Stichting Vuurwerk Traditie: opzettelijk schaden imago consumentenvuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Blijf kritisch mensen!

Er zijn weer diverse dubieuze verhalen opgedoken in de media met als schijnbare doel het imago van consumentenvuurwerk opzettelijk te schaden. Van opgeblazen huisdieren tot stadsvernietigende massa explosieven in kelderboxen.

In het geval van de opgeblazen katten; deze verhalen doen inmiddels jaarlijks de ronde en bleken na politieonderzoek alle gelogen. Het recente bericht van een opgeblazen kat in Hoogvliet heeft daarom ernstige schijn van een hoax. Uiteraard tot het tegendeel bewezen is. Hou er in ieder geval rekening mee dat media en of belanghebbenden expres verkeerde informatie verstrekken om u en mij te manipuleren.

Waarom een hoax?
Zoals bekend wordt in Nederland een discussie gevoerd over consumentenvuurwerk. Enkele groepen willen het vuurwerk liefst compleet laten verbieden. Echter is er het probleem dat, ondanks de gevaren van vuurwerk, Nederland stapelgek is op vuurwerk, vooral als we dit zelf mogen afsteken, net zoals in de meeste andere landen van Europa. Het gevaar proberen we in te dammen dmv kwaliteitsbeheersing en voorlichting, eigenlijk net als met wintersport. Vuurwerktraditie Nederland gelooft dat het grote meerendeel van consumenten het goed meent met dit onderwerp en niet het gevaar opzoekt of veroorzaakt. De kleine groep die dit wel doet en overlast of gevaar veroorzaakt, moet uiteraard ook wat ons betreft streng aangepakt worden.

De verbodsaanbidders lukt het echter niet om langs de rationele weg terrein te winnen. Anders gezegd; er ontbreken gefundeerde argumenten. Hierdoor duurt het ze "te lang". Een bekende, maar smerige tactiek om de massa met je mee te krijgen is ervoor te zorgen dat een onderwerp bezoedelt wordt met negatieve aandacht. Media werkt hier graag aan mee, want sensatie en aandacht is geld in medialand.

Het plaatsen van een hoax, zoals met de opgeblazen katten, is een venijnig wapen. Wij scharen het onder "hit and run journalistiek". Het werkt als volgt:
- Er is iets gebeurd
- iemand heeft er iets over gezegd
- media vergroot de impact door een opmerking of mening als feit te publiceren.
- mensen zijn boos
- het onderwerp loopt schade op

Een tamelijk bruut wapen, want de grootst mogelijke schade is in deze paar stappen al gedaan. Telkens als bij nader onderzoek blijkt dat het om een hoax ging, wordt er niet of nauwelijks gerectificeerd. Gaat u maar na; wist u bijvoorbeeld tot u dit artikel las dat de "opgeblazen katten" uit 2012 en 2014 aantoonbaar verzonnen waren? Waarschijnlijk niet, want het stond niet op de frontpage van nu.nl en het kwam ook niet als rectificatie voorbij tijdens het 8 uur journaal.

Conclusie
Wees kritisch met alles wat je leest, hoort en ziet. Realiseer je dat er (politieke) belangen achter uitingen zitten en probeer met je gezonde verstand een eigen beeld te maken van het onderwerp. Vuurwerktraditie Nederland gaat zich niet verlagen tot media manipulatie of propaganda. Wij willen onze Nederlandse vuurwerktraditie beschermen tegen boze krachten in onze samenleving. Een eerlijke en feitelijke dialoog tussen voor- en tegenstanders maakt daar deel van uit. Partijen die manipuleren of anderszins niet eerlijk zijn, zien wij niet langer als gesprekspartner. Zij hebben de discussie van begin af aan vergiftigd en zullen nooit een aandeel hebben in echte oplossingen.

https://www.facebook.com/pages/Stichting-vuurwerktraditie/218452381565833?hc_location=timeline

ifeelfine

Registered User
Dat de media op zijn zachtst gezegd dubieus te werk gaat geld
Niet alleen voor vuurwerk. Opblazen verdraaien opleuken anders voordoen van verhalen komen in de hele wereld en op alle voorwerpen voor. kijk maar eens naar de pietendiscussie
Die " toevallig" tegelijk met de vuurwerkdiscussie is gestart.

AWG

Registered User
ik had ook hier weer een stuk getypt maar dat heb ik maar weer verwijderd daar ik in herhaling begin te vallen.:embarrased:

het is een heel goed stuk maar niemand anders dan ons boeit het ook maar ene reet.
spectakelstukken worden met graagte gelezen en rectificaties willen mensen uberhaupt niet aan omdat dat inhoud dat de al die tijd in bullshit geloofd hebben en dat keer op keer op keer.
voorbeeld:
er zijn zoveel bewijzen tegen het officieele verhaal van 9/11, maar wie wil dat nu geloven?? in ieder geval niet de mensen die zo vurig patriottistisch en europeanen die zo pro-usa zijn.

"een zo kolossale leugen dat niemand zou kunnen geloven dat iemand de waarheid zulk grof geweld aan zou doen". adolf hitler

"Zijn primaire regels waren: nooit toestaan dat het publiek afkoelt; nooit een fout of ongelijk toegeven; nooit toegeven dat er misschien iets goeds huist in uw vijand; nooit ruimte laten voor alternatieven; nooit schuld aanvaarden; concentreer op een vijand tegelijk en verwijt hem alles wat verkeerd gaat, de mensen geloven een grote leugen sneller dan een kleine, en als je die vaak genoeg herhaalt, zullen mensen die vroeg of laat geloven."
bron: wikipedia

klinkt bekend in de oren he.

magnolia

Registered User
manipulerende partijen kun je absoluut niet mee in gesprek nee .
dat klopt maar toch word je er wel mee geconfronteerd .
het word nog lastiger als de leugen word verdedigt als de waarheid .
deze tactiek passen pestkoppen ook op school toe om een straf te ontlopen .
nou kun je wel de waarheid willen blijven vertellen maar staat de mensheid er wel voor open .
zodra je tegen een muur staat te praten heeft het toch ook geen zin om je waarheid te vertellen dan moet toch overgaan op een andere tactiek .
wat ik mij af vraag heeft vuurwerktraditie nog in zo n geval een plan B
of beter gezegd wat doen we dan .
ik begin de laatste tijd toch wel te denken dat een eerlijke strijd niet echt bestaat .
ik denk dat je dit soort geintjes ook met je tegenstander kunt doen .
oog om oog tand om tand .

Laatst bewerkt:

Baron van lunt zu sas

Registered User
manipulerende partijen kun je absoluut niet mee in gesprek nee .
dat klopt maar toch word je er wel mee geconfronteerd .
het word nog lastiger als de leugen word verdedigt als de waarheid .
deze tactiek passen pestkoppen ook op school toe om een straf te ontlopen .
nou kun je wel de waarheid willen blijven vertellen maar staat de mensheid er wel voor open .
zodra je tegen een muur staat te praten heeft het toch ook geen zin om je waarheid te vertellen dan moet toch overgaan op een andere tactiek .
wat ik mij af vraag heeft vuurwerktraditie nog in zo n geval een plan B
of beter gezegd wat doen we dan .

Tegen wie je praat heeft het geen nut, iedereen eromheen die meeluistert daar is je winst te halen.
Dat is ook het doel van de tegenstander: jou stil krijgen en de omstanders meekrijgen

magnolia

Registered User
Tegen wie je praat heeft het geen nut, iedereen eromheen die meeluistert daar is je winst te halen.
Dat is ook het doel van de tegenstander: jou stil krijgen en de omstanders meekrijgen

okey dat zijn wijze woorden .
maar hoeveel mensen luisteren mee denk je .
ik denk dat wij ons hier meer mee bezig houden dan het gros van de mensen .

Baron van lunt zu sas

Registered User
als je kijkt naar resultaat dan is het rendement vast laag, maar ze hier en daar op een kalme wijze een spiegel voorhouden waardoor ze zichzelf als onredelijke ruziezoekers etaleren is nog leuk ook. Ik ga niet zeggen wat/hoeveel een ander moet doen, lekker Alleen doen wat je wil/ kan, gezellig dollen met de zombies.

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
ik had ook hier weer een stuk getypt maar dat heb ik maar weer verwijderd daar ik in herhaling begin te vallen.:embarrased:

het is een heel goed stuk maar niemand anders dan ons boeit het ook maar ene reet.

Gewoon het stuk zoveel mogelijk delen dat is het minste wat je kan doen. vrienden op face boek, waar je het mee deelt gaan het misschien wel lezen Toch?

explosio

Registered User
Ik blijf op alle subjectieve berichtgeving in de media reageren door tegenargumenten rationeel te brengen, voorbeelden uit anti vuurwerk beredenering gebruiken en koppelen aan eigen ervaringen. Ik beschrijf dat m'n hond twee keer schrikt van een knal en daarna af en toe eens verbaasd is. Mensen die doen alsof het 1 dag oorlog is en je niet veilig over straat kan, ik heb nog nooit vuurwerk naar m'n toe gegooid gekregen. Nou ja, wel eens een tolletje die de weg kwijt was. Luchtvervuiling? De kolencentrales draaien volop, auto's rijden iedere dag en het regenwoud wordt met de dag kleiner. Aan ongelukken, door verkeerd gebruik van/of foutief vuurwerk, wordt door de branche nu actief gewerkt. Overlast heeft iedereen wel eens 1 of meerdere dagen in het jaar, buren hebben een feestje en festivals in de zomer op 2 km hemelsbreed van m'n woning. Hier ga ik ook niet meteen over klagen, ik blijf erbij verdraagzaamheid is er bijna niet meer. Dit zie je steeds vaker terug komen evenals de subjectieve berichtgeving van de media die volop sensatie en emotie wil brengen en maar weinig objectief is.

magnolia

Registered User
Soms kan een aanstichter van een hoax dan ook strafrechtelijk vervolgd worden.

dit vond ik toch een hele interessante zin .
wat ik mij afvraag is wanneer hoax strafbaar word

sprinkhaan

Registered User
En even een update over het verhaal van de opgeblazen kat. Op rijnmond word de keutel alweer langzaam ingetrokken want de politie verklaard nu alweer dat het niet bewezen is en net zo goed kan zijn dat de kat is aangereden..........

Ik ben pis en pis link hierover en ga als ik hier iets meer zekerheid over heb hier toch actie op ondernemen, mischien dat ik zelfs een aangifte ga doen hiertegen.
Maar ik moet eerst even afwachten wat hier uitkomt.....

Heb de politie van hoogvliet al aangeschreven via de website van de politie en hoop hier officieel informatie over te ontvangen....word zeker vervolgd!

AWG

Registered User
vergeet landelijk dagblad de metro niet(ruim 1 miljoen lezers).
groot uitgemeten gisteren met voorpagina foto en extra colofon in de krant met extra foto.
om toch vooral maar te benoemen hoe walgelijk vuurwerk is.

misschien hand eens in eigen boezem steken en zien hoe walgelijk ze zelf zijn. smerige leugenaars.

magnolia

Registered User
En even een update over het verhaal van de opgeblazen kat. Op rijnmond word de keutel alweer langzaam ingetrokken want de politie verklaard nu alweer dat het niet bewezen is en net zo goed kan zijn dat de kat is aangereden..........

Ik ben pis en pis link hierover en ga als ik hier iets meer zekerheid over heb hier toch actie op ondernemen, mischien dat ik zelfs een aangifte ga doen hiertegen.
Maar ik moet eerst even afwachten wat hier uitkomt.....

Heb de politie van hoogvliet al aangeschreven via de website van de politie en hoop hier officieel informatie over te ontvangen....word zeker vervolgd!

dat je hier aangifte over kunt doen lijkt mij stug .
maar goed ik ben berijd om nieuwe dingen te leren .
verder is wel erg frappant als een berichtgeving grote onrust geeft in de bevolking dat het gelijk gebagatelliseerd moet worden .
overheid wil maar 1 ding en dat is ons in toom houden .
als er minder zeik over dit bericht was geweest werd er ook niks aan gedaan .

sprinkhaan

Registered User
dat je hier aangifte over kunt doen lijkt mij stug .
maar goed ik ben berijd om nieuwe dingen te leren .
verder is wel erg frappant als een berichtgeving grote onrust geeft in de bevolking dat het gelijk gebagatelliseerd moet worden .
overheid wil maar 1 ding en dat is ons in toom houden .
als er minder zeik over dit bericht was geweest werd er ook niks aan gedaan .

Klopt wat jij zegt ,aangifte is een brug te ver (in je emotie roep je wel een wat), ben ook meer bezig geweest om informatie in te winnen en uiteindelijk iedereen er op te wijzen dat ze er falikant naast zitten.(gelukkig wel)
Ben alleen nog aan het wachten op een antwoord van het politie informatie centrum in rotterdam, want ik heb nog wel een paar vragen te stellen aan de mensen die dit bericht vanuit de politie de wereld in hebben geholpen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Het is te schandalig voor woorden dat er lieden zijn die met dit soort berichten moedwillig paniek veroorzaken alleen maar met het doel om het consumentenvuurwerk in een kwaad daglicht te plaatsen in de hoop dat het vuurwerk afsteken voor altijd verboden gaat woorden.

Triest, triest, intriest.

Ik stop in ieder geval met het posten van dit soort berichten omdat ernstig getwijfeld moet worden aan de waarheidsgetrouwheid hiervan.

Bovenaan