Kunnen wij iets doen?

DJ-ArSoN

Registered User
Zoals al eerder aangegeven, het is een voorgenomen besluit, nog geen wetswijziging:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/beperking-verkoop-vuurwerk

Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

Oftewel, de strijd is nog (net) niet gestreden!

Baron van lunt zu sas

Registered User
Zo alles terugkijkend krijg ik het gevoel dat de beleidsmakers merkte dat de tegenstand groter werd en de organisatiegraad beter werd, door nu zo de voorgestelde veranderingen door te zetten is er een flinke tik uitgedeeld. je merkt al dat mensen uit het veld geslagen zijn, zie het maar als een zet op het schaakbord. Naar mijn gevoel heeft ons kamp nog steeds veel kans van slagen om deze situatie aan te passen. Zoals al aangegeven zijn er nog steeds procedures te volgen alvorens ze hun plan kunnen uitvoeren.
Echt waar, zie deze laatste actie maar als een bluf tijdens een kaartspel ze kijken effe hoeveel tegenstand er nog overblijft.
Doorgaan!

DJ-ArSoN

Registered User
Zo alles terugkijkend krijg ik het gevoel dat de beleidsmakers merkte dat de tegenstand groter werd en de organisatiegraad beter werd, door nu zo de voorgestelde veranderingen door te zetten is er een flinke tik uitgedeeld.
Ik vermoed juist dat die publicatie op een verkeerd moment (te vroeg of te laat) geplaatst is, aangezien de Kamer er niet over gedebatteerd heeft. Wij, als liefhebbers, vinden het interessante materie, maar ik denk en hoop vooral dat het Kabinet wel belangrijkere zaken op de reguliere agenda heeft staan, dus ik zie het niet als een reactie van politici omdat er meer weerstand kwam ;) De media nam die publicatie direct over, maar volgens mij moet de discussie in de Kamer nog steeds plaatsvinden. En ook al is er een besluit, het is nog geen officiële wet/wetswijziging.

DJ-ArSoN

Registered User
Maar, on-topic: hoe staan de georganiseerde acties er nu voor?
We zijn 2 weken verder, met allerlei kleine (facebook) initiatieven en 1 briefje van het BPN naar de Staatssecretaris, maar aan het grote tegengeluid wordt nog wel gewerkt? Zolang die wet er nog niet door is, is er kans!

Tony

Administrator
Medewerker
Een bericht vanuit Vuurwerktraditie.nl

Even een korte status update naar aanleiding van de recente onrust m.b.t. de aangekondigde maatregelen rond de oudejaarsviering.
Vuurwerktraditie Nederland is al enige tijd bezig goede informatie te verzamelen en betrokken partijen bij elkaar te brengen. We doen daarbij een serieus appèl aan de rationaliteit in deze discussie, ofwel; hoe verhoud het middel zich versus de kwaal. De aangekondigde maatregelen lijken vrijwel sec de middenstander en de brave burger te treffen. Het overgrote deel van de overlastveroorzakers hielden zich sowieso al niet aan de afsteektijden (beginnen soms al in augustus met stiekem afsteken) en kopen hun vuurwerk zelden in Nederland. De voorgestelde aanpassing aan de wet lijkt een handreiking aan groeperingen die inmiddels jarenlang, niet gehinderd door enig gevoel voor ratio of respect, steeds luider roepen om een totaalverbod op consumentenvuurwerk. Deze roep is vaak emotioneel geladen en, zoals reeds genoemd, ontbeert een redelijke blik op zaken.

Het Oogfonds bijvoorbeeld, met dr. Tjeerd de Faber voorop, wil koste wat kost het totaalverbod op de agenda zetten. Het deelt vuurwerkbrillen uit, verschijnt in folders, tijdschriften en posters. Maar een feitelijke, rationele discussie met dhr. de Faber is niet mogelijk. Er volgen vergelijkingen met de oorlog in Irak en bewust incomplete of gemanipuleerde verhalen over vuurwerkslachtoffers. Het doel heiligt de middelen, moet dhr. de Faber hebben gedacht. Nu ben ik mij natuurlijk bewust van de tragische ongelukken die plaatsvinden met vuurwerk. Deze statistieken zijn natuurlijk niet verzonnen. Er is een feitelijk probleem dat aangepakt moet worden. Vuurwerktraditie Nederland meent echter dat alleen eerlijke feiten tot een goede oplossing kunnen leiden. De media bespelen is een eenvoudig kunstje als je eenmaal een podium hebt, maar die weg verwerpen wij.

Dan de burgemeesters. Een aantal meent het beste met hun burger voor te hebben door, net als het Oogfonds, het vuurwerk te verbieden. Een geromantiseerd beeld van een centrale vuurwerkshow, waarbij kennelijk hele gezinnen hun huis verlaten om met hun kinderen tussen de, inmiddels groeiende groep, dronken mensen midden in de nacht naar een vuurwerkshow te komen kijken. De realiteit is dat dit logistiek niet eens kan. Nog een realiteit is dat geen enkele ouder zijn of haar kinderen er op zit te wachten om midden in de nacht naar een weiland te rijden voor het geregisseerde stukje kermisvuurwerk. Burgemeester Broertjes (Hilversum) vormt met zijn starre vuurwerkbeleid een goed voorbeeld hoe een burgervader niet hoort te handelen. Hij spreekt uit emotie en wenst maatregelen welke ondoordacht en volslagen inefficiënt zijn.

Ik heb in dit licht ook goed nieuws voor jullie; onze overheid denkt er gelukkig net zo over! In een recente publicatie van de Rijksoverheid staat te lezen;"De vuurwerktraditie in Nederland is diep geworteld. Daarom vindt het kabinet een algeheel verbod op het kopen en afsteken van vuurwerk door particulieren te ver gaan." Aan de andere kant is vriend en vijand van de oudejaarstraditie het er over eens dat er grote problemen zijn die aangepakt moeten worden. Waar onze overheid moeite mee heeft is het effectief vaststellen van de middelen die nodig zijn om het beeld te verbeteren. Er zal focus moeten komen op het aanpakken van ongewenst gedrag en de grote, schijnbaar niet te stoppen, stroom aan zwaar illegaal vuurwerk moet een halt toegeroepen worden. Daarnaast dient het niveau van de voorlichting verbeterd en geactualiseerd te worden. Tevens dienen consumenten actief geprikkeld te worden het gezond verstand te leren gebruiken.

Tenslotte zullen we ons ervan bewust moeten zijn dat een letselvrij oudjaar helaas een utopie is, net zozeer als een letselvrije wintersport of om het eender welk andere grote evenement waar veel mensen aan deelnemen. Ongelukken zullen altijd gebeuren, dat is een statistiek. Goede regelgeving en handhaving kunnen echter wel een belangrijk stuk gereedschap zijn om het aantal en de ernst van deze letselgevallen terug te brengen.

Ik wil alle vuurwerktraditie-liefhebbers in Nederland vragen hun frustratie of zelfs woede naar aanleiding van de recente media berichten te temperen. Het is begrijpelijk, ik voel het zelf ook, maar het draagt op dit moment niets bij aan het vraagstuk of onze positie. De wetsvoorstellen moeten nog behandeld worden en er word wel degelijk naar ons geluisterd, zelfs als dat soms niet het geval lijkt te zijn. Zodra er meer duidelijkheid is over de feitelijkheid van de aangekondigde maatregelen, melden wij dit uiteraard direct.

sprinkhaan

Registered User
Ik zou graag ook eens willen zien dat de criticasters dit stuk eens zouden lezen, dit is geschreven door een directielid van interpolis en dat eens tegenover het "vuurwerkleed"zetten. Dan denk ik dat we het sporten maar eens moeten gaan verbieden....... Want ik zit me de laatste tijd echt op te vreten omtrent het steeds dommere gedrag van onze politici, ook aangaande het nieuw op te zetten vuurwerkbeleid:

Bron , website rabobank.

Sporten is dé manier om aan die norm te voldoen. Zeker voor kinderen en jongeren. Zij moeten volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen zelfs 60 minuten per dag matig intensief bewegen. Met een potje tikkertje op het schoolplein in de pauze kom je daar doorgaans niet aan.

3,7 miljoen blessures
Ik ben dan ook blij dat een van de doelstellingen van mijn werkgever is om Nederlanders aan te zetten tot meer gezonde beweging. Om die reden zijn we sinds kort partner geworden van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond.

Helaas heeft sport ook een keerzijde. Veel sportende Nederlanders lopen blessures op. Volgens onderzoeksbureau VeiligheidNL zijn er in Nederland 3,7 miljoen sportblessures per jaar. Daarvan moeten er 1,5 miljoen medisch behandeld worden. 16 duizend mensen belanden jaarlijks in het ziekenhuis door een sportblessure. En vijf overlijden zelfs.

Zzp’er en sportblessure
Hockey is bij lange na niet de gevaarlijkste sport in Nederland. Maar ik heb in mijn tot nu toe korte ‘hockeyloopbaan’ (en in die van mijn twee zonen) redelijk wat ongelukken zien gebeuren. Kortgeleden kwamen twee ploeggenoten van mij met de hoofden hard tegen elkaar. Eén belandde met een beschadigd jukbeen in het ziekenhuis en moest een paar weken rust nemen.

Wie werknemer in loondienst is, zal misschien zijn schouders ophalen bij een stevige sportblessure. Maar de werkgever van deze persoon heeft wel een probleem. En je zou maar zzp’er zijn en een paar weken uitgeschakeld door een ongeluk op het sportveld…

Bitje in de mond
Interpolis gaat samen met de Hockeybond proberen die blessures systematisch terug te dringen. Want blessures zijn geen noodlot, er valt van alles aan preventie te doen. Ons onderzoek met de Hockeybond daarnaar loopt nog, maar een paar zaken die veel ellende zullen voorkomen, kan ik nu al opsommen.

Waarom hebben nog niet alle hockeyers standaard een bitje in hun mond bijvoorbeeld? Gebeurt dat wel, dan scheelt dat zo veel gebroken tanden per jaar. Iets heel anders: de hekwerken van vierkant gaas rond de velden. Als die oud zijn, steken de pinnen eruit, terwijl met name jonge hockeyers er massaal overheen klimmen vóór en na de wedstrijd. Echt geen pretje om zo’n pin in je dijbeen te krijgen. Onderhoud die hekken daarom goed of verplicht spelers via de poort het veld te verlaten.
Een laatste voorbeeld: de EHBO-koffer wordt nog al eens half open op de grond achter de bar aangetroffen. Erg hygiënisch is dat niet.

Geen gordel om
En nog iets waar niemand bij stilstaat. Bij uitwedstrijden rijdt een aantal ouders de kinderen vaak naar de club van de tegenpartij. Soms worden er daarbij vier kinderen op de achterbank gepropt, terwijl er maar gordels zijn voor drie. Dat is niet alleen verboden. Het zou je zoon of dochter maar zijn die zonder gordel zit bij een serieus auto-ongeluk.

Los van de fysieke veiligheid neemt Interpolis ook de brand- en braakveiligheid van de clubhuizen onder de loep en tal van andere zaken bij hockeyverenigingen. Zo is brandbare opslag pal naast een clubhuis aan niet echt handig met het oog op brandstichting. Ik denk dat we met al deze maatregelen de veiligheid rond het hockeyveld flink kunnen verbeteren. En ik hoop dat meer sportbonden op vergelijkbare wijze blessures gaan aanpakken. Die 16 duizend ziekenhuisopnames zijn er echt veel te veel!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je dit leest mag je je toch afvragen waar we in vredesnaam mee bezig zijn in de politiek,ik zie wel andere prioriteiten.

En vijf doden door sport per jaar! 16.000 ziekenhuis opnames!

Laatst bewerkt:

blackpowder

Registered User
Zijn er al al updates te verwachten van het initatief van de belangenbehartigers van vuurwerkliefhebbers?

Mvg blackpowder

magnolia

Registered User
ach ja we moeten maar ff zien waar het schip strand .
we horen het allemaal vanzelf wel .
ik vind sport 3,7 miljoen blessures wel een beetje te veel hoor .
erg raar dat je daar niemand over hoort .
misschien dat er jaren later ook een verbod op sporten komt .
het is gevaarlijk dus verbieden maar .

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
ach ja we moeten maar ff zien waar het schip strand .
we horen het allemaal vanzelf wel .
ik vind sport 3,7 miljoen blessures wel een beetje te veel hoor .
erg raar dat je daar niemand over hoort .
misschien dat er jaren later ook een verbod op sporten komt .
het is gevaarlijk dus verbieden maar .

nee sporten wordt juist aangemoedigd want dat zou allemaal maar gezond zijn, ja zal vast, maar dan wel sommige sporten en zeker niet allemaal.
sport wordt nooit verboden, het is allemaal maar selectieve verontwaardiging en dubbele standaard die gehanteerd wordt.
niks nieuws onder de zon.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Antwoord op mijn email:

Geachte heer XXXX,

Dank u voor uw reactie. Uw e-mail is door de Directie Voorlichting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie ontvangen. Wij zorgen er voor dat uw bericht ter kennisname onder de aandacht van minister Opstelten zal worden gebracht.

Met vriendelijke groet,

Directie Voorlichting

U kunt op de hoogte blijven van nieuwsberichten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie door u aan te melden voor de Nieuwsbrief:

https://abonneren.rijksoverheid.nl/subscriptions

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Volg ons op Twitter en Facebook, of download onze gratis app voor Apple of Android smartphones en tablets.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: noreply@justitie.nl [mailto:noreply@justitie.nl]
Verzonden: donderdag 15 mei 2014 22:15
Aan: info@justitie.nl; vragenaanministerOpstelten@justitie.nl
Onderwerp: vuurwerkwetgeving

Voor de goede orde: dit antwoord had ik nog ontvangen als reactie op m'n brief (zie #63)

Niet geschoten is zonde van het kruit.

Laatst bewerkt:
Bovenaan