Stichting Vuurwerk Traditie: opzettelijk schaden imago consumentenvuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkkat is booming, maar ontploft zelden

Elk jaar, rond het naderen van de jaarwisseling en net erna, duiken er een of twee op: 'vuurwerkkatten'. Op sociale media zijn de berichten over katten die een vreselijke dood zijn gestorven door een rotje in het achterwerk al snel booming. Een online klopjacht op de daders volgt. Daders die er niet zijn, want deze berichten zijn nagenoeg nooit waar, zo stelt de Dierenbescherming. "Elk jaar steekt het verhaal van een vuurwerkkat weer de kop op, maar een paar dagen later blijkt altijd dat deze katten toch niet door vuurwerk zijn gedood", zegt Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming. "Wij houden geen administratie bij, maar ik kan zo niet één vuurwerkkat noemen die in de afgelopen jaren echt door een rotje in het achterwerk is gedood."

http://www.nujij.nl/algemeen/vuurwerkkat-is-booming-maar-ontploft-zelden.29950709.lynkx

sprinkhaan

Registered User
@Stichting Vuurwerk Traditie,

Respect voor wat je allemaal doet. Het is vaak veel energie er in steken, tegen muren aan lullen en er uiteindelijk altijd te weinig voor terug krijgen. Maar je bent blij met wat je krijgt anders zie je alles met lede ogen aan en dat is vaak ook iets wat je niet aanzien kan.
Vaak roep ik dat ik er geen zin in heb om er energie in te steken maar soms gaat het me veel te ver en ga je er toch tegen in.

Dus top wat jij doet !

sprinkhaan

Registered User
Het is te schandalig voor woorden dat er lieden zijn die met dit soort berichten moedwillig paniek veroorzaken alleen maar met het doel om het consumentenvuurwerk in een kwaad daglicht te plaatsen in de hoop dat het vuurwerk afsteken voor altijd verboden gaat woorden.

Triest, triest, intriest.

Ik stop in ieder geval met het posten van dit soort berichten omdat ernstig getwijfeld moet worden aan de waarheidsgetrouwheid hiervan.

Ik kan me voorstellen dat jij als uber liefhebber hier triest van word want je probeert met heel veel effort het nieuws te brengen en daarin zo integer mogelijk te zijn, en dan zie je dat je ondertussen een journalistieke opleiding moet hebben gevolgd om er enige objectieve relevantie in te behouden.

Ook voor jou respect dat je er zo veel energie in steekt en heel vervelend dat het nieuws vaak niet helemaal is wat je denk dat het is.
Maar dat zal ik je nooit kwalijk nemen :smiling: , sign of the times zullen we maar zeggen. (helaas)

Moontan

Moderator
Medewerker
Dank Sprinkhaan.

Ik begin mij wel steeds meer af te vragen of hier niet een bepaalde organisatie (partij) achter zit.
Of zouden het allemaal individualisten zijn?

ChrisN

Registered User
Vuurwerkkat is booming, maar ontploft zelden

Elk jaar, rond het naderen van de jaarwisseling en net erna, duiken er een of twee op: 'vuurwerkkatten'. Op sociale media zijn de berichten over katten die een vreselijke dood zijn gestorven door een rotje in het achterwerk al snel booming. Een online klopjacht op de daders volgt. Daders die er niet zijn, want deze berichten zijn nagenoeg nooit waar, zo stelt de Dierenbescherming. "Elk jaar steekt het verhaal van een vuurwerkkat weer de kop op, maar een paar dagen later blijkt altijd dat deze katten toch niet door vuurwerk zijn gedood", zegt Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming. "Wij houden geen administratie bij, maar ik kan zo niet één vuurwerkkat noemen die in de afgelopen jaren echt door een rotje in het achterwerk is gedood."

http://www.nujij.nl/algemeen/vuurwerkkat-is-booming-maar-ontploft-zelden.29950709.lynkx

Dit nujij draadje linkt naar een interessant artikel in de metro. Ik stel voor dat we dit artikel in ieder geval delen? Hoe meer anderen dit artikel lezen, hoe beter.

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Dank Sprinkhaan.

Ik begin mij wel steeds meer af te vragen of hier niet een bepaalde organisatie (partij) achter zit.
Of zouden het allemaal individualisten zijn?

Ik denk daar ook wel eens aan, maar het blijft suggestief van onze kant omdat we geen onderbouwing hebben.
Dus probeer ik zelf daar toch voorzichtig mee te zijn.
ik wil in mijn emotie vaak graag conclusies trekken en heb daar soms een goede les in geleerd.
Laten we hopen dat eerlijk duurt het langst een waar spreekwoord is........

magnolia

Registered User
Het is te schandalig voor woorden dat er lieden zijn die met dit soort berichten moedwillig paniek veroorzaken alleen maar met het doel om het consumentenvuurwerk in een kwaad daglicht te plaatsen in de hoop dat het vuurwerk afsteken voor altijd verboden gaat woorden.

Triest, triest, intriest.

Ik stop in ieder geval met het posten van dit soort berichten omdat ernstig getwijfeld moet worden aan de waarheidsgetrouwheid hiervan.

absoluut niet doen omdat dit soort berichten nou eenmaal tot de realiteit behoren waar wij in zitten .
dit soort berichten houd ons scherp en stelt ons in staat om op onderzoek uit te gaan, vragen te stellen aan politie of een andere overheid instantie, of wellicht te denken aan eventuele oplossingen .
tja je kunt je ogen hier moeilijk sluiten lijkt mij .
als je dat doet kun je helemaal geen tegengas meer geven .

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
absoluut niet doen omdat dit soort berichten nou eenmaal tot de realiteit behoren waar wij in zitten .
dit soort berichten houd ons scherp en stelt ons in staat om op onderzoek uit te gaan, vragen te stellen aan politie of een andere overheid instantie, of wellicht te denken aan eventuele oplossingen .
tja je kunt je ogen hier moeilijk sluiten lijkt mij .
als je dat doet kun je helemaal geen tegengas meer geven .

Het punt is, en daar is tony ook heel erg voor .
je bent uiteindelijk meer bezig met de negativiteit uit dit soort berichten dat verpest dan eigenlijk ook je eigen plezier .
We beleven met zijn allen veel plezier aan de komende tijd en dat moet je ook een beetje beschermen.
Begrijp me niet verkeerd, kritisch blijven moeten we zeker maar het mag nooit de boventoon gaan voeren over je eigen plezier en het plezier van een ander.
Daarom probeer ik mezelf echt te beperken tot excessen, waar ik dan wel op reageer en de rest beleef ik we mee via de gewone media.

magnolia

Registered User
Dit is ook weer een voorbeeld van een hoax die jaarlijks opduikt.
Ook nu weer, op 1 november 2014

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17158

dit is wel een heel doortimmert bericht moet ik zeggen .
want je gaat bijna geloven dat het ook zo is .
met name woorden als brandweer zijn mensen erg gevoelig voor .
bovendien is het zo dat mensen dit willen geloven omdat er al jaren lang over de gevaren van vuurwerk word gesproken .
denk maar eens aan die reclames van sire of het nieuws na de jaarwisseling .

blackpowder

Registered User
Ik heb het e.e.a. al an berichtgeving voorbij zien komen. Moet zeggen dat ten opzichte van vorig jaar er naar mijn idee wat eerlijk bericht wordt gegeven.

Wat ik nog wel mis is een duidelijke beweging vanuit de vuurwerkliefhebbers kant. je merkt dat als de meeste mensen een eerlijk mening wordt gevraagd dat ze zeggen dat ze niet eens voor een verbod zijn. Maar wel willen dat de extreme knallen stoppen. Wat je ook merkt is dat ze vaak geen idee hebben wat legaal en wat illegaal is. daardoor kunnen ze geen juiste mening voeren / geven.

Is het niet aan ons om en vooral aan de vuurwerkbranche om er voor te zorgen dat de mensen juist of beter voor gelicht worden?

mvg blackpowder

magnolia

Registered User
Ik heb het e.e.a. al an berichtgeving voorbij zien komen. Moet zeggen dat ten opzichte van vorig jaar er naar mijn idee wat eerlijk bericht wordt gegeven.

Wat ik nog wel mis is een duidelijke beweging vanuit de vuurwerkliefhebbers kant. je merkt dat als de meeste mensen een eerlijk mening wordt gevraagd dat ze zeggen dat ze niet eens voor een verbod zijn. Maar wel willen dat de extreme knallen stoppen. Wat je ook merkt is dat ze vaak geen idee hebben wat legaal en wat illegaal is. daardoor kunnen ze geen juiste mening voeren / geven.

Is het niet aan ons om en vooral aan de vuurwerkbranche om er voor te zorgen dat de mensen juist of beter voor gelicht worden?

mvg blackpowder

dat is de zoveelste keer dat die vraag voorbij komt .
alleen hoe ga je dat beter aanpakken en wanneer gaan je er mee beginnen .

blackpowder

Registered User
O nee nee volgens mij begrijp je de stelling die ik inneem verkeerd.
Ik geef dus aan dat ik de beweging vanuit de vuurwerkliefhebbers kant mis. Het geen inhoud dat deze niet aanwezig is en/of niet goed aan bod komt.

In de laatste alinea geef ik ook aan dat ik vooral verwacht dat de vuurwerkbranche of belangenvereniging zich beter of meer moet laten horen.

En zoals je zegt magnolia hoe ga je dit aanpakken.
In ieder geval een ding is de discussie niet uit de weg gaan. en eigenlijk steeds de standpunten herhalen.
Als 2e de voorlichting verbeteren, zoals ik in mijn stelling / mening al aangaf lijkt het dat veel mensen niet weten hoe en wat met betrekking tot vuurwerk. Deze mensen hebben dankzij de media een een verkeerd beeld gekregen.
En kunnen als ze beter voorlicht zijn wellicht een beter beeld vormen.
In deze Tread http://www.freakpyromaniacs.com/for...-amersfoort-vuurwerkstad-of-vuurwerkvrij.html kan je ook in het filmpje zien dat het qua meningen wel mee valt.
maarja dit is voor de meeste media niet interessant genoeg en scoort niet. daarom komt dit te weinig in beeld.

mvg blackpowder.

GMP82

Zilveren Member
En zoals je zegt magnolia hoe ga je dit aanpakken.

Deze mensen hebben dankzij de media een een verkeerd beeld gekregen

Je geeft deels je eigen antwoord.... wie de media controleert, die controleert / stuurt / bepaald voor een groot deel hoe het (politiek-maatschappelijk) klimaat is in een land. Daar weten ze o.a. in Italië ook goed over mee te praten. Media hier hebben jarenlang beetje bij beetje negativiteit toegevoegd (en toegegeven, ze krijgen ieder jaar door een kleine groep kneuzen voldoende munitie voorgeschoteld), tot het punt waar we nu zijn.

Op het moment, dat je het voor elkaar krijgt, dat media genuanceerder en meer feitelijk gaan schrijven, dan heb je een begin van de oplossing. Al moet daar dan wel een zelfde tijd in gestoken worden als dat het negatieve nu al loopt...

Maar dat gaat nooit gebeuren, want sensatie zal het altijd winnen van saaie waarheid. Het gaat er niet om wàt men leest of ziet, het gaat er om dat er gelezen en gekeken wòrdt...

blackpowder

Registered User
Je geeft deels je eigen antwoord.... wie de media controleert, die controleert / stuurt / bepaald voor een groot deel hoe het (politiek-maatschappelijk) klimaat is in een land. Daar weten ze o.a. in Italië ook goed over mee te praten. Media hier hebben jarenlang beetje bij beetje negativiteit toegevoegd (en toegegeven, ze krijgen ieder jaar door een kleine groep kneuzen voldoende munitie voorgeschoteld), tot het punt waar we nu zijn.

Op het moment, dat je het voor elkaar krijgt, dat media genuanceerder en meer feitelijk gaan schrijven, dan heb je een begin van de oplossing. Al moet daar dan wel een zelfde tijd in gestoken worden als dat het negatieve nu al loopt...

Maar dat gaat nooit gebeuren, want sensatie zal het altijd winnen van saaie waarheid. Het gaat er niet om wàt men leest of ziet, het gaat er om dat er gelezen en gekeken wordt...

dat is correct en tevens juist, ik geef deels het antwoord op de stelling / vraag.
En ik weet ook waar het probleem in zit. maar dan is het zo hoe breng je die feiten zonder saai te zijn. en hoe laat je dit goed landen bij de mensen.

waar ik wel lichtpunten zie. Laats een artikel / blok in het RTL nieuws waar duidelijk werd aangegeven dat Illegaal vuurwerk het probleem is en consu vuurwerk erg leuk kan zijn.

De branche heeft waarschijnlijk meer middelen en deskundigen die zich wat mij betreft op een goede manier in de discussie zouden kunnen mengen.

mvg Blackpowder

Bovenaan