tha-pyromaniac
Registered User
Het is toch echt maar de vraag of de cijfers bevestigen dat de meeste gewonden en/of schade wordt aangericht door illegaal vuurwerk.
Ik denk dat zelfgemaakt vuurwerk het grootste zorgenkind is. Shells zijn daarnaast ook zorgelijk, juist vanwege het gebrek aan voorlichting. Ongelukken gebeuren meestal door het aansteken van het verkeerde lont. Illegaliteit brengt ook gebrek aan voorlichting mee.
Ik denk echter dat 80 % van alle vuurwerkslachtoffers door legaal vuurwerk ontstaat. Logisch ook want in alle eerlijkheid: als een "amateur" die nooit met vuurwerk bezig is even om 12 uur met 10 bier in zn kraag een 300 gramspot afsteekt kan er toch erg veel misgaan. Of wat dacht je van 40gramspijlen die onstabiel worden afgestoken en rieten daken in de as leggen. ik vind het Nederlandse legale vuurwerk geenszins veiliger dan wat illegaal is.
Helemaal mee eens!
En dan nog maar te zwijgen, over die achterlijke campagne van dit jaar, daar bereik je ook helemaal niks mee.
Geef gewoon duidelijke voorlichting, over zowel legaal als illegaal vuurwerk en maak het voor alle leeftijden toegankelijk.