Schietvolgorde bepalen, tips en meningen gevraagd.

Shenanigan

Registered User
Mijn definitieve selectie is klaar. Zie http://www.freakpyromaniacs.com/products/lijst/id/31762.

Alles is besteld en betaald op twee stuks na. Ik heb er nu een schietlijst van gemaakt. Mijn idee is om twee keer op te bouwen naar een climax. De eerste keer is dat de Wonderful World en de tweede keer de Super 500

Ik ben benieuwd naar een paar dingen:
1. Hoe lang zal ik bezig zijn met alles wat na 12 uur gepland is?
Ik wil uiterlijk om 1 uur alles de lucht in hebben. Na 12 uur heb ik 18 onderdelen. Als ik 3 minuten reken voor elk onderdeel is dat 54 minuten. Dat zou ongeveer passen. Is dat een juiste schatting of zal het langer of juist korter duren?

2. Wat zijn de meningen over deze volgorde?
Ik doe dit voor het eerst. Als de meer doorgewinterde freaks zien dat het beter kan hoor ik graag suggesties.

3. Wat zijn do's en dont's bij het kiezen van de schietvolgorde?
Leuk om te horen hoe jullie dat bepalen. Waar let je op en hoe kies je jouw volgorde? Ook de verhalen over fouten en vergissingen wil ik graag horen. Daar leer je soms veel van.

4. Heeft iemand goeie tips voor combinaties?
Als het langer duurt dan de 54 minuten die ik berekend heb wil ik tijd winnen. Dat kan door meerdere cakes tegelijk aan te steken. Dat doe ik al een paar keer. Ziet iemand er nog meer goede combinaties tussen zitten?

Mijn voorlopige volgorde is als volgt:

Showtje 10 uur
1. Glorious 2x
2. Fantasy 1x
3. Cape Town 1x
4. Golden Willow 1x
5. Wodka blue 1x

Eerste golf na 12 uur
6. Mayday 1x
7. Ceasar 1x
8. Oase 1x
9. Midnight delight 1x
10. Crossing Crossette 2x
11. Happy Stars 2x
12. Wodka blue 1x
13. Spanish Storm 1x
14. Tweelingen 1x
15. Las Vegas 1x
16. Wonderful World 1x

Korte pauze

Tweede golf
17. Cape Town 1x
18. Planet Explosion 1x
19. Oase 1x
20. Camuro queen 25 1x
21. Inner Laugh 2x
22. Super 500 1x
23. Wasp 2x

DioR

Registered User
Een cake duurt gemiddeld 30 tot 40 sec. Ik denk dat als je cake na cake (met de hand) blijft afsteken zonder pauze, dat je hooguit een kwartier hebt. Tenzij je een pauze van 40 min houd, kom je zeker aan 54 min.
En als je de super 500 nog kwijt kan, dan zou ik liever als finale 4x silver salute nemen. Of een doos zware jongens en 2x silver salute. Dat maakt namelijk ook ongeveer 100 euro ipv alleen de super 500.

Laatst bewerkt:

Shenanigan

Registered User
Bridge, de Wasp is een grapje na de echte finale. Ik ga ervan uit dat mensen dan benieuwd zijn wat er nog komt, en dan komen er alleen nog wat van die gekke zoemers. Leek me grappig. De Super 500 is de echte finale.

DioR, de Super 500 kan ik niet meer kwijt. De twee die ik nog moet kopen zijn de Spanish Storm en de Fantasy. Ik heb lang getwijfeld of ik de Super 500 zou noemen, maar met een korting van 35% was het te doen, en hij lijkt me echt heel gaaf. Het is alleen zo'n grote hap uit je budget.

Ik ben niet zo weg van pure knalcakes. Ik heb er wel een paar cakes tussen die hard knallen bij de effecten.

Shenanigan

Registered User
O, de pauze is omdat ik dan twee keer kon opbouwen van klein naar groot en kan afsluiten met een paar grote stuks. Te weten de Las Vegas, Wonderful World, 2x Inner Laugh tegelijk en Super 500. Dat zie ik als vier finalestukken.

Ik ben wel van plan om rustig aan te doen. Ik wil ze niet aan een stuk door af te schieten. Maar als ik het goed begrijp gaat het snel genoeg en hoef ik niet bang te zijn dat ik om half twee in mijn eentje sta te stoken.

painkiller

Registered User
Dat je een bepaalde volgorde aanhoud is leuk maar je zal hier niet echt een show mee creëren. Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan maar doordat er tijd tussen de potten inzit sluit het toch niet op elkaar aan. Je krijgt geen opbouw doordat het steeds stil valt.
Wil je echt een show geven kan je misschien beter nadenken over een showtje van een minuut of 10 en de rest lekker op je gemak stoken.

DioR

Registered User
Je staat vermoedelijk wel nog wel als een van de weinige te stoken hoor. Je hebt volgens mij wel voldoende cakes om de meeste buren er uit te stoken. Als die eenmaal gestopt zijn met stoken zijn alle ogen op de enige activiteit die er nog is (dat ben jij dus) gericht.
Jammer van de super 500. Vind het persoonlijk geen topper, kan zijn dat jij er wel op valt. Ik hoorde op een demo van vorig jaar meer mensen die hem goed vonden terwijl ik het niks vond.
Desalniettemin wens ik je heel veel plezier met je cakes toe. Ik denk dat je het wel naar je zin gaat krijgen.

Shenanigan

Registered User
Ik begrijp uit de reacties dat ik mijn lijst een beetje overschat als ik het heb over 'show' , 'finale' en dergelijke. Misschien iets teveel gekeken naar toppers als Bloodveins en Jean Cross. :huh:

Des te relaxter eigenlijk, want dan ligt er niet zoveel druk op. Lijkt me gewoon leuk om al die cakes te zien. Dan is het bepalen van de volgorde ook niet zo belangrijk. Ik vind het leuk om ervan te genieten en niet de ene pot na de andere aan te steken. Toch bedankt voor de tips.

Ik hoop maar dat ik die Super 500 zo mooi vind als ik denk. Ik heb de filmpjes tig keer gekeken en toen vond ik het nog gaaf om te zien, toen dacht ik dat ik het maar moest doen. Ik wilde hem gewoon graag in mijn straat zien. Wie niet waagt die niet wint.

Laatst bewerkt:

Quadriffis

Registered User
Met 18 onderdelen kun je gewoon lekker relaxed stoken en ook genieten van het vuurwerk wat elders de lucht in gaat. Ik denk zelf meestal alleen na over het begin en het eind en pak de rest 1 voor 1 (of 2 tegelijk) de cakes van groot naar klein. Als je ze pakt weet je toch wel wat je aansteekt! Ik ben normaal gesproken ook rond 0:45 door mn vuurwerk heen, en dan wacht ik tussendoor ook gewoon om ander vuurwerk te zien. En dit jaar ga ik zeker even vanuit de flat waar we het dit jaar vieren even genieten van al het vuurwerk dat in de wijk de lucht in gaat!

GMP82

Zilveren Member
de wasp is idd een leuke cake, maar geen goede afsluiter...

die super 500 kun je echt beter vervangen door wat anders. Er is op het moment een veel goedkopere variant met hetzelfde type effect.

Mega Mini van china red

Laatst bewerkt:

bloodveins

Registered User
Gave show! Ik maak vaak ook een w-shape bak van hout waarin ik dan 3 goedkopere cakes schiet. Hierdoor ziet het er heel leuk en groot uit. Denk bijv. aan de Battle, cape town, crossing crossette etc. Misschien zou dit wel iets zijn als finale?

Shenanigan

Registered User
Ik zie het. Die Mega Mini is inderdaad vergelijkbaar en voor een veel betere prijs. Bedankt voor de tip!

Maarrr... ik heb mijn Super 500 al gekocht en betaald. Ik vind het voor mijn verkoopadres niet okee om steeds te blijven wisselen. Als ze dat voor iedereen moeten doen die wat beters vindt/van gedachten verandert dan blijven ze aan de gang.

Laten we zeggen dat ik het extra geld ervoor over heb om 'the real thing' mee te maken. Die Super 500 kost vast niet voor niets 100 euro. En bovendien heb ik hem voor 65 euro gekocht bij Dutch Fireworks in Tiel.

Shenanigan

Registered User
Bloodveins, ik ga er nog eens over nadenken, want dan moet ik ook doorlonten en zorgen dat ze tegelijk afgaan enzo. Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk dat is.

Heb je misschien een linkje naar een foto van zo'n W-Shape bak? Ik kan het me niet helemaal voorstellen.

painkiller

Registered User
Ik zie het. Die Mega Mini is inderdaad vergelijkbaar en voor een veel betere prijs. Bedankt voor de tip!

Maarrr... ik heb mijn Super 500 al gekocht en betaald. Ik vind het voor mijn verkoopadres niet okee om steeds te blijven wisselen. Als ze dat voor iedereen moeten doen die wat beters vindt/van gedachten verandert dan blijven ze aan de gang.

Laten we zeggen dat ik het extra geld ervoor over heb om 'the real thing' mee te maken. Die Super 500 kost vast niet voor niets 100 euro. En bovendien heb ik hem voor 65 euro gekocht bij Dutch Fireworks in Tiel.

Ook de Ram van Marijn doet ongeveer hetzelfde kunstje.
Ik zou gewoon even mailen en je Super500 annuleren. Je hoeft echt geen medelijden te hebben met je dealer, je laat daar tenslotte genoeg geld achter.

Shenanigan

Registered User
Ik moet wel m'n best doen om in mijn schoenen te blijven staan! De Ram van Marijn lijkt op de Super 500, maar ik vind hem wel minder. Hij kost toch alsnog 42,50, dus voor een beetje meer wil ik nog steeds liever de Super 500 zien.

Ik lees trouwens bij de buren dat Evelien van Marijn vuurwerk de Super 500 de beste cake van Nederland vindt http://vuurwerkcrew.nl/forum/showpost.php?p=347899&postcount=80. Best gek, maar het steunt me in mijn mening.

Bovenaan