[Uitzending] Undercover Nederland 27 dec. 2009

wooter

Registered User
Die stegeman is behoorlijk overdreven,dat is een punt...als je
het vuurwerk normaal gebruikt is er ook niks aan de hand.
Maar die gasten die het verkopen zijn ook niet echt slim,ongelooflijk
hoe hun vertellen over hoe en wat!

Gigabyte

Registered User
Dat Enschede werd er inderdaad weer onnodig bijgehaald als overdrijvende factor.
Verder kwam de uitzending goed over, gewoon laten zien wat iets doet i.p.v. uit de lucht gegrepen dingen roepen die nergens op slaan.
Wat dat betreft vond ik meer de meeste handelaren gewetenloos handelen.
Shells verkopen en dan zeggen steek het lontje maar aan, gooi hem ergens neer en neem de benen (net alsof dat nut heeft met schietlont).
Laatste handelaar was wel de slimste op zijn fietsje.
Kwam me trouwens heel bekend voor dat parkeerterrein, zo te zien die van het zwembad.

Edit: vond het trouwens niet slim dat ze het laatje niet dicht hadden getaped van het kastje waar ze de salute in deden. Zag die la deels open gaan en dacht nog ff en hij komt eruit.

Laatst bewerkt:

hc-freak

Registered User
Het blijft hetzelfde als altijd als je normaal met vuurwerk omgaat en het gebruikt zoals beschreven staat is er niks aan de hand,maar het vervoer blijft hoe dan ook een isseu of het nou in een seat vervoert word of een vrachtauto als het fout gaat gaat het goed fout.

Pyroclastic

Registered User
Persoonlijk vond ik het best een realistische uitzending. Iedereen kan vermoeden dat het vervoeren van 200 lawinepijlen in je kofferbak niet echt tof is.

Jeff

Registered User
Opzich geen verkeerde uitzending. Helaas een beetje ongeloofwaardig gemaakt door bepaalde stukjes.

De man in het begin met zijn 50 strijkers. Ik vind het heel triest dat hij de betiteling ''slachtoffer van illegaal vuurwerk'' kreeg. Had het eerder betiteld: ''slachtoffer van zijn eigen stomheid'' aangezien het hier duidelijk ging om zelfmaak. Wat zeer gevaarlijk is!

Van die pompoen/pop/kastje werd ik niet echt warm of koud van. Had ze liever zo'n echte ''gel-dummy'' zien gebruiken i.p.v'een etalagepop. Dan had het resultaat toch iets realistischer geweest gezien een mens iets steviger in elkaar zit. Neemt niet weg dat het ging om zwaar vuurwerk (laten we levensgevaarlijk een keer niet gebruiken. Mijn voet is ook levensgevaarlijk als ik hem gebruik waarvoor hij niet bedoeld is) Dat helaas (gedeeltelijk) verkeerd werd afgestoken om het wat dramatischer en sensationeler te maken..

Verder viel me wel op hoe dom de handelaren bezig waren. Ik zou zeggen, doe je handel en ga weg. Maar nee, lekker hele boeken open doen over het hoe en wat van handelen. Nog lekker de te verkopen producten overdrijven, dat is precies wat stegeman nodig heeft... Productkennis was ook ver te zoeken..
Grappig, ''deze EMP shells worden zelfs niet door professionals gebruikt'' Why the fuck maken ze ze dan...

Ook helaas weer iemand die het lef heeft om de ramp in Enschede als voorbeeld te misbruiken!

Om het geheel ongeloofwaardig te maken: Ze hebben 30+ keer aangehaald hoe gevaarlijk het wel niet is om illegaal vuurwerk in je auto te vervoeren en dan vervolgens een politieauto met een sporttas VOL MET ZWAAR ILLEGAAL VUURWERK achter de stoelen zien wegrijden... Toen brak mijn klomp. Weg geloofwaardigheid!

Zoals gezegd, laat stegeman maar eens een uitzending hoe o.a de politie omgaat met het in beslag genomen vuurwerk. Je kan er donder op zeggen dat er nog steeds ladingen zwaar illegaal vuurwerk gewoonweg in een achterkamertje liggen te wachten.

Laatst bewerkt:

marlboro20

Registered User
Tja, wederom gemiste kans. In plaats dat hij ook Hoor- en-wederhoor toepast, waarom kopen mensen deze shells waarom is het handel: nee gewoon plat het zwaarst verkrijgbare illegale vuurwerk zien te bemachtigen en dan niet afsteken zoals iemand die deze dingen koopt ze af zou steken maar door twee professor Barabassen die normaal spelen in Suske&Wiske en de "Snelle Shell"!!!

Ik snap wel dat hij probeert weer te geven dat overal in nederland mogelijk shells zijn opgeslagen op zolders en schuurtjes en niet in de bevoegde bunkers. En ja dat kan gevaarlijk zijn.... Net als diesel en kunstmest naast elkaar in je schuurtje bewaren. Als het dan fout gaat is het inderdaad boem.....

En ja natuurlijk geeft het een rotknal als je deze dingen op maaiveld afsteekt: ze zijn gemaakt om 100m hoog in de lucht af te gaan!!!!

Dan laat hij een slachtoffer aan het woord die 50 strijkers in een parfum potje af heeft gestoken met een strijkkop.... nee geen lontje gebruiken... een strijkkop. Tuurlijk is deze gast getekend voor het leven, tuurlijk had hij het liever niet gedaan, tuurlijk wil hij mensen waarschuwen. Maar het staat in geen verhouding tot een 4" shell! Dat is het verschil tussen een hobby-bob bom en een professioneel stuk vuurwerk waarbij afgestoken door professionals de kans dat het fout gaat vele malen kleiner is.

En het nare is is dat de onwetende kijker komende week iedere chinese rol, iedere pot uit belgie onder de categorie Atomics en shells gaat benoemen.... Overigens is het de afgelopen 20 jaar bij mij nooit fout gegaan met het niet legale vuurwerk en regelmatig wel met het legale spul maar dat terzijde......

Zoals die worstendraaier het verhaal brengt gaf mij het idee dat dit bijna ging om dope, getolen explosieven uit kazernes of om zware wapenhandel. En wat denk je bij de aftiteling? Waar gaat het volgende week over..... Juist!!!! Wapens......

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik vond de aflevering niet slecht.
Er wordt goed weergeven, wat het stuk vuurwerk doet.
Waar ik dan wel een aanteking moet maken, dat er niet gezegd is, dat shells feitelijk uit een buis MOETEN geschoten worden.

En die handelaren zijn compleet gestoort.
Over die lawinepijlen: Als ik jou was, zou ik die gewoon ergens neergooien.
Ja en volgens mij heeft die handelaar zijn hersens iets te vaak in de alcohol marinade gehad.

Meneer Stegeman, overdrijft en dikt het verhaal wel een beetje aan.
Maar ja, dat zijn we van hem gewent.

Jeff

Registered User
En die handelaren zijn compleet gestoort.
Over die lawinepijlen: Als ik jou was, zou ik die gewoon ergens neergooien.
Ja en volgens mij heeft die handelaar zijn hersens iets te vaak in de alcohol marinade gehad.

Volgens mij zei die handelaar dat hij maar ergens aan vast moest binden. Dat is al weer iets heel anders...

remio

Registered User
ja anders maar net zo achterlijk! aanpakken die handelaren die zo hun spul aan de man brengen en alleen aan geld denken! beetje aan de eerste de beste shells gaan verkopen:mad:

Laatst bewerkt:

tommy-gun

Registered User
Tja, wederom gemiste kans. In plaats dat hij ook Hoor- en-wederhoor toepast, waarom kopen mensen deze shells waarom is het handel: nee gewoon plat het zwaarst verkrijgbare illegale vuurwerk zien te bemachtigen en dan niet afsteken zoals iemand die deze dingen koopt ze af zou steken maar door twee professor Barabassen die normaal spelen in Suske&Wiske en de "Snelle Shell"!!!

Ik snap wel dat hij probeert weer te geven dat overal in nederland mogelijk shells zijn opgeslagen op zolders en schuurtjes en niet in de bevoegde bunkers. En ja dat kan gevaarlijk zijn.... Net als diesel en kunstmest naast elkaar in je schuurtje bewaren. Als het dan fout gaat is het inderdaad boem.....

En ja natuurlijk geeft het een rotknal als je deze dingen op maaiveld afsteekt: ze zijn gemaakt om 100m hoog in de lucht af te gaan!!!!

Dan laat hij een slachtoffer aan het woord die 50 strijkers in een parfum potje af heeft gestoken met een strijkkop.... nee geen lontje gebruiken... een strijkkop. Tuurlijk is deze gast getekend voor het leven, tuurlijk had hij het liever niet gedaan, tuurlijk wil hij mensen waarschuwen. Maar het staat in geen verhouding tot een 4" shell! Dat is het verschil tussen een hobby-bob bom en een professioneel stuk vuurwerk waarbij afgestoken door professionals de kans dat het fout gaat vele malen kleiner is.

En het nare is is dat de onwetende kijker komende week iedere chinese rol, iedere pot uit belgie onder de categorie Atomics en shells gaat benoemen.... Overigens is het de afgelopen 20 jaar bij mij nooit fout gegaan met het niet legale vuurwerk en regelmatig wel met het legale spul maar dat terzijde......

Zoals die worstendraaier het verhaal brengt gaf mij het idee dat dit bijna ging om dope, getolen explosieven uit kazernes of om zware wapenhandel. En wat denk je bij de aftiteling? Waar gaat het volgende week over..... Juist!!!! Wapens......

Tsja zulke reacties doen mijn bloed koken.
Stegeman zal echt niet een paar strijkers in zijn uitzending demonstreren maar vanzelfsprekend het zwaarste verkrijgbare illegale vuurwerk dat voorhanden is. Daarbij laat hij realistisch zien wat de risico`s zijn bij zelfbouw en geprefabriseerd vuurwerk.
Als iedereen dit vuurwerk zou gebruiken op de normale of voorgeschreven wijze zullen er weinig klachten zijn. Maar ja, het is toch leuk om van alles op te blazen en shells in iemands achtertuin te gooien. Daardoor ontstaat er ontzettend veel ergenis en schade. Dit is de reden dat de straffen steeds hoger worden en de prioriteit bij handhavers en politici hoger komt te liggen.
De enige reden dat nu nog vuurwerk mag worden verkocht is de btw die de nederlandse staat kan heffen anders was het al snel over.
Ik heb jaren geleden al voorspeld dat vuurwerk in de toekomst alleen nog door profs afgestoken gaat worden. Daar wordt nu al over gesproken.

Verder zijn die 2 professoren Barabassen de heren Wagenvoort die in het hele verhaaltje niets anders als aangeven en demonstreren wat er gebeuren gaat. Aangezien deze heren al heel wat jaartjes omgaan met prof vuurwerk, (zat jij waarschijnlijk nog in je vaders zak rondjes te zwemmen) zijn zij benadert om hun expertise en verdienen wel iets meer respect.

Hoor en wederhoor ?
Wil jij dan een handelaar in illegaal vuurwerk aan het woord laten om te vragen hoe en waarom ?
Kan je het antwoord nu al geven. 1 voor het geld
2 om zijn eigen vuurwerk gratis te hebben.

Mocht je willen wten waarover je praat zou ik eens de classificatielijst doornemen. Dan zie je dat de zware explosieven waar jij het over hebt veel lager geclassifiseerd zijn als vuurwerk. Dat is niet voor niets.
zwartkruit en flashpoeder zij nu eenmaal licht ontvlambaar en kunnen onder bepaalde omstandigheden zelfs detoneren.
Maar ja, zal jou allemaal boeien.

Mvg. Tommy-gun

roelz

Registered User
thx, tommy-gun.

Tsja, hoeveel particuliere huizen zijn er ontploft door opslag van (illegaal) vuurwerk de laatste 20 jaar? Ik denk 0,0. (verbeter me als ik het mis heb). Het vuurwerk slachtoffer, die aankomend voetballer bedoel ik, heeft z'n leven verknalt door strijkerkruit in een glazen flesje te stoppen. (mijn god..) Als ie deze strijkers had afgestoken zoals het hoort was er niks aan de hand geweest. DAT hoor je dan weer niet van Alberto.
Alberto had trouwens ook goede punten, alleen vallen die in het water door het overdreven dramatiseren, jammer.

Laatst bewerkt:

nismo

Registered User
Ze laten nu net weer zien hoe vuurwerk dus niet gebruikt moet worden,als ze nou een mortier hadden gebruikt en daar een shell op zijn kop in hadden gedaan was het wat geloofwaardiger. Maar ja dan hadden ze weer een probleem met die twee experts want dan kom je in hun straatje want dat kan bij hun ook gebeuren, dus geen mooi verhaal.

Volgend jaar laat hij zien wat er gebeurt als je 10 nl 500gr uit elkaar haalt en dat kruit in een stalen pijp doet.
of een gas flesje (die je bij elke bouwmarkt kan halen) in het vuur gooit doet.
en zo ken ik er nog wel 1000 opnoemen.

Het vuurwerk wat hij laat zien is gevaarlijk maar zo kan ik het ook aandikken.

AWG

Registered User
ik snap je strekking van je verhaal helemaal hoor roelz:amuse:
maar
waarom had alberto dat moeten zeggen dan?? iedere debiel begrijpt toch wel dat als je kruit van strijkers in een flesje stopt dat dat niet goed is?? moet hij dan uit gaan leggen dat er met gewone strijkers niks aan de hand is??

en dan volgende week een slachtoffer die zijn vinger kwijt is aan een strijker die hij gewoon afgestoken had en waarvan er een klein scheurtje in het kopje zat
enz enz enz.
ik bedoel ik hoef hier toch niet uit te leggen dat strijkers gevaarlijker kunnen zijn dan gewoon lontvuurwerk omdat je met iets te maken hebt wat je niet altijd goed kan zien??

we hoeven hier al helemaal niet roomser dan de paus te zijn, daar gaat het ook niet om, maar we weten allemaal heus wel dat illegaal vuurwerk over het algemeen veel zwaarder spul is dan wat legaal te koop is in nederland.
dus de gevolgen van een in de hand knallen van een astronaut is heel anders als de gevolgen van een in de hand knallen van een strijker/nitraat of andersoortig.

en dat stegeman het dramatisch laat voorkomen dat is bekend, daar heeft onze grote vriend peter r ook zo,n patent op, daar zijn ze onderzoeksjournalist voor, met gewone simpele programma,s kom je niet ver.
bovendien word het gemaakt voor de telegraaf onder de nederlandse tv zenders (sbs6) consider the source:laugh:

ik ben er al jaren pessimistisch over maar ik zie het nog wel eens gebeuren hoor dat het consumentenvuurwerk zoals we dat nu kunnen kopen morgen dat dat voorbij gaat.
misschien nog iets van kleine pakketjes en potjes en dat de rest alleen nog op vertoon van goed gedrag uitgegeven mag worden ofzo.

en dan doet het er niet ter zake of het de schuld is van illegaal vuurwerk
het gevolg is gewoon dat er teveel gekloot word en teveel ingevoerd word en dat wij nederlanders er te dol op zijn om een heel groot NEE ertegen te zeggen.. hoeveel was het ook alweer 197 ton dit jaar al?? meer als voorgaande jaren, en dat is dan alleen nog maar wat ze gepakt hebben tot nu toe. alle rotzooi die ze niet hebben weten te pakken gaan we over 3 dagen horen op straat.

en straks mogen we de consequenties dragen.
ik hoop dat het nog heel lang mag gaan duren en het liefst hoop ik dat het er nooit van komt, maar ik heb er een hard hoofd in.

dit soort programma,s ook al zijn ze feitelijk juist zijn nooit goed voor ons.
mensen zien het verschil of willen het verschil niet zien tussen legaal en illegaal spul.

MorningGlory

Registered User
"mensen zien het verschil of willen het verschil niet zien tussen legaal en illegaal spul"

Aldus AWG.

En de mensen, en met "de mensen" bedoel ik de gemiddelde Nederlander, gaat dat verschil óók niet zien door deze uitzending.
Die gaan alles over één kam scheren en zeggen: "zie je dat het allemaal rotzooi is, dat vuurwerk, verbieden moeten ze het".

Die mensen weten ook niet dat de wetgeving is veranderd voor wat betreft prof/consu vuurwerk in België. Dat KvK papieren ook geen vrijbrief meer zijn om zwaar spul naar ons land te halen.

Stegeman liet zien wat vuurwerk kan doen, maar.... die 2 "oudjes" die door een andere reageerder nog werden opgehemeld, wisten in het merendeel van de gevallen helemaal niet wat ze in hun handen hadden.
Begrijpelijk. Generatiekloof.

Had Stegeman daar maar een vuurwerkdeskundige die meer up-to-date was neergezet, begeleid door een politieagent die in deze tijd van het jaar bijna dagelijks met deze producten in aanraking komt en wéét waar ie over praat.
Maar nee, dan kwam het betoog van Messias Stegeman niet goed uit de verf.
Nu klonk het allemaal erg indrukwekkend, omdat de mensen die het afstaken zelf niet wisten waar ze mee bezig waren....

Nee, de enige keer dat de politie in beeld kwam, was toen ze met HUN BUSJE VOL VUURWERK er vandoor reden.
Mag dat wel?
En als dat busje dan een ongeluk veroorzaakt? Waarom kwam de politie niet met een gepanserd busje, waarom kwam de EOD niet? Hmmm... de politie mag er wel mee rondrijden en onschuldige huismoeders die hun kroost van school halen in gevaar brengen op dat drukke kruispunt?
Als ze mij ooit zouden aanhouden en ik zou verboden spul hebben, zou ik er vóór mijn antwoord of ik er afstand van doe, eerst een emmer water overheen gooien (zodat ze er zelf niks meer mee kunnen), maar dat terzijde.
Wat gebeurt met dat vuurwerk?
Wordt dat vernietigd?
Laat dát dan ook zien.

Máár...., niet alleen wat zwaar vuurwerk inkopen, dat afsteken op een manier die niet hoort, een gek die strijkers in een potje doet en niet vragen waarom ie dat in een potje deed en zich niet aan de handleiding hield....

Stegeman had een verbaal moeten krijgen voor de koop en in bezit hebben van verboden vuurwerk.

ps: ik snap echt wel dat het programma de gevaren van verboden vuurwerk wilde laten zien.
Dat snap ik.
Maar hoe hij het bracht vond ik erg narrow minded, zeker dat hij een sensatieverhaal wilde met die strijkers en niet vroeg waarom die man die strijkers in godsnaam in een glazen potje deed.
Waarom hij een kop als ontsteking gebruikte en niet een lont ging wat ver om te vragen, okee...

Dat er op Corsairs een duidelijke beschrijving zit en dat de Duitsers die dingen aan zéér strenge veiligheidseisen onderwerpen, vertelde hij er niet bij.
Maar oké, ze zijn verboden en dáár ging het om in deze aflevering.

Amen.

Laatst bewerkt:

roelz

Registered User
AWG; juist, alberto had dat moeten zeggen omdat vuurwerk MISBRUIKT is. Als ik 3 liter wodka zuip in een uur is mijn dood niet de schuld van Smirnoff, dat heet dus MISBRUIK.
En dat is vals in de reportage van stegeman.

tommy-gun

Registered User
Stegeman liet zien wat vuurwerk kan doen, maar.... die 2 "oudjes" die door een andere reageerder nog werden opgehemeld, wisten in het merendeel van de gevallen helemaal niet wat ze in hun handen hadden.
Begrijpelijk. Generatiekloof.

Had Stegeman daar maar een vuurwerkdeskundige die meer up-to-date was neergezet, begeleid door een politieagent van, pak em beet, een jaar of 40, die in deze tijd van het jaar bijna dagelijks met deze producten in aanraking komt en wéét waar ie over praat.

Ik ken wel enkele vuurwerkdeskundigen. Misschien is Mevr. van de Craats (werkzaam bij het NFI) misschien deskundig in jou ogen, maar ik denk niet dat je die aan het woord wil laten ander krijg jij 10 jaar bajes voor enkel het bezit van illegaal vuurwerk.

Deskundigen zijn in mijn ogen mensen die een opleiding omtrent deze materie gevolgd hebben en geen jochies die af en toe een explod of cobra 6 afsteken.
Dat zijn "ervaringsdeskundigen". Dat was die vent bij stegeman ook. Nu mist hij enkele vingers en had hij een bijna doodervaring. Maar goed dat er dan ook andere deskundigen bestaan zoals dokters die er dan maar weer wat van zien te maken.
Of denk je dat je daar ook niet deskundig voor moet zijn en dat ie zijn vingers zelf aan elkaar had moeten naaien.

Generatiekloof, laat me niet lachen.
Ik ben zelf 40 en weet heel goed wat er te koop is en wat er speelt op vuurwerkgebied. Laat staan wat iemand die voor zijn broodwinning in vuurwerk zit, weet.
Die leest dit soort forums als ontbijt, lunch en diner om te weten wat hij in moet kopen om LEGAAL aan te bieden voor oud en nieuw.
Misschien besef je het niet maar dit forum word gevolgd door alle vuurwerkimporteurs, verkopers, handelaren, pyrotechnici en politie om de laatste stand van zaken bij te houden.

Mvg Tommy-gun

Laatst bewerkt:

tommy-gun

Registered User
AWG; juist, alberto had dat moeten zeggen omdat vuurwerk MISBRUIKT is. Als ik 3 liter wodka zuip in een uur is mijn dood niet de schuld van Smirnoff, dat heet dus MISBRUIK.
En dat is vals in de reportage van stegeman.

Maar die vergelijking gaat niet helemaal op.
Ik vindt dat er geen sprake is van misbruik omdat het in de eerste instantie niet eens in particuliere handen mag geraken.
Het betreft hier vuurwerk dat niet geschikt is voor de consument.
Er is geen handleiding bij die vermeld hoe het dan wel moet.

Het is tegenwoordig in om shells gewoon op de grond te laten exploderen evenals om een lawinepijl aan iets vast te tapen. Dan wordt het vuurwerk idd misbruikt, want daar is het niet voor bestemd.
Maar Stegeman had dus wel een punt wat dat betreft want zo steekt men het tegenwoordig af.

MorningGlory

Registered User
....en toch kreeg ik bij deze reportage weer het typische SBS6 campinggevoel, waar ik een beetje op het Document, Nova, Frans Bromet etc. gevoel had gerekend.....

Maar eigenlijk had ik daar niet op gerekend nee.

Had mijn Koot&Bie humeur al opgezet.

Laatst bewerkt:
Bovenaan