[stelling] Vuurwerk is/word te duur

painkiller

Registered User
Vuurwerk is duur (klopt), maar ik vind vuurwerk niet te duur, het is gewoon maar net waar je je geld aan uit wil geven!

Je hebt vuurwerk voor een ieders beurs, er is zoveel op de markt en het meeste is gewoon waar voor het geld, als je creatief bent heb je voor 50/100,- euro een hele berg vuurwerk, uiteraard vrij simpel spul maar dat kan ook heel vermakelijk zijn, wil je beter en exclusiever vuurwerk zal je meer moeten uitgeven, dat geld ook bij bv. de vis boer, je hebt kibbeling van Peek maar ook van Kabeljouw, de Kabeljouw variant is lekkerder maar ook duurder.

Verder is het speciale ook weg als iedereen een doorlont cake van 3kilo kruit voor een 10tje kan kopen, je kan ook nog discusieren over of dat de veiligheid ten goede komt?!

Als je de kruithoeveelheid van de nieuwste cakes tegenover de aanschafprijs zet lijkt het mij eerder goedkoper te worden, verder heb je nog Karton verkoop en mooie kortingen op losse potten of je gehele aankoop, vaak oplopend tot 30/35% (afhankelijk van budget!), soms gratis potten etc.

Wanneer je creatief bent is er best wel wat mogelijk, bijvoorbeeld samen kopen of zelf een projectje in elkaar zetten, etc.

Dus nogmaals alle waar naar zijn geld zoals dat met alles is in onze maatschappij!

Verder sluit ik me aan bij Tony's uitleg over de zakelijke kant van de vuurwerkondernemers, dat legt hij beter uit dan ik dat zou kunnen.:hehe!:

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Vuurwerk is inderdaad duur en zal dat altijd blijven. Het zal namelijk altijd een luxeproduct blijven in mijn ogen.
Op het moment vind ik het wel TE duur en daar blijf ik bij zolang ze met zo'n hog kortingen blijven gooien.

Wat je zegt over de kruithoeveelheid is natuurlijk de grootste onzin aangezien er nog steeds 500 gram in een cake mag zitten. Wat je niet moet vergeten is dat nu met de 25 gram tubes de cakes een stuk kleiner worden waardoor transport ook goedkoper word. Je kan mij niet wijsmaken dat een cake met dezelfde vulling die verspreid moet worden over minder tubes zoveel duurder is om te produceren.
Goedenavond

Ik sluit mij aan bij de mening van "thunderball".
Vuurwerk is duur maar niet te duur, al zou het we wat goedkoper mogen maar dat is met alle producten zo.
Ik werk zelf bij een elektrotechnisch aannemer en wij hebben de marges ook zien slinken in de afgelopen 2 jaar.
dus bij vuurwerk is de vraag waar het kantelpunt zit en wanneer mensen niet meer bereid zijn voor bepaalde producten te betalen.
Persoonlijk denk ik dat nu de kosten voor vuurwerk meer omhoog gaan het kantelpunt voor veel mensen dichterbij aan het komen is. En dat als het nog een aantal procenten duurder wordt er meer mensen weinig tot geen vuurwerk meer gaan halen.

Tuurlijk is het afhankelijk hoe je bankrekening er uitziet maar ik hoop dat we nog een aantal leuke aanbiedingen tegemoet kunnen zien.

mvg blackpowder

Ik zat zelf in de keukens en daar hebben we ongeveer een jaar geleden het omslagpunt gehad. Jarenlang is er gigantische winst gemaakt op apparatuur totdat de internetaanbieders de lucht uit de prijzen haalden en 40-60% korting gaven. Je moet dan de keuze maken om niets meer te verkopen of genoegen te nemen met iets minder marge. Natuurlijk of je niet altijd mee te gaan met de prijsstunters aangezien consumenten nog altijd meer willen betalen voor persoonlijk contact en service.
Dit zie je in iedere brache terug en ik denk dat dit inherent is aan de huidige markt. Nu de vuurwerkbranche nog!

boozebelly

Registered User
Als je met korting wel bereid bent om 1000 euro uit te geven, waarom ben je dat dan niet als je geen korting krijgt.
Vind het een rare gedachte dat je als je 25% minder vuurwerk voor je geld krijgt je dan maar niets meer uitgeeft.

Om de simpele reden dat wanneer ik voor 1000 euro koop met, laten we zeggen, een korting van 25%, ik meer waar voor mijn geld krijg dan wanneer ik helemaal geen korting zou krijgen. Zonder die korting vind ik dat ik te weinig krijg voor mijn geld en dan besteed ik die centen liever aan iets anders. Oftewel, zonder korting vind ik het vuurwerk al te duur en zou ik afhaken.

painkiller

Registered User
Volgens mij mis je het punt. Er staat nergens dat ik de event dozen te duur vind. Het gaat gewoon over vuurwerk in het algemeen.

Eigenlijk doet Rubro zelfs met de event boxen precies wat ik al eerder heb aangegeven. Ze brengen de prijzen van de cakes in de boxen omlaag omdat je meteen 4/6 cakes van ze afneemt.

stefantvs

Administrator
Medewerker
tjah... wat is te duur ?

Ik vind dat eigenlijk wel mee vallen als ik eerlijk ben, natuurlijk gaat de prijs elk jaar om hoog. Maar daar in tegen krijgen we ook steeds meer kortingen is het niet 20 of 30 % dan is het wel 50 % je ziet het steeds meer :)

Kartonverkopen, 500+ budgetten extra korting, 2 halen 1 betalen en ga zo maar door.
Ik zag die acties niet hoor 6 jaar terug bijvoorbeeld.
En als ik de prijs niet goed vind laat ik hem lekker staan, je bent toch niet verplicht hem te kopen ? Ik zelf trek gewoon een streep bij 30 / 40 euro voor een cake en zal er dus nooit meer voor betalen :)

Natuuurlijk zou ik ook dikke mooie cakes kopen voor 15 euro maar dat gaat gewoon helaas niet, en wat tony zegt het is niet alleen het vuurwerk wat de winkeliers moeten betalen , zowel voor ons wordt alles duurder maar ook voor de winkelier steeds meer regels en kosten die hun hebben, en ja dan gaat helaas de verkoop prijs ook omhoog :-(

vonk

FPM Moderator
Medewerker
weet je wat duur is? een aaifoon van 500 nogwat euro.Zo,n ding heeft een kostprijs van 2 kwartjes 50. En er zijn meer mensen die zo'n ding elk jaar opnieuw kopen als dat er mensen zijn die elk jaar vuurwerk kopen. Kortom, het is maar wat je waar voor over hebt.

Die aaifoon is niet met 20 seconden weg. Normaal gesproken heb je daar een paar jaar plezier van. Vind de vergelijking dan ook echt ver te zoeken.

Pyromaniac 1975

Registered User
Fijn dat er ook een winkelier (medewerker?) zich in de discussie mengt.
Je geeft zelf al aan dat een kortingsactie niet de normaalste zaak is maar daar lijkt het wel naartoe te gaan. Je ziet toch steeds meer winkels die meteen hoge korting verlenen of maar een klein bedrag als minimale besteding aanhouden.

Wat zou je als winkelier ervan vinden om de prijzen 20% te verlagen? Je bent dan meteen de goedkoopste en spreekt een doelgroep aan die nu eigenlijk tussen de wal en het schip valt, namelijk de freaks met een budget tot een euro of 300. Je kan natuurlijk voor de freaks met gigantische budgetten nog altijd iets extra's doen waardoor zij bij jullie onderaan de streep evenveel kwijt zijn of zelfs meer uitgeven omdat je psychologisch gezien veel goedkoper bent.
Niemand kan natuurlijk garanderen dat je eenzelfde of hogere omzet maakt maar je onderscheid je wel op deze manier en maakt meteen een statement.

Kijk jij maar eens welke kortingen wij hanteren.
Daar is ook een kleinere pyromaan blij mee.

Wij gaan dit jaar ook op dit forum adverteren dus hou ons in de gaten zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:

shinji

Moderator
Medewerker
Die aaifoon is niet met 20 seconden weg. Normaal gesproken heb je daar een paar jaar plezier van. Vind de vergelijking dan ook echt ver te zoeken.

deze had ik al verwacht. De vergelijking zit m in het feit dat iedereen maar zit te zeuren over kostprijs tegen verkoopprijs en dan vind ik het bij vuurwerk als 'luxe-produkt' allemaal nog wel meevallen.

Laatst bewerkt:

mondfeuer

Registered User
Dumping en vrekkigheid heel wat vuurwerk bedrijven hebben geruineerd bij ons in Duitsland...

Sta de beginselen tegen, mannen! :)

Dennis010

Registered User
Als ik kijk naar hoe de kwaliteit van het vuurwerk is gestegen de afgelopen 8 a 10 jaar, vind ik het allemaal wel meevallen.

smilli

FPM Filmer
Ja ik vind het eigenlijk te duur worden, maar ik heb het er voor over. Laatste jaren voel ik mezelf wel gedwongen om winkels met flinke kortingen op te zoeken anders vind ik het gewoon niet meer te doen, ik ben ook echt blij dat er nog winkels zijn die dit doen want anders had ik zeker de helft minder in me straat staan...

USRRobiwan

Registered User
Tja wat ik persoonlijk elk jaar uitgeef is rond de 5 a 600 euro. Dat is realistisch en rationeel gezien in 5 minuten weg geknald en zonde van het geld. Als ik dat geld bewaar en dat bij mijn vakantie trek kan ik in luxe naar Valencia bijvoorbeeld of iets anders moois van kopen waar ik zeker langer plezier van zal heb. Als vuurwerk freak kan ik echter de laatste drie maanden niet rationeel en realistisch denken. Bovendien ben ben ik er wel een aantal maanden mee bezig dus heb ik er zeker een lange tijd plezier van.

Gelukkig kan ik dankzij de korting acties langer genieten en ben de winkeliers die dit doen dan ook zeer dankbaar hiervoor en rij er graag 150km voor om dus ga er mee door want het werkt! en anders is deze hobby echt niet te behappen.

Echter zit ik bij sommige product prijzen mij echt achter de oren te krabben over hoe ze de prijs hebben bepaald. Daar is soms geen touw aan vast te knopen. Soms denk ik wel eens dat de bontgekleurde wikkel duurder is dan de inhoud.

Wat ik graag zou zien is dat ze voor de 'freaks' de kosten van ontwikkeling van een fancy wikkel en drukkosten hiervan zouden kunnen besparen en gewoon bruin wikkeltje eromheen met een plakker effect omschrijving/waarschuwing. Noem het van mijn part een 'bootleg' versie. Evenals standaard kortingen bij doos verkoop. bijvoorbeeld per stuk 25 euro per doos a 20 euro.

Misschien is een pyro-pasje op naam een optie waar je kortingen mee kan krijgen bij het laten zien hiervan. Betaal je een jaarlijks lidmaatschap aan de brancheorganisatie of iets dergelijks. En kun je als freak ook toegang krijgen tot demo's en dergelijke.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ik vind vuurwerk ook duur. Laatst bij Lesli en Wolff I-shaped blokken de lucht in zien gaan voor 70 euro!

Aan de andere kant:
- De importeurs zetten de producenten onder druk om zo laag mogelijke prijzen te hanteren want:
- De winkeliers zetten de importeurs onder druk om zo laag mogelijke prijzen te hanteren want:
- Wij als consumenten zetten de winkeliers onder druk om een zo hoog mogelijk kortingspercentage te krijgen.

Op zo een manier hebben we gewoon een gezonde marktwerking.
Zoek dus gelijkgestemden op en bestel samen.
Laat b.v. offerte's maken voor je bestelling van meerdere gesloten kartons.
Ga gewoon de boer op!
We leven in een vrije wereld en jij bepaalt hoeveel je voor een product over hebt, of dat nou een bioscoopkaartje, biertje, vakantie of een Camuro King is.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik denk dat het kantelpunt er helemaal niet is en voorlopig ook niet gaat komen.
Het zou wat anders zijn als al het vuurwerk duur of voor sommige te duur was maar dat is niet zo. Er is gigantisch veel te koop op de markt voor een max. van 25 euro maar je moet wel gewoon even zoeken zoals ik dat ook doet als ik een nieuwe camera of iets dergelijks wilt hebben.

En we hebben het over de vele kortingen etc. Maar er zijn in Nederland denk ik rond de 800 a 900 verkooppunten en wij zien toch maar een winkel of 10 a 12 die flinke kortingen geeft. Dus het valt allemaal ook wel mee.

ThunderBall

Registered User
In de Vuurwerkindustrie geloof ik WEL in de vrije marktwerking, verder is het ook nog seizoensgebonden handel en vindt er een hoop ontwikkeling plaats op consumentenvuurwerk niveau wat ook euro's kost, vergunningen en bunkers, (winkel huur), reclame & voorlichting, overhead kosten, etc.

Nogmaals een kop koffie onderweg kost tegewoordig ook 5 ouderwetse guldens, benzine kost momenteel zo'n 4 ouderwetse guldens per liter, etc., alles is gewoon een stuk duurder geworden sinds de komst van de euro!

GMP82

Zilveren Member
Mja misschien wordt het dan toch tijd om vaker krachten te bundelen, zoals we gezien hebben bij de limbo-freaks.

Woon zelf in Den Haag, me dunkt dat er wel 50 "freaks" te vinden moeten zijn in de directe omgeving, die gezamelijk een ordertje willen plaatsen van 20-25.000 euro (=400-500€ pp)? Daar moet een beetje vuurwerkondernemer toch wel oren naar hebben?

Misschien niet voor dit jaar, maar volgend jaar wellicht?

zone

Registered User
50 freaks,dat is een hoop ellende,vorig jaar met 4,5 bekende van hier gedaan dat is dan wel leuk en nog te overzien.
Gewoon vast bedrag en ik moet het maar meedoen,anders blijf ik bezig.
niet meer dan vijf euro voor een pijl en 40 voor een blokje en liever geen gratis vuurwerk maar gewoon korting.
Wat Rick zegt,hoor mensen met een telefoon abbo van 50 euro per maand en dan zeg ik ZO dan

Bovenaan