Oud-directeur SE Fireworks: Ik voel me niet schuldig

Moontan

Moderator
Medewerker
Oud-directeur SE Fireworks: Ik voel me niet schuldig

Stille Willie Pater, die een jaar vast zat voor de vuurwerkramp in Enschede, zweeg jarenlang. Voor het eerst sinds die rampzalige 13de mei, vandaag exact 15 jaar geleden, doet de mededirecteur van SE Fireworks zijn verhaal. Over eenzaamheid, zijn ziekte, verraad, schuld en zijn gevangenisstraf.

Willie Pater (63) en Marion (48) kennen elkaar nu al 30 jaar, maar ze trouwden pas in 2007. Marion had het best eerder gewild, maar Willie had al een huwelijk achter de rug. ,,Ik trouw nooit meer," zei hij beslist. En dan komt de vuurwerkramp, zaterdagmiddag 13 mei 2000. Hun vuurwerkbedrijf SE Fireworks ontploft. Er vallen 23 doden en meer dan duizend gewonden, een wijk wordt weggevaagd.

De Fireworks-directeuren Rudi Bakker en Willie Pater worden opgepakt. Rudi is de man van de papieren, van kantoor. Waterdrager Willie draait de 'buitendienst'. Tijdens het voorarrest zitten ze maanden in beperking; ze mogen geen krant lezen, geen journaal zien en alleen hun advocaten spreken. En hoezeer hij ook een man is van weinig woorden, de Tukker lijdt onder de opgelegde eenzaamheid. Als Marion even op bezoek mag, laat Willie ineens zijn hart spreken. Hij omhelst haar en zegt zacht: ,,Als ik weer vrij ben, dan trouw ik met je." Liefde in alle ellende... Het zal daarna nog jaren duren. Er is geen geld en de twee hebben wel iets anders aan hun hoofd. ,,Hoe pak je je leven weer op na zo'n ramp? Dat lukt eigenlijk helemaal niet." Nog steeds niet, zeggen ze.

Geen extra ellende
Daarom geeft Willie nooit interviews. ,,Wat je ook zegt, het is altijd fout. Jezelf verdedigen voelt ook slecht tegenover al die slachtoffers... ik wil ze geen extra ellende bezorgen." Wat hebben ze eraan om te horen dat hij depressief is en door diepe dalen ging? Al is dat de realiteit. En hij wil gewoon 'rust'. ,,Mijn kop eindelijk een keer leeg van die ramp".

De afgelopen jaren is hij een paar keer voor de dood weggehaald. Eerst hartproblemen door een bijna dichtgeslibde kransslagader. Later knapt zijn levensader, de aorta. Willie wordt twee keer opgegeven. Marion: ,,De dokter zei: Ik kan hem niet meer terughalen." Maar het wonder geschiedt.

Marion krijgt in 2010 een hartaanval. Ze wijt het aan de 'vele leugens' die over haar en Willie zijn rondgepompt en haar tot het uiterste tergen. En nu is ze sinds 2013 ook nog kankerpatiënt, ze zit nog midden in de risicojaren. Borstkanker met uitzaaiingen. "Ik heb 20 procent kans om te overleven." Ze is er nog.

Schrijf alles maar op
In haar laptop heeft ze een open brief, voor ná haar dood. ,,Voor ik de grond in ga, of de schoorsteen uit, wil ik één keer mijn zegje hebben gedaan." Ze laat de tekst zien. Er wordt een stukje voorgelezen. Willie weet van niets, schrikt, voelt tranen en knijpt zijn ogen dicht om dat te maskeren... Marion staat op en kust hem op zijn voorhoofd. Waarom weet hij niet van die brief? ,,Omdat je niet eens met me wilde praten over cremeren of begraven, Willie." Dan is hij om. ,,Schrijf alles maar op hoe het met ons is gegaan na de ramp," zegt hij.

Marion werkt sinds de ramp als 'verzorgende IG'. Dat doet ze bewust onder haar meisjesnaam, om te voorkomen dat ze 'zij van de ramp' wordt voor haar patiënten. ,,Want ik wil 'zuster Marion' zijn." Als ze haar papieren heeft, is haar eerste echte patiënt iemand met een stoma, maar ook een rampslachtoffer. ,,Dan kun je wel janken." Onwetende collega's vertelt ze pas rond 2011 over haar achtergrond en haar strijd, zegt ze. ,,Ik wilde dat ze me eerst leerden kennen, en pas daarna over me zouden oordelen."

Willie werkt tegenwoordig bij zijn neef in een houthandel. Geen weelde, maar het is werk en dat is hard nodig. Bij zijn vroegere compagnon Bakker is destijds 125.000 gulden zwart geld onder de vloer gevonden. Daar bloedt Pater ook voor, zegt hij. ,,Je hebt een VOF - vennootschap onder firma. De fiscus zegt gewoon: hij heeft dat, dan heb jij dat ook. We hebben een lening moeten afsluiten om een belastingschuld af te betalen over geld dat ik nooit heb gehad." Het is, stelt hij vast, het eerste verraad.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...r-SE-Fireworks-Ik-voel-me-niet-schuldig.dhtml

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ik hoop alleen maar dat hij eens naar buiten komt met wat er nou echt lag in Enschede...

Dennis010

Registered User
Dat zou zijn zekere dood zijn...

Iedereen die ook maar enige neiging heeft gehad over militaire spullen te beginnen in deze zaak is van de zaak gehaald en met de dood bedreigd. Alle documenten over de AP-23 landmijnen zijn onlangs (goh wat een toeval) tot 70 jaar na de dood van de heer Spijkers ontoegankelijk verklaard.
Dan zijn we een eeuw verder en is iedereen die maar enig feit weet, of interesse heeft in de waarheid, inmiddels overleden. Handig als je iets te verbergen hebt. Case closed. Scheelt een hoop geld wat de staat had moeten uitkeren aan schadevergoedingen.

tronetti

Registered User
Ik hoop alleen maar dat hij eens naar buiten komt met wat er nou echt lag in Enschede...

Ik denk dat we allemaal wel weten dat vuurwerk niet dé grote boosdoener is geweest.
Maar zoals Dennis hierboven al aangeeft, politiek voeren blijft een smerig spel.
Geld noch middelen blijven dan gespaard om een doel te bereiken, of om hun hachje te redden.

KoenL

Registered User
Het is maar goed dat we ons op politiek niveau nu druk maken om vuurwerkshows in het broedseizoen, top dat dierenwelzijn zo'n hoge prioriteit krijgt in dit land. Nog beter dat we tientallen kamervragen stellen over de overlast die een relatief kleine groep ervaart in de periode voor oud en nieuw. Iets om trots op te zijn als politiek, terwijl de waarheid omtrent Enschede, één van de grootste rampen in de Nederlandse geschiedenis, nog steeds onder de grond ligt na te smeulen. Een ramp waardoor bijna 1000 mensen gewond raakten en 23 mensen om het leven kwamen, 23...

ifeelfine

Registered User
Hij mag zich dan wel niet schuldig voelen dit artikel neigt naar straatje schoonvegen. Het is gebleken dat de vuurwerkbranche rond de eeuwwisseling een grote zooi was. Was het niet in Enschede gebeurd dan wel elders. Ja en ik ken alle alu-hoedjes theorieën naar gewoon je opslagplaats niet aanvegen en de deur open laten staan geeft ook een hele hoop ellende. Dat de politiek daarna doorgestoten is oké maar denk dat het een goed idee is om geen professionele vuurwerkopslagplaats midden in een woonwijk te hebben. Vooral niet als de eigenaren niet met de regels om kunnen gaan. Zeggen dat je van de buitendienst ben dus dat je compagnon de schuld heeft is te makkelijk.

Tony

Administrator
Medewerker
Hij mag zich dan wel niet schuldig voelen dit artikel neigt naar straatje schoonvegen. Het is gebleken dat de vuurwerkbranche rond de eeuwwisseling een grote zooi was. Was het niet in Enschede gebeurd dan wel elders. Ja en ik ken alle alu-hoedjes theorieën naar gewoon je opslagplaats niet aanvegen en de deur open laten staan geeft ook een hele hoop ellende. Dat de politiek daarna doorgestoten is oké maar denk dat het een goed idee is om geen professionele vuurwerkopslagplaats midden in een woonwijk te hebben. Vooral niet als de eigenaren niet met de regels om kunnen gaan. Zeggen dat je van de buitendienst ben dus dat je compagnon de schuld heeft is te makkelijk.

Dit hangt helemaal af van de oorzaak. Als er daadwerkelijke mijnen defensie hebben gelegen dan zou ik mij ook niet schuldig voelen. Maar zoals zo vaak gezegd is het nog maar de vraag of de echte waarheid ooit naar buiten zal komen en wie weet is wat we nu weten wel gewoon de waarheid. :secret laugh:

Firecrack-R

Registered User
Ik weet nog steeds niet wat ik er nou van moet vinden. De verhalen over de AP-23 mijnen, die komen natuurlijk niet zomaar ergens vandaan. Vaak is het met geruchten of dingen zo dat er een kern van waarheid in schuilt (vaak, niet altijd).

In dat geval is het natuurlijk een schande en een verhaal wat je normaal gesproken alleen in de films ziet; de overheid die mensen met de dood bedreigd en met documenten sjoemelt.

Het grootste vraagstuk blijft voor mij die enorme explosie. Sommigen zeggen dat die explosie nooit door vuurwerk alleen veroorzaakt kan zijn. Daar neig ik ook naar, al is het natuurlijk wel bizar wat een paar ton 1.1G materiaal voor ontploffing kan veroorzaken.. Maar zo groot als in Enschede, ik betwijfel het.

ifeelfine

Registered User
177 ton vuurwerk noem ik niet een 'paar ton' 177000 kilogram vuurwerk is er daar ontploft. En tja waarheidsvinding is lastig in dit land kijk maar wat er gebeurd bij de MH17 ramp........(of blijmerramp eigenlijk alles waar je ramp achter kan plaatsen kan je tot in einde er tijden vraagtekens bij zetten)

Firecrack-R

Registered User
177 ton vuurwerk noem ik niet een 'paar ton' 177000 kilogram vuurwerk is er daar ontploft. En tja waarheidsvinding is lastig in dit land kijk maar wat er gebeurd bij de MH17 ramp........(of blijmerramp eigenlijk alles waar je ramp achter kan plaatsen kan je tot in einde er tijden vraagtekens bij zetten)

Die cijfers waren mij niet bekend, al lijkt mij het aanemelijk dat een meerderheid daarvan 1.3G was.. Alleen 1.1G heeft de potentie een dergelijke explosie te veroorzaken, mits een behoorlijke hoeveelheid. Die cijfers zou alleen S.E. kunnen verstrekken(al geloof ik niet dat het zo nauwkeurig werd bijgehouden).

Laatst bewerkt:

HocusPocus.Pyro

Registered User
Wow, ik ben echt verbaasd dat op in deze thread er schijnbaar zoveel mensen geloven in dat verhaal over landmijnen. Of misschien had ik verwacht danwel gehoopt dat meer FPM'ers zouden weten wat er uit het onderzoek van commissie Oosting is gekomen (dat iedereen een beetje een beeld zou hebben bij wat er aan groot vuurwerk lag; vergunning voor 1.3 van 2 ton, maar dat was naar schatting ten minste 150 ton), dus dat je geen landmijnen nodig hebt voor de verwoesting er kwam. Dus dat een verhaal over landmijnen "heel ver gezocht" is (om het netjes te verwoorden).
Ik vraag me echt af hoeveel mensen de eindrapporten rapporten van Oosting goed hebben gelezen. Helaas is in de loop van de tijd veel informatie steeds minder goed te vinden. Maar volgens mij kun je de rapporten nog steeds vinden als je maar goed zoekt.
Ik hoop echt dat alle profs/semi profs zich beseffen dat het echt niet meer waarschijnlijk is om een UN klasse 1.3G te verkrijgen met shells (met flash) groter dan 6". Daar is inmiddels veel bewijs voor. Het kan wel, maar je moet echt je best doen met slimme verpakkingen, andere samenstellingen etc.

Uit dit stukje ook nog een samenvatting van defaultlijsten:

"Sinds 2005 is er in de Aanbevelingen van de Verenigde Naties een zogenoemde
defaultlijst opgenomen van typen vuurwerkartikelen met de hiervoor aangenomen
vervoersclassificatie. Deze defaultlijst is per 1 januari 2007 opgenomen in de internationale
vervoersverdragen75. De defaultlijst is een lijst van typen artikelen en de
vervoersclassificatie die hiervoor moet worden aangenomen, indien verdere beproeving
niet wordt verricht. De lijst is bedoeld als een vereenvoudigd classificatie-instrument.
Tevens kan de handhaving hiermee de aangegeven gevarensubklasse van
vuurwerk gemakkelijk controleren. Ook kan de lijst worden gebruikt voor een voorlopige
classificatie totdat door middel van testen een definitieve classificatie kan
plaatsvinden."​

Ik heb weinig tijd voor (en dus geen trek in) veel discussie hierover nu. Ik respecteer de mening van een ander.

Gr, Hocus

HocusPocus.Pyro

Registered User
Die cijfers waren mij niet bekend, al lijkt mij het aanemelijk dat een meerderheid daarvan 1.3G was.. Alleen 1.1G heeft de potentie een dergelijke explosie te veroorzaken, mits een behoorlijke hoeveelheid. Die cijfers zou alleen S.E. kunnen verstrekken(al geloof ik niet dat het zo nauwkeurig werd bijgehouden).

Uit onderzoek is ook gebleken dat als je een combi maakt van deels 1.1 en 1.3, dat dan het geheel vrijwel hetzelfde reageert als ware het 1.1 . Oftewel, klasse 1.1 is heel dominant. Zie het als een super-booster. Dit gaat dan effe in het algemeen, over een beetje bulk opslag scenario's.

Geen nieuws voor de meesten hier, maar: Destijds schijnt het niet ongebruikelijk te zijn geweest dat men in China het gevaren plakkertje erop deed wat je maar wilde, bij wijze van spreken.

Tony

Administrator
Medewerker
Wow, ik ben echt verbaasd dat op in deze thread er schijnbaar zoveel mensen geloven in dat verhaal over landmijnen. Of misschien had ik verwacht danwel gehoopt dat meer FPM'ers zouden weten wat er uit het onderzoek van commissie Oosting is gekomen (dat iedereen een beetje een beeld zou hebben bij wat er aan groot vuurwerk lag; vergunning voor 1.3 van 2 ton, maar dat was naar schatting ten minste 150 ton), dus dat je geen landmijnen nodig hebt voor de verwoesting er kwam. Dus dat een verhaal over landmijnen "heel ver gezocht" is (om het netjes te verwoorden).
Ik vraag me echt af hoeveel mensen de eindrapporten rapporten van Oosting goed hebben gelezen. Helaas is in de loop van de tijd veel informatie steeds minder goed te vinden. Maar volgens mij kun je de rapporten nog steeds vinden als je maar goed zoekt.
Ik hoop echt dat alle profs/semi profs zich beseffen dat het echt niet meer waarschijnlijk is om een UN klasse 1.3G te verkrijgen met shells (met flash) groter dan 6". Daar is inmiddels veel bewijs voor. Het kan wel, maar je moet echt je best doen met slimme verpakkingen, andere samenstellingen etc.

Uit dit stukje ook nog een samenvatting van defaultlijsten:

"Sinds 2005 is er in de Aanbevelingen van de Verenigde Naties een zogenoemde
defaultlijst opgenomen van typen vuurwerkartikelen met de hiervoor aangenomen
vervoersclassificatie. Deze defaultlijst is per 1 januari 2007 opgenomen in de internationale
vervoersverdragen75. De defaultlijst is een lijst van typen artikelen en de
vervoersclassificatie die hiervoor moet worden aangenomen, indien verdere beproeving
niet wordt verricht. De lijst is bedoeld als een vereenvoudigd classificatie-instrument.
Tevens kan de handhaving hiermee de aangegeven gevarensubklasse van
vuurwerk gemakkelijk controleren. Ook kan de lijst worden gebruikt voor een voorlopige
classificatie totdat door middel van testen een definitieve classificatie kan
plaatsvinden."​

Ik heb weinig tijd voor (en dus geen trek in) veel discussie hierover nu. Ik respecteer de mening van een ander.

Gr, Hocus

Het grootste probleem in dit verhaal zijn de rechercheurs die betrokken waren bij het onderzoek. Die zijn toen met verhalen naar buiten gekomen om daarna nooit meer te mogen spreken. Dat zijn van die dingen waardoor je het idee krijgt dat er zaken dus niet naar buiten mogen komen. Persoonlijk ben ik geen complot denker maar ik vertrouw gezien de geschiedenis helemaal niemand. En dan heb ik het niet alleen over vuurwerk maar over al die geheime documenten die na jaren vrij komen, wikileaks etc. Dat laat zien dat er gewoon met het volk (ook in Nederland) gespeeld word. En dat is helaas gewoon een feit.

Pyrohond

Registered User
Het lijkt mij simpel. Hoeveel vuurwerkfabrieken/opslagplaatsen e.d. zijn er wereldwijd niet de lucht in gegaan? Samen met een heel huizenblok? Niet heel veel volgens mij. Of geen 1 waarschijnlijk.

KoenL

Registered User
Het lijkt mij simpel. Hoeveel vuurwerkfabrieken/opslagplaatsen e.d. zijn er wereldwijd niet de lucht in gegaan? Samen met een heel huizenblok? Niet heel veel volgens mij. Of geen 1 waarschijnlijk.

Wat is er simpel aan? Wat heeft je voorbeeld met Enschede te maken?

Dim

Product Beheer
Medewerker
Zoals Tony aangeeft er zijn onderzoekers monddood gemaakt. Dat smaakt naar een doofpotje.

Er zijn ook zoveel onbeantwoorde vragen...

- Waarom werd de wijk afgesloten direct na de ramp?!
- Hoe verklaart men dat er foto's gemaakt zijn van ontstekingsmechanismen?
- Waarom kwam er geen toestemming voor het onderzoek met het laten branden van 5.000kg vuurwerk in een container?
Enzo enzo enzo enzo

Het landmijnen verhaal blijft heel aannemelijk zolang er stukken geheim gehouden worden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RedBaron

Registered User

De loods die hier uitbrandde op video betrof een loods met (voornamelijk consumenten vuurwerk. En wat krijg je dan.. juist een felle brand.. wat ook te zien is. In Enschede lag 1.3 en 1.1 professioneel vuurwerk.

Overigens ben ik blij dat HocusPocus even duidelijk uiteenzet dat het verhaal van die mijnen gewoon dikke flauwekul is.. die mening deel ik dan ook. Noem me naïef or what ever. ik heb gewoon niks met complotten en ik geloof niet in complotten, zoals dat mijn fabeltje. Maar uit geen enkel onderbouwt rapport dat over de aard (zoals het rapport van Oosting) gaat blijkt dat er zo iets gelegen heeft als mijnen. Ook testen erna van TNO\BAM met containers vol vuurwerk hebben wel degelijk bewezen dat een container bomvol vuurwerk wel degelijk zo vernietigend kan exploderen zoals we in Enschede gezien hebben. Zoals deze testen: https://www.youtube.com/watch?v=sAjCS5qCGoI en deze https://www.youtube.com/watch?v=_nC0FetkeqA dus bewijzen uit die testen. Denk je eens in.. dit is één container.. bij SE stond het hele terrein propvol...

Dat er een rapport achter gehouden wordt.. dat is dan wel waar.. Maar dat er munitie zoals mijnen op het terrein van SE lagen nee..

Pyrohond

Registered User
Tja, ik weet het ook niet. Maar in shells zit geen flash. En in consumentenvuurwerk wel. Die grote explosie moet dus van een hele hoop flash bij elkaar komen lijkt mij. Is dat in staat om een heel huizenblok weg te vagen? Ik betwijfel het.

Bovenaan