Voor mijn vuurwerkcollectiefoto's uit vervlogen tijden verwijs ik graag naar het topic "Oude fotootjes". Al mijn favoriete vuurwerkartikelen stammen uit de jaren 70. In dat decennium maakte ik namelijk voor het eerst kennis met het fenomeen "vuurwerk".
Toch wil ik er graag één artikel uitlichten, namelijk de Wild Geese Rocket van Horse Brand. Een zeer begerenswaardige pijl destijds, hij kostte in 1977 al meer dan een gulden!
In mijn avatar zie je een deel van het label (de oerversie, zeg maar).
Deze raket (die ook wel onder de naam "duppelpijl" verkocht werd) bestond uit twee met raffia bijeengebonden hulzen. De ene huls bevatte de opstijgsas en de effectlading, de andere was gevuld met fluitsas. Vaak kwam de fluitsas pas tot ontbranding als de pijl al enkele meters was opgestegen. Zeker voor die tijd was dat een heel indrukwekkend effect! De effectlading bestond uit enkele groene, rode en witte sterren. Ik leerde deze pijl in 1977 kennen -hij zat in een vuurwerkpakket- en ik was meteen verkocht!
Hieronder zie je mij met zo'n Wild Geese Rocket in de hand. De foto dateert van de (zeer sneeuwrijke) jaarwisseling 1978-1979.
Noot: In de jaren 70 was het maken van foto's niet zo gewoon als nu. Fotografie was toen namelijk een heel dure liefhebberij. Ik vond het dan ook heel bijzonder dat ik met mijn lievelingspijl op de foto mocht!