Politie te grazen genomen met grootse illegale ‘vuurwerkshow’

bridge

Bronzen Member
Ha kijk hier hou ik wel van. En nu maar hopen dat de politie zich voortaan weer bezig gaat houden met boeven vangen ipv te jagen op mensen die van vuurwerk houden.

Djpyro

Registered User
Misschien wel een manier om je echte partij te verdoezelen haha.
Ik had het NOG mooier gevonden als er in de tubes een paar morning glory's waren gestoken, dat ze die even aangestoken hadden, dan had je ze nog meer te pakken haha.

En inderdaad, BOEVEN VAANGEN DIE HAP en geen vuurwerk liefhebbers.

GMP82

Zilveren Member
Ik vind die opmerkingen een beetje kort door de bocht. Er is genoeg (zeer zwaar) illegaal vuurwerk in omloop, waarvan ik zeg, hoe meer in beslag genomen hoe beter. En lui die daar in handelen (zéker met de jeugd) zijn wat mij betreft gewoon boeven. Dus inderdaad, ga DIE boeven (ook) vangen!

Laatst bewerkt door een moderator:

bridge

Bronzen Member
Ik vind die opmerkingen een beetje kort door de bocht. Er is genoeg (zeer zwaar) illegaal vuurwerk in omloop, waarvan ik zeg, hoe meer in beslag genomen hoe beter. En lui die daar in handelen (zéker met de jeugd) zijn wat mij betreft gewoon boeven. Dus inderdaad, ga DIE boeven (ook) vangen!

Laat je niet gek maken door allerlei indianenverhalen. Het valt allemaal reuze mee met dat zware illegale vuurwerk in Nederland. Het is echt heel uitzonderlijk dat er eens een echt wat grotere shell (bijv. een 8 inch) wordt aangetroffen. VerdER gaat het meestal om wat hardere klappertjes zoals nitraten cobraatjes etc. een sierblok met meer dan 500 gram kruit, een rol of een wat beter gevulde pijl.

Tony

Administrator
Medewerker
Laat je niet gek maken door allerlei indianenverhalen. Het valt allemaal reuze mee met dat zware illegale vuurwerk in Nederland. Het is echt heel uitzonderlijk dat er eens een echt wat grotere shell (bijv. een 8 inch) wordt aangetroffen. VerdER gaat het meestal om wat hardere klappertjes zoals nitraten cobraatjes etc. een sierblok met meer dan 500 gram kruit, een rol of een wat beter gevulde pijl.

Nou, ik weet niet waar jij zit ? Ik zou bijna denken in een grot :weird:
Je moet eens weten wat er allemaal voorbij komt. En al zijn het dan geen 8 inchers. Een doos vol 4 inchers is ook niet misselijk. Ik zie het genoeg voorbij komen in ieder geval en ook gewoon bij mannetjes van een jaar of 16.

Djpyro

Registered User
Dei opmerking van mij, was een grapje en bedoelde er verder ook niks verkeerds mee, je weet natuurlijk nooit wat er nog meer speelt, maar ik bedoelde gewoon dat het een leuke stunt/actie was en dat het waarschijnlijk gewoon iets volledigs onschuldigs is.

En inderdaad zie je nog veel te vaak dat jongeren met het zwaarste spul op de proppen komt en dat is jammer, vooral als het dan nog een keer volledig misgaat ook nog en er onschuldige mensen bij betrokken raken. Dat is eigenlijk gewoon de lol van de echte freaks verpesten.

bridge

Bronzen Member
Het gaat om de interpretatie van de term "zeer zwaar". Als 2 inch al is toegestaan dan kun je toch de vraag opwerpen of 4 inch als "zeer zwaar" is te kwalificeren. Ik meen oprecht dat ik denk dat t allemaal wel meevalt. Wat ik lees in de pers neem ik altijd met een flinke korrel zout, aangezien die er vrijwel altijd fiks naast zitten.

Djpyro

Registered User
Wat bridge over de pers zegt ben ik het mee eens en ook over de interpretatie over wat nou "zwaar" en wat nou "zeer zwaar" is. Want als ik 10 jarigen met behoorlijke vlinder zie lopen vind ik dat ze "zwaar vuurwerk" hebben, wanneer ik dus een FPM lid o.i.d. met een vlinder zie lopen vind ik dat het gewoon is. In ieder geval beter als iemand van 10 jaar ofzo.

GMP82

Zilveren Member
Het gaat om de interpretatie van de term "zeer zwaar". Als 2 inch al is toegestaan dan kun je toch de vraag opwerpen of 4 inch als "zeer zwaar" is te kwalificeren. Ik meen oprecht dat ik denk dat t allemaal wel meevalt. Wat ik lees in de pers neem ik altijd met een flinke korrel zout, aangezien die er vrijwel altijd fiks naast zitten.

Ik ben geen journalist... hoe had je gewenst dat ik het had aangeduid.
Ik bedoel met zeer zwaar vuurwerk de cobra's, explods, ground salutes (uitjes), diverse lawinepijlen, en inderdaad ook 4inch shelss en groter.

Zelfs al zouden het er maar een paar zijn, die 4 inchers, het is volslagen belachelijk dat ze uberhaupt in het circuit verkrijgbaar zijn (voor alle leeftijden)!

Je hoort mij niet miepen over een eenvoudige nitraat of chainthunder, maar de bovengenoemde producten zijn in mijn ogen allemaal attributen die niet in handen van amateurs thuishoren. Het zijn juist deze producten waarmee gekloot wordt en de meeste schade en ernstigere verwondingen worden aangericht. Waarna wij vervolgens het legale consumentenvuurwerk weer mogen verdedigen.

Er wordt met die zware knallers even makkelijk gegooid, als dat ik dat vroeger deed met gewone astronauten. JA, daar maak ik mij zorgen om.

Maar goed, ik ga hiermee nogal ontopic. Indien verdere discussie gewenst is, kan er een nieuwe thread geopend.

maartenvincent

Registered User
Ik ben geen journalist... hoe had je gewenst dat ik het had aangeduid.
Ik bedoel met zeer zwaar vuurwerk de cobra's, explods, ground salutes (uitjes), diverse lawinepijlen, en inderdaad ook 4inch shelss en groter.

Zelfs al zouden het er maar een paar zijn, die 4 inchers, het is volslagen belachelijk dat ze uberhaupt in het circuit verkrijgbaar zijn (voor alle leeftijden)!

Je hoort mij niet miepen over een eenvoudige nitraat of chainthunder, maar de bovengenoemde producten zijn in mijn ogen allemaal attributen die niet in handen van amateurs thuishoren. Het zijn juist deze producten waarmee gekloot wordt en de meeste schade en ernstigere verwondingen worden aangericht. Waarna wij vervolgens het legale consumentenvuurwerk weer mogen verdedigen.

Er wordt met die zware knallers even makkelijk gegooid, als dat ik dat vroeger deed met gewone astronauten. JA, daar maak ik mij zorgen om.

Maar goed, ik ga hiermee nogal ontopic. Indien verdere discussie gewenst is, kan er een nieuwe thread geopend.

Niets meer aan toe te voegen, je slaat de spijker op zijn kop. Zwaar illegaal vuurwerk is te makkelijk te krijgen voor mensen die er niet mee om kunnen gaan en wij, als echte freaks, krijgen de schuld.

bridge

Bronzen Member
Het is toch echt maar de vraag of de cijfers bevestigen dat de meeste gewonden en/of schade wordt aangericht door illegaal vuurwerk.

Ik denk dat zelfgemaakt vuurwerk het grootste zorgenkind is. Shells zijn daarnaast ook zorgelijk, juist vanwege het gebrek aan voorlichting. Ongelukken gebeuren meestal door het aansteken van het verkeerde lont. Illegaliteit brengt ook gebrek aan voorlichting mee.

Ik denk echter dat 80 % van alle vuurwerkslachtoffers door legaal vuurwerk ontstaat. Logisch ook want in alle eerlijkheid: als een "amateur" die nooit met vuurwerk bezig is even om 12 uur met 10 bier in zn kraag een 300 gramspot afsteekt kan er toch erg veel misgaan. Of wat dacht je van 40gramspijlen die onstabiel worden afgestoken en rieten daken in de as leggen. ik vind het Nederlandse legale vuurwerk geenszins veiliger dan wat illegaal is.

Bovenaan