Politie te grazen genomen met grootse illegale ‘vuurwerkshow’

tha-pyromaniac

Registered User
Het is toch echt maar de vraag of de cijfers bevestigen dat de meeste gewonden en/of schade wordt aangericht door illegaal vuurwerk.

Ik denk dat zelfgemaakt vuurwerk het grootste zorgenkind is. Shells zijn daarnaast ook zorgelijk, juist vanwege het gebrek aan voorlichting. Ongelukken gebeuren meestal door het aansteken van het verkeerde lont. Illegaliteit brengt ook gebrek aan voorlichting mee.

Ik denk echter dat 80 % van alle vuurwerkslachtoffers door legaal vuurwerk ontstaat. Logisch ook want in alle eerlijkheid: als een "amateur" die nooit met vuurwerk bezig is even om 12 uur met 10 bier in zn kraag een 300 gramspot afsteekt kan er toch erg veel misgaan. Of wat dacht je van 40gramspijlen die onstabiel worden afgestoken en rieten daken in de as leggen. ik vind het Nederlandse legale vuurwerk geenszins veiliger dan wat illegaal is.

Helemaal mee eens!
En dan nog maar te zwijgen, over die achterlijke campagne van dit jaar, daar bereik je ook helemaal niks mee.
Geef gewoon duidelijke voorlichting, over zowel legaal als illegaal vuurwerk en maak het voor alle leeftijden toegankelijk.

Sweet Laker

Registered User
Ongetwijfeld dat legaal consumentenvuurwerk ook schade kan veroorzaken. Dat hoor je ook niemand tegenspreken. En er vallen ook gewonden door, ook dat hoor je niemand tegenspreken.
Alleen zoals je zelf ook al aangeeft; wordt er vaak alcohol genuttigd, en deze twee gaan niet samen. Het probleem ligt dan niet zozeer bij het legale vuurwerk, maar bij de gebruiker die weigert om zijn verantwoordelijkheid te nemen. En daar kan het legale vuurwerk niet de dupe van worden.

Daarnaast is het gewoon een feit dat illegaal vuurwerk harder knalt / een zwaardere lading heeft. En naar mijn weten worden de meeste vernielingen gepleegd in de periode buiten de legale verkoopdagen. Wat mijn vermoeden bevestigt dat het overgrote deel van de overlast tóch door illegaal vuurwerk veroorzaakt wordt.

Als dit zware spul niet op de markt voor elke minkunkel voor handen had geweest, dan hadden wij ook niet zo'n grote schadepost gehad met oud en nieuw. Reken daar de gevallen op die veroorzaakt worden door (half) bezopen idioten en de nieuwjaarsviering ziet er opeens een stuk rustiger en veiliger uit.

Maar er gewonden zullen er blijven en ook schade, want zoals je zegt. En dat geld voor elk product op de markt, niet alleen voor vuurwerk, soms doet het niet wat het had moeten doen. En juist dáárvoor moet je dus niet onder invloed vuurwerk afsteken. Dat zal voor een deel de schade beperken, zowel materialistisch of persoonlijk.

GMP82

Zilveren Member
Het is toch echt maar de vraag of de cijfers bevestigen dat de meeste gewonden en/of schade wordt aangericht door illegaal vuurwerk.

Ik heb niet gezegd dat de MEESTE gewonden hierdoor vallen. Ik zei dat de meest ernstige gewonden hierdoor vallen. Legaal vuurwerk kan bij verkeerd gebruik zeker gevaarlijk zijn, maar dit levert doorgaans weinig tot geen amputaties en/of dodelijke slachtoffers.

Ik denk dat zelfgemaakt vuurwerk het grootste zorgenkind is. Shells zijn daarnaast ook zorgelijk, juist vanwege het gebrek aan voorlichting. Ongelukken gebeuren meestal door het aansteken van het verkeerde lont. Illegaliteit brengt ook gebrek aan voorlichting mee.

Mee eens, zelfbouw is een grote boosdoener. Shells ook, maar als je niet weet wat je in je klauwen hebt, moet je dat lontje ook niet aansteken!

Ik denk echter dat 80 % van alle vuurwerkslachtoffers door legaal vuurwerk ontstaat. Logisch ook want in alle eerlijkheid: als een "amateur" die nooit met vuurwerk bezig is even om 12 uur met 10 bier in zn kraag een 300 gramspot afsteekt kan er toch erg veel misgaan. Of wat dacht je van 40gramspijlen die onstabiel worden afgestoken en rieten daken in de as leggen. ik vind het Nederlandse legale vuurwerk geenszins veiliger dan wat illegaal is.

Ja, de meeste letsels zullen door legaal vuurwerk veroozaakt worden. Simpelweg omdat dit het meest voorhanden is. Maar het gaat er niet om welke van de twee veiliger is. Beiden zijn bij goed gebruik veilig, maar het zware illegale spul waar ik het over had, zorgt voor meer schade als het mis gaat.

Voorlichting blijft het toverwoord, maar laat mensen eerst maar eens leren goed om te gaan met legaal vuurwerk, dan gaan we daarna praten over de voorlichting en evt legalisering van illegaal vuurwerk.

AWG

Registered User
zodra de drank is in de man , zitten de voorlichtingswijsheden in de kan.

je kan voorlichten tot je een ons weegt,
er word al tientallen jaren gewaarschuwd tegen zelfbouw, en wat doen 2 vlaardingse knulletjes?? , naar ik begrepen heb een koperpijpbom gevuld met kruit uit oud illegaal vuurwerk.
het is maar een voorbeeld hoor er zijn 10tallen voorbeelden hiervan te noemen van soortgelijke situaties.

een aantal jaren geleden een man in hendrik ido ambacht met een shell die zijn hoofd eraf sloeg.
in hoeverre kun je nog waarschuwen vraag ik me af.

''illegaal vuurwerk mag niet maar als je het dan toch zo nodig wil afsteken doe dan zus of zo''
volkomen non informatie naar mijn mening dan, als er in de eerste instantie al niet geluistert word naar de waarschuwing om niet deze rommel af te steken waarom zouden ze dan wel luisteren naar de juiste manier om deze rommel af te steken??

bij legaal vuurwerk is het nog zo dat als je goede kleding aantrekt (leer,katoen of wol ofzo) en je hebt eventueel handschoenen aan een veiligheidsbril op en je gaat er normaal mee om dan verklein je de risico,s aanzienlijk.
met een zwaarst legale knalrotje(de simpele kanonslag) is het eigenlijk
onmogelijk om iets als een verkeersbord of een bloembak te vernielen.
en op je vingers zit er een dikke brandwond maar afgeslagen vingerkootjes en handpalm verbouwingen waar een chirurg uren aan kwijt is zul je er niet mee zien.

Beekje

Registered User
zodra de drank is in de man , zitten de voorlichtingswijsheden in de kan.

je kan voorlichten tot je een ons weegt,
er word al tientallen jaren gewaarschuwd tegen zelfbouw, en wat doen 2 vlaardingse knulletjes?? , naar ik begrepen heb een koperpijpbom gevuld met kruit uit oud illegaal vuurwerk.
het is maar een voorbeeld hoor er zijn 10tallen voorbeelden hiervan te noemen van soortgelijke situaties.

een aantal jaren geleden een man in hendrik ido ambacht met een shell die zijn hoofd eraf sloeg.
in hoeverre kun je nog waarschuwen vraag ik me af.

''illegaal vuurwerk mag niet maar als je het dan toch zo nodig wil afsteken doe dan zus of zo''
volkomen non informatie naar mijn mening dan, als er in de eerste instantie al niet geluistert word naar de waarschuwing om niet deze rommel af te steken waarom zouden ze dan wel luisteren naar de juiste manier om deze rommel af te steken??

bij legaal vuurwerk is het nog zo dat als je goede kleding aantrekt (leer,katoen of wol ofzo) en je hebt eventueel handschoenen aan een veiligheidsbril op en je gaat er normaal mee om dan verklein je de risico,s aanzienlijk.
met een zwaarst legale knalrotje(de simpele kanonslag) is het eigenlijk
onmogelijk om iets als een verkeersbord of een bloembak te vernielen.
en op je vingers zit er een dikke brandwond maar afgeslagen vingerkootjes en handpalm verbouwingen waar een chirurg uren aan kwijt is zul je er niet mee zien.

Enigsinds met je eens, maar moeten we ons er dan maar bij neerleggen en niet vol blijven houden? Wij weten wel hoe alles moet (Kan dan nog fout gaan) maar er blijven nieuwe generaties komen.

En ik denk in deze tijd dat er nog veel meer het net af kan kwa foto's ,video's en tekst/uitleg! (In het algemeen he)

GMP82

Zilveren Member
Dat men niet wil luisteren is inderdaad geen reden om dan ook maar niks meer aan voorlichting te doen. De voorlichting kan op het moment veel en veel beter. Als dat gebeurt, dan heb je in elk geval alles er aan gedaan.

Wat betreft de voorlichting in de kan... dan maar starten met voorlichting dat kurken en vuurwerk niet samen knallen :blink1:

Bovenaan