Hup,
gelijk een officiële klacht ingediend.
Goedemiddag,
Graag zou ik een officiële klacht willen indienen over een item in het programma "Checkpoint".
Het betreft de uitzending van 7 juli jongstleden die ik vandaag toevallig terug heb gezien.
In het item wordt gevraagd of een bevroren autoruit ontdooit kan worden door vuurwerk, waarbij in het item vuurpijlen aan een autoruit worden gebonden. De conclusie luidt dat dit inderdaad een goede oplossing is.
Ik vind het ronduit schandalig dat u een dergelijk item heeft kunnen maken. Behalve dat het gehele idee ronduit belachelijk is, is men in principe bezig geweest met het stunten met vuurwerk. Nog erger is het, dat dit gebeurd in een programma voor en door kinderen. Kinderen in een leeftijd waarbij zij zeer vatbaar zijn om dergelijke slechte ideeën zoals het stunten met vuurwerk zelf te gaan doen. In de huidige samenleving waarbij jongeren proberen 'de populairste' te zijn, waarbij alle domme acties gefilmd en op social media gepost worden draagt u er door dit item aan bij dat jongeren op verkeerde ideeën worden gebracht. Als kinderprogramma moeten de programmamakers zich bewust zijn van de invloed die zij naar haar kijkers uitdraagt en zich realiseren dat het programma niet uitsluitend een 'vermakelijke' functie heeft, doch ook een educatieve waarde en zich daarom als 'goed voorbeeld' dient neer te zetten.
Graag verneem ik uw officiële reactie waarin u verklaart waarom het item goedgekeurd is voor uitzending.