Onrustige nacht op Urk; "Niemand werd aangehouden".

Richardus

Registered User
Politie en brandweer uitgerukt voor ongeregeldheden met vuurwerk op Urk
Urk • Zaterdag 21 november 2020 | 22:23
Op Urk hebben zaterdagavond ongeregeldheden plaatsgevonden. Een grote groep, voornamelijk jongeren, was sinds halverwege de avond op de been. Er werd veel en zwaar vuurwerk afgestoken. Volgens een getuige ging het om een menigte van honderden mensen en verplaatsten de onlusten zich van het haventerrein naar de Akkers.

De politie was in grote getale aanwezig. Naast agenten uit Urk zijn er ook politiemensen uit omliggende regio's opgeroepen, laat een woordvoerder weten.

Ook was er brand op de Akkers. Volgens een woordvoerder van de brandweer is een afvalbrand en een brand in een auto in het Wilhelminapark geblust. De mensen van de brandweer en politie werden tijdens hun werk bestookt met vuurwerk.

Rond 23.30u werd het weer rustige op Urk. Wat de precieze aanleiding voor de ongeregeldheden was, is nog niet duidelijk.

Punt 1: de aanleiding was niet duidelijk?! Nooit van social media gehoord daar bij de handhavers?!

Punt 2: net op radio NPO2 werd er in het nieuws aan toegevoegd "er werd niemand aangehouden". HOE DAN? Zie dat filmpje dan; heel NOpolder politie incl Lelystad op de been, wordt voor hun neus shells op straat afgestoken en nog krijg je niemand te pakken? HOE DAN?! Hoe wouden die wouten dat op oudjaarsnacht gaan doen dan?!?!

firewire

Registered User
Eindhoven, Den Haag, Arnhem, Urk enz enz enz...

Dorp of stad, noord oost west of zuid...het maakt mooi niets meer uit!

Overal wordt de aftrap gegeven voor een ‘gezellige’ december maand en keiharde jaarwisseling.
(Met of zonder avondklok.)

Richardus

Registered User
Tientallen jongeren hebben gisteravond op Urk voor ongeregeldheden gezorgd. Rond 21.00 uur werd het onrustig toen groepen jongeren vuurwerk afstaken en brandjes stichtten.

Een auto vatte vlam en ook afvalbakken en een rotonde werden in brand gestoken, schrijft De Stentor. De rotonde aan de Akkers ging al vaker in vlammen op.

Politie en brandweer hadden ruim twee uur nodig om de orde te herstellen en de branden te blussen. Daarbij kregen ze steun van korpsen uit omliggende gemeenten. Agenten bleven tot na middernacht surveilleren, totdat alle jongeren waren vertrokken.

Er is niemand aangehouden, zegt een woordvoerder van de politie. Het is onduidelijk wat de aanleiding voor de ongeregeldheden was.

Richardus

Registered User
Dit ook: " Agenten bleven tot na middernacht surveilleren, totdat alle jongeren waren vertrokken." Da's een Krikketje hè; niet in dúrven grijpen. De boel vernielen, shells tussen mensen afsteken 'maar we gaan niet ingrijpen hoor, stel dat ze ons wat aandoen'. ME d'r bij, lafbekken! Waterkanon d'r op! En ik ben altijd voor rubber kogels om die relschoppers weer in huis te krijgen maar hier mag van alles niet, moet 10x in drievoud aangevraagd en als er op 1 mobieltje een onschuldige een waterstraal voor z'n bek krijgt, en de hele media er bovenop duikt ga je als handhavers en politiek voor die pennenridders ook nog eens kwijlend door het stof. Ik ben voor het gedogen van afsteken van legaal siervuurwerk hoor, maar dit soort apengedrag moet je gewoon als een fucking BOKITO bovenop springen als handhavers, laten zien wie de baas is, anders lopen die bavianen lachend over je heen. Zeg niet dat wij vredelievende vuurwerkliefhebbers niet gewaarschuwd hebben. Wat een slappe hap, ongelooflijk.

rodepo

Registered User
Wat ik nu zo apart vind dat je bij demonstraties wel ziet dat er speciale agenten in burger rondlopen en dat er dan opeens een busje staat waar dan iemand met 6 man in gegooid word.
Waarom gebeurd dat hier niet?
Dat er hulp moet komen uit andere regios zegt genoeg lijkt me.totaal tekort aan personeel.
Ik ben bang dat het overal uit de klauwen gaat lopen, en dat de regering niet begrijpt dat ze het anders aan hadden moeten pakken.
Als je maar genoeg vrijheden weg haalt komt er vanzelf reactie.
Ik keur dit gedrag zeker niet goed. Maar het is wel een actiereactie op het beleid. Beleidsmakers ego's zijn te groot om te zien dat ze dit podium zeld gecreerd hebben.
Ik ben er klaar mee.

Chrissie81

Registered User
Dit ook: " Agenten bleven tot na middernacht surveilleren, totdat alle jongeren waren vertrokken." Da's een Krikketje hè; niet in dúrven grijpen. De boel vernielen, shells tussen mensen afsteken 'maar we gaan niet ingrijpen hoor, stel dat ze ons wat aandoen'. ME d'r bij, lafbekken! Waterkanon d'r op! En ik ben altijd voor rubber kogels om die relschoppers weer in huis te krijgen maar hier mag van alles niet, moet 10x in drievoud aangevraagd en als er op 1 mobieltje een onschuldige een waterstraal voor z'n bek krijgt, en de hele media er bovenop duikt ga je als handhavers en politiek voor die pennenridders ook nog eens kwijlend door het stof. Ik ben voor het gedogen van afsteken van legaal siervuurwerk hoor, maar dit soort apengedrag moet je gewoon als een fucking BOKITO bovenop springen als handhavers, laten zien wie de baas is, anders lopen die bavianen lachend over je heen. Zeg niet dat wij vredelievende vuurwerkliefhebbers niet gewaarschuwd hebben. Wat een slappe hap, ongelooflijk.

Ben het met je eens hoor, maar mag dit jaar hopen dat dit in elke stad/dorp gebeurd. Heerlijk op het gemak stoken, terwijl het hele korps rondjes rijdt om de relschoppers. Prima toch :LOL:

stefantvs

Administrator
Medewerker
ik hoop dan ook van harte dat al die zogenaamde protesten heel snel ophouden. 1x oke..... terwijl ik dat eigenlijk al onzin vindt , we bereiken er niks mee. en het zal alleen maar nog negatiever worden benaderd in de vuurwerkdiscussie.

blackpowder

Registered User
ik hoop dan ook van harte dat al die zogenaamde protesten heel snel ophouden. 1x oke..... terwijl ik dat eigenlijk al onzin vindt , we bereiken er niks mee. en het zal alleen maar nog negatiever worden benaderd in de vuurwerkdiscussie.

Daar heb je gelijk in Steef, maar de regering heeft zeker onderschat wat de effecten van de verboden en lockdown zijn.
Na 10 maanden waarbij ook de "jeugd" weinig te doen heeft zie je dat de vlam zomaar in de pan kan slaan.
en ik denk dat het vuurwerkverbod de laatste druppel was/is.

je merkt veel onvrede en ik hoor ook geluiden dat het in de regio haagland ook best onrustig kan worden met O&N. dus zover het ontlasten van de politite en BOA's.

Wat me werkelijk bevreemd is dat de burgemeesters en regeringsleiders zo ver van de maatschappij afstaan dat ze dit niet zien of voelen aankomen.
en dat een Bruls ( burg. Nijmegen en voorzitter burgemeesters ) dan maar oppert een "Bingo" te houden.
Ik kan dit niet snappen. er moeten toch mensen, pedagogen, jongerenwerkers e.d. zijn die hier voor kunnen waarschuwen?
Of zijn deze ook uitgezuinigd?

Tevens ook direct een taak voor de BPN om hierop aan te geven dat zij elk misbruik van vuurwerk veroordelen, maar dat dit geen vuurwerk is dat in nederland verkocht wordt en dat dit Pools ( geef het beeste een naampje want illegaal zegt mensen niet want al het vuurwerk is illegaal toch... ) en dat de verkeerde mensen nu moeten boeten voor een vuurwerk verbod, en dat de criminelen (classificeer ze maar even zo ) nu nog steeds hun onheil kunnen uitvoeren.

stefantvs

Administrator
Medewerker
natuurlijk zie en voel ik dat ook wel aan dat mensen er klaar mee zijn.....

maar ik zie de laatste paar dagen .... winkeliers,importeurs,vloggers,vuurwerkfora's en wat *grote facebookpagina's* deze protesten delen/promoten..... ik snap dit niet.... natuurlijk is iedereen die van vuurwerk houdt ( boos, teleurgesteld ) maar ik denk dat dit nu echt een verkeerde soort tegengeluid is.

petertje23

Registered User
Protesteren helemaal prima natuurlijk!
Maar zonder vernielingen enz enz.

Het is wel weer tekenend inderdaad dat er niemand aangehouden is, deze manier van "ingrijpen" zorgt nou niet echt
voor een drempel om volgend weekend niet weer de straat op te gaan in Urk.

Buiten de vernielingen/onrusten om vind ik het wel "fijn" te zien dat er nu al zoveel vuurwerk wordt afgestoken.
Hoe zou dat op oudjaarsdag gaan? En nee, shells tussen het publiek vind ik echt een nogo!

Dennis010

Registered User
Of zou het toch wel erg goed uitkomen in de verhaallijn van de Staat als het dit jaar volledig uit de klauwen loopt :unsure:
Hebben ze eindelijk de stok die ze zoeken om mee te slaan, zijn ze in één keer van het "probleem" vuurwerk af.
Ik denk dat ze een stuk slimmer zijn dan ze zich nu voordoen. 💡

Ik zeg het nog maar een keer zoals ik al jaren doe: Schijndemocratie! Ze geven je het idee dat je iets te kiezen hebt en trekken vervolgens hun eigen plan.

joszie

Zilveren Member
Ik ben tegen het vernielen van andermans eigendommen. Ik ben tegen het onjuist afsteken van shells, zeker tussen mensenmassa's in.
Ik ben tegen geweld.

Maar ik vind het goed om te zien dat er sociale onrusten ontstaan en op meer plekken gemorrel is. Wat mij betreft ieder weekend een paar nieuwe plekken erbij (mits het geen complete chaos wordt)

Maanden frustraties bij veel mensen gaat er uitkomen. De regering mag wel eens weten dat ze te ver is gegaan.

Z@P

Registered User
Haha wtf joh dat urk gaat los, dat is dus precies wat iedereen hier voorspelt heeft, je ziet het drank, zwaar vuurwerk, het vernielen en rellen gaat gewoon door terwijl brave hendrik met zn vw brilletje niet meer mag afsteken. Bezopen compleet bezopen besluit. Werkt gewoon totaal averechts

Laatst bewerkt:
Bovenaan