Pantzerfaust (vuist)

THE SHARE-MAN

Registered User
Pantzerfaust of vuist.

Hoort bij betonstrijkers, dit omdat er stukkies beton rondvliegen na de knal.

Gevaarlijk stuk vuurwerk maar als jer weet mee om te gaan een mooie knal. (ieder jaar heb ik ze)

Er zijn volgens mijn weten 2 soorten in omloop.

1: Wit doosje 10 stuks met gebruiksaanwijziging in nederlands duits en engels import uit Hamburg..

2: In plastic verpakt, met grote letters gedrukt PANTSERFAUST, deze zijn van de (Exgroothandel) Bex.

Beidde knal is goed.

Ik ken ze zover met oranje strijkkop en lont.

misschien iemand fototjes van deze 2 soorten??

FreakJobje

Registered User
Ik heb foto's van de 1e, het witte doosje, ik zal ze binnenkort in de topic hosten, aangezien Pyro-United nu offline ligt, dus kan niet bij komen.

verder vind ik het mooie stukken vuurwerk, geeft een enorme dreun en veel druk. de Pantzers waar ik ervaring mee heb hadden eveneens een Oranje strijkkop en een lont, en ik raad ook aan altijd de lont te gebruiken, natuurlijk zal het strijkvlak ook wel veilig zijn, maar toch kan je beter het zekere voor het onzekere nemen, want dit stuk vuurwerk wil je niet in je hand hebben als het ontploft.

SilverDragon

Registered User
De pantservuisten zijn al heel erg oud,
ze werden geimporteerd door BEX.

Vroeger hadden ze allemaal fel rode stijkkoppen,
omdat ze zo oud zijn zijn zed nu orranje/bruin of geel ;)

Hier wat foto's van de volgens mij meest bekende panzers:

photo414119621016cb.jpg

photo114119620594wl.jpg

photo614119621026wu.jpg

photo814119621059pf.jpg

Ollie

Registered User
Er zijn idd twee soorten:

- Thunderstrike: witte doos met opdruk per tien verpakt. soms zijn het hybride strijkers (zowel strijkkop als met lont). Er is geen opdruk op de strijker zelf. 2 dozen met ieder 20 pakjes in een karton.

- B008: per 4 verpakt in plastic met als opdruk B008. (50 pakjes van 4 in een karton)

Beide pantsers zijn niet goed meer van kwaliteit. Hoewel de kwaliteit van de thunderstrike nog een stuk beter is als die van de gevaarlijke b008. De laatste heeft vaker last met de vetraging zodat er vaak geen vertraging overblijft. KIJK ER MEE UIT!

SilverDragon

Registered User
Klopt.
De Thunderstrike is wat veiliger met de vertraging,
omdat er geen vertraging in zit.

Onder de strijkkop zit een lont, die gaat door het beton heen en gaat dan door 6 cm zaagsel heen.
Dus genoeg tijd voor die knalt.

Bij mij is het altijd 1 lont geweest onder de strijkkop,
maar ik heb van anderen gehoord dat het er 2 zijn,
ik weet niet of het klopt, maar het zou kunnen ;)

magic sky line

Registered User
bij de B008 is de vertraging heel verschillend. ik heb ze gezien waar het 5 a 6 sec duurt maar heb ze ook gezien waar het 2 a 3 sec duurt het is heel verschillend.

maar de kwaliteit is om te huilen, want er zitten panzerfausten tussen waar geen knal uit komt maar een soort zilver fontijntje. ook zit er soms meer vertragings sas in het pakje dan in de panzerfaust zelf.

zink901

Registered User
SilverDragon zei:
Bij mij is het altijd 1 lont geweest onder de strijkkop,
maar ik heb van anderen gehoord dat het er 2 zijn,
ik weet niet of het klopt, maar het zou kunnen ;)

In de partij die ik had zaten 2 lonten.

SilverDragon

Registered User
Heb je daar misschinen een foto van,
want 2 lonten??? :eek:

Zou wel handig zijn, heb je veel minder kans dat ze weigeren.
Ik post ook nog wel foto's van de binnenkant van een panzer,
en bij al mijn doosjes zat er maar 1 lont ;)

Trouwens je zou ze ook nog geven op avp-zomer, heb je dat al gedaan??? :w

dennis-pyro

Registered User
verschilt per handelaar
Kan oplopen van 7a8 euro tot wel 20 euro per doosje
Als je ze per karton koopt neemt de prijs natuurlijk wel af

SilverDragon

Registered User
Hier in de bhuurt is de prijs 10 euro,
en dat is bij meerdere mensen ;)

Minder zou geweldig zijn, maar meer dan 12.50 zou ik niet betalen :9

SilverDragon

Registered User
Hahaa, mooie foto's ;)

Heb je ze tegelijk gekocht,
want je kunt wel zien dat ze van verschillende ladingen komen.
Er zitten vrij donkere strijkkoppen bij, maar ook fele gele bijna ;)

THE SHARE-MAN

Registered User
hier in flevoland zijn ze ook 10 euro en per 10 pakken is het minder

en ja hoe geler de kop hoe ouder ze zijn.

Ligt ook aan de manier je het opslaat..

:) :7

matchscratch

Registered User
Ja jongens, zo kunnen we wel door blijven gaan, de lokale handelsprijzen verschillen, dat is een feit.

Die dingen zijn levensgevaarlijk, ze zouden ze moeten verbieden te verkopen. Ouwe troep, dat is het!

jetztgehtslos

Registered
matchscratch zei:
Ja jongens, zo kunnen we wel door blijven gaan, de lokale handelsprijzen verschillen, dat is een feit.

Die dingen zijn levensgevaarlijk, ze zouden ze moeten verbieden te verkopen. Ouwe troep, dat is het!

ondanks dat het oude troep is, zijn dergelijke strijkers nog wel goed te gebruiken als je er extra visco op zou plakken? zou dat een hoop schelen of maakt dat het juist onbetrouwbaarder omdat je niet weet of de lont goed overslaat op het strijkvlak?

matchscratch

Registered User
Extra visco is zeker aanteraden als je dit soort dingen wilt aansteken. Dat is de enige manier om nog enigzins veilig te werken. Ook al zal ik zelfs dat niet meer doen bij deze dingen. Of de ontsteking functioneert zie je dan vanzelf. Weigeraars niet meer aansteken!

Wat mijn punt is, dat ik het niet goed vind, dit soort dingen in de verkoop te kopen: verkleurde strijkkoppen, vervormde hulzen, verbrokkelde eindstoppen. Allemaal tekens dat een stuk vuurwerk zijn tijd heeft gehad, voor mij is het dan al zo weinig vertrouwen wekkend, dat ik ze niet meer afsteek. Kwaliteit is voor mij bij vuurwerk een vereiste. En ik vind het dan ook onveranderd om zulke sterke/krachtige knallers als deze van een aantal jaren oud en verstoft nog te verkopen en/of te gebruiken. Vuurwerk is potentieel te gevaarlijk om onnodige risicos door oude stukken te gebruiken, die alleen van ogenschijn er al onbetrouwbaar uitzien.

dennis-pyro

Registered User
helemaal met matchcratch eens vind dit trouwens bij vele stukken vuurwerk van bex
zoiezo zou ik deze stukken vuurwerk niet meer afsteken/afstrijken
een doorgebroken kanonslag lijkt me nog veiliger als een extra stukje visco

THE SHARE-MAN

Registered User
matchscratch zei:
Extra visco is zeker aanteraden als je dit soort dingen wilt aansteken. Dat is de enige manier om nog enigzins veilig te werken. Ook al zal ik zelfs dat niet meer doen bij deze dingen. Of de ontsteking functioneert zie je dan vanzelf. Weigeraars niet meer aansteken!

Wat mijn punt is, dat ik het niet goed vind, dit soort dingen in de verkoop te kopen: verkleurde strijkkoppen, vervormde hulzen, verbrokkelde eindstoppen. Allemaal tekens dat een stuk vuurwerk zijn tijd heeft gehad, voor mij is het dan al zo weinig vertrouwen wekkend, dat ik ze niet meer afsteek. Kwaliteit is voor mij bij vuurwerk een vereiste. En ik vind het dan ook onveranderd om zulke sterke/krachtige knallers als deze van een aantal jaren oud en verstoft nog te verkopen en/of te gebruiken. Vuurwerk is potentieel te gevaarlijk om onnodige risicos door oude stukken te gebruiken, die alleen van ogenschijn er al onbetrouwbaar uitzien.

niet mee eens

ja als we het over de doodskopstrijkers en super widows van bex hebben ja dat klopt dat is gaar spul.

misschien ligt het ook aan de partijen en de manier van opslag

maar bij een kennis van me heb ik gezien hoe een aantal kartons in goede staat zijn behalve de kleur van de strijkkop die is oranje maar voor de rest gewoon gaaf.

doodskop vind ik iets dat niet meer verkocht moet worden want dat is brokkig spul.

ik ken de pantservuist en de doodskop al vanaf het begin van de productie en opkomst.

maar ik kan je mening wel delen in sommige opzichten :)

Bovenaan