Vuurwerk, verkleedkleren en heel veel politie: hoe het op Urk opnieuw ontspoorde
Keiharde knallen. Gejuich. Rennende jeugd. En overal politie. Ondanks de harde woorden van afgelopen week en stevig preventief ingrijpen door de burgemeester, gaat het zaterdagavond opnieuw mis op Urk. ,,Ze pakken ons alles al af, wat moeten we dan?’’
Na de escalatie een week eerder benoemde burgemeester Cees van den Bos samen met politie en justitie Urk dit weekeinde tot ‘veiligheidsrisicogebied’. Met extra inzet van agenten en de mogelijkheid om preventief te fouilleren, maar ook met onopvallend cameratoezicht in het dorp. Van den Bos noemde de reeks maatregelen vrijdagavond
'voldoende voor Urk’.
De praktijk blijkt weerbarstig. Rond de klok van negen verzamelen grote groepen jongeren zich zaterdag op de vier hoeken van de rotonde op De Akkers en de Lange Dam. Juist hier
ging het vorige week mis. En dat is precies waarom veel tieners en twintigers er vanavond staan.
,,Je hoopt toch een beetje dat er wat gaat gebeuren’’, zegt een jongeman van een jaar of 18. ,,We kunnen nergens anders naartoe, dus staan we hier. Maar ik denk dat het vanavond rustig blijft. Er worden overal al mensen gefouilleerd.’’
Inderdaad, overal in het dorp rijdt politie. Opvallende en onopvallende auto's, meerdere motoren. Her en der worden groepjes jongeren klemgereden en gefouilleerd. ,,Ik denk dat ze vuurwerk zochten, of drugs. Maar wij hadden niets bij ons’', vertellen twee van hen voor ze weer op hun brommertje stappen.
Veel aanwezigen kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat het maar een klein deel is wat voor overlast zorgt. ,,Wij kijken alleen maar. Ze pakken ons alles al af, wat moeten we dan?’’ Enkele tientallen Urker jongeren hebben bij de rotonde wél vuurwerk bij zich. Cobra's, vuurpijlen; het wordt op en rond de rotonde gegooid. Gesteund door het gejuich dat opgaat uit de toekijkende groep motiveert ze om door te gaan, zo lijkt het.
De politie is het ene moment niet te zien, terwijl plotseling vanuit het niets veel eenheden komen aangesneld en groepjes jeugd op de Lange Dam en op De Akkers klemrijden. Auto's worden doorzocht, mensen gefouilleerd. Via app-groepen gaat de controle als een lopend vuurtje door het dorp. Van alle kanten komen fietsers en auto's aanrijden om 'erbij te zijn’.
Pieten en kerstmutsen: ‘Feestje’
Jongeren stappen uit, al dan niet verkleed en geschminkt als Zwarte Piet of gehuld in een opvallende kerstmuts. ,,Het moet toch een beetje een feestje zijn. Dat zal de politie ook wel denken, daarom zijn ze hier natuurlijk. Maar zij hebben geen kerstmuts.’’
Ook de agenten zien dat de toeloop stijgt. ,,Het wordt te druk, wij vertrekken’', roept een van hen. En even snel als ze kwamen, vertrekt de politiemacht weer. Voor even dan.
In kolonne achter de ME aan
Rond half elf komen vier busjes van de Mobiele Eenheid de rotonde oprijden. Ze rijden kriskras door de wijk, keurig achter elkaar. Om een signaal af te geven, zo lijkt het. Veel indruk maakt het niet. Integendeel: in mum van tijd verzamelen tien tot twintig auto's zich om in kolonne achter de ME-pelotons aan te rijden.
Steeds meer ME-busjes verschijnen ten tonele. Af en toe stapt een peloton uit, rent achter vluchtende jeugd aan. En stapt dan weer in voor een nieuw rondje. Pas rond half twaalf vindt de politie het genoeg geweest. Terwijl jongeren op de rotonde hun handen warmen boven een daar gestookt vuurtje, klinkt uit de megafoons herhaaldelijk ‘Dit is de politie. Verwijder u onmiddellijk, anders wordt u aangehouden’. De ME-auto's zijn dan al bekogeld met bierflessen, vuurwerk en stenen.
Charges en aanhoudingen
Het gros van de mensen vertrekt of zoekt een plekje op veilige afstand. Een harde kern houdt stug vol. Tot de ME rond middernacht ingrijpt met charges en een groep raddraaiers klem zet achter De Akkers. De weg wordt afgesloten, ME'ers met schilden en wapenstokken bewaken de boel.
Tien mensen worden aangehouden. Het is ondertussen zondagochtend en de rust op Urk keert terug.
Keiharde knallen. Gejuich. Rennende jeugd. En overal politie. Ondanks de harde woorden van afgelopen week en stevig preventief ingrijpen door de burgemeester, gaat het zaterdagavond opnieuw mis op Urk. ,,Ze pakken ons alles al af, wat moeten we dan?’’
www.gelderlander.nl