Quarter Mile Run heb ik onlangs vernomen dat deze uit de assortimenten gaat verdwijnen. Er zijn vraagtekens geplaatst bij het "onvoorspelbare karakter" van het artikel, als deze over de grond beweegt. Voorraden worden nog uitverkocht, dus inslaan die hap als je ze volgend jaar nog wil hebben. Ik haal er dit jaar ook een paar, want ze zijn inderdaad erg leuk om overdag met de kids af te steken. Alleen al de verpakking prikkelt de fantasie :)

@SrCl2
Die slang heb ik inmiddels op video. Verwacht geen spektakel, maar hij is zeker nostalgisch. Zodra de film online is laat ik van mij horen :cool:

- UPDATE: Daar is ie dan -

Fire Snake

Cameo

Laatst bewerkt:

vuurwerkman19

Registered User
Deze had ik vorig jaar ook gekocht inderdaad! hiervan was vroeger ook een versie! ik bedoel echt het vuurwerk van vroeger dat nu niet meer zo verkocht wordt! even wat voorbeelden zoeken en scannen!

Hier staan toch wel erg veel stukken vuurwerk op die ik persoonlijk vroeger echt helemaal te gek vond:p

Foto1 de satellite killer Battery box met 64fluitpijlen...
Deze pot smeulde vaak zo erg na dat hij in brand vloog! dat vond ik op de 1 of andere manier helemaal geweldig!

Foto2: potjes van vroeger: Yellow Bees, Spring joy, 61, 62 en 59
van de laatste 3 weet ik de namen niet meer!

maar ik noemde nummer 61 altijd de bloemenvaas:D

Bijlagen

• Vuurwerk tank en panda.bmp
    422,8 KB · Weergaven: 4
  • folder1986b.jpg
    folder1986b.jpg
    391,7 KB · Weergaven: 19
  • FolderKnalkoerier1990A.jpg
    FolderKnalkoerier1990A.jpg
    327,5 KB · Weergaven: 22
  • satelite killer.bmp
    263,9 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

vuurwerkman19

Registered User
Hier weer een paar vuurwerken van vroegah!

Die kleine fluitpotjes heette volgens mij vroeger picollo's pete, maar weet het niet zeker!

Bijlagen

• BC-356.jpg
    BC-356.jpg
    343,2 KB · Weergaven: 3
  • BC-349.jpg
    BC-349.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 3
  • 4707A.jpg
    4707A.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 1
  • 4713.jpg
    4713.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 3
  • 4004.jpg
    4004.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 6
  • 3032.jpg
    3032.jpg
    58,3 KB · Weergaven: 2

Cameo

Registered User
Klopt, allemaal klassiekers. Van die fluitpotjes had je meerdere varianten en naamgevingen. Je haalt er twee door elkaar. Er waren inderdaad Picollo's, en Whistling Petes. In Nederland heette deze laatste overigens "Flip de fluiter". In het Museum vind je er een groot aantal terug. Bijvoorbeeld:

normal_10002-dsc02038.jpg

Afgelopen jaar liepen we bij toeval tegen een partij van deze oude vuurwerkjes aan. Hierdoor konden we ze afgelopen O&N weer eens lekker "zoals vroegah" stoken. En we hadden voldoende materiaal om te gaan dummificeren :cool:

Cameo

Laatst bewerkt:

Cameo

Registered User
Bovenstaande vondst deden we bij Salon Roger. De beste man zag er zelf weinig brood in, omdat de mensen nu eenmaal niet voor dergelijke artikelen naar Belgie komen. Nou, wij wel hoor :smile:

Het is een andere beleving dan het grotere moderne vuurwerk. Het gaat niet om het geweld of "de hardste knal". (Jeugd-)sentiment speelt een grote rol. Vooral die klassieke fluiters zijn een lust voor het oor, want op de een of andere manier fluiten de potjes tegenwoordig anders ... :wacko:

Cameo

vuurwerkman19

Registered User
Hoe krijgen jullie dat voor elkaar, ik reis jaarlijks heel wat kilometers om vuurwerkshows te bekijken en om vuurwerk te kopen...

trips door het land heen
trips naar belgie
trips naar duitsland

maar ik vind eigenlijk nooit echt mooie/oude/bizarre dingen! ik heb nu dit jaar ook KVK en btw nummer enzovoorts...
Wil ook gaan beginnen aan die cursus GV (opleiding vuurwerkdeskundige GV)

maar dat soort partijen vuurwerk vind of zie ik eigenlijk nergens:(:(

Hoe vinden jullie? sorry als het een brutale vraag is:p

Cameo

Registered User
Is geen brutale vraag hoor en het antwoord is ook geen geheim. Meestal komen de oude spullen vanzelf onze kant op. Als vuurwerkmuseum profileer je natuurlijk heel duidelijk waar je naar op zoek bent. Onze leden, maar ook die van FPM, AVP, Vuurwerkcrew en nog tal van andere (ook Duitse) websites attenderen ons regelmatig op bijzondere klassieke vuurwerkjes. Daarnaast hebben we inmiddels goede contacten met importeurs en winkeliers. Je staat soms versteld wat er nog in een vergeten hoekje van een bunker ligt oud te worden.

Het is dus vooral een kwestie van mazzel. Zo heb ik Ron, van Vuurwerkcenter.nl (waar ook leuke klassieke vuurwerkjes liggen!) al een paar jaar geleden leren kennen. Hij kent onze interesse en gaf aan de markt in de gaten te houden voor interessante zaken. Ron hield woord en heeft ons verrast met een hele doos leuke klassieke vuurwerkjes. Die worden allemaal gecatalogiseerd, gefilmd, (soms) gedummificeerd en bijgeplaatst in het Museum. Zo heeft iedereen er iets aan.

Groetjes,
Cameo

SrCl2

Registered User
Een leuk kindervuurwerkje (nou ja, voor overdag dan) is de Smoke Grenade van Lesli.

Smoke_Grenade.JPG

Dit artikel is een soort rookbommetje in de vorm van een handgranaat. Het ding produceert zeer veel zwaveldioxidehoudende rook. Da's leuk voor wie eens "kruit wil snuiven", maar minder leuk voor mensen of dieren in de nabije omgeving.

Ondanks het feit dat dit een fop- en schertsartikel is (en het dus het gehele jaar door verkocht en afgestoken mag worden), is voorzichtigheid toch op z'n plaats. Ik steek dergelijke artikelen met ingang van vandaag daarom maar niet meer in m'n achtertuin af. :embarrest:

Filmpje: www.youtube.com/watch?v=VqoSzqNNrb0

Begin jaren '80 had je van die rookstaven die diverse kleuren rook afgaven (vaak de drie primaire kleuren + groen). Dergelijke rookstaven zijn in ons land niet meer toegestaan, de gekleurde rook (vooral de gele) bevatte te veel zware metalen. Pas later kwamen de rookballetjes. Die waren "milieuvriendelijker", maar in kwalitatief opzicht ook veel slechter.

vuurwerkman19

Registered User
Dat is inderdaad ook een goede post! daar liepen we vroeger ook heel veel mee, ze mochten bij ons alleen niet het hele jaar verkocht worden..

Als het goed is mag rookvuurwerk helemaal niet meer... of is dat niet zo??

Gewoon een zak brandweer rookpoeder regelen en de hele straat is niet meer te zien:D

SrCl2

Registered User
Als het goed is mag rookvuurwerk helemaal niet meer... of is dat niet zo??

Da's heel goed mogelijk, Vuurwerkman19. Dit rookbommetje was ook alweer enkele jaren oud. Het is overigens beschikbaar gesteld door Vuurwerkcenter.nl, waarvoor dank.

De door de meeste rookbommen geproduceerde (witte) rook is schadelijk voor het milieu, mede vanwege het hoge SO2-gehalte. SO2 is een gas dat zure regen veroorzaakt, bovendien prikkelt het de slijmvliezen.

De rookstaven van weleer die gekleurde rook uitstootten bevatten nogal eens zware metalen (waaronder arsenicum, kwik, zink en antimoon). Het is mijns inziens volkomen terecht dat dergelijke stoffen niet meer in vuurwerk mogen worden toegepast.

Of hiermee álle rookbommetjes tot de verboden artikelen zijn gaan behoren, weet ik eigenlijk niet. Ik heb ze in ieder geval de laatste jaren niet meer in de winkel zien liggen...

mickeyzegtboem

Registered User
inderdaad zijn tegenwoordig alle soorten rookbommetjes in nederland verboden.
ongeveer 3 jaar geleden is er een regel in de "regeling nadere eisen vuurwerk" (zoek op RNEV, voor de geintereseerden) opgenomen,
die "vuurwerk met het hoofddoel het uitstoten van rook" verbied.

SrCl2

Registered User
Een leuk stukje "kindervuurwerk" is de Destellos Flash van Cafferata.

Deze vuurwerkjes zitten per 6 stuks (3 rode en 3 groene) verpakt in een doosje. Het effect lijkt wel een beetje op dat van een Flashing Demon, zie

http://nl.youtube.com/watch?v=eYCLYX8l1dw

Dit was een rood exemplaar, volgende keer zal ik een groene afsteken.

Dank je wel, Vuurwerkcenter.nl!

Laatst bewerkt:
Bovenaan