'Nederlanders voor vuurwerkverbod, als er vuurwerkshows komen'

NiekHuggers

Registered User
Het mooie is dat dit eigenlijk het zelfde is als zwarte piet. Altijd maar klagen maar toch blijft het elk jaar.
Wel jammer dat we er bijvoorbeeld wel babypijltjes en romeinse kaarsen voor hebben moeten afschaffen.
Maar dit is bij zwarte piet niet anders, kijk maar naar het Sinterklaas journaal daar zag je dit jaar ook gekleurde pieten!

Robin84

Registered User
Het mooie is dat dit eigenlijk het zelfde is als zwarte piet. Altijd maar klagen maar toch blijft het elk jaar.
Wel jammer dat we er bijvoorbeeld wel babypijltjes en romeinse kaarsen voor hebben moeten afschaffen.
Maar dit is bij zwarte piet niet anders, kijk maar naar het Sinterklaas journaal daar zag je dit jaar ook gekleurde pieten!

Ik ben bang dat, net als de discussie rondom Zwarte Piet, deze discussie ook niet snel zal stoppen.

Als men eenmaal ergens aan begint, dan zal men er niet snel mee stoppen.

Dus ook hier geldt, de aanhouder wint en zolang de anti vuurwerkmensen zoveel mogelijk zieltjes proberen te winnen, moeten de vuurwerkbranche en liefhebbers dit ook proberen te doen.

rob39

Registered User
bij enquêtes spelen 2 zaken een rol, te weten wie ondervraag je en wat is het alternatief voor hetgene de mensen tegen zijn.

Wie er zijn ondervraag is onduidelijk. Zijn het mensen die doorgaans naar een voetbalwedstrijd gaan of zijn het concertgebouwbezoekers, zijn het NRC lezers of telegraaflezers, stemmen ze GroenLinks of VVD. Op 2500 mensen kun je niet spreken van een gedragen onderzoek wat de hele bevolking aangaat. Wel vreemd dus dat het in een hoog aangeschreven kennisblad van ambtenaren en beleidsmakers staat en ook als zodanig wordt gebracht door de media.

punt 2 is het geboden alternatief. Is 1 show in Amsterdam genoeg? iedere wijk een eigen show? reisbewegingen, alcohol in het verkeer, openbaar vervoer, veiligheid bij de evenementen en in de leegstromende buurten, alles speelt een rol en is nu echt niet meegewogen. Daarnaast zijn er 280 gemeenten in Nederland, dus dat betekent misschien wel 400 tot 500 shows. Wie gaat dat afschieten? zijn er zoveel mensen die dat kunnen en daarvoor gecertificeerd zijn? En dan de kosten van de shows. met de pet rond is geen optie. Steek je normaal voor 500 euro vuurwerk af, als ze langskomen met de pet krijgen ze van mij een mandarijn voor de moeite. Gaat GroenLinks het vuurwerk sponsoren? geen belasting vangen maar 400 shows betalen? gaan de vuurwerktegenstanders wel meebetalen voor de grote shows of levert dat ook weer gedoe op??? Gaat de gemeente de vuurwerkshows betalen en bezuinigen in hulpbehoevenden? Het zijn keuzes die niet te verdedigen zijn.

al met al heel veel vragen waar echt nog geen antwoorden op zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat er achter de schermen wordt nagedacht over een andere invulling, net als zwarte piet. Die beweging is echt in werking gezet en is vrees ik ook niet te stoppen. Je wordt natuurlijk ook niet vrolijk van alle brokken die er jaar in jaar uit gebeuren. Kinderen van 12 met handen er vanaf, ik gruwel er van. Wat is de rol van ouders, van scholen, van Halt, van jongerenwerkers. Je kan duizend keer uitleggen dat het niets met consumentenvuurwerk te maken heeft, alles wordt op 1 hoop gegooid en de nuance is helemaal weg.

Bonbridge

Registered User
Door de gemeentelijke herindelingen is er een daling van het aantal gemeenten van 467 (2005) naar 393 (2015).
Het aantal gecertificeerden, die een show kunnen geven, is momenteel ongeveer 150.
Het aantal actieve schieters ligt echter lager.

Als je uitgaat van een minimale bezetting kun je al concluderen dat er nooit genoeg zijn om in elke gemeente een show te verzorgen.

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
ik roep al drie jaar dat het verbod er gaat komen (op termijn) eerste keren dat dhr Bonte zich roerde lachte ik er nog om maar je ziet in alles in de maatschappij dat we niet tolerant meer zijn.

Niet naar nieuwkomers
niet naar asielzoekers
niet naar rokers
niet naar motorclubs
niet naar hondenbezitters die hun honden los laten lopen en op straat poepen
niet naar kattenbezitters die hun kat buiten laten komen
niet naar barbecueers
niet naar sinterklaasvierders

en dus ook niet meer naar vuurwerk afstekers

zolang deze discussie (net zoals de zwarte pieten discussie) niet breder word gevoerd: dus hoe hou je rekening met elkaar gedraag je een beetje overleg etc...
zal dit blijven door modderen en is op een gegeven moment 80% voor een verbod

zal niet morgen zijn en het zou ook zomaar kunnen dat de mentaliteit van dit volk weer de andere kant op gaat maar ik denk dat daar het probleem zit

ifeelfine

Registered User
Door de gemeentelijke herindelingen is er een daling van het aantal gemeenten van 467 (2005) naar 393 (2015).
Het aantal gecertificeerden, die een show kunnen geven, is momenteel ongeveer 150.

Als je uitgaat van een minimale bezetting kun je al concluderen dat er nooit genoeg zijn om in elke gemeente een show te verzorgen.

vanuit de overheid een campagne starten zodat er genoeg gecertificeerden zijn en daarna afschaffen probleem opgelost (laat mij eens advocaat van de duivel zijn maar is letterlijk wat Groen Links zegt)

Bonbridge

Registered User
vanuit de overheid een campagne starten zodat er genoeg gecertificeerden zijn en daarna afschaffen probleem opgelost (laat mij eens advocaat van de duivel zijn maar is letterlijk wat Groen Links zegt)

Dan zou je dus een paar honderd mensen moeten opleiden die alleen wat te doen hebben met oud en nieuw.

RNBakker

Registered User

In iedere of veel gemeenten een vuurwerk is een utopie. Ik spreek wel eens een gemeenteambtenaar over een mogelijk vuurwerk. Regelmatig is er de wil bij een gemeente om een vuurwerk te organiseren, maar meestal is het budget er niet. Zeker niet in deze financieel mindere periode.

Als een gemeente moet kiezen tussen een vuurwerkshow of een andere uitgave binnen de gemeente, zal er gekozen gaan worden voor die andere uitgave. Vuurwerk is een luxe. Een eventuele show, samenhangend met een hopelijk nooit ingevoerd verbod, zal ook vaak weer wegbezuinigd worden. Er zullen uiteraard wel wat shows overblijven, maar zeker niet in de meerderheid van alle gemeenten.

Voor de tegenstanders is het voorstel van de shows, een middel om de twijfelaars (wel/niet vuurwerkverbod) te overtuigen. Maar daadwerkelijk veel shows voor meerdere jaren in de meerderheid van alle gemeenten is een broodjeaapverhaal.

bonbridge1

Registered User
Dat verbod komt er wel maar het zou wel eerlijk zijn als ze de mensen ook de volgende vragen stellen:
ALs het vuurwerkverbod er komt en gemeentes gaan professionele shows verzorgen gaat het volgende ook gebeuren:
Duizenden mensen in de vuurwerkbranche raken hun baan kwijt
Er zal nog steeds overlast en verloren vingers zijn door illegaal vuurwerk
Al die shows gaat de overheid miljoenen kosten en die moet u betalen via uw belastinggeld

Vind u het nu nog steeds een goed plan?

Pyrohond

Registered User
Ze doen maar, ik steek toch wel vuurwerk af wanneer ik daar zin an heb. En als t hier niet te krijgen is haal ik t wel in Duitsland of zo. Zolang er vraag is is er aanbod en ik denk dat wanneer het verbod er komt het cat1 vuurwerk steeds verder uitgebreid gaat worden. Oftewel t hele jaar door vuurwerk zoals het hoort imo.

Firecrack-R

Registered User
Vreselijk stuk weer.

Ook ik begin steeds negatiever te worden als het gaat om onze traditie.

Het is dan ook essentieel dat er een omslag plaats vind. Er moeten structureel minder slachtoffers komen, en minder overlast. De Vuurwerkbril, hoewel ik er zelf niet mee ben opgegroeid, is daar ook erg belangrijk in.

Afgelopen jaar was er een fikse daling (van zo'n 20%) in de hoeveelheid slachtoffers. Ik hoop dan ook met heel mijn hart dat dit dit jaar ook weer zal zijn.

Dat in combinatie met de BCN, vuurwerk check en andere campagnes zullen het voor ons moeten gaan doen.

joszie

Zilveren Member
Zoals ik ergens anders al schreef moeten mensen het grotere geheel eens zien. Het draait niet om een traditie of feest op zich. Iedere happening in welke cultuur dan ook zal altijd zijn tegenstanders hebben.

Waar het om gaat is dat de huidige maatschappij een maatschappij van egoistische klootzakken is geworden. Nuances zijn ver te zoeken. De enkele negatievelingen krijgen ruimschoots de ruimte om hun beperkte visie met leugens de wereld in te slingeren. Anderzijds willen de voorstanders ook niet meedenken en tot in den treure vasthouden aan dat waarmee zij opgegroeid zijn en dus niets aan willen veranderen.

Puur

Registered User
Ik blijf erbij dat elke negatieve reactie gelijk gecounterd diend te worden met een positieve reactie...mooi dat het cultureel erfgoed is maar op deze manier is het nog over 2 jaar gebeurd hoor

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
overigens de maatschappij waar ik en ook josie het hebben zien we ook terug op ons forum kijk maar naar de reacties van pyrohond en wizz

ik wil iets dus doe ik het en voor de rest.......

dat gaat dus op voor zowel voor als tegenstanders

joszie

Zilveren Member
overigens de maatschappij waar ik en ook josie het hebben zien we ook terug op ons forum kijk maar naar de reacties van pyrohond en wizz

ik wil iets dus doe ik het en voor de rest.......

dat gaat dus op voor zowel voor als tegenstanders

Precies, iedereen zou eens wat meer naar zichzelf moeten kijken en realiseren dat omdat je met iets opgegroeid bent, of omdat je iets verteld is dat "de waarheid" is het niet perse goed of "de waarheid" hoeft te zijn.

Wat veel belangrijker is, is het leef en laat leven principe: doe je ding maar hou rekening met anderen en respecteer een ander ook in zijn/haar tradities.

GMP82

Zilveren Member
Ik blijf erbij dat elke negatieve reactie gelijk gecounterd diend te worden met een positieve reactie...mooi dat het cultureel erfgoed is maar op deze manier is het nog over 2 jaar gebeurd hoor

Mee eens, maar zonder spreekbuis (mediatoegang) kom je niet heel ver.

Bovenaan