Ruim jij je straat op?

Ruimen of verzuimen

• Ik ruim na het stoken zo snel mogelijk op.

Stemmen: 346 66,2%
  • Ik vergeet meestal op te ruimen.

Stemmen: 31 5,9%
  • Ik verbrand alles na het stoken.

Stemmen: 146 27,9%

• Total voters
    523

veteraan

Registered User
Ik vind het niet meer dan normaal dat je de rotzooi meteen opruimt. Enerzijds vanwege de veiligheid om te voorkomen dat kinderen met blindgangers aan de haal gaan en anderszijds simpelweg omdat je anderen niet hoort op te zadelen met jouw rotzooi. Blikjes en snoeppapiertjes gooi je toch ook niet op straat?

neonice

Registered User
Alle grote blokken ruim ik altijd gelijk na het stoken op, al het kleine grut (100.000klapper troep etc) gaat meestal op 1 grote hoop en dan de vik dr in, meestal worden het dan grote kampvuren op straat waar iedereen nog met een drankje en hapje van na staat te genieten.

NGB

Registered User
Zodra grote sierwerk na 0.00 uur allemaal op is, dan ruimen we alle cakes op en stapelen we ze in de voortuin.
De volgende ochtend komen de vuilniszakken tevoorschijn en nemen we direct ook de straat mee.
Gelukkig niet zon hele grote straat dus even de stoep bij de buren meenemen is het probleem ook niet.
Dat kwam me goed van pas, want 2 jaar terug deed de buurman het van 2 huizen verder hetzelfde.
Kon toen die dag erna amper op benen staan, dus die man nog even vriendelijk bedankt later.

Maar zoals andere al zeiden, nadat je rollen hebt afgestoken, even weigeraars zoeken zodat deze niet in de handen van kinderen komen.
Dat vind ik zelf ook een belangrijk punt.

ifeelfine

Registered User
ja mijn vrouw zegt s'avonds een vent 's ochtends een vent dus om een uur of 9 krijg ik altijd een bezem in mijn hande geduwt en is het vegen geblazen (om 0200) zijn de afvalcontainers af tot de nok toe gevuld met de cakes)

maar dat is alleen als ik het thuis vier Dit jaar zijn we weer bij vrienden :D
dus alleen cakes aan de kant (en dit jaar heb ik geen matten dus dat scheelt ook weer....)

DioR

Registered User
Mij is het gezegde heel anders aangeleerd: s' avonds een vent, s' ochtends lekker uitslapen...:toung:

ja mijn vrouw zegt s'avonds een vent 's ochtends een vent dus om een uur of 9 krijg ik altijd een bezem in mijn hande geduwt en is het vegen geblazen (om 0200) zijn de afvalcontainers af tot de nok toe gevuld met de cakes)

maar dat is alleen als ik het thuis vier Dit jaar zijn we weer bij vrienden :D
dus alleen cakes aan de kant (en dit jaar heb ik geen matten dus dat scheelt ook weer....)

Emanuelson87

Registered User
Mij verbaast het hoe ´netjes´iedereen toch is,,ik ben namelijk net als tony,ik laat altijd alles mooi liggen! is misschien wel onbeschoft maar ik kan altijd nagenieten van zon vieze rode straat inclusief alle potten en cakes,wil namelijk dat ze voorbij rijden met de woorden,,goeiendagg zegg hier is ook flink gestookt!!

x

AWG

Registered User
als ik de zekerheid had dat echt alles dus 100% van de cakes afgaan met echt alle schoten en dat alle matjes voor de volle 100% zijn afgegaan, als ik die zekerheid zou hebben pas dan zou ik het een dag willen laten staan.

maar ik weet uit ervaring dat dat niet zo is, er is altijd wel iets wat niet helemaal afging, de fik erin?? mijn oom had daar ook altijd zo,n handje van en paar jaar terug kwamen er ook nog wat schoten uit (gelukkig een lichtkogelpotje
maartoch) je schrikt toch op zo,n moment
stel er zou een omstander wat overkomen ik heb daar geen zin in in die ellende.

als ik het dan toch laat staan en enkele keer komt dat voor, omdat de plaatselijke (ondergrondse)vuilcontainers ook gesloten worden i.v.m containerbrandjes dan laat ik het staan, effe een paar dikke gieters water erover/erin en ik ben er klaar mee. :smile:

Ellooow

Registered User
Hier wordt alles op de eigen oprit afgestoken 's avonds en 's nachts.

Dus 's nachts als alles opgestoken is, de rotzooi lekker laten liggen tot de volgende ochtend. Dan even de blokken en ander groot afval oprapen, en met de bladblazer de rest wegwerken:)

zyzak

Registered User
ik ruim het meestal s'middags de dag erna op

s'ochtends uitslapen en even rondkijken wat er is gestookt in de rest van de wijk
meestal fiets ik eff naar de vuurwerkfreak van onze wijk

die heeft dan altijd zon container vol met allemaal leeg geschoten cakes

GMP82

Zilveren Member
Eigenlijk raar dat dit een vraag moet zijn. Opruimen hoort er gewoon bij...

Maar gelukkig lees je dit ook wel terug uit de reacties.

Fire-Freak

Registered User
Ik (wij) ruimen ook altijd alles zo snel mogelijk op.

's Nachts na het stoken en voor het feesten altijd alle potten bij elkaar rapen, nat maken en in een zak stoppen (worden meestal uitgedeeld bij de dealer). 's Ochtendsvroeg dan al het kleine troep bij elkaar vegen en weggooien.

Ik vind het eigenlijk ook niet meer als logisch om meteen alles op te ruimen. Wel vind ik het aan de ene kant jammer dat je 's ochtends wel minder goed kan zien wat de rest van het dorp afgestoken heeft. Dat is ook altijd leuk om te zien, maar meteen opruimen is wel een stuk veiliger (blindgangers etc.) en schoner!

Dreissen

Registered User
Je poll mag wat meer opties hebben want waar is de optie "Ik ruim het niet op".
Zelf ga ik voor de grote resten ruim ik op en de kleine restjes laat ik liggen.

looneytunie

Registered User
Als sociaal medemens van deze maatschappij hoort het erbij dat je je eigen troep opruimt.

Hier gaat het al jaren traditioneel op een hele grote hoop met kerstbomen allemaal de fik in. Vaak loopt dit behoorlijk uit de hand en worden er door verschillende mensen de hele maand december al kranten gespaard. 3 jaar geleden lagen er 33 kerstbomen en bijna 500 kranten totaal klaar met 15 flessen wasbenzine :rolleyes:

Dit heeft meer dan 12 uur gebrand waarna het getracht te blussen is met wel 20 emmers water. 1 januari is het nachts gewoon weer aangegaan waarop we nog maar eens 20 emmers water erop hebben gegooid. 3 januari was het eindelijk niet zo heet meer dat het niet in de prullenbak kon...

Die jaren daarna geen kranten meer en ook niet zoveel kerstbomen, die gingen we met wat vriendjes van 16/17 jaar door de hele wijk opzoeken.

Maar het geeft altijd wel een teringtroep om het op te ruimen, daarom denk ik dat ik dit jaar alle afgestoken blokken lekker in de voortuin zet en geen vuurtje meer ga stoken voor me deur..

x-file

Registered User
het is niet meer dan normaal om je eigen troep op te ruimen.
's nachts ruimen wij de potten naar het stoken op.
als wat ik overdag afsteek doe ik op het pleintje achter me huis en die veeg samen met andere uit buurt 1 januari schoon.

appiehappie

Registered User
Opruimen hoort gewoon. Laten liggen met de idee "de gemeentereiniging komt toch wel" vind ik asociaal. Een rode straat is mooi om te zien, op 1 januari 's morgens. Nadien erger ik me wild eraan.

In de fik steken is geen optie voor mij. Ten eerste vanwege blindgangers, ten tweede vanwege het formaat vuurwerk wat ik placht af te steken en ten derde: een vuurtje voor de deur is een magneet voor allerlei vage types die ik persoonlijk liever zie gaan dan komen!

Ik stook persoonlijk nogal fors, met grof geschut, maar op 1 januari sta ik wel met bezem, bladblazer en als het moet hogedrukreiniger de boel weer aan kant te maken. Levert complimenten op van de buurt en zorgt ervoor dat je veel meer 'goodwill' kweekt om het jaar erop weer compleet los te gaan.

Zie het maar zo: Als ik mijn bouwafval laat rondslingeren omdat ik al dat puin en gruis wel geinig vind staan, bakstenen, pvc/koper/kabels incluis over het asfalt, reken maar dat iedereen er (letterlijk) over valt. Niet meer dan normaal om het netjes op te ruimen en af te voeren, zo ook met de Sylvester-restanten.

looneytunie

Registered User
Tja, grote blokken en dergelijke zou ik ook niet op een vuur gooien. Maar Nederlands consumentenvuurwerk gaat er vaak gewoon op. Het scheelt wel een hoop troep.

Dit jaar ga ik het toch maar in vuilniszakken aan de straat zetten wanneer de gemeente komt. Alleen hopen dat ze het dan meenemen.

Pyroclastic

Registered User
Ik ruim mijn rotzooi altijd meteen op nadat we klaar zijn met afsteken. Wel zo netjes voor de buren en zo veilig voor de nieuwjaarsochtend/kleine kinderen.

Aftershock_1

Registered User
Ook ik ben van mening dat een ander absoluut geen last moet hebben van de restanten mijn oud en nieuw beleving. Op het stookmoment geniet men van mijn vuurwerk en dat wil ik niet verknallen door dan na het stoken de rommel te laten liggen.

De potten worden direct verzameld en weggezet achter huis en de rest wordt bij elkaar geveegd en krijgt een enkele reis kliko. Zo lopen er geen kindervingertjes gevaar.
De potten race ik dan in de eerste week van januari ff naar de stort.

stef

Member
Zoals de meeste wel weten gaat er bij ons ook een grote hoeveelheid de lucht in.
In de jaarwisseling naar 2000 toe viel het mij op dat de gemeente het begon op te ruimen.
Al die jaren er voor ging het na afloop de voortuin in om vervolgens, wanneer de kliko's weer opgehaald werden, onder te verdelen om van de zooi af te komen.
Sins 2000 wordt alles netjes op een grote hoop neer gelegd en is het de volgende dag om 9.00 uur al weg gehaald door de gemeente.
Wat ik wel altijd nog even doe is de straat aan vegen en in het ergste geval de auto's die dicht bij ons vuurwerk stonden een kleine wasbeurd geven.
En dan bedoel ik niet met sop maar gewoon even de tuinslang er over heen.
Dit om de goede vrede te bewaren want je heb altijd van die mensen die staan te kijken en te genieten en als ze de kans krijgen beginnen te zeiken dat hun auto zo vies is.

Vorig jaar hadden we zo veel dat (KLIK HIER) we na afloop alles in een bestelbus hebben gegooid en op advies van de politie naar een gecontroleerd vreugde vuur 2 straten verderop zijn gereden.
Daar konden we ons melden bij de brandweer die ons op hun beurd weer mee hielpen om de auto leeg te halen.
Dit was vermoedelijk door de politie bij ons in de straat door gegeven aan de heren brandweer.
Ik had van te voren natuurlijk wel eerst even al het vuurwerk goed bekeken met een zaklampje of het allemaal goed af was gegaan.

Een compliment volgde van de heren politie en dat de politie graag zag dat ze overal waar ze zoveel vuurwerk af gestoken werd, er zorgvuldig met de rotzooi om gegaan werd.

Groetjes Giron

bridge

Bronzen Member
Opruimen hoort gewoon. Laten liggen met de idee "de gemeentereiniging komt toch wel" vind ik asociaal. Een rode straat is mooi om te zien, op 1 januari 's morgens. Nadien erger ik me wild eraan.

In de fik steken is geen optie voor mij. Ten eerste vanwege blindgangers, ten tweede vanwege het formaat vuurwerk wat ik placht af te steken en ten derde: een vuurtje voor de deur is een magneet voor allerlei vage types die ik persoonlijk liever zie gaan dan komen!

Ik stook persoonlijk nogal fors, met grof geschut, maar op 1 januari sta ik wel met bezem, bladblazer en als het moet hogedrukreiniger de boel weer aan kant te maken. Levert complimenten op van de buurt en zorgt ervoor dat je veel meer 'goodwill' kweekt om het jaar erop weer compleet los te gaan.

Zie het maar zo: Als ik mijn bouwafval laat rondslingeren omdat ik al dat puin en gruis wel geinig vind staan, bakstenen, pvc/koper/kabels incluis over het asfalt, reken maar dat iedereen er (letterlijk) over valt. Niet meer dan normaal om het netjes op te ruimen en af te voeren, zo ook met de Sylvester-restanten.

Je hebt het in je post over flink formaat vuurwerk en je stookt fors met grof geschut. Dan heb je toch helemaal geen troep?

Bovenaan