Kunnen wij iets doen?

Tony

Administrator
Medewerker
Helemaal mee eens. Alleen zal het altijd een aantal ondertekeningen opleveren. Alle beetjes helpen. Bovendien bereik je zo ook meteen de vele "seizoensfreaks" die nu niet online komen met je plannen.

Uiteraard zullen we ook gebruik maken van ons mailbestand. Dat is geen enkel problem maar we moeten eerst een plan van aanpak op papier zetten. Wij zijn er in ieder geval mee bezig.

Baron van lunt zu sas

Registered User
1 laat het gebeuren en ga actief aantonen dat er geen resultaat behaalt is. Klagen/ lobbyen
2 laat deze wetgeving in zijn geheel eens een allesomvattende toets afleggen door de EU er is toch economische en persoonlijke rechtsongelijkheid en afwijking van handelen door NL binnen de unie. Alleen al de strafmaat is buiten alle normen.
3 burgerlijke ongehoorzaamheid als signaal
4 er zijn EU-verkiezingen waarbij elke partij weer schizofrene trekjes laat zien. Laat ze maar hardop in de camera afwijken van Europese wetten en normen en daarna horen zeggen dat ze voor de EU zijn! Trek ze in een spagaat.

Het zijn er een paar als optie

boozebelly

Registered User
Uiteraard zullen we ook gebruik maken van ons mailbestand. Dat is geen enkel problem maar we moeten eerst een plan van aanpak op papier zetten. Wij zijn er in ieder geval mee bezig.

TOP! Zo'n petitie op touw zetten is voor mij ook iets nieuws, maar naast een website zullen er ook officiële handtekeningenlijsten moeten komen voor de mensen die bereid zijn om langs de deuren te gaan. Als iedereen maar met een eigen A4'tje langs de deuren gaat is het ook geen porum.
Vervolgens een adres waar iedereen de lijsten naar toe kan sturen zodat ze gebundeld kunnen worden. Uiteraard brengt dit enige verzend en drukkosten met zich mee, waarvoor ik zelf graag bereid ben een bijdrage te doen als dat nodig is. Als we allemaal nou een klein bedrag hiervoor overhebben moet het financieel geen probleem zijn lijkt mij. Ik brainstorm maar even hardop...

Dus:
-Wie bereid is om handtekeningen te halen in zijn/haar buurt kan zich tot een bepaalde datum opgeven.
-Vervolgens krijgen deze allemaal identieke "officiële" handtekeningenlijsten toegestuurd.
-Voor een bepaalde datum de vergaarde handtekeningen retour sturen naar een "centrale freak", die ze bundelt en samen kan voegen met de digitale handtekeningen, om de hele zwik vervolgens gezamenlijk in te leveren.

boozebelly

Registered User
En als daarnaast nou verkooppunten prijzen gaan uitloven voor de mensen die de meeste handtekeningen hebben verzameld, wordt het helemaal leuk. Meer mensen zullen gemotiveerd raken met meer handtekeningen als gevolg en gratis reclame voor de meedoende verkooppunten :lub:

PyroGuy

Registered User
Ik blijf erbij dat je als verkooppunt ook gewoon een formulier (al dan niet digitaal? Ipad neerleggen als je die hebt) in kunt laten vullen.

Tony

Administrator
Medewerker
TOP! Zo'n petitie op touw zetten is voor mij ook iets nieuws, maar naast een website zullen er ook officiële handtekeningenlijsten moeten komen voor de mensen die bereid zijn om langs de deuren te gaan. Als iedereen maar met een eigen A4'tje langs de deuren gaat is het ook geen porum.
Vervolgens een adres waar iedereen de lijsten naar toe kan sturen zodat ze gebundeld kunnen worden. Uiteraard brengt dit enige verzend en drukkosten met zich mee, waarvoor ik zelf graag bereid ben een bijdrage te doen als dat nodig is. Als we allemaal nou een klein bedrag hiervoor overhebben moet het financieel geen probleem zijn lijkt mij. Ik brainstorm maar even hardop...

Dus:
-Wie bereid is om handtekeningen te halen in zijn/haar buurt kan zich tot een bepaalde datum opgeven.
-Vervolgens krijgen deze allemaal identieke "officiële" handtekeningenlijsten toegestuurd.
-Voor een bepaalde datum de vergaarde handtekeningen retour sturen naar een "centrale freak", die ze bundelt en samen kan voegen met de digitale handtekeningen, om de hele zwik vervolgens gezamenlijk in te leveren.

Dit zijn inderdaad al de dingen die op dit moment besproken worden.
Geef ons nog even de ruimte en tijd om dit goed te bspreken en hopelijk ook te organiseren.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik blijf erbij dat je als verkooppunt ook gewoon een formulier (al dan niet digitaal? Ipad neerleggen als je die hebt) in kunt laten vullen.

Maar als dit in Juni doorkomt dan heb je maar 8 weken de tijd om er iets mee te doen.
En daarmee bedoel ik het moment dat een voorstel als dit daadwerkelijk aangenomen word en dan bijvoorbeeld 1 Juni in de staatscourant verschijnt. Dan heb je toch helemaal niks aan de handtekeningen die je in December ontvangt.

DJ-ArSoN

Registered User
Natuurlijk kan dat, maar dat schiet niet op lijkt me. 95% van die winkels zijn nu gewoon een tuincentrum, fietsenzaak, buurtsuper of wat dan ook, die krijgen weinig specifieke vuurwerkliefhebbers over de vloer nu denk ik. Toch, het kan geen kwaad zo'n handtekeningenformulier te hebben liggen, da's waar.

Echter denk ik dat deze verkooppunten beter gebruik kunnen gaan maken van hun (digitale) adresbestand, die ze in November gebruiken om de folders en acties uit te sturen naar de vaste klanten. Schrijf die mensen pro-actief aan, met een link naar de petitie of een formulier voor de handtekening, desnoods beloon je ze met 10% extra korting als ze het invullen. Dan pak je direct de kern van de doelgroep namelijk. Zelfde geldt voor verkopers en importeurs die gebruiken maken van Twitter en Facebook, als de gezamenlijke actie dadelijk van start gaat kunnen zij via de social media hun volgers en abonnees benaderen.

PyroGuy

Registered User
Maar als dit in Juni doorkomt dan heb je maar 8 weken de tijd om er iets mee te doen.
En daarmee bedoel ik het moment dat een voorstel als dit daadwerkelijk aangenomen word en dan bijvoorbeeld 1 Juni in de staatscourant verschijnt. Dan heb je toch helemaal niks aan de handtekeningen die je in December ontvangt.

Ik doel meer op wat DJ-ArSoN hier onder ook noemt, dat ze er nú al komen liggen. Natuurlijk heb je dan niet de kern te pakken en bereik je maar een klein percentage, maar alle beetjes helpen...

Voor de rest kan ik je alleen maar gelijk geven.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik doel meer op wat DJ-ArSoN hier onder ook noemt, dat ze er nú al komen liggen. Natuurlijk heb je dan niet de kern te pakken en bereik je maar een klein percentage, maar alle beetjes helpen...

Voor de rest kan ik je alleen maar gelijk geven.

Aah oke. Duidelijk en dan begreep ik je gewoon verkeerd.
Uiteraard hebben we de hulp nodig van de dealers en ik ga ervanuit dat we die dan ook gaan krijgen.

DJ-ArSoN

Registered User
Kleine aanvullende tip, mocht dit in soortgelijke vorm straks gaan lopen:
Indien mogelijk, maak die formulieren downloadbaar en printbaar, dan kan iedereen die wil ermee aan de slag.

boozebelly

Registered User
Kleine aanvullende tip, mocht dit in soortgelijke vorm straks gaan lopen:
Indien mogelijk, maak die formulieren downloadbaar en printbaar, dan kan iedereen die wil ermee aan de slag.

Tadáá :smiling: het digitale tijdperk he, ik word ook een dagje ouder...:hehe!:

Laatst bewerkt:

DeejayTim

Registered User
Waarom wordt er niet gepleit om het toegelaten vuurwerk gelijk te trekken met Duitsland en België (met bijvoorbeeld uiterlijk 4 juli 2017 als ingangsdatum)? Daarbij bedoel ik dan alles uit en volgens categorie 1 en 2 en singleshots/mines/buskruitrollen uit categorie 3?

Nu wordt de situatie voor Nederland wel heel bedroevend: de strengste eisen voor toegelaten vuurwerk en (het wetsvoorstel voor) de strengste beperkingen met betrekking tot afsteektijden en verkoop van heel Europa. En de vuurwerkoverlast en illegale handel is hier naar alle waarschijnlijkheid het grootst van heel Europa. Alles wijst erop dat de huidige wetgeving al averechts werkt naar mijn idee, laat staan een verzwaring.

Ik vind het dan ook een beetje hypocriet dat BPN (Lesli vuurwerk) het heeft over "illegaal vuurwerk" wat uit Duitsland en België komt, want deze landen zijn beide afzetgebieden van Lesli. Juist in het geval van Lesli vuurwerk zou ik voor een eenduidig toelatingsbeleid zijn voor consumentenvuurwerk, ook voor Nederland.

Er zijn hier in Nederland meerdere dingen gaande welke excessen tot gevolg kunnen hebben:
- Falend afsteekbeleid met buitenproportionele strafmaat (bijv. gebrek aan vergunnignstelsel zoals in Duitsland en België en direct naar HALT bij wijze van als je te vroeg een grondbloem afsteekt)
- Onduidelijke implementering CE-regelgeving en naar mijn idee onnodige afwijking onder de normen. Daardoor blijft er oneerlijke concurrentie mogelijk voor de Nederlandse vuurwerkmarkt en consument. (geen duidelijke afscheiding tussen toegelaten categorieën en typen vuurwerk en alsnog strenger dan omringende landen). Daardoor kan men zich benadeeld voelen en maakt de mate waarin een stuk vuurwerk buiten het RACT valt voor bepaalde groepen mensen niets meer uit.
- Te streng verkoopbeleid en geen verdere beschikbaarheidsmogelijkheden (enkel 3 dagen per jaar, waardoor ondernemers wel een bepaalde marge MOETEN hanteren om het rendabel te houden). Daarbij komen ook nog eens de torenhoge investeringen in bunkers en sprinklers wanneer er wordt overwogen om in plaats van 1.4S (cat1 vuurwerk) 1.4G en 1.3G (gekooid) (cat 2 en cat 3 vuurwerk) op te slaan.

Laatst bewerkt:

painkiller

Registered User
Super initiatief mits er inderdaad een groot collectief word opgezet door de verschillende fora, winkeliers en importeurs.

Bij het verzamelen van handtekeningen kunnen de winkeliers van zeer grote invloed zijn. Zij hebben immers van alle klanten die vuurwerk online bestellen de emailadressen en kunnen zo veel publiek bereiken doormiddel van een mailing. Als er een uniforme mail word opgezet kunnen alle winkeliers die doorsturen naar hun klantenbestand.

DeejayTim

Registered User
Duitsland heeft naar mijn idee de beste wetgeving. Ook is daar wel illegale handel maar vuurwerk uit categorie 3 en 4 kan daar op een manier ook legaal worden gekocht. Categorie 3 kan daar bijvoorbeeld met een vergunning alsnog worden aangeschaft door iedereen. Ook mag er met een vergunning - verleend door de betreffende gemeente - (net zoals in België) buiten O&N worden afgestoken. Verder zijn er weinig opslagbeperkingen en daardoor voor ondernemers en importeurs aantrekkelijker om vuurwerk te verkopen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Goed initiatief Toon. De tijd begint echter wel dringen. We hebben niet zo lang meer..

Bovenaan