Re: Vuurwerktraditie op lijst immaterieel erfgoed
Mijn reactie:
Geachte heer van Asten,
u stelt - gelukkig - dat u heeft genoten van het prachtige siervuurwerk in de oudjaarsnacht. Velen, zo niet iedereen, doen dat met u. Waaronder ikzelf. Ik ben, zoals je dat zou kunnen zeggen, een vuurwerkliefhebber. Een liefhebber van legaal, Nederlands, dubbel (!) gecontroleerd siervuurwerk welteverstaan.
Ook ik, of moet ik zeggen JUIST ik, stoor mij enorm aan de schade die elk jaar ontstaat aan mens en materiaal. Wat mij NOG MEER stoort, is de insinuatie vanuit politiek, media of andere onwetenden, dat dit veroorzaakt zou zijn, door legaal, Nederlands vuurwerk. U moet van mij aannemen, dat er geen enkel stuk knalvuurwerk verkocht wordt in Nederland, waarmee ook maar een deukje in een verkeersbord veroorzaakt zou kunnen worden, laat staan volledige vernieling van abri's, kinderspeeltuinen, prullenbakken, etc. De middelen waarmee dit soort vandalisme en wangedrag wordt toegepast, zijn al lang en breed - volkomen terecht - bij wet verboden. Evenals het tijdstip waarop deze ondingen doorgaans al te horen zijn (ver voor oud en nieuw).
Het veelbesproken vuurwerkverbod, plaatselijk dan wel landelijk, wordt verheerlijkt als middel om de door u aangehaalde (en volstrekt onacceptabele) schades en overlast in te dammen.
Nu vraag ik u; als de overlast, de schades en de middelen waarmee dit gebeurt, reeds verboden zijn. Wat gaat dan een verbod op vuurwerk waar 90% van Nederland, waaronder uzelf, van geniet, precies bijdragen aan het terugdringen van de reeds verboden middelen/acties?
Illegaal vuurwerk is reeds verboden.
De tijden van afsteken zijn reeds gereguleerd.
Het plegen van vernieling en vandalisme is reeds verboden.
Alleen ontbreken de middelen om hier voldoende op te handhaven!
Het wordt tijd om de discussie omtrent het vuurwerkverbod om te buigen, naar een verandering van mentaliteit (wangedrag, vandalisme) in de samenleving en het vrijmaken van middelen om vandalisme, import, bezit en verkoop van illegaal vuurwerk daadwerkelijk te handhaven. Want je kunt verbieden wat je wilt, als er niet gehandhaafd wordt, is het volslagen zinloos, zoals afgelopen jaren, jaar in jaar uit, eens te meer blijkt.