Beleefde en goed verlopen discussie, die eindelijke eens goed uitpakte voor de vuurwerkliefhebbers. De media doet alleen maar negatief over vuurwerk, daar wordt ik echt spuug ziek van, daarnaast weten ze de helft van de tijd niet eens waar ze het over hebben. Wij liefhebbers hebben uiteindelijk het meeste verstand van vuurwerk, maar naar ons wordt nooit geluisterd. Goed dat in deze discussie ons woord eindelijk eens goed naar buiten kwam. Ik denk zeker dat mensen die enig sinds voor een vuurwerkverbod waren en deze uitzending vanavond hebben gezien, nu wat anders nuchter over consumentenvuurwerk zullen denken. Want zoals gezegd het merendeel van de problemen komt door illegaal vuurwerk, zeker de zwaardere letsels. Dus dat moet aangepakt worden, een compleet verbod is nergens voor nodig. Als iedereen veilig en verstandig legaal vuurwerk afsteekt (met bril op), dan geloof ik erin dat de vuurwerkongelukken en letsels met meer dan 80% af zullen nemen. Maar sommige mensen, zoals die dame van GroenLinks, hebben kleppen voor de ogen. Zij wil deze prachtige traditie om zeep helpen, voor wat? Meer illegaal vuurwerk? Gemeentelijke vuurwerkshows die nooit zullen worden gerealiseerd? ONZIN! Zoals Tony al zei, je moet je kinderen nu leren hoe ze met vuurwerk om moeten gaan, de illegale vuurwerk handel aanpakken, hogere straffen voor raddraaiers en slopers en veilig en verstandig afsteken. Dus niet de afsteektijden verkorten zoals is gedaan, want dat is al helemaal nergens goed voor. Wat wij in Nederland zouden moeten doen is het volgende:
- Opvoeden/voorlichten van kinderen, over hoe om te gaan met vuurwerk. Niet alleen kinderen, maar ook als iemand als een idioot bezig is met vuurwerk hem of haar daarop aanspreken.
- Gunnen, de Nederlandse burgers moeten elkaar weer leren ieder zijn lolletje te gunnen. Één keer per jaar mogen we vuurwerk afsteken, de haat voor vuurwerk is te groot geworden, gun ons die dag. Ik gun iemand anders toch ook zijn plezier in het motorrijden of mountainbiken, tuurlijk is dit wel eens hinderlijk als je in het bos loopt, maar kom op mensen, stel je niet zo aan! Anderson gun ik iemand ook zijn rust en vind ik het geen probleem om 100 m verder te gaan stoken als iemand dit aan netjes aan mij vraagt.
- Aanpakken, zoals gezegd, illegaal vuurwerk, raddraaiers, slopers en ander tuig aanpakken en goed straffen.
Dus als we OGA gaan naleven, dan weet ik zeker dat de vuurwerk traditie in Nederland niet zal verdwijnen. Doen we dit niet, dan vrees ik ervoor..... Maar ik blijf positief, ik steun alle petities, meer kan ik niet doen.
Tony, heel erg bedankt dat jij daar bent gaan zitten en dat je goed en rustig ons kant van het verhaal op TV hebt laten horen.
Ook die andere twee die naast jou zaten bedankt! Politiek gezien zit ik eigenlijk dichter op de GroenLinks dan op PVV, maar deze (ex-)PVV'er verwoorde ons standpunt prima.
Is uiteindelijk een lang verhaal geworden, maar moest het ff kwijt xD