Ruim jij je straat op?

Ruimen of verzuimen

• Ik ruim na het stoken zo snel mogelijk op.

Stemmen: 346 66,2%
  • Ik vergeet meestal op te ruimen.

Stemmen: 31 5,9%
  • Ik verbrand alles na het stoken.

Stemmen: 146 27,9%

• Total voters
    523

HocusPocus.Pyro

Registered User
Opruimen hoort gewoon. Laten liggen met de idee "de gemeentereiniging komt toch wel" vind ik asociaal. Een rode straat is mooi om te zien, op 1 januari 's morgens. Nadien erger ik me wild eraan.

In de fik steken is geen optie voor mij. Ten eerste vanwege blindgangers, ten tweede vanwege het formaat vuurwerk wat ik placht af te steken en ten derde: een vuurtje voor de deur is een magneet voor allerlei vage types die ik persoonlijk liever zie gaan dan komen!

Ik stook persoonlijk nogal fors, met grof geschut, maar op 1 januari sta ik wel met bezem, bladblazer en als het moet hogedrukreiniger de boel weer aan kant te maken. Levert complimenten op van de buurt en zorgt ervoor dat je veel meer 'goodwill' kweekt om het jaar erop weer compleet los te gaan.

Zie het maar zo: Als ik mijn bouwafval laat rondslingeren omdat ik al dat puin en gruis wel geinig vind staan, bakstenen, pvc/koper/kabels incluis over het asfalt, reken maar dat iedereen er (letterlijk) over valt. Niet meer dan normaal om het netjes op te ruimen en af te voeren, zo ook met de Sylvester-restanten.

AppieHappie, wat een PRACHTIGE eerlijke reactie! Ik ben het helemaal met je eens. Ik baal er ook van dat kennerlijk vuurwerkfreaks op dit forum zitten die dit heel anders zien. Ik vrees dat als je asociaal met je rommel omgaan, dat dit vuurwerk een slechte naam zal bezorgen. En DAT zal op termijn onze traditie onder druk zetten.

Dus, gebruik je verstand. En ruim je rommel op.

Ik snap best dat er jonge gastjes tussen zitten die dit verhaal nog niet begrijpen. Aan hun zal het beter moeten worden uitgelegd. Maar als je volwassen bent, dan hoop ik echt dat je dit zelf kunt bedenken.

Het valt mij in ieder geval op dat een aantal vuurwerk verkooppunten, waarvan je weet dat de verkopers ook echte liefhebbers zijn, dat die kleine flyers hebben liggen in hun verkoopruimte van deze campagne:

009_ad_78mm_zoom.jpg

Deze vond ik ook wel mooi, maar is blijkbaar een regionale actie (Venlo)

VuurwerkPosterkopie.jpg

Laatst bewerkt:

R O B Z

Registered User
Zoals AppieHappie aangeeft, het is uitermate vervelend als mensen heel de dag vol op stoken maar het bij het opruimen op gruwelijke wijze laten afweten..

Zelf ben ik ook niet vies van een dagje flink afsteken, met zowel klein grut als groot siervuurwerk. Maar toch, ook al wordt het nog zo laat en kunnen we bijna meteen door, sta ik de volgende ochtend met bezem, veger&blik, en ander veeg-geschut op straat om deze weer helemaal netjes te maken!

Quadriffis

Registered User
Is het niet zo dat men per cake een verwijderingsbijdrage betaald? Ik weet wel dat er ook vaak akties zijn dat vuurwerk in zakken kan worden ingeleverd voor 1 euro per volle zak. Of dat je het aan de weg mag laten staan (wel netjes in vuilniszakken) zodat het makkelijk en snel kan worden opgehaald.

Bij ons kwamen ze het in 2007 netjes ophelen maar in 2008 heeft het er een dag gestaan en heb ik het zelf naar het grofvuil gebracht. Ik denk dat dit alles per gemeente/wijk verschilt maar ik vind dat hoe het ook geregeld is iedereen kan best een steentje bijdragen.

joszie

Zilveren Member
Na het stook gebeuren alle rotzooi bijeen vegen en daarna in brand zetten. Vroeger waren dat bij ons in de straat lompe vuren (waar ook heel wat ander materiaal bijzat, zoals trekkerbanden en oud huisvuil) tegenwoordig een bescheiden vuurkorf. Lekker met een groepje eromheen staan en eindelijk het verdiende biertje drinken.
Door het zo te doen is het voor mij nog een onderdeel van het feest, op 1 januari smorgens ben ik altijd enigzins gedeprimeerd omdat alles weer voorbij is en alles er zo troosteloos uitziet. Overal dan vuurwerk rotzooi zien liggen erger ik me dan gelijk al kapot aan.

pyromike

Registered User
het is toch de normaalste zaak van de wereld om na het feestfestijn de bezem ter hand te nemen en de grote troep weg te vegen,hoe doen de mensen dat thuis dan na een leuk feestje?????ook laten staan en wachten tot het vanzelf wegloopt...............

-tom-

Registered User
Met kliko's zou ik oppassen, iig nooit direct erin gooien. Ik kan uit ervaring vertellen dat de kliko dan langzaam begint te smelten als je de volgende ochtend het vuurwerk er zo maar ingooit :p

elmo

FPM Moderator
Hier is de volgende dag niets meer te zien,na het vuurwerk wordt de bezem door de straat gehaald en op een parkeerplaats netjes opgestookt.
De politie komt meestal ook nog even een kijkje nemen,en rijden dan weer verder.
Als je het vuur binnen de perken houdt(dus geen bankstellen,autobanden ed) wordt het hier wel gedoogd.
Het is wel oppassen met cake's als er een tube niet is afgegaan,dus in het begin is gepaste afstand gewenst.

Dus ook na het vuurwerk,stook met mate.

Mr_Mascleta

Registered User
Nou ik heb hetzelfde hoor, vorig jaar na afloop van al die kartonnen ( projecten) cakes allemaal op de stapel, gezamenlijk met al die snippers van de rollen Z24a + alle andere rollen, en heerlijk de brand erin. Je hebt nog wel na effecten tot een uur of 05.00u van al die rotjes die niet zijn afgegaan haha.
De volgende dag in de grijze container, pff wat was die zwaar haha, maar het kon erin. Mijn buurman stond ook nog zijn container af dus idd was elmo ook zegt de dag erna is er niks meer te zien.
Maar het is toch een vanzelfsprekendheid dat je daarin je verantwoordelijkheid neemt?

Tony

Administrator
Medewerker
Nogmaals. Ik veeg het naar de kant. Cakes op een berg. De rest is voor de vuildienst die het hier voor de middag al weer weg hebben. Ze moesten even aan me wennen maar ze weten nu waar ze moeten zijn. Perfecte samenwerking.

Is toch niks raars aan ?

romaster

Registered User
Het einde van de avond alles bij elkaar vegen, zorgen dat het nat is in geval van niet afgaande gevallen.
Dan de volgende ochtend vroeg op om het op te ruimen, voordat alle kids over de straat lopen op zoek naar niet volledig afgestoken vuurwerk.

elmo

FPM Moderator
De rest is voor de vuildienst die het hier voor de middag al weer weg hebben.

Niet overal is de gemeentereiniging even snel!
Heb het 1 x laten staan,en toen stond het er 2 weken later nog en heb het zelf naar de stort gebracht.
Het hoopje as wat er nu overblijft komen ze binnen 2 werkdagen netjes opvegen.

marlboro20

Registered User
Ach bij ons is het een mengvorm. Chinese rollen worden meteen bijelkaar geveegd en gaan over tot een spontaan hoopje brandend rood...... Afgschoten potten werden ooit meteen na het schieten in de vuurkorven gegooid. Tot er eentje was met ongeschoten lading....... Nu gaan na het schieten alle blokken in een tuin, en een paar emmers water erover. En nieuwejaars dag komt de hele buurt de omgeving van de stookplaats om 14.30u mee opruimen. Hebben ze enkele uren eerder staan te kijken, helpen ze nog mee ook! En daarna ergens in een tuin met de families gluhwein, warme choco e.d.......

Wederom gezelli!!!

Dex

Registered User
Maar ruimen mensen ook hun vuurwerk gelijk op als ze over straat zwerven met hun knallers? Dat betwijfel ik, terwijl dat er ook bij hoort.

x-file

Registered User
ja want ik sta de hele dag op het zelfde pleintje met een grote groep.
en dat wordt de volgende dag helemaal schoon geveegt

Bovenaan