Kunnen wij iets doen?

Tony

Administrator
Medewerker
Mensen,
zoals jullie vast wel weten is er ophef ontstaan over het voorstel wat 27 Mei 2014 in de 2de kamer besproken gaat worden wat betreft het verkorten van de verkoopperiode en het verkorten van de afsteektijden door de consument van consumenten vuurwerk.

Dit is vooralsnog alleen maar een voorstel zoals we ze vaker hebben gezien. Alleen is ditmaal de kans er wel dat het voorstel aangenomen gaat worden. Mocht dit het geval zijn dan kunnen wij als liefhebbers en de vele "gewone" mensen in Nederland die vuurwerk wel leuk vinden een bezwaar aantekenen doormiddel het aanbieden van 50.000 handtekeningen (Althans zo begrijp ik het).

De vraag is, waar kunnen wij als FPM en misschien ook wel de andere website hierin iets betekenen. Ik ben van mening dat al die tientallen losse petities niet opschieten. Kunnen we en zullen we hier een petitie opzetten die daadwerkelijk iets kan doen. Waar we met zijn allen achter gaan staan en waar we desnoods uiteindelijk mee langs de deuren moeten. Want het lijkt makkelijk om zoveel handtekeningen binnen te halen via social media en internet maar dat valt nog behoorlijk tegen. Dat heeft te maken met het feit dat mensen zich pas zorgen om iets gaan maken als het daadwerkelijk verboden is of als ze daadwerkelijk de rekening gepresenteerd krijgen van bijvoorbeeld de bezuinigen.

Mochten we dit door willen zetten dan hebben we uiteraard hulp nodig. Zo hebben we iemand nodig die een goede tekst in ABN kan opzetten. Iemand die een website in elkaar kan knallen die makkelijk in gebruik is en er grafisch ook goed uitziet etc.

Maar ook moeten we weten hoe het precies werkt. Mogen we bijvoorbeeld nu al handtekeningen verzamelen?
En zo zullen er de komende dagen wel meer vragen komen over de werking en invulling van een echte petitie.

Laat weten wat je er van vind!

Ondertussen zoek ik contact met andere vuurwerkwebsites om te kijken of we voor dit doel samen kunnen gaan werken.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Altijd goed zo initiatief en ben er zeker een voorstander van om dat met diverse fora`s te doen. Samen staan we sterker dan allemaal verschillende website`s !

chromeeh

Registered User
Één gezamenlijk front zal een stuk beter en meer impact hebben dan 10'tallen losse petities...

Dahustla

Registered User
Idd als we met zijn allen samenwerken, dus alle vuurwerkverkopers, liefhebbers, forumleden etc, dan kunnen we dat zeker wel op poten krijgen.

Ik zou zeker vuurwerkverkopers erbij proberen te betrekken en gebruik maken van hun klantenbestanden. Ik weet zeker dat iedereen zijn steentje wil bijdragen. Makkelijk realiseerbaar en wellicht dat je 27 mei met een delegatie de handtekeningen kunt overhandigen.

Tevens is iedereen vrij om de 2e kamer te bezoeken tijdens het debat. Op twitter zijn zelfs Coen (3fm) en Tim Hofmann (bnn) ook tegen deze betutteling. Wellicht hen erbij betrekken. Ik ken een aantal grote artiesten die zelf helemaal vuurwerkgek zijn die ook mee kunnen werken aan promotie ervan!

Tony

Administrator
Medewerker
Idd als we met zijn allen samenwerken, dus alle vuurwerkverkopers, liefhebbers, forumleden etc, dan kunnen we dat zeker wel op poten krijgen.

Ik zou zeker vuurwerkverkopers erbij proberen te betrekken en gebruik maken van hun klantenbestanden. Ik weet zeker dat iedereen zijn steentje wil bijdragen. Makkelijk realiseerbaar en wellicht dat je 27 mei met een delegatie de handtekeningen kunt overhandigen.

Tevens is iedereen vrij om de 2e kamer te bezoeken tijdens het debat. Op twitter zijn zelfs Coen (3fm) en Tim Hofmann (bnn) ook tegen deze betutteling. Wellicht hen erbij betrekken. Ik ken een aantal grote artiesten die zelf helemaal vuurwerkgek zijn die ook mee kunnen werken aan promotie ervan!

27 Mei word het voorstel puur besproken. Er word nog niet gestemd.
Daarom is wel belangrijk om te weten of we de handtekeningen nu al mogen verzamelen of dat ze pas geldig zijn wanneer een wet aangenomen is.

En wat moet je bij zo een debat doen? Het enige wat verstandig is om te luisteren naar wat er gezegd word.
Je kan daar moeilijk een potje gaan staan schreeuwen.

DJ-ArSoN

Registered User
Inderdaad, ook de zakelijke kant erbij proberen te betrekken, zoals de branche, verkopers, importeurs. Zij kunnen wellicht hun klantenbestand aanschrijven op het moment dat deze gezamenlijke petitie in de lucht is. Dan bereik je direct een groot deel van de doelgroep.

Qua webpagina en petitie, volgens mij kan dat nu al, toch? Weet niet wie FPM technisch bouwt en beheert, maar daar zou je een subpagina kunnen aanmaken, totdat er een "echte" .nl pagina opgezet is. Voor de petitie zouden we even moeten uitzoeken welke variant goed werkt, representatief eruit ziet en mogelijk al eens vaker daadwerkelijk bij de Tweede Kamer aangeboden is. Owja, inderdaad ook even uitzoeken wat het juiste moment is om daarmee te starten. Heb eerlijk gezegd geen idee.

Dahustla

Registered User
27 Mei word het voorstel puur besproken. Er word nog niet gestemd.
Daarom is wel belangrijk om te weten of we de handtekeningen nu al mogen verzamelen of dat ze pas geldig zijn wanneer een wet aangenomen is.

En wat moet je bij zo een debat doen? Het enige wat verstandig is om te luisteren naar wat er gezegd word.
Je kan daar moeilijk een potje gaan staan schreeuwen.

Uiteraard dat begrijp ik!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerinitiatief

Daar staat eigenlijk alles mbt een burgerinitatief. Zit namelijk een verschil tussen een petitie en een burgerinitatief.

Procedure[bewerken]
Een burgerinitiatief is aan een aantal spelregels gebonden. Het voorstel moet nauwkeurig omschreven en gemotiveerd zijn. Een kiezer moet een voorstel met naam, adres en handtekening indienen. Degenen die het verzoek ondersteunen moeten, naast hun handtekening, naam, adres en geboortedatum vermelden. Ondertekenaars dienen de Nederlandse nationaliteit te hebben en meerderjarig te zijn.

Onderwerpen waarover korter dan twee jaar voor indiening van het voorstel een besluit genomen is, zijn uitgesloten van een burgerinitiatief. Een uitzondering vormen onderwerpen waarvan voldoende nieuwe feiten of omstandigheden bekend zijn, die tijdens de beraadslagingen over het onderwerp in de Tweede Kamer onbekend waren.

Een burgerinitiatief wordt in handen gesteld van de Tweede Kamercommissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven, die de Kamer adviseert over de verdere afhandeling. De commissie controleert steekproefsgewijs of de verzamelde handtekeningen van kiesgerechtigden zijn. Daarom zullen enkele ondertekenaars van een burgerinitiatief gevraagd worden naar een kopie van hun identiteitsbewijs.

In het geval van een digitaal burgerinitiatief wordt, nadat er 40.000 steunbetuigingen zijn ingeleverd, een bepaald percentage benaderd door de commissie om een handtekening en verdere persoonlijke gegevens op papier te overleggen. Als een bepaald percentage daarvan binnen een zekere termijn binnenkomt worden de steunbetuigingen geldig verklaard.

Als aan alle voorwaarden is voldaan stelt de commissie aan de Kamer voor het initiatief in behandeling te nemen. Ook doet zij een voorstel over de manier waarop de Kamer het initiatief kan behandelen. De Tweede Kamer kan een initiatiefnemer bijvoorbeeld vragen om een mondelinge toelichting tijdens een commissievergadering of plenaire vergadering. Uiteindelijk zullen de Kamerleden een standpunt innemen over het ingediende initiatief.

Laatst bewerkt:

smilli

FPM Filmer
Goed om meerdere sites erbij te betrekken, die 50.000 handtekeningen moeten toch te halen zijn.

boozebelly

Registered User
Prima plan! Eindelijk een georganiseerd front vormen. Als ik voor mezelf spreek kan ik zo al van enkele tientallen mensen in mijn omgeving een handtekening krijgen. Als iedere freak dat nou doet en de verkooppunten hun klantenbestanden ervoor gaan benutten, moet die 50.000 haalbaar zijn.

PyroGuy

Registered User
Jep, dat moet lukken. Als iedere winkelier een handtekening-formulier in zijn winkel legt kunnen we op die manier ook wat bereiken lijkt mij?

boozebelly

Registered User
Als FPM en VWC hun leden nou sowieso een nieuwsbrief toesturen met een oproep om de petitie te tekenen. Dik 34.000 FPM leden, dat moet toch een leuk begin opleveren?

Tony

Administrator
Medewerker
Als FPM en VWC hun leden nou sowieso een nieuwsbrief toesturen met een oproep om de petitie te tekenen. Dik 34.000 FPM leden, dat moet toch een leuk begin opleveren?

We kunnen en moeten er niet vanuit gaan dat al die mensen ook tekenen.
Het probleem is vaak dat mensen ergens op gaan reageren als het al te laat is en dat moeten we voor zijn.
Alle vuurwerkwebsites moeten de handen in één slaan en desnoods gaan we ook de straat op om handtekeningen te verzamelen. Want je hebt een berg handtekeningen nodig om daadwerkelijk iets te kunnen doen.

Pyromaniac 1975

Registered User
Maar het zou nooit schaden Toon.
Stel dat het er nu nog niet door zou komen dan hebben we in ieder geval al een stok om mee te slaan zeg maar.
Ik ben ook al bezig met een poster campagne voor de winkels in mijn klantenbestand.
Nu moeten we echt met de branche, winkels, fora en liefhebbers een front gaan vormen.

boozebelly

Registered User
We kunnen en moeten er niet vanuit gaan dat al die mensen ook tekenen.
Het probleem is vaak dat mensen ergens op gaan reageren als het al te laat is en dat moeten we voor zijn.
Alle vuurwerkwebsites moeten de handen in één slaan en desnoods gaan we ook de straat op om handtekeningen te verzamelen. Want je hebt een berg handtekeningen nodig om daadwerkelijk iets te kunnen doen.

Helemaal mee eens. Alleen zal het altijd een aantal ondertekeningen opleveren. Alle beetjes helpen. Bovendien bereik je zo ook meteen de vele "seizoensfreaks" die nu niet online komen met je plannen.

Tony

Administrator
Medewerker
Maar het zou nooit schaden Toon.
Stel dat het er nu nog niet door zou komen dan hebben we in ieder geval al een stok om mee te slaan zeg maar.
Ik ben ook al bezig met een poster campagne voor de winkels in mijn klantenbestand.
Nu moeten we echt met de branche, winkels, fora en liefhebbers een front gaan vormen.

Inderdaad! Maar laten we dan wel 1 front vormen en niet 50 verschillende initiatieven lanceren!
Bijvoorbeeld 1 soort flyer, 1 website , 1 petitie etc.

Bovenaan