Oordeel niet te snel!

Status
Niet open voor verdere reacties.

nismo

Registered User
Naar aanleiding van al die berichten van de laatste tijd, waar sommigen zo fel op reageren heb ik zo iets van ik moet dit even kwijt. Het gene wat gebuurt is met die jongen die gestorven is aan zijn verwondingen en die zijn oog kwijt is,als ik allemaal lees wat sommigen schrijven kan ik het me aan de ene kant wel begrijpen maar aan de andere kant weet ik ook dat er met die gene nog niets ernstigs is voor gevallen. Ik zou misschien ook anders gereageerd hebben mocht het niet zo zijn dat 7 dec 2008 een zwarten dag uit mijn leven is geworden.Ik ben gek op vuurwerk al mijn hele leven het kan mij niet groot genoeg zijn het kan niet hard genoeg gaan, en wat het koste het zou me een biet wezen.
Tot je op het punt komt dat het niet meer groter en harder kan, wat ga je dan doen ? In mijn geval zelf maken.
In het begin met wat kleine dingen, zelf buskruit maken wat fonteintjes enz enz dat gaat allemaal goed dus weer achter de pc om nieuwe dingen te leren,en beetje bij beetje kom je steeds verder tot dat je met flash en shells bezig bent en dat gaat vanzelf omdat je toch weer groter wil en harder en het gaat allemaal goed dus waarom zou je het niet doen, ik doe mijn onderzoek goed kijk wat ik wel kan doen en wat niet dus waarom niet.
Als je mij op 7 dec had gevraagd is het gevaarlijk, had ik waarschijnlijk gezegt (gevaarlijk wat is gevaarlijk je moet goed uitkijken en weten waar je mee bezig bent )als je het mijn nu zou vragen zou ik zeggen gewoon afblijven niet aan beginnen er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan. Waar je wel van weet maar je denkt toch weer van dat gebeurt mijn toch niet. Dat dacht ik ook totdat ik te maken kreeg met electro staticiteit toen ik met flash bezig was gevolg mijn hele hoofd verbrand 1e en 2e graad's verbrandingen twee ogen dicht waarvan een ernstig beschadigd trommelvliezen geschuurd, Keukenblok aan gruis voor en achter ramen uit mijn huis, deurkozijnen uit de muur enz enz gevolg daar van huis kwijt vriendin kwijt en plus minus 35.000 euro betalen aan huis en hulpverlening explosieven opruiming's dienst enz enz en moet nog voorkomen voor de rest wat ik in huis had liggen. Stom ??? Ja nu wel (achteraf ) had ik dit ooit verwacht nee met andere woorden, ga niet zeggen dat gebuurt mij niet of iedereen weet toch dat je dat niet moet doen allemaal achteraf,en voor die gene die denken dat gebeurt mijn niet, roep het niet te hard (ik hoop het voor je)en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Wat ik hier mee aan wil geven is dat je niet over een ander kan oordelen als je eigenlijk niets weet dan alleen wat ze in de krant zetten. Over mij hadden ze ook staan dat ik 1500 kilo zeer zwaar vuurwerk in huis had ,en dat ik met explosieven bezig was om vuurwerk te maken. Foto's hadden ze niet dus word er maar een foto bij geplakt van een hele andere partij,allemaal om het maar mooier te maken.
Mensen kennen mijn niet maar hebben wel gelijk een oordeel klaar alleen al van wat ze lezen in de krant.

Ga voor je zelf maar na hoeveel keer dat je gezegt heb van oeiii dat ging maar net goed als je met vuurwerk bezig bent, het kan ook net verkeert gaan.

Ylke

Registered User
Re: oordeel niet te snel.

sorry nismo dat ik het moet zeggen maar vindt je verhaal indrukwekkend en herken mijzelf erin.
heb ook vaak afgevraagd , dat ging maar net goed.

sterkte man

Thomaaa

Registered User

Zo zeg. Ik ga je niet al te veel ermee confronteren; maar zelf schrik ik hier van. Ik hoop ook dat veel mensen zullen lezen; en er mee kapen. Want goos, je bent en blijft een rund als je met vuurwerk stunt. Ik begrijp dat jij er wel enig ervaring mee heb, maar het blijft gevaarlijk spul. Dat zie je maar weer bij jou. Ik wil het niet te hard zeggen, dus vat het niet verkeerd op. Ik vind het in ieder geval vreselijk dat je vriendin je heeft verlaten, die kan je juist steunen in deze zware tijd.

Kun je hier wat artikelen plaatsen uit de krant?

Gozer, ik wens je al het beste toe

shinji

Moderator
Medewerker

Ik denk dat het verhaal van Nismo bedoeld is om al die simpele reakties, die doorgaans geplaatst worden op dit forum tegen te gaan en niet om weer persoonlijk op de inhoud in te gaan.

Z@P

Registered User

Hey Nismo, wat een indrukwekkend verhaal. Ik denk dat je zeker wel de ogen van mensen die hiermee bezig zijn opent. En wat je zegt waarom ermee stoppen als het goed blijft gaan, zo gaat het bij een heleboel mensen.

En zo zie je maar weer, elke keer schrijven ze de meest rare dingen in de media wat gewoon niet klopt en vaak wordt aangedikt.

Je hebt met oud en nieuw in het ziekenhuis meegemaakt denk ik?

Ik hoop dat je snel weer helemaal 100% bent!

En je hebt helemaal gelijk met je punt, die disussie ging werkelijk nergens over, maar dit is een afspiegeling van de maatschappij tegenwoordig. Vaak wilders stemmers maar daar zullen we maar niet over discusseren ;)

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member

Zeer indrukwekkend verhaal en moedig dat je dit hier post. Ik ben echter van mening dat er vaak deels terecht opmerkingen worden gemaakt, maar dat de manier waarop en de termen waarmee dit gebeurt niet handig gekozen zijn. Het "eigen schuld dikke bult" waar jij vermoedelijk op doelt, is makkelijk gezegd en is te simpel, zonder dat je de context weet. Echter zit er wel vaak een kern van waarheid in, maar dat draagt niks bij aan de situatie (en kan kwetsend zijn voor mensen in de directe omgeving).

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met alles!

nismo

Registered User

Ik heb dit er niet neer gezet om te horen dat het *************** voor me is en al die andere dingen. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen daden, maar misschien dat er bij sommigen een lampje gaat branden en zich afvragen of ze zelf ook niet verkeert bezig zijn.

En ik wil met dit zeker niet zeggen dat je geen vuurwerk meer moet kopen of afsteken want het is en blijft mooi spul,maar ik ben even genezen

en over de krant even zoeken op data zat te vinden.

Thomaaa

Registered User
Ik heb het gelezen op ad.nl, en ook de reacties. Zoals je zei, mensen die je niet kennen, de reacties zijn vreselijk ja. En zo gaat het bij meerdere dingen ook. Zeer ander verhaal. Bedankt dat je het openbaar wilt maken, het is niet niks. Respect daar voor. Heel veel sterkte gewenst man.

Bertha

Registered User
Ja, receptjes e.d. zijn er genoeg te vinden op het web...maar er staan maar verdomd weinig waarschuwingen bij. Goed dat je je verhaal hier doet, ik hoop dat het bij velen de ogen zal openen.

Bertha

elmo

FPM Moderator
Hee nismo,

Waar jij je nu zo kwaad over maakt,dat kan mij niet meer deren.
Ik heb dat ook allemaal meegemaakt,het is een strijd die je toch niet wint.
Degene die dit zeggen weten vaak zelf niet waar ze over praten,die reactie's blijven toch zo.
Ik maak me er niet meer druk om,want het heeft toch geen nut,daarom heb ik me ook niet in die andere discussie gemengt.
IK heb er geen zin meer in om dat te doen,maar ik weet wel hoe en wat jij bedoeld.
Lees mijn verhaal maar als je zin hebt elmos-pyro-historie
Het vuurwerk gevoel komt vast wel terug.

Gr Elmo

Laatst bewerkt:

EschR

Registered User
Allereerst: hulde dat je hier zo je verhaal plaatst. Dat zal niet makkelijk zijn.

Ik wil er echter wel even een kritische kanttekening bij plaatsen, min of meer wat GivemePow(d)er al zegt.
Tuurlijk moeten mensen niet te hard oordelen zonder de ins en outs te weten, maar uit jouw verhaal lijkt het net alsof de halve vuurwerk community eigen vuurwerk aan het maken is.
Voor mij is dat dus echt not done! En als je niet met vuurwerk stunt is de kans op een ongeluk toch echt een heel stuk kleiner.
Ik kan heel goed begrijpen dat jij voorlopig niets meer met vuurwerk te maken wilt hebben, maar een legale cake afsteken is toch echt heel iets anders dan met kruit zelf dingen in elkaar knutselen. En dat is geen achteraf gepraat. Als jij mij vooraf zou hebben verteld waar je mee bezig was dan zou ik je ook dan hebben gezegd dat ik dat een bijzonder onverstandige bezigheid vind.

Veel sterkte gewenst iig.

Moontan

Moderator
Medewerker
Moedig van je dat je je verhaal met ons wilt delen
En anderen kunnen er hopenlijk van leren
Nismo ik wens je heel veel sterkte met de verwerking van deze gebeurtenis

nismo

Registered User
Allereerst: hulde dat je hier zo je verhaal plaatst. Dat zal niet makkelijk zijn.

Ik wil er echter wel even een kritische kanttekening bij plaatsen, min of meer wat GivemePow(d)er al zegt.
Tuurlijk moeten mensen niet te hard oordelen zonder de ins en outs te weten, maar uit jouw verhaal lijkt het net alsof de halve vuurwerk community eigen vuurwerk aan het maken is.
Voor mij is dat dus echt not done! En als je niet met vuurwerk stunt is de kans op een ongeluk toch echt een heel stuk kleiner.
Ik kan heel goed begrijpen dat jij voorlopig niets meer met vuurwerk te maken wilt hebben, maar een legale cake afsteken is toch echt heel iets anders dan met kruit zelf dingen in elkaar knutselen. En dat is geen achteraf gepraat. Als jij mij vooraf zou hebben verteld waar je mee bezig was dan zou ik je ook dan hebben gezegd dat ik dat een bijzonder onverstandige bezigheid vind.

En dat is nou net wat ik wilden duidelijk maken,je komt er pas achter als het verkeert gaat. Met een legaal stuk vuurwerk kan het net zo goed verkeert gaan of dacht jij dat die 1100 van vorig jaar allemaal illegaal of zelf gemaakt was.???En ik ben niet van het vuurwerk af ik denk er nog steeds het zelfde over, vind het nog steeds super en ik denk dat het ook wel zo zal blijven maar het kan altijd verkeert gaan en zoals jij nu over een legaal potje praat gaat het meestal mis (omdat het altijd goed is gegaan)Ik heb zelf z''n beetje alles wel geschoten, die gene die hier al wat langer op de side zitten kennen mijn filmpjes wel, en dat is altijd goed gegaan maar ik wist van mijn zelf al dat het een keer fout kon gaan, hoe goed je alles ook doet.doorverbinden electronics ontsteken noem het maar op je kan nog zo op je hoeden zijn het blijft met de hand in elkaar gezet spul. Dus mensen werk (waar fouten gemaakt kunnen worden ) maar we dwalen af haal er uit wat je wil en doe er mee wat je wil en ik hoop hier niet jou verhaal volgend jaar tegen te komen met een legaal potje. Maar ik ben het wel met je eens dat als je de risico's wil beperken hou het dan bij het gewone spul NL (maar ja dat is voor de meesten saai)en daar ben ik er ook een van.Blijf het zeggen het is een ziekten,een normaal mens zou het nu wel geleerd hebben.

JimBeam22

Registered User
Hey Nismo ,
wat een lelijk verhaal man . Datgene waar we allemaal altijd wel wat angst voor hebben in ons achterhoofd .
Maar .. hoe ging het precies mis met de flash ? Ging het op een losse hoop af ? Vulde je iets ? of was het iets wat al gevuld was ? Wat veroorzaakte de statisch elektrischiteit ?

Laatst bewerkt:

ener

Registered User

Na de eerste 3 regels gelezen te hebben kookt m'n bloed al door zo'n kortzichtige uitspraak. Hoe denk je dat in china het vuurwerk "ontstaat"? Dat dat aan de bomen groeit ofzo? Nee dat wordt allemaal met de hand gemaakt, wat jij in 10 minuten afsteekt voor honderden euro's wordt gemaakt door chinezen die geen 9 tot 5 baantje hebben en er een week aan hebben zitten frunneken, voor een bordje rijst. Dat ten eerste! Ten tweede, wat zij kunnen kunnen andere mensen ook, het is te leren, maar er komt vrij veel bij kijken, met name de veiligheid en gevarenkennis van alle stoffen is een belangrijk punt. Flash maken is onverstandig bij droog winter weer, ik ken je procede niet nismo, maar risico's zijn uit te bannen tot een nul punt.

Pyro techniek is geen experimenteren met bestaand vuurwerk, het is een totaal andere discipline, karton en chems dat is wat je nodig hebt. Dat jij naar zulk mooi vuurwerk kan kijken komt door interesse van mensen die zelf vuurwerk maken, want daar begint het bij. Of denk je dat alle bedachte effecten ook uit de lucht komen vallen? Een gemiddelde pyrotechneut weet 100x meer van een effect en de gevaren dan "afstekers".
Jij laat je betuttelen en laat de propaganda op je los en gelooft alles. Not done voor jou, maar graag een beetje meer respect voor andermans motieven en interesses. Commercieel vuurwerk interesseerd mij geen hol (anderen die er van houden laat ik in hun waarde) ik wil met trots kunnen zeggen wat ik gemaakt heb, dat is mijn ding, ieder zijn eigen ding heh.

En ik sluit graag af met je eigen woorden: "Tuurlijk moeten mensen niet te hard oordelen zonder de ins en outs te weten" ;)

Laatst bewerkt:

Ollie

Registered User
Wat mij vaak nog verwonderd en ik denk ook dat nismo daar ook op doeld zijn de in mijn ogen hypocriete reacties. Bij sommige verhalen staan vaak de gekste reacties. Reacties die je verwacht van een nietswetende groenlinkser maar niet van iemand die al jaren lid is van een vuurwerksite. Zoals bijvoorbeeld de vangst in Geestdorp. Daar staan reacties bij...pfff!!! Ik kan me wel volledig vinden in Shinji zijn reactie. Deze man wist waar die mee bezig was: zoekt de ruimte op, alles goed voorbereid, electrisch geschoten... Ik zie dit liever dan mensen die 6 inch op een rotonde afsteken of benzinebommen maken etc etc. Daarbij nog geteld dat de media overdrijft.

nismo

Registered User
Hey Nismo ,
wat een lelijk verhaal man . Datgene waar we allemaal altijd wel wat angst voor hebben in ons achterhoofd .
Maar .. hoe ging het precies mis met de flash ? Ging het op een losse hoop af ? Vulde je iets ? of was het iets wat al gevuld was ? Wat veroorzaakte de statisch elektrischiteit ?

JimBeam22

Registered User
Het was 40 gr lossen flash in een stenen kom.Niet verpakt gewoon open en bloot

zal in ieder geval flink schrikken geweest zijn :S
Helemaal met het droge winter weer is het natuurlijk uitkijken vanwege statisch elektriciteit ...

Laatst bewerkt:

bloodveins

Registered User
Nismo, ik weet dat ik soms heel kort door de bocht kom. Maar door jou verhaal ben ik toch gaan inzien dat dit (soms) wel erg kortzichtig is. Bedankt!

Veel succes met het herstellen en de schade. Beterschap gozer

Tony

Administrator
Medewerker

zal in ieder geval flink schrikken geweest zijn :S
Helemaal met het droge winter weer is het natuurlijk uitkijken vanwege statisch elektriciteit ...

Mannen, ik heb jullie posts aangepast. We willen geen discussie over de chems die gebruikt worden en hoe je ze het beste kan gebruiken. Dat is iets waar ik helemaal buiten wilt blijven.

:smile:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan