"mensen zien het verschil of willen het verschil niet zien tussen legaal en illegaal spul"
Aldus AWG.
En de mensen, en met "de mensen" bedoel ik de gemiddelde Nederlander, gaat dat verschil óók niet zien door deze uitzending.
Die gaan alles over één kam scheren en zeggen: "zie je dat het allemaal rotzooi is, dat vuurwerk, verbieden moeten ze het".
Die mensen weten ook niet dat de wetgeving is veranderd voor wat betreft prof/consu vuurwerk in België. Dat KvK papieren ook geen vrijbrief meer zijn om zwaar spul naar ons land te halen.
Stegeman liet zien wat vuurwerk kan doen, maar.... die 2 "oudjes" die door een andere reageerder nog werden opgehemeld, wisten in het merendeel van de gevallen helemaal niet wat ze in hun handen hadden.
Begrijpelijk. Generatiekloof.
Had Stegeman daar maar een vuurwerkdeskundige die meer up-to-date was neergezet, begeleid door een politieagent die in deze tijd van het jaar bijna dagelijks met deze producten in aanraking komt en wéét waar ie over praat.
Maar nee, dan kwam het betoog van Messias Stegeman niet goed uit de verf.
Nu klonk het allemaal erg indrukwekkend, omdat de mensen die het afstaken zelf niet wisten waar ze mee bezig waren....
Nee, de enige keer dat de politie in beeld kwam, was toen ze met HUN BUSJE VOL VUURWERK er vandoor reden.
Mag dat wel?
En als dat busje dan een ongeluk veroorzaakt? Waarom kwam de politie niet met een gepanserd busje, waarom kwam de EOD niet? Hmmm... de politie mag er wel mee rondrijden en onschuldige huismoeders die hun kroost van school halen in gevaar brengen op dat drukke kruispunt?
Als ze mij ooit zouden aanhouden en ik zou verboden spul hebben, zou ik er vóór mijn antwoord of ik er afstand van doe, eerst een emmer water overheen gooien (zodat ze er zelf niks meer mee kunnen), maar dat terzijde.
Wat gebeurt met dat vuurwerk?
Wordt dat vernietigd?
Laat dát dan ook zien.
Máár...., niet alleen wat zwaar vuurwerk inkopen, dat afsteken op een manier die niet hoort, een gek die strijkers in een potje doet en niet vragen waarom ie dat in een potje deed en zich niet aan de handleiding hield....
Stegeman had een verbaal moeten krijgen voor de koop en in bezit hebben van verboden vuurwerk.
ps: ik snap echt wel dat het programma de gevaren van verboden vuurwerk wilde laten zien.
Dat snap ik.
Maar hoe hij het bracht vond ik erg narrow minded, zeker dat hij een sensatieverhaal wilde met die strijkers en niet vroeg waarom die man die strijkers in godsnaam in een glazen potje deed.
Waarom hij een kop als ontsteking gebruikte en niet een lont ging wat ver om te vragen, okee...
Dat er op Corsairs een duidelijke beschrijving zit en dat de Duitsers die dingen aan zéér strenge veiligheidseisen onderwerpen, vertelde hij er niet bij.
Maar oké, ze zijn verboden en dáár ging het om in deze aflevering.
Amen.