Onrustige nacht op Urk; "Niemand werd aangehouden".

Gupje

Registered User
Politie mag preventief fouilleren op Urk
Urk • Vrijdag 27 november 2020 | 14:04
Een deel van Urk wordt tussen vrijdagavond 18:00 uur en maandagmorgen 8:00 uur aangewezen als veiligheidsrisicogebied. Op basis daarvan kan de politie in dit gebied preventief fouilleren. Om welk deel van het dorp het precies gaat, is nog niet bekendgemaakt.

"Door preventief fouilleren mogelijk te maken kan de politie beter controleren op vervoer en gebruik van verboden vuurwerk. Dat is belangrijk, want afgelopen zaterdag werd zwaar vuurwerk gebruikt tegen hulpverleners. Dat is onacceptabel", stelt burgemeester Cees van den Bos.

Stevigere maatregelen achter de hand
De maatregel geldt in eerste instantie voor komend weekend en wordt nadien geëvalueerd met politie en Openbaar Ministerie. "Als het nodig is, staan ons nog stevigere maatregelen ter beschikking", stelt Van den Bos. "Het gaat om de veiligheid van onze inwoners. Urk wil dit niet. We laten ons niet verrassen."

Aanleiding voor de maatregelen zijn de ongeregeldheden van vorig weekend. Jongeren stichtten toen verschillende branden in het dorp. Hulpverleners werden met zwaar vuurwerk bestookt.

"Ik wil onze inwoners op het hart drukken om binnen te blijven als het onrustig is op straat."
— Cees van den Bos, burgemeester Urk
Volgens de burgemeester Van de Bos wil de gemeente een rustig weekend zonder onrust op straat. De burgemeester nodigt jongeren uit om met hem in gesprek te gaan. "Mijn deur staat open. Kom praten als je zaken anders wilt. Concrete suggesties zijn welkom." Hij benadrukt tegelijk dat de gemeente is voorbereid op nieuwe onrust. "Ik wil onze inwoners op het hart drukken om binnen te blijven als het onrustig is op straat. Dan kan de politie z’n werk doen."

'Maat is vol'
In gesprekken van de burgemeester en de teamchef van de politie met inwoners is gebleken dat voor hen de maat vol is. De burgemeester, de officier van justitie en de politie hebben daarom overlegd gevoerd over maatregelen die nodig zijn om herhaling te voorkomen.

"De meeste jongeren op Urk gedragen zich keurig", stelt de burgemeester. "Een kleine groep relschoppers verziekt het voor iedereen. Dat zijn beslist geen jongeren die op zoek zijn naar een andere vrijetijdsbesteding. Het zijn raddraaiers. Het is belangrijk dat anderen zich niet door hen op sleeptouw laten nemen."

Bron: Omroep Flevoland - Nieuws - Politie mag preventief fouilleren op Urk

Plum Bloom

Registered User
Vuurwerk, verkleedkleren en heel veel politie: hoe het op Urk opnieuw ontspoorde

Keiharde knallen. Gejuich. Rennende jeugd. En overal politie. Ondanks de harde woorden van afgelopen week en stevig preventief ingrijpen door de burgemeester, gaat het zaterdagavond opnieuw mis op Urk. ,,Ze pakken ons alles al af, wat moeten we dan?’’

Na de escalatie een week eerder benoemde burgemeester Cees van den Bos samen met politie en justitie Urk dit weekeinde tot ‘veiligheidsrisicogebied’. Met extra inzet van agenten en de mogelijkheid om preventief te fouilleren, maar ook met onopvallend cameratoezicht in het dorp. Van den Bos noemde de reeks maatregelen vrijdagavond 'voldoende voor Urk’.

De praktijk blijkt weerbarstig. Rond de klok van negen verzamelen grote groepen jongeren zich zaterdag op de vier hoeken van de rotonde op De Akkers en de Lange Dam. Juist hier ging het vorige week mis. En dat is precies waarom veel tieners en twintigers er vanavond staan.

,,Je hoopt toch een beetje dat er wat gaat gebeuren’’, zegt een jongeman van een jaar of 18. ,,We kunnen nergens anders naartoe, dus staan we hier. Maar ik denk dat het vanavond rustig blijft. Er worden overal al mensen gefouilleerd.’’

Inderdaad, overal in het dorp rijdt politie. Opvallende en onopvallende auto's, meerdere motoren. Her en der worden groepjes jongeren klemgereden en gefouilleerd. ,,Ik denk dat ze vuurwerk zochten, of drugs. Maar wij hadden niets bij ons’', vertellen twee van hen voor ze weer op hun brommertje stappen.

Veel aanwezigen kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat het maar een klein deel is wat voor overlast zorgt. ,,Wij kijken alleen maar. Ze pakken ons alles al af, wat moeten we dan?’’ Enkele tientallen Urker jongeren hebben bij de rotonde wél vuurwerk bij zich. Cobra's, vuurpijlen; het wordt op en rond de rotonde gegooid. Gesteund door het gejuich dat opgaat uit de toekijkende groep motiveert ze om door te gaan, zo lijkt het.

De politie is het ene moment niet te zien, terwijl plotseling vanuit het niets veel eenheden komen aangesneld en groepjes jeugd op de Lange Dam en op De Akkers klemrijden. Auto's worden doorzocht, mensen gefouilleerd. Via app-groepen gaat de controle als een lopend vuurtje door het dorp. Van alle kanten komen fietsers en auto's aanrijden om 'erbij te zijn’.

Pieten en kerstmutsen: ‘Feestje’
Jongeren stappen uit, al dan niet verkleed en geschminkt als Zwarte Piet of gehuld in een opvallende kerstmuts. ,,Het moet toch een beetje een feestje zijn. Dat zal de politie ook wel denken, daarom zijn ze hier natuurlijk. Maar zij hebben geen kerstmuts.’’

Ook de agenten zien dat de toeloop stijgt. ,,Het wordt te druk, wij vertrekken’', roept een van hen. En even snel als ze kwamen, vertrekt de politiemacht weer. Voor even dan.

In kolonne achter de ME aan
Rond half elf komen vier busjes van de Mobiele Eenheid de rotonde oprijden. Ze rijden kriskras door de wijk, keurig achter elkaar. Om een signaal af te geven, zo lijkt het. Veel indruk maakt het niet. Integendeel: in mum van tijd verzamelen tien tot twintig auto's zich om in kolonne achter de ME-pelotons aan te rijden.

Steeds meer ME-busjes verschijnen ten tonele. Af en toe stapt een peloton uit, rent achter vluchtende jeugd aan. En stapt dan weer in voor een nieuw rondje. Pas rond half twaalf vindt de politie het genoeg geweest. Terwijl jongeren op de rotonde hun handen warmen boven een daar gestookt vuurtje, klinkt uit de megafoons herhaaldelijk ‘Dit is de politie. Verwijder u onmiddellijk, anders wordt u aangehouden’. De ME-auto's zijn dan al bekogeld met bierflessen, vuurwerk en stenen.

Charges en aanhoudingen
Het gros van de mensen vertrekt of zoekt een plekje op veilige afstand. Een harde kern houdt stug vol. Tot de ME rond middernacht ingrijpt met charges en een groep raddraaiers klem zet achter De Akkers. De weg wordt afgesloten, ME'ers met schilden en wapenstokken bewaken de boel. Tien mensen worden aangehouden. Het is ondertussen zondagochtend en de rust op Urk keert terug.

firewire

Registered User
Eindhoven, Den Haag, Arnhem, Urk enz enz enz...

Dorp of stad, noord oost west of zuid...het maakt mooi niets meer uit!

Overal wordt de aftrap gegeven voor een ‘gezellige’ december maand en keiharde jaarwisseling.
(Met of zonder avondklok.)

En daar was tie al!
Een Fries dorpje tussen al het ‘stads’geweld!

Plum Bloom

Registered User
Vuurwerkbommen en molotovcocktails in Urk: 'Laat die jongeren toch lekker’

Een derde onrustige zaterdagavond op Urk op rij. Na een langdurig kat-en-muisspel tussen jongeren en politie voelde burgemeester Cees van den Bos zich genoodzaakt een noodbevel af te kondigen. Directe aanleiding is het gooien van extreem zwaar vuurwerk en molotovcocktails. De ME veegde de omgeving rond het Wilhelminapark leeg. Omwonenden reageren wisselend op het optreden van de burgervader. ,,Laat die jongeren toch lekker.’’

Vlak voor de zondag begint beëindigt de ME een avond lang rondhangen en vuurwerk afsteken in de omgeving van het Wilhelminapark door - op het hoogtepunt - zo'n 200 jongeren. Ondanks een samenscholingsverbod, de mogelijkheid tot preventief fouilleren en huisarrest voor arrestanten van vorige week, lukt het niet om Urkers binnen te houden. Weer worden verschillende jongeren opgepakt.

Lange tijd blijft het relatief rustig. Politiewagens en - motoren rijden af en aan, auto's en scooters met jongeren scheuren heen en weer en er knalt vuurwerk, maar toch valt de situatie samen te vatten als: veel publiek, weinig om naar te kijken. Omwonenden staan in voortuinen en jongeren verzamelen zich in groepjes rond de rotonde aan De Akkers. Wachtend op wat mogelijk komen gaat. Eerder op de dag zijn al twee personen aangehouden vanwege het maken van molotovcocktails en bezit van 150 kilo vuurwerk.

‘Allemaal overdreven’
,,Het valt allemaal best mee’’, klinkt het bij enkele omwonenden aan de Damlaan, 100 meter van de rotonde. Namen hoeven niet in de krant, maar wat wel benadrukt mag worden: ,,Het wordt allemaal overdreven, laat die jongeren toch lekker.’’ De twee vrouwen en twee mannen zijn het met elkaar eens; burgemeester en politie zouden het moeten laten gaan. Dan lost het zich vanzelf op. Dat de jongeren een verzetje zoeken in tijden waarin niks doorgaat, snappen ze wel. ,,Maar door dit optreden, trek je alleen maar buitenstaanders aan.’’

Voor hun neus zien ze even later bewijs voor hun uitspraken als de politie een witte Volvo binnenstebuiten keert. Ze vinden vuurwerk, de jonge inzittenden mogen achter in de politiebus plaatsnemen. ,,Neem maar mee dat tuig!’’, roept de oudste vrouw van het gezelschap. Een jongen moet lopend naar het bureau. Ze komen uit Emmeloord, vertelt hij. ,,Wat doe je hier dan?!’’, krijgt hij van een man naar zijn hoofd voordat ie doorloopt richting bureau. ,,Zie je nou; het zijn geen Urkers.’’

Burgemeester in oranje hesje
Iets verderop, bijna op de rotonde, staan twee mannen in oranje hesjes. Burgemeester Van den Bos en wethouder Freek Brouwer. Samen met tien andere ‘betrokken Urkers’ vormen ze een soort buurtwacht. Doel: de jeugd aanspreken en wijzen op hun verantwoordelijkheden. In de hoop dat de boel daarmee onder controle kan blijven. Brouwer: ,,Als we niet ingrijpen met de politie, zoals die mensen zeggen, dan volgen er brandjes en staat er straks van alles in de fik. ‘Waar was de politie’, gaan we dan horen. We hopen dat het helpt dat we met Urkers nu tussen de jongeren lopen.’’

Achtervolging van Sinterklaas
IJdele hoop, blijkt later. Het vuurwerk dreunt na 23.00 uur niet alleen meer in de oren, maar ook in de maag. Schaalvergroting, granaatinslagen, vuurwerkbommen; geef het een naam. Enkele molotovcocktails zetten de straat af en toe in vlammen. Een ‘hoogtepunt’ voor veel jongeren volgt als een als Sinterklaas verklede man achtervolgd wordt door twee agenten te voet. Juichend rent een dertigtal achter het spektakel aan. ,,Als je hier met zoveel politie staat, doe dan eens echt wat. Grijp in’’, stelt een buurtbewoner die van een afstandje toekijkt.

firewire

Registered User
Een ‘hoogtepunt’ voor veel jongeren volgt als een als Sinterklaas verklede man achtervolgd wordt door twee agenten te voet. Juichend rent een dertigtal achter het spektakel aan.

:ROFLMAO:
😆Vorige week ook al zo’n grappig bericht in de media toen Urkers massaal in een lange stoet autos in colonne achter ME busjes door Urk reden.😆

31dec word het vrijspel voor de rest van de provincie Flevoland, want al hun politie en ME word dan weer zwaar te kijk gezet op Urk...

Laatst bewerkt:

Plum Bloom

Registered User
Meer incidenten op Urk verwacht tijdens kerstvakantie: ‘Maak een eind aan speelkwartier’

Illegale feesten, vuurwerk en rellen. Op verschillende plaatsen in Nederland roeren jongeren zich in de laatste maand van 2020. Gemeenten moeten niet alleen optreden, maar ook met de jongeren in gesprek gaan, vindt politiewetenschapper Jaap Timmer (Vrije Universiteit).

Na onrust in Roosendaal en Arnhem zijn er nu al drie weekeinden achter elkaar rellende jongeren op Urk. Heeft het met elkaar te maken?
,,Het past in de sfeer van de laatste weken dat jongeren zich verzetten tegen de coronamaatregelen en het feit dat ze met oud en nieuw geen vuurwerk mogen afsteken. In die zin verbaast het me niet. Ik las dat Ruud Verkuijlen, de commissaris die bij de Nationale Politie belast is met de coördinatie van de jaarwisseling, zegt dat het voortkomt uit pure verveling. Heeft hij dat aan de jongeren zelf gevraagd? Ik vermoed van niet.’'

Er wordt met harde hand opgetreden tegen de jongeren. Is dat olie op het vuur gooien?
,,Als de openbare orde verstoord wordt, is het de taak en bevoegdheid van de overheid om de orde te herstellen. Je moet duidelijk maken dat het speelkwartier van de jongeren voorbij is, maar daarmee heb je nog geen oplossing. De overheid moet ze wel iets te bieden hebben. Iets wat reëel is en ontstaan is uit overleg.’'

Waar denkt u dan aan?
,,Ik veronderstel dat veel jongeren het gevoel hebben dat alles wat ze normaal graag doen, zoals vrijetijdsbesteding en maatjes ontmoeten, hen ontnomen wordt. Dat gevoel is begrijpelijk. Overheden moeten samen met de jongeren iets verzinnen om hen daarin tegemoet te komen. Luister naar ze, vraag wat ze zouden willen en zoek samen een oplossing binnen de ruimte die de beperkende maatregelen met zich meebrengen. Verplaats de ontmoeting naar een overlegsituatie en betrek daar ook jongerenwerkers bij. Mijn indruk is dat dat nu niet gebeurt.’'

Is de situatie op Urk anders dan in andere gemeenten?
,,Urk is een kleine hechte gemeenschap met een traditie van eigenwijsheid. Er zijn genoeg lokale ambtenaren en wijkagenten die ermee uit de voeten kunnen, maar je moet ze dan wel inschakelen. Een belangrijk kenmerk van Urk is dat veel jongeren bij een kerkgenootschap horen, familie van elkaar zijn of in de visserij werken. Via die sociale verbanden en werkgevers kun je ook met hen in gesprek gaan.’’

December duurt nog lang. Wordt het een onrustige maand?
,,Nu spelen de incidenten zich vooral af in de weekenden. Maar als de kerstvakantie straks begint, kunnen de jongeren elke dag tot aan oud en nieuw buiten spelen. Dan kunnen dit soort incidenten vaker plaatsvinden.’'

firewire

Registered User
En het wordt nog grappiger op Urk!
Ophef om video op Urk: Ruilt politie nou vuurwerk voor vis?
VIDEOEr is ophef ontstaan over een online verschenen video waarin de politie op Urk in beslag genomen vuurwerk teruggeeft aan een man nadat hij zalm aan ze geeft. In reacties op sociale media wordt beschuldigingen geuit dat de politie corrupt zou zijn. ,,Het is met de goede intentie gedaan, maar het was onhandig”, reageert de politie.

Met filmpje. 😆

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik hoorde via via dat het in Opheusden ook iedere avond rellen is.
Maar dat ze dit om de 1 of andere reden(en) niet in de pers willen.
De burgemeester van de gemeente Neder Betuwe wil nu met de rel schoppers gaan praten, over het hoe en waarom.

Plum Bloom

Registered User
Ik hoorde via via dat het in Opheusden ook iedere avond rellen is.
Maar dat ze dit om de 1 of andere reden(en) niet in de pers willen.
De burgemeester van de gemeente Neder Betuwe wil nu met de rel schoppers gaan praten, over het hoe en waarom.

Da's ook een soort Urk, is het niet?

Edit: Burgemeester Neder-Betuwe: ‘Agenten pesten en mensen belagen met zwaar vuurwerk moet stoppen’

Laatst bewerkt:
Bovenaan