Parijs - Quatorze Juillet - Bastile Day 2014 - Groupe-F

shinji

Moderator
Medewerker
Geen bbq-weer, dus maar eens de tijd genomen om wat shows van de afgelopen weken te bekijken. Na de enthousiaste verhalen hierboven verwachtte ik een mooi kunststukje van het kunstzinnige groupe f. Wat een tegenvaller is dit zeg. Alleen maar standaard materiaal gebruikt en dan nog niet eens het kwalitatief hoogstaande. De eiffeltoren werd inderdaad veelvuldig gebruikt, maar op een wel heel eenzijdige en repeterende wijze. Het thema kon ik ook niet terugvinden, bedoel, zag op een moment 1939 verschijnen en dat heeft niet veel met WO1 te maken. Het meest stoorde ik me nog aan de ontzettend deprimerende muziek, komop zeg, 14 juli is de nationale feestdag.
Moet wel zeggen dat de plaatjes van Gerdo beeldschoon zijn.

rob39

Registered User
voor de liefhebbers van shows van deze omvang en van parijs, op 13 augustus wordt Le Grand Feu geschoten in park St. Cloud, een bijna 90 minuten durend spektakel waarbij de hele show in hoofdstukjes is geknipt, vergelijkbaar met een castillo in Valencia, maar dan op z'n frans. Er zijn kaarten voor nodig, 28 euro per stuk voor een staplaats, maar de fransen gaan lekker op de bips zitten, maar dan krijg je ook wel wat...... kijk voor de grap eens op youtube en verbaas je over de verschrikkelijke finales van de laatste jaren.... wij zijn 2 jaar geleden geweest en vonden het prachtig, eigenlijk belachelijk hoeveel vuurwerk er omhoog ging ( volgens de organisatie 2100 shells in de 5 minuten durende finale)

RedBaron

Registered User
Geen bbq-weer, dus maar eens de tijd genomen om wat shows van de afgelopen weken te bekijken. Na de enthousiaste verhalen hierboven verwachtte ik een mooi kunststukje van het kunstzinnige groupe f. Wat een tegenvaller is dit zeg. Alleen maar standaard materiaal gebruikt en dan nog niet eens het kwalitatief hoogstaande. De eiffeltoren werd inderdaad veelvuldig gebruikt, maar op een wel heel eenzijdige en repeterende wijze. Het thema kon ik ook niet terugvinden, bedoel, zag op een moment 1939 verschijnen en dat heeft niet veel met WO1 te maken. Het meest stoorde ik me nog aan de ontzettend deprimerende muziek, komop zeg, 14 juli is de nationale feestdag.
Moet wel zeggen dat de plaatjes van Gerdo beeldschoon zijn.

Tijd voor een bril of iets dergelijks Rick? 1939 stond er niet, maar 1914:hehe!:. En dat markeert toch echt de 1e wereldoorlog wat in Frankrijk nogal een groot iets is (zie andere grote shows eerder dit jaar) en wat door de Parijzenaars ook werd gewaardeerd als thema zo ik kon waarnemen.

Er werd in de muziek het verloop van deze oorlog uitgebeeld. Als je wat kennis hebt van de muziek en de sfeer die het meedraagt dan herken je wel degelijk dat thema. Dat het misschien wat aan de donkere\zware kant is misschien wel zo, maar de Fransen zijn er gek op (zie maar bij de shows van bijvoorbeeld Prestatech, Intermede, Pandora, enz) en ik mag het ook wel graag horen.

Verder werd op de andere kant van de Eiffeltoren de thema's ondersteund dmv van video projectie. Over het materiaal gesproken, ik heb Groupe-f niet kunnen betrappen op slecht materiaal, zeg mij dan maar waar. Ze hebben op de Eiffeltoren alleen maar Europees materiaal gebruikt. Wat Bommen betreft Chinees gecombineerd met Europees materiaal zoals bijvoorbeeld van Igual. Overgens stonden de bommen niet alleen voor mij maar ook pal onder de Eiffeltoren.

De opdracht die Groupe-f meegekregen had was om het allemaal niet te abstract\kunstzinnig te maken. Maar het meer toegankelijk maken en voor een groter publiek te ontwerpen. Iets waar ze naar mijn idee goed in geslaagd zijn.

Soms kan ik jou echt niet volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Moet zeggen dat ik ook niet echt onder de indruk was van deze show Jack.
Muziek is voor mij teveel een samenraapsel, en niet echt consistent. Zitten zeker mooie stukken tussen, maar in het geheel past het niet bij elkaar.
Als je de Eiffeltoren wilt uitlichten doe het dan goed. Dat ding is niet verticaal, dus waarom het vuurwerk dan horizontaal wordt geschoten is mij een raadsel.
Had het mooier gevonden als dat puur met strobes en bengalen werd gedaan, maar da's persoonlijk denk ik.
Alleen op 29.06 zie je dat het goed wordt gedaan met kleine gouden mines. Jammer dat die vuurtoren-waaier het dan weer afmaakt.
Ook op 11 minuten denk ik alleen maar: Het is geen vuurtoren!

De vlammen in de transen zijn ook storend. Had ze dan gebruikt om het silhouet van de toren uit te lijnen.
Het goud van Igual is goed in de single-shots b.v. op rond 6 minuten. Ook in de bommen prima, maar de rest van de bommen kun je in China halen van eenzelfde kwaliteit lijkt me. (op de roze blinkers na.)

Heb sowieso niet veel met Franse shows, en dit is daar geen uitzondering op helaas.

Heb de foto's zoals je weet wel met veel plezier bekeken.

shinji

Moderator
Medewerker
Tijd voor een bril of iets dergelijks Rick? 1939 stond er niet, maar 1914:hehe!:. En dat markeert toch echt de 1e wereldoorlog wat in Frankrijk nogal een groot iets is (zie andere grote shows eerder dit jaar) en wat door de Parijzenaars ook werd gewaardeerd als thema zo ik kon waarnemen.

Er werd in de muziek het verloop van deze oorlog uitgebeeld. Als je wat kennis hebt van de muziek en de sfeer die het meedraagt dan herken je wel degelijk dat thema. Dat het misschien wat aan de donkere\zware kant is misschien wel zo, maar de Fransen zijn er gek op (zie maar bij de shows van bijvoorbeeld Prestatech, Intermede, Pandora, enz) en ik mag het ook wel graag horen.

Verder werd op de andere kant van de Eiffeltoren de thema's ondersteund dmv van video projectie. Over het materiaal gesproken, ik heb Groupe-f niet kunnen betrappen op slecht materiaal, zeg mij dan maar waar. Ze hebben op de Eiffeltoren alleen maar Europees materiaal gebruikt. Wat Bommen betreft Chinees gecombineerd met Europees materiaal zoals bijvoorbeeld van Igual. Overgens stonden de bommen niet alleen voor mij maar ook pal onder de Eiffeltoren.

De opdracht die Groupe-f meegekregen had was om het allemaal niet te abstract\kunstzinnig te maken. Maar het meer toegankelijk maken en voor een groter publiek te ontwerpen. Iets waar ze naar mijn idee goed in geslaagd zijn.

Soms kan ik jou echt niet volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.

Als jij mij niet kan volgen ligt dat inderdaad aan jou Jack, zo snel ben ik immers niet (meer).
Ik snap heel goed dat als je er zelf bij bent het anders beleeft word als dat ik nu op film zie. De setting en de sfeer zijn uniek daar.
Maar als je zoals ik sec achter de computer de show bekijk, zie ik een show die voor de helft bestaat uit stille effecten als falling leafs, horsetails etc. Natuurlijk past alles perfect bij de muziek, maar dan kan je je vraagtekens zetten bij de soundtrack, toch?
Deze show hadden ze in Normandie moeten schieten bij de herdenking en niet op een nationale feestdag. Jij zegt, de Fransen vinden zoiets prachtig, dat kan, maar ik kan me herinneren dat bij de 'disco-show' van 2 jaar geleden een miljoen Fransen compleet uit hun dak gingen en dat kon ik nu niet opmaken uit de beelden en de respons.
Oja Jack, laten we het er maar op houden dat het thema de 2 wereldoorlogen behapte, kijk maar eens op 11.57min.
Overigens ben ik wel degelijk ook liefhebber van Franse pyromusicals, ik vind de show van Lacroix-Rugieri tijdens Nuits de Feu van een aantal jaren geleden nog steeds 1 van de beste die ik ooit gezien heb en Brezac heeft dit jaar in Montreal ook iets geniaals geschoten.

RedBaron

Registered User
Ik weet niet welke show jij bedoel van Nuits de feu.. Maar Lacroix was al heel lang geleden (2000) dat die daar hebben meegedaan voor het laatst. :tounge: Waarschijnlijk bedoel je een ander bedrijf zoals Prestatech, Brezac, Fetes & Feux, enz ;-)

De Nationale feestdag is niet zoals koningsdag bij ons met allerlei zoetsappige spelletjes en hieperdepiep hoera. Men "viert" de Franse revolutie, wat gepaard gaat met veel militaire pracht en praal, parades en heeft hier en daar een erg patriottisch karakter. In Parijs zelf is bijvoorbeeld een hele grote militaire parade. Er wordt verder hier en daar zaken herdenkt en geëerd waaronder gevallenen van de 1e en 2e wereldoorlog. Dat men dit jaar het thema van de 1e wereldoorlog gekozen heeft dit jaar past mijn inziens dus perfect in dit plaatje.

Ik ben het met je eens dat het een schril contrast vormt met de vrolijke muziek van 1 en 2 jaar geleden. Vorig jaar werd er dus bijvoorbeeld even stil gestaan bij de dood van Mandela in de show. Maar zoals gezegd is het dit jaar dus 100 jaar geleden dat de 1e wereldoorlog uitbrak.. En dar wordt dus uitgebreid bij stil gestaan.. Zo ook dus op Quatorze Juillet in Parijs.

shinji

Moderator
Medewerker
Je m'excuse, Lacroix was een show in Carcassone (2007 denk) en de show van NdF die ik bedoelde was van Couturier. En ja, ik kom ook nog wel eens ergens, dus geneuzel is niet op z'n plaats hier. verschil van mening is geen probleem maar als ik iets constateer en er wordt weer overheen gelezen, 1939 op 11.57, tja.

Bovenaan