NPO geeft het goede voorbeeld aan de jeugd.

joszie

Zilveren Member
rond 17 minuten moeten ze een spel spelen: na een vuurwerkshow is een "vuurwerkitem"tussen 'publiek' (poppen) gevallen. Ze hebben 3 minuten om iets om de 'bom' heen te maken om het publiek te beschermen

vanaf 21.30 het stuk over ontdooien van een voorruit met vuurpijlen.

Compleet over de top om dit te gaan doen, überhaupt een dergelijk debiel idee maar dan ook nog eens in een kinderprogramma....

joszie

Zilveren Member
Hup,
gelijk een officiële klacht ingediend.

Goedemiddag,
Graag zou ik een officiële klacht willen indienen over een item in het programma "Checkpoint".
Het betreft de uitzending van 7 juli jongstleden die ik vandaag toevallig terug heb gezien.

In het item wordt gevraagd of een bevroren autoruit ontdooit kan worden door vuurwerk, waarbij in het item vuurpijlen aan een autoruit worden gebonden. De conclusie luidt dat dit inderdaad een goede oplossing is.

Ik vind het ronduit schandalig dat u een dergelijk item heeft kunnen maken. Behalve dat het gehele idee ronduit belachelijk is, is men in principe bezig geweest met het stunten met vuurwerk. Nog erger is het, dat dit gebeurd in een programma voor en door kinderen. Kinderen in een leeftijd waarbij zij zeer vatbaar zijn om dergelijke slechte ideeën zoals het stunten met vuurwerk zelf te gaan doen. In de huidige samenleving waarbij jongeren proberen 'de populairste' te zijn, waarbij alle domme acties gefilmd en op social media gepost worden draagt u er door dit item aan bij dat jongeren op verkeerde ideeën worden gebracht. Als kinderprogramma moeten de programmamakers zich bewust zijn van de invloed die zij naar haar kijkers uitdraagt en zich realiseren dat het programma niet uitsluitend een 'vermakelijke' functie heeft, doch ook een educatieve waarde en zich daarom als 'goed voorbeeld' dient neer te zetten.

Graag verneem ik uw officiële reactie waarin u verklaart waarom het item goedgekeurd is voor uitzending.

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
Email terug gehad van de webredacteur:

Bedankt voor uw mailtje, wij stellen altijd alle feedback erg op prijs.

Het punt dat wij ‘stunten’ met vuurwerk klopt wel maar ik wil u ook vragen het te zien in het licht van het programma. Onze testen houden vaak in dat we spullen of dingen gebruiken die niet voor dat bepaalde doel gemaakt zijn (“kun je met een kanon in één klap een auto schoonmaken?”), we testen hypotheses die niet echt kunnen (“kun je van het schuurtje in de tuin een zwembad maken?”), of gedrag dat niet per se wenselijk is (“hoe kun je blijven gamen zonder dat je moeder het merkt?”). Onze kijker weet dat alles kan in de Checkpoint loods (een van de redenen waarom we geen publiek hebben) maar dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat je het thuis gaat doen. Daarvoor hebben we op de website zelfs een apart segment: thuistesten. Dus ja, wij stunten wel maar we moedigen het niet aan om het thuis te doen (veel vaker zijn we het actief aan het ontmoedigen).

Uw feedback is in ieder geval goed aangekomen en wordt meegenomen in evaluaties en volgende seizoenen. Fijne feestdagen!

Helaas willen ze dus niet inzien dat zij mede onderdeel van het probleem zijn. Ze hoeven van mij niet roomser dan de paus te worden, maar nu wuiven ze het wel heel makkelijk weg.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Natuurlijk. Het is makkelijker om het balletje bij de ander te leggen en daar te laten. Zijn ze goed in binnen media land. Alles beter dan hand in eigen boezem steken.

Berouw komt uiteindelijk na de zonde. En al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel.

Bovenaan