bij enquêtes spelen 2 zaken een rol, te weten wie ondervraag je en wat is het alternatief voor hetgene de mensen tegen zijn.
Wie er zijn ondervraag is onduidelijk. Zijn het mensen die doorgaans naar een voetbalwedstrijd gaan of zijn het concertgebouwbezoekers, zijn het NRC lezers of telegraaflezers, stemmen ze GroenLinks of VVD. Op 2500 mensen kun je niet spreken van een gedragen onderzoek wat de hele bevolking aangaat. Wel vreemd dus dat het in een hoog aangeschreven kennisblad van ambtenaren en beleidsmakers staat en ook als zodanig wordt gebracht door de media.
punt 2 is het geboden alternatief. Is 1 show in Amsterdam genoeg? iedere wijk een eigen show? reisbewegingen, alcohol in het verkeer, openbaar vervoer, veiligheid bij de evenementen en in de leegstromende buurten, alles speelt een rol en is nu echt niet meegewogen. Daarnaast zijn er 280 gemeenten in Nederland, dus dat betekent misschien wel 400 tot 500 shows. Wie gaat dat afschieten? zijn er zoveel mensen die dat kunnen en daarvoor gecertificeerd zijn? En dan de kosten van de shows. met de pet rond is geen optie. Steek je normaal voor 500 euro vuurwerk af, als ze langskomen met de pet krijgen ze van mij een mandarijn voor de moeite. Gaat GroenLinks het vuurwerk sponsoren? geen belasting vangen maar 400 shows betalen? gaan de vuurwerktegenstanders wel meebetalen voor de grote shows of levert dat ook weer gedoe op??? Gaat de gemeente de vuurwerkshows betalen en bezuinigen in hulpbehoevenden? Het zijn keuzes die niet te verdedigen zijn.
al met al heel veel vragen waar echt nog geen antwoorden op zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat er achter de schermen wordt nagedacht over een andere invulling, net als zwarte piet. Die beweging is echt in werking gezet en is vrees ik ook niet te stoppen. Je wordt natuurlijk ook niet vrolijk van alle brokken die er jaar in jaar uit gebeuren. Kinderen van 12 met handen er vanaf, ik gruwel er van. Wat is de rol van ouders, van scholen, van Halt, van jongerenwerkers. Je kan duizend keer uitleggen dat het niets met consumentenvuurwerk te maken heeft, alles wordt op 1 hoop gegooid en de nuance is helemaal weg.