Oordeel niet te snel!

Status
Niet open voor verdere reacties.

boozebelly

Registered User
Bedankt dat je je verhaal hier neer durft te zetten.
Heel moedig van je en bovendien heel verstandig dat je anderen zo wilt wijzen op wat hun ook kan overkomen.
Hopelijk leren vele mensen ervan en beseffen ze dat je enorme risico's neemt wanneer je als amateur met explosieven (want dat zijn het) gaat lopen rotzooien.

Ik besef echt wel dat het erg genoeg voor je is wat je is overkomen en hoop ten eerste oprecht dat alles weer een beetje goedkomt met je.

Maar toch moet ik mij scharen tussen de mensen die sowieso altijd al kritisch zijn tegenover dit soort "gestuntel" met vuurwerk.
Ik kan best wel begrijpen dat er slachtoffers zijn die een hekel hebben aan dit soort reacties en zeggen dat de mensen die deze reacties plaatsen er geen verstand van hebben.
Maar juist omdat deze mensen er geen verstand van hebben halen ze het niet in hun hoofd om zulke risico's te nemen.

Wel vind ik sommige reacties die ik lees in bijvoorbeeld het "Algemeen dagblad" waarin mensen dingen brullen zoals: "zwaarder straffen" of "lekker lang opsluiten" ronduit belachelijk, ondoordacht en primitief.
Dit zijn mensen die het liefst ook weer de schandpaal terug hebben op de markt.
Volgens mij heb je het nu wel zwaar genoeg en is het nu prioriteit om aan je herstel te werken en lijkt het mij nuttiger als mensen je daarin steunen.

De vergelijking met dat er ook met gewoon vuurwerk iets mis kan gaan vind ik trouwens totaal niet relevant.
Er zit een heel groot verschil tussen gewoon vuurwerk afsteken zoals het bedoeld is of zelf met kruit lopen rotzooien omdat je groter, spectaculairder en krachtiger vuurwerk wilt creëren.
Het verschil is dat je het gevaar gaat lopen opzoeken en de kans op een (veel ernstiger) ongeluk "opzettelijk" vergroot.

Ik vind het heel jammer dat dit er blijkbaar voor nodig was voor jou om erachter te komen waar je mee bezig was.
Ook wil ik graag zeggen dat ik blij ben dat er geen bijkomende slachtoffers zijn gevallen, dit risico word ook vaak vergeten door diegenen die in een woonwijk zulke risico's nemen.

Maar goed, dit is mijn mening maar wat ik ook meen is dat ik je echt het allerbeste en veel sterkte toewens voor de komende tijd.

Laatst bewerkt:

nismo

Registered User
Bedankt dat je je verhaal hier neer durft te zetten.
Heel moedig van je en bovendien heel verstandig dat je anderen zo wilt wijzen op wat hun ook kan overkomen.
Hopelijk leren vele mensen ervan en beseffen ze dat je enorme risico's neemt wanneer je als amateur met explosieven (want dat zijn het) gaat lopen rotzooien.

Ik besef echt wel dat het erg genoeg voor je is wat je is overkomen en hoop ten eerste oprecht dat alles weer een beetje goedkomt met je.

Maar toch moet ik mij scharen tussen de mensen die sowieso altijd al kritisch zijn tegenover dit soort "gestuntel" met vuurwerk.
Ik kan best wel begrijpen dat er slachtoffers zijn die een hekel hebben aan dit soort reacties en zeggen dat de mensen die deze reacties plaatsen er geen verstand van hebben.
Maar juist omdat deze mensen er geen verstand van hebben halen ze het niet in hun hoofd om zulke risico's te nemen.

Wel vind ik sommige reacties die ik lees in bijvoorbeeld het "Algemeen dagblad" waarin mensen dingen brullen zoals: "zwaarder straffen" of "lekker lang opsluiten" ronduit belachelijk, ondoordacht en primitief.
Dit zijn mensen die het liefst ook weer de schandpaal terug hebben op de markt.
Volgens mij heb je het nu wel zwaar genoeg en is het nu prioriteit om aan je herstel te werken en lijkt het mij nuttiger als mensen je daarin steunen.

De vergelijking met dat er ook met gewoon vuurwerk iets mis kan gaan vind ik trouwens totaal niet relevant.
Er zit een heel groot verschil tussen gewoon vuurwerk afsteken zoals het bedoeld is of zelf met kruit lopen rotzooien omdat je groter, spectaculairder en krachtiger vuurwerk wilt creëren.
Het verschil is dat je het gevaar gaat lopen opzoeken en de kans op een (veel ernstiger) ongeluk "opzettelijk" vergroot.

Ik vind het heel jammer dat dit er blijkbaar voor nodig was voor jou om erachter te komen waar je mee bezig was.
Ook wil ik graag zeggen dat ik blij ben dat er geen bijkomende slachtoffers zijn gevallen, dit risico word ook vaak vergeten door diegenen die in een woonwijk zulke risico's nemen.

Maar goed, dit is mijn mening maar wat ik ook meen is dat ik je echt het allerbeste en veel sterkte toewens voor de komende tijd.

Ik snap je reactie maar dan komt bij mij de vraag wanneer praat je over gestuntel als je alles goed door zoekt je materiaal is goed en voor dat je aan iets begint gaan daar eerste een paar weken overheen van zoeken en risico's beperken. En zoals ik al aangeef het begint met iets kleins en het word steeds groter.Met andere woorden net als legaal vuurwerk je begint als je klein bent ook niet gelijk met het zware spul, je groeit daar in met de tijd.
En je weet wat je niet moet doen en wat je wel kan doen.
Maar het zelfde zoals het bij mij is gebeurt kan het ook gaan met die gene die bestaand vuurwerk uit elkaar halen om een grotere knal te krijgen, als je een knal met flash erin heb, zit daar een metaal stof in (die iedereen wel kent zonder de naam te noemen) waar je dus een elektrostatische ontbranding mee kan krijgen van je kleren bijvoorbeeld een beetje stof is al genoeg. Ik heb het ook van mijn trui gekregen.

En dan de reactie (Ik vind het heel jammer dat dit er blijkbaar voor nodig was voor jou om erachter te komen waar je mee bezig was)
Dat is nu net het gene waarom ik dit ook heb geschreven,is altijd makkelijk achteraf,als er iets is gebeurt krijg je altijd dit te horen en dan hoeft het niet eens met vuurwerk te maken te hebben. Een perfect mens bestaat niet en als je hem wel kent moet je hem vangen en in een kooitje doen want die zijn zeldzaam.

nismo

Registered User
Hee nismo,

Waar jij je nu zo kwaad over maakt,dat kan mij niet meer deren.
Ik heb dat ook allemaal meegemaakt,het is een strijd die je toch niet wint.
Degene die dit zeggen weten vaak zelf niet waar ze over praten,die reactie's blijven toch zo.
Ik maak me er niet meer druk om,want het heeft toch geen nut,daarom heb ik me ook niet in die andere discussie gemengt.
IK heb er geen zin meer in om dat te doen,maar ik weet wel hoe en wat jij bedoeld.
Lees mijn verhaal maar als je zin hebt elmos-pyro-historie
Het vuurwerk gevoel komt vast wel terug.

Gr Elmo

Het vuurwerk gevoel is gek genoeg niet weg geweest.
Daarin tegen bij mijn familie wel,en dat is ook de reden dat ik een stap of 10 terug ga doen en mocht ik vuurwerk gaan halen het bij de plaatselijke leverancier zal doen.

Daarom hoop ik ook zo dat fallas door kan gaan voor mij.

sisser

Registered User
In China groeit vuurwerk niet aan de bomen. Ze hebben wel de empirische leerschool van eeuwen en dat heeft duizenden slachtoffers gekost, ondanks hun lange veiligheids ervaring. Ook nu eist de vuurwerk fabricage nog jaarlijks slachtoffers in China. Denk niet dat je de van vader op zoon doorgegeven kennis van al die tijd even van het net af kunt plukken.
Nismo het is knap dat je je misfortuin hier neerzet en ik wens je ook beterschap. Hopelijk gaan degenen die hier nog mee bezig zijn zich is bezinnen na het lezen ervan.

scania

Registered User
Hoi Nismo

Toen we in Baarle de show aan het bouwen waren (team fpm) werd er over jouw gebeurtenis al gesproken, en ik schrik daar altijd toch wel van, het zal je maar overkomen.
Aangezien mijn Vuurwerkvriend Elmo dit ook is overkomen ,en als ik bij hem ben dan ook zie wat het kan veroorzaken,hoop ik dat je er niet teveel aan over houd.
Elmo redt zich overigens prima.
Heb zelden iemand meegemaakt die zoveel weet van veel dingen, en ook zo makkelijk iets in elkaar draait (ondanks zijn kleine handicap), of het nu een motorblok een pc of een schietkast is ,HIJ MAAKT HET!!

De disscusie die afgelopen week werd gevoerd op het forum over de vuurwerkdode vond ik van sommige mensen respectloos.
Daarom heb ik mij er ook niet in gemengd ,want ik zat te koken, en ik was het ook met jouw eens, wacht maar tot het een naast familielid is ,dan oordelen ze wel anders.

(P.S. ieder mag zijn meining hebben,maar we praten wel over een mensenleven,het kan een vader,zoon,opa zijn. Die wel Vrouw,kinderen,familie,vrienden nalaat.
Maar dat is mijn bescheiden mening)

Ik hoop voor jouw dat je toekomst er wat rooskleuriger uitziet dan dat hij nu waarschijnlijk is.

En misschien tot op het plein in maart.

Sterkt jongen Gr Rob

Laatst bewerkt:

ener

Registered User
In China groeit vuurwerk niet aan de bomen. Ze hebben wel de empirische leerschool van eeuwen en dat heeft duizenden slachtoffers gekost, ondanks hun lange veiligheids ervaring. Ook nu eist de vuurwerk fabricage nog jaarlijks slachtoffers in China. Denk niet dat je de van vader op zoon doorgegeven kennis van al die tijd even van het net af kunt plukken.
Nismo het is knap dat je je misfortuin hier neerzet en ik wens je ook beterschap. Hopelijk gaan degenen die hier nog mee bezig zijn zich is bezinnen na het lezen ervan.

Ja, bedenk wel dat liuyang 1200 vuurwerkfabrieken heeft en dat er nog de nodige illegale vuuwerkfabrieken zijn daar. Bovendien wordt daar iets minder betuttelend met vuurwerk omgegaan dan hier.

Er is heel veel literatuur over pyrotechniek te vinden op het net, alleen moet je ietsjes verder zoeken dan fpm of andere nederlandse sites incl de pyrosites ;) Neem bijvoorbeeld passfire, takeo shimizu, weingart, fulcanelli etc etc etc...
Ik ben wel blij dat mensen zoals jij, zo kort door de bocht over denken, als zulke noobs aan pyrotechniek gaan beginnen krijgen we inderdaad veel slachtoffers.
Nogmaals zie vuurwerk afsteken en kijken wat op dit forum de doelgroep is, los van pyrotchniek ;)

Ik vind het overigens wel vreemd dat nismo hier wel zijn verhaal doet, en niet op een pyro forum. Die doelgroep zou je moeten waarschuwen, hier zijn ze al verstandig genoeg :push:

JimBeam22

Registered User
Ik ga er verder niet meer op in , want als je dit openlijk wil bespreken word het toch weer weg ge-edit , en dat terwijl op dit forum genoeg staat over ''illegale cakes , shells en devices''
Dus ik pas .

nismo

Registered User
Ja, bedenk wel dat liuyang 1200 vuurwerkfabrieken heeft en dat er nog de nodige illegale vuuwerkfabrieken zijn daar. Bovendien wordt daar iets minder betuttelend met vuurwerk omgegaan dan hier.

Er is heel veel literatuur over pyrotechniek te vinden op het net, alleen moet je ietsjes verder zoeken dan fpm of andere nederlandse sites incl de pyrosites ;) Neem bijvoorbeeld passfire, takeo shimizu, weingart, fulcanelli etc etc etc...
Ik ben wel blij dat mensen zoals jij, zo kort door de bocht over denken, als zulke noobs aan pyrotechniek gaan beginnen krijgen we inderdaad veel slachtoffers.
Nogmaals zie vuurwerk afsteken en kijken wat op dit forum de doelgroep is, los van pyrotchniek ;)

Ik vind het overigens wel vreemd dat nismo hier wel zijn verhaal doet, en niet op een pyro forum. Die doelgroep zou je moeten waarschuwen, hier zijn ze al verstandig genoeg :push:

De reden daarvan is heel simpel en komt weer op het zelfde neer. Zij doen het al jaren en gaat altijd goed,dus waarom iets aannemen van iemand waar het verkeert bij is gegaan,en iemand die nog nooit een post gedaan heeft.
Want ik leesde alleen maar en zocht alles op en had 6 forum's waar ik elke dag op keek. Daarbij heb ik geen zin om alles weer in geuren en kleuren te vertellen,wat ik hier niet hoef te doen omdat het een andere doelgroep is maar waar ook wel jongens tussen zitten die er mee bezig zijn of er aan wilden beginnen. Zoals ik zelf al aan gaf dat je steeds groter en harder wil en dat kun je op een gegeven moment niet meer kopen,en kom je dus uit bij het zelf maken,vandaar mijn verhaal ook hier om ze toch op een andere gedachten te kunnen brengen misschien.en omdat ik me kwaad maakten op de reacties van sommigen hier.

weco1

Registered User

Voor mij is het heel begrijpelijk waarom nismo hier zijn verhaal doet. Geloof mij maar, er zitten hier echt veel freaks te prutsen met vuurwerk hoor. Ik ken er genoeg hier. Het is zoals nismo zegt; het begint allemaal klein, maar je gaat steeds verder. Ik zou overigens wel benieuwd zijn naar de reacties van de mensen op zo'n ''pyro forum''.
---
Bedankt dat je dit verhaal hier post nismo, het zal vele mensen aan het denken zetten.

weco1

ener

Registered User
Gepruts met vuurwerk ben ik ook streng op tegen, commercieel vuurwerk bevat veel gevoeligere stoffen dan waarmee de gemiddelde pyrotechneut mee werkt. Mag van holy helaas niet inhoudelijk op stoffen in gaan dus dat doe ik dan ook maar niet. De sassen afkomstig uit strijkers en vlinders zijn zeer gevoelig, maar dat zal er wel in zitten om het kosten plaatje te drukken. Die ongelukken die je hier leest komt vaak ook door losgetrokken vuurwerk en dat is idd stunten met vuurwerk. Staat helemaal los van pyrotechniek, knallers zitten ook helemaal geen uitdaging aan. Pyrotechneuten gebruiken vrijwel altijd zeer stabiele compositie's, kosten speelt veel mindere rol omdat de hoeveelheden die gebruikt worden vrij laag zijn.
En altijd zullen er mensen zijn die brokken maken, daar hoeft alleen niet iedereen de dupe van te zijn, zoals ook met vuurwerk ongelukken gebeuren hoeven jullie afstekers ook niet op de blaren te zitten.

sisser

Registered User

Misschien kun je deze zin verklaren? Het lijkt nl. of dat je mij onnadenkendheid verwijt. Hoop dat ik het verkeerd lees.

ener

Registered User
Lijkt mij een hele duidelijke zin.
Je moet niet oordelen over dingen waar je geen kennis van hebt.

sisser

Registered User
Ik plaats hier nog 1 kort door de bocht advies en laat het er verder bij. "De kruik gaat te water tot hij barst."

GMP82

Zilveren Member
Ik constateer in ieder geval een hoop korte lontjes hier....
Laten we het gezellig houden en dingen niet persoonlijk maken??

xtremerides.nl

Registered User
Nismo, wat een verhaal. Ik zou zeggen als ik het in de krant zou lezen: Erg dom. Je moet nooit met vuurwerk spelen maargoed daar ben je nu achter.
Mijn vraag was eigenlijk: Hoe gaat het nu? Want je bent getekent voor je leven. 35.000 schuld betaal je niet 123 af. Je ziet er grof gezegd: niet meer uit. Dus de meiden haken ook af. Kortom je kunt nooit meer een normaal leven opbouwen door 1 "fout" Het is een hele hoge prijs wat je moet betalen. Maar ben je er nu een beetje boven op want dit lijkt me zo'n impact op een leven. Eigenlijk is dat elk jaar de enigste angst die ik heb met vuurwerk. Dat je verminkt wordt. Maar ik ga er uitermatend zorgvuldig mee om(ik zeg niet dat het mij niet gebeurd! ;) ) Maar de kans is aanwezig. Net als ik elke dag rekening hou dat ik een ongeluk kan krijgen met mijn werk. Zeker met dit weer van deze week. Want heleboel mensen vergeten ook even de omgeving met dit soort verhalen zoals ouders, geliefdes(die denk ik meestal snel over gaan), broers en zussen.

Overgrens denk ik niet dat je alle jongeren kan bereiken. Het is een goede poging maar het is net als de rest. Mensen weten dat het gevaarlijk is, of weten dat het slecht is of weten dat het stom is maar ze doen het toch.

nitraat4life

Registered User
De startpost is onleesbaar en ik ga geen moeite doen om er iets van te begrijpen.

Niet lullig bedoeld, maar ik heb nergens last van en veel andere mensen ook niet ligt eerder aan jezelf, dus als je geen moeite wil nemen om het te begrijpen, doe dan ook niet de moeite om te posten. Sorry maar dit vind ik echt irritant zulke reacties als iemand zijn verhaal kwijt wil.

Laatst bewerkt:

Plum Bloom

Registered User
Ja das de makkelijkste weg kiezen idd. Waarschijnlijk kan je er ook niets meer op zeggen.

Beste ener, ken je niet en heb geen idee wat je allemaal uitspookt. Ben ik ook niet echt in geinteresseerd. Ben wel benieuwd wanneer jij hier verschijnt met je einde-oefening-verhaal. Je vertoont namelijk het (arrogante) gedrag dat Nismo zo treffend beschrijft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan