Vanavond live debat over vuurwerk!!!!!! Hulp gevraagd aan alle liefhebbers!

Ischa

Registered User
Petje af!
Heerlijke discussie mogen volgen met een goede polluitslag.
Evelien,Tony en Joram hartstikke bedankt voor het vertegenwoordigen van onze hobby!

Puur

Registered User
hulde aan onze 3gladiatoren...ze hebbben het super gedaan vanavond.
mijn gevoel is dat een overgroot deel van nederland niet voor een vuurwerkverbod is(de media beweert natuurlijk wat anders).
en zoals hierboven al vermeld werd dat we na 3minuten al bij het probleem waren...ILLEGAAL VUURWERK...maar daar werd door de tegenstanders aardig overheen geluld en dat is zo jammer dat ze in den haag daar niet tegen durven op te treden.
desondanks heb ik toch wel zitten genieten want alles wat de 3dames afvuurden werd netjes onderschept door onze 3helden...:smiling:
neemt niet weg dat die meid wel voor de rest van der leven de helft maar ziet....maar komt ook weer door ILLEGALE ZOOI.......

i rest my case

Red Eagle

Registered User
Top gedaan allemaal.
Zo kun je toch zien dat ze rekening met ons moeten houden.
Laten ons echt niet zomaar onze hobby afpakken.

Misschien kunnen we de andere gasten naast Tony bedanken via hun Facebook site.
Zullen ze wel waarderen denk ik.

Plum Bloom

Registered User
Goede zaak dat zo vaak naar voren kwam dat de problemen vooral door illegaal vuurwerk worden veroorzaakt. Mooi ook om te zien hoe schaapachtig Van Tongeren keek toen ze te horen kreeg dat er veel te weinig bezigers zijn om elke gemeente van een centraal vuurwerk te zien. Jammer wel dat Van Klaveren een persoonlijke aanval deed op Van Tongeren toen hij het had over Greenpeace-betonblokken in zee. Leidde de aandacht van de discussie af, kreeg ik een vieze smaak van in de bek.

Ben overigens van mening dat de presentator niet bevooroordeeld was. Heb echt de indruk dat het bij dit programma vooral om de inhoud gaat, en niet om de presentator (zoals bij Pauw).

En Toon: uitstekend gedaan. Je kwam beschaafd en rustig over, en liet je niet meeslepen door emoties.

voix

Registered User
Toon, Evelien en Joram, mijn complimenten!
Ik heb met plezier zitten kijken naar dit debat, waarbij wel gesteld kan worden dat zelfs de vraagstelling al iets zegt over de richting die het programma in wilde.
Waar ik me alleen gedurende het programma meer en meer aan begon te irriteren was de presentator in deze. Met name zijn vraag aan de dame die haar oog was verloren om haar kunstoog te verwijderen vond ik onrespectvol. Het deed daarnaast voor mijn gevoel niet ter zake voor de discussie en leek eerder op sensatiezoeken. Zeker niet netjes tegenover deze vrouw. En je zou eigenlijk mogen verwachten dat een presentator beter zou weten.

Maar nogmaals, mijn complimenten! Ik denk dat de vele redenen waarom een verbod niet wenselijk zou zijn goed zijn verwoord!

rodepo

Registered User
Er was behoorlijk evenwicht. Alleen aan het eind kreeg de voorstanders voor verbod toch nog net even wat meer spreektijd om af te sluiten.

Awtw

Registered User
Dat ze haar oog er uit ging halen hadden ze voor de aflevering al duidelijk afgesproken, dat het om illegaal vuurwerk ging maakte ons standpunt alleen maar sterker!

painkiller

Registered User
Toon, Evelien en Joram, mijn complimenten!
Ik heb met plezier zitten kijken naar dit debat, waarbij wel gesteld kan worden dat zelfs de vraagstelling al iets zegt over de richting die het programma in wilde.
Waar ik me alleen gedurende het programma meer en meer aan begon te irriteren was de presentator in deze. Met name zijn vraag aan de dame die haar oog was verloren om haar kunstoog te verwijderen vond ik onrespectvol. Het deed daarnaast voor mijn gevoel niet ter zake voor de discussie en leek eerder op sensatiezoeken. Zeker niet netjes tegenover deze vrouw. En je zou eigenlijk mogen verwachten dat een presentator beter zou weten.

Maar nogmaals, mijn complimenten! Ik denk dat de vele redenen waarom een verbod niet wenselijk zou zijn goed zijn verwoord!

Geloof maar dat dit van tevoren is afgesproken. Ze zei ook nog dat ze dat al eerder had gedaan voor een voorlichting.

Wat ik trouwens een slecht argument vind wat vaak word aangehaald zijn de auto ongelukken. Deze vergelijking slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Ik vind een vergelijking met drank of sigaretten/sigaren meer op zn plaats. Honderden doden per jaar maar omdat zoveel mensen er van genieten (en de staatskas spekken) word het nog volop verkocht en zal het niet snel verboden worden.

De vergelijking met voetbal vond ik wel sterk. Niet voetbal verbieden maar de oorzaak van de problemen aanpakken.

Laatst bewerkt:

elmo

FPM Moderator
Het was een mooi debat om naar te kijken.
Bedankt voor jullie inbreng om dit debat niet naar de kant van tegen te laten gaan.

Wel raar trouwens dat ze er altijd( of heeel vaak) een vuurwerkslachtoffer bij halen in een debat die tegen vuurwerk is. Of zou zielig doen op tv scoren??

Laatst bewerkt:

Toffee

Registered User
Toon petje af, heb in heel me leven nog nooit het kanaal 2 op me tv gehad maar moest het zien. jullie hebben het echt top gedaan met ze 3e. eindelijk een beschaafde discussie over vuurwerk. al ben ik wel van mening dat ze inderdaad beetje bij beetje steeds meer gaan indammen met vervolg een totaal verbod. maar wat er werd gezegd, meer aandacht voor illegaal vuurwerk, dit kern aanpakken en de producten aanpakken waar misbruik mee gemaakt word.

Moontan

Moderator
Medewerker
Toon en Evelien dank voor jullie inspanningen van vanavond. Jullie zijn maar de in de bres gesprongen voor ons allemaal. Voor allen voor wie onze hobby lief is. En jullie hebben het uitstekend gedaan. Alle hulde hiervoor.
Het was trouwens een goed en open debat vond ik.
Groen Links heeft zich niet verstopt en laten zien wat het wil: een totaalverbod!!
Was voor mij ook het enige negatieve in de uitzending: Groen Links en ook mooi gezegd door de buurman van Toon in het panel: Groen Links is er alleen maar om te verbieden!!

MichelAngelo

Registered User
Ik weet niet of ze dit steeds verder gaan inperken tot een totaal verbod. Dat ligt volgens mij helemaal aan de koers in de landen om ons een. Het was vijf panelleden duidelijk dat het probleem hoofdzakelijk bij het illegale zit. Zowel het slachtoffer als de plastisch chirurg waren eigenlijk niet anti consumenten vuurwerk, als maar wat aanpassingen kwamen. Alleen die zure mevrouw van GL bleef drammen over een drumband en majorette korps. GL links staat tegenwoordig bekend om de anti-alles partij. Het is onhoudbaar om bij ons een verbod te hebben als de rest van Europa niet meegaat. Ik kan me niet voorstellen dat die pluche ridders zo gek zijn.

Hoop ik :sad:

nlvuurwerk

Registered User
Ik stuur hier normaal niet echt iets, maar vond het een leuk debat.
Tony ik vind dat je t sterk gedaan hebt, ook evelien al ging ze tegen het einde van de aflevering er iets te hard in. Ze had gelijk daar niet van.
Ook joram heeft een mooie bijdrage geleverd, al moet ik zeggen dat ik het verder niet echt in zijn politieke standpunten kan vinden.
Vond de presentator persoonlijk totaal niet partijdig, liet alle partijen vaak uitspreken en gaf de vuurwerk-kant misschien nog wel vaker het woord.
Kon me in de standpunten van groenlinks wn het meisje,dat gewond is geraat hoe erg ook niet vinden. Vond de,chirurg daarentegen wel erg sterk.
Tof dat je dit gedaan hebt, doen er niet velen. Een forum is dan ook een stuk veiliger.
Enne.... uiteindelijk zal je toch wel vor je vrouw kiezen.. off....

sprinkhaan

Registered User
D
Ik weet niet of ze dit steeds verder gaan inperken tot een totaal verbod. Dat ligt volgens mij helemaal aan de koers in de landen om ons een. Het was vijf panelleden duidelijk dat het probleem hoofdzakelijk bij het illegale zit. Zowel het slachtoffer als de plastisch chirurg waren eigenlijk niet anti consumenten vuurwerk, als maar wat aanpassingen kwamen. Alleen die zure mevrouw van GL bleef drammen over een drumband en majorette korps. GL links staat tegenwoordig bekend om de anti-alles partij. Het is onhoudbaar om bij ons een verbod te hebben als de rest van Europa niet meegaat. Ik kan me niet voorstellen dat die pluche ridders zo gek zijn.

Hoop ik :sad:

Dat zie jij heel goed...... ��

fireworks2dead

Registered User
Beleefde en goed verlopen discussie, die eindelijke eens goed uitpakte voor de vuurwerkliefhebbers. De media doet alleen maar negatief over vuurwerk, daar wordt ik echt spuug ziek van, daarnaast weten ze de helft van de tijd niet eens waar ze het over hebben. Wij liefhebbers hebben uiteindelijk het meeste verstand van vuurwerk, maar naar ons wordt nooit geluisterd. Goed dat in deze discussie ons woord eindelijk eens goed naar buiten kwam. Ik denk zeker dat mensen die enig sinds voor een vuurwerkverbod waren en deze uitzending vanavond hebben gezien, nu wat anders nuchter over consumentenvuurwerk zullen denken. Want zoals gezegd het merendeel van de problemen komt door illegaal vuurwerk, zeker de zwaardere letsels. Dus dat moet aangepakt worden, een compleet verbod is nergens voor nodig. Als iedereen veilig en verstandig legaal vuurwerk afsteekt (met bril op), dan geloof ik erin dat de vuurwerkongelukken en letsels met meer dan 80% af zullen nemen. Maar sommige mensen, zoals die dame van GroenLinks, hebben kleppen voor de ogen. Zij wil deze prachtige traditie om zeep helpen, voor wat? Meer illegaal vuurwerk? Gemeentelijke vuurwerkshows die nooit zullen worden gerealiseerd? ONZIN! Zoals Tony al zei, je moet je kinderen nu leren hoe ze met vuurwerk om moeten gaan, de illegale vuurwerk handel aanpakken, hogere straffen voor raddraaiers en slopers en veilig en verstandig afsteken. Dus niet de afsteektijden verkorten zoals is gedaan, want dat is al helemaal nergens goed voor. Wat wij in Nederland zouden moeten doen is het volgende:

- Opvoeden/voorlichten van kinderen, over hoe om te gaan met vuurwerk. Niet alleen kinderen, maar ook als iemand als een idioot bezig is met vuurwerk hem of haar daarop aanspreken.
- Gunnen, de Nederlandse burgers moeten elkaar weer leren ieder zijn lolletje te gunnen. Één keer per jaar mogen we vuurwerk afsteken, de haat voor vuurwerk is te groot geworden, gun ons die dag. Ik gun iemand anders toch ook zijn plezier in het motorrijden of mountainbiken, tuurlijk is dit wel eens hinderlijk als je in het bos loopt, maar kom op mensen, stel je niet zo aan! Anderson gun ik iemand ook zijn rust en vind ik het geen probleem om 100 m verder te gaan stoken als iemand dit aan netjes aan mij vraagt.
- Aanpakken, zoals gezegd, illegaal vuurwerk, raddraaiers, slopers en ander tuig aanpakken en goed straffen.

Dus als we OGA gaan naleven, dan weet ik zeker dat de vuurwerk traditie in Nederland niet zal verdwijnen. Doen we dit niet, dan vrees ik ervoor..... Maar ik blijf positief, ik steun alle petities, meer kan ik niet doen.

Tony, heel erg bedankt dat jij daar bent gaan zitten en dat je goed en rustig ons kant van het verhaal op TV hebt laten horen.
Ook die andere twee die naast jou zaten bedankt! Politiek gezien zit ik eigenlijk dichter op de GroenLinks dan op PVV, maar deze (ex-)PVV'er verwoorde ons standpunt prima.
Is uiteindelijk een lang verhaal geworden, maar moest het ff kwijt xD

thunderking96

Registered User
Mooi dat ook eindelijk inderdaad eens de kant van het vuurwerk goed belicht werd. Vaak in dit soort prgramma's zie je een oogarts, een gewonde én een vuurwerkhater tegen 1 voorstander van vuurwerk die nog nooit iets van debateren gehoord heeft. Nu eens eerlijk verdeeld en een mooie discussie leek mij. En de uitslag natuurlijk ook heel mooi. Wat uit deze eeuwige discussie natuurlijk weer voort kwam (ik hoop dat hij eeuwig blijft, oftewel geen vuurwerkverbod, alleen zeurende mensen) het illigale aanpakken en vooral de misbruikers van vuurwerk. Keihard voor!
Was erg vermakelijk om naar te kijken, top gedaan!

Bovenaan