Vanavond bij Pauw: het vuurwerkdebat

Vuurwerkhal.nl

Registered User
Dat er een moeder zou komen met zoon die vuurwerkslachtoffer was, een oogarts en een burgemeester die ik persoonlijk al als wethouder in Rijswijk had meegemaakt was voor de branche verenigingen de reden om niet te komen.
Je staat bij voorbaat met 10-0 achter.
Om helemaal niet te komen als liefhebber en/of winkelier vond ik zelf ook geen oplossing want dan hebben de liefhebbers en de branche het helemaal gedaan.
Dan kunnen ze helemaal ongestoord alle onzin over vuurwerk de ether ingooien.
Ik heb op mijn manier geprobeerd er het beste van te maken.
Echt in discussie gaan kan haast niet en je moet het ook nog netjes houden anders heb je het helemaal gedaan.
Als jullie mensen weten of het zelf zijn die verschrikkelijk goed, en op een beschaafde manier dit soort discussies in willen gaan dan mogen jullie je bij mij melden.
Er zullen meer vragen komen om dit soort programma's te bemannen.
Ik heb gisteren de halve dag medestanders gezocht om ook in de zaal te komen zitten maar niemand was in de mogelijkheid of had er zin in.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Frits, je hebt het echt retegoed gedaan!
Ik denk niet dat iemand je dit nadoet. Je hebt veel kennis van de materie, blijft rustig en je spreekt iedereens de taal.
Qua vertegenwoordiging ben je ook perfect. Schieter, importeur, liefhebber en winkelier. Van alle markten thuis dus.

Jammer dat de brancheverenigingen (BPN en VEN) het niet aandurven om hier plaats te nemen. Die verantwoordelijkheid zou men toch moeten nemen als branche-verenigingen.
Dooddoeners als: "Het heeft toch geen zin" en "Je wordt toch ondergesneeuwd door anderen" zijn ietwat flauwe excuses m.i.

Dat er een moeder zou komen met zoon die vuurwerkslachtoffer was, een oogarts en een burgemeester die ik persoonlijk al als wethouder in Rijswijk had meegemaakt was voor de branche verenigingen de reden om niet te komen.
Om helemaal niet te komen als liefhebber en/of winkelier vond ik zelf ook geen oplossing want dan hebben de liefhebbers en de branche het helemaal gedaan.
Echt in discussie gaan kan haast niet en je moet het ook nog netjes houden anders heb je het helemaal gedaan.
Als jullie mensen weten of het zelf zijn die verschrikkelijk goed, en op een beschaafde manier dit soort discussies in willen gaan dan mogen jullie je bij mij melden.
Ik heb gisteren de halve dag medestanders gezocht om ook in de zaal te komen zitten maar niemand was in de mogelijkheid of had er zin in.

shinji

Moderator
Medewerker
nee omdat dat niet spectaculair genoeg meer is.. tegenwoordig is het "cool" om bushokjes, portieken, (houten)bruggetjes, enzovoorts op te blazen en\of te beschadigen met dat zwaar knal spul.

Ik weet niet waar jij gezeten heb in je jeugd, maar ik kan je vertellen dat in de jaren 70/80 vele malen meer gesloopt werd als tegenwoordig. In Januari was elke gemeente alle telefooncellen, bushokjes, brievenbussen, sigarettenautomaten aan het vervangen, om nog maar niet te spreken over het wegdek wat overal weggesmolten was van de auto/kerstbomenbranden.

shinji

Moderator
Medewerker

Goed gedaan Frits, in normaal Nederlands je zegje doen in vooroordeelland verdiend respect

RedBaron

Registered User
Ik weet niet waar jij gezeten heb in je jeugd, maar ik kan je vertellen dat in de jaren 70/80 vele malen meer gesloopt werd als tegenwoordig. In Januari was elke gemeente alle telefooncellen, bushokjes, brievenbussen, sigarettenautomaten aan het vervangen, om nog maar niet te spreken over het wegdek wat overal weggesmolten was van de auto/kerstbomenbranden.

ik woonde in een rustig dorpje Rick .. De laatste jaren werd het mede door die zware knallers juist erger. Dat wat jij zegt natuurlijk weet ik dat. Maar wilde er mee aangeven dat nu iedere snotaap blijkbaar gemakkelijker aan die zware knallers kan komen.

shinji

Moderator
Medewerker
ik woonde in een rustig dorpje Rick .. De laatste jaren werd het mede door die zware knallers juist erger. Dat wat jij zegt natuurlijk weet ik dat. Maar wilde er mee aangeven dat nu iedere snotaap blijkbaar gemakkelijker aan die zware knallers kan komen.

Wij konden begin jaren 70 ook aan de zwaarste knallen komen, dat waren toen alleen strijkers en wat zelfgemaakte liefhebbersrotjes, maar dat is nu inderdaad andere koek.

Liberte

Registered User
Wat een verschrikkelijk interview. Je hebt "Moeder slachtoffer" "Slachtoffer babypijl" "Oogarts" "Burgemeester dhr. anti-vuurwerk" "vrouwtje wat we niet kennen maar waarschijnlijk van GroenLinks is" "Vuurwerkhandelaar" en "Vuurwerkliefhebber"

Iedereen die kan tellen komt uit op 4-2. Tel daarbij op dat een "doorsnee vuurwerkhandelaar/liefhebber" niet de know-how en ervaring heeft om op TV over hun hobby te praten. Hij haalt nog een goed punt aan met "alcohol en vuurwerk" maar daar gaat Pauw overheen en begint over de "vuurwerk vrije zones" te brallen. Pro vuurwerk wordt weer in de hoek gedreven.

Met andere woorden; een stigmatiserend en sturend interview, waarbij vuurwerk WEER in een kwaad daglicht wordt gezet.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker

Frits, ik sta achter je verhaal en wat ik al eerder zei: je hebt onze belangen goed vertegenwoordigd.
Ik ga een volgende keer graag met je mee, want ik vecht graag terug want het is nu of nooit!!
Wat mij wel bevreemdt is dat zo,n uitnodiging op zo,n korte termijn komt. ,s morgens gebeld worden om, s avonds in de uitzending te komen.
Het lijkt mij dat het programma al eerder vast stond. je hebt weinig tijd om je goed te kunnen voorbereiden en je moet ook maar net kunnen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Wij konden begin jaren 70 ook aan de zwaarste knallen komen, dat waren toen alleen strijkers en wat zelfgemaakte liefhebbersrotjes, maar dat is nu inderdaad andere koek.

In de begin jaren zeventig had je inderdaad zware knallen zoals bazoeka,s, atoombommen,strijkers, en kubusbommen. Hard en gevaarlijk genoeg als je er niet goed mee om wist te gaan. Maar deze knallers vallen gewoon onder de noemer vuurwerk.

De extreme knallers van tegenwoordig, als bijvoorbeeld de cobra, valt niet meer onder de noemer vuurwerk.
Dat zal iedereen met mij eens zijn.

bonbridge1

Registered User
Prima dat jij het hebt opgepakt, toch lef voor nodig. Maar wat een schande van de branche verenigingen. Hier zijn ze onder andere voor. Ik zie of hoor ze nooit in het debat en ik heb dan ook sterk het vermoeden dat daar niet de juiste mensen zitten. Dit was een mooie kans voor ze om een goed verhaal neer te zetten.

postvoordennis

Registered User
Als je door het dragen van een bril 80% van de letselschades kunt voorkomen, waarom zorgt de overheid er dan niet voor dat het niet dragen van een vuurwerkbril tijdens de afsteek uren wordt beboet?

boomerboy

Registered User
Als je door het dragen van een bril 80% van de letselschades kunt voorkomen, waarom zorgt de overheid er dan niet voor dat het niet dragen van een vuurwerkbril tijdens de afsteek uren wordt beboet?

Juist, rijden zonder helm is toch ook een overtreding.. Erg naief om te zeggen, mij gebeurt dat niet..

Puur

Registered User
Prima dat jij het hebt opgepakt, toch lef voor nodig. Maar wat een schande van de branche verenigingen. Hier zijn ze onder andere voor. Ik zie of hoor ze nooit in het debat en ik heb dan ook sterk het vermoeden dat daar niet de juiste mensen zitten. Dit was een mooie kans voor ze om een goed verhaal neer te zetten.

Je slaat de spijker recht op zijn kop....waar is de branche nu? Bij zulke programmas horen zij juist te zitten....tis leuk dat ze 22:00 tot 02:00 hebben weten tegen te houden maar hier moeten zij juist het tegenovergestelde verdedigen en onze traditie weer in een goed daglicht zetten.....maar je hoort weer geen moer van ze want ons klootjesvolk word gewoon suf gelult daaro en daar heb je nou de branche voor.....VERDEDIGEN.....

Bovenaan