Plum Bloom
Registered User
BBB is fel tegen het landelijke vuurwerkverbod dat in 2027 van kracht moet worden op basis van een initiatiefwet van GroenLinks/PvdA en de Partij voor de Dieren. Dit voorstel haalt een eeuwenoude traditie onderuit zonder een realistisch plan voor veilige, uitvoerbare alternatieven. “Het is symboolpolitiek die in de praktijk totaal niet werkt, terwijl miljoenen mensen elk jaar genieten van vuurwerk en vuurwerk afsteken.” zegt fractievoorzitter Caroline van der Plas.
Alternatieven zijn een illusie
In de initiatiefwet worden centrale vuurwerkshows en lokale initiatieven als vervanging van consumentenvuurwerk gepresenteerd, maar volgens BBB is dat in de praktijk onmogelijk uitvoerbaar. Professionele shows mogen alleen worden georganiseerd door gecertificeerde bedrijven die moeten voldoen aan zware eisen en tijdrovende vergunningstrajecten. Een landelijke dekking is daardoor volledig onhaalbaar.
Van der Plas: “Partijen in de Kamer doen alsof er straks in elke gemeente een grote vuurwerkshow staat, maar dat is gewoon niet realistisch. Gemeenten kunnen dit niet dragen en bedrijven kunnen het niet leveren.”
Lokale tradities die jarenlang veilig en ordelijk verliepen, dreigen hierdoor volledig te verdwijnen.
Buurtverenigingen lopen vast in onuitvoerbare regels
De wet suggereert dat buurtverenigingen via een ontheffing toch iets zouden kunnen organiseren, maar de eisen zijn zo zwaar; opslag, vervoer, veiligheid, deskundigheid en volledige naleving van evenementenregels, dat vrijwilligers dit nooit rondkrijgen.
Bovendien verdwijnt het vuurwerkaanbod omdat winkels en importeurs stoppen zodra consumentenvuurwerk verboden wordt. Zelfs met een vergunning is er straks niets meer te verkrijgen.
BBB waarschuwt ook voor grote verschillen tussen gemeenten: sommige burgemeesters zullen evenementen toestaan, anderen helemaal niet. Dat leidt tot rechtsongelijkheid tussen inwoners.
Handhaving is onhaalbaar
Volgens BBB is het naïef te denken dat een totaalverbod te handhaven is terwijl in buurlanden vuurwerk gewoon te koop blijft, inclusief illegaal vuurwerk dat nu al een groot probleem vormt.
Van der Plas: “Je verbiedt legaal consumentenvuurwerk dat mensen veilig kunnen kopen, maar je stimuleert de handel in gevaarlijk illegaal spul. Dat is dweilen met de kraan open.”
Stop met wensdenken, kies voor realisme
BBB roept het kabinet én de Kamer op om te kijken naar wat wél werkt: realistische, uitvoerbare regels die veiligheid bevorderen zonder tradities te vernietigen. Van der Plas: “Een overheid moet geen regels maken die niemand kan uitvoeren. Je schrapt een traditie zonder dat er ook maar één haalbaar alternatief is. Dat is niet verstandig, niet realistisch en niet eerlijk tegenover miljoenen Nederlanders.”
Kamervragen namens het lid Van der Plas (BBB)
Betreft: Vuurwerkshows in gevaar na afsteekverbod: ‘Dit gaat niet lukken’
Graag vraag ik uw aandacht voor onderstaande vragen.
1. Bent u bekend met het bericht: ‘’Vuurwerkshows in gevaar na afsteekverbod: ‘Dit gaat niet lukken?’’
2. Hoe beoordeelt u het feit dat er in Nederland slechts twee opleidingen bestaan voor het vak van pyrotechnicus, en dat de instroom van nieuwe leerlingen achterblijft terwijl de vraag naar shows stijgt in verband met het afsteekverbod?
3. Zelfs bij voldoende aanbod van opleidingen blijft het probleem bestaan dat certificaten alleen geldig zijn wanneer afstekers voldoende shows (2) per jaar uitvoeren, bovendien duren vergunningprocedures (>200 kg) 14 weken en worden soms vergunningen niet verleend, hoe ziet u de groei van de branche in dit opzicht voor u?
4. Bent u eventueel bereid om de vergunningsprocedures te verkorten of te versoepelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke manier bent u bereid dit te doen?
5. Deelt u de zorg dat het tekort aan gekwalificeerd personeel gaat leiden tot het niet kunnen organiseren van vuurwerkshows, waardoor burgers in gemeenten met een afsteekverbod alsnog zonder vuurwerkfestiviteiten komen te zitten?
6. Bent u van mening dat centrale vuurwerkshows een realistisch, haalbaar en schaalbaar alternatief vormen voor consumentenvuurwerk in alle Nederlandse gemeenten, inclusief kleinere dorpen en kernen waar nauwelijks lokale capaciteit of budget is?
7. Bent u bereid de inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling uit te stellen totdat er voldoende gecertificeerde pyrotechnici beschikbaar zijn om in alle gemeenten minimaal een vuurwerkshow te garanderen?
8. Via het amendement Bikker en Stoffer wordt ook de mogelijkheid gecreëerd om buurtverenigingen een ontheffing te verlenen aan personen met gespecialiseerde kennis, kunt u toelichten wat er hier precies bedoeld wordt met gespecialiseerde kennis?
9. Klopt het dat het begrip “gespecialiseerde kennis” in de praktijk neerkomt op vergelijkbare deskundigheid en certificering als bij professionele pyrotechnici? Zo nee, waar wijkt dit precies van af?
10. Hoe realistisch acht u het dat burgers die actief zijn binnen lokale verenigingen bereid en in staat zullen zijn om de vereiste “gespecialiseerde kennis” via een (formele) opleiding te verkrijgen?
11. Kunt u gedetailleerd aangeven welke eisen gelden voor het opslaan van vuurwerk door verenigingen, inclusief eisen voor bunkers, ruimten, certificering en veiligheidsnormen?
12. Hoe beoordeelt u het verbod voor verenigingen om vuurwerk tot ontbranding te brengen anders dan met een aansteeklont, terwijl er eenvoudige elektronische ontstekers beschikbaar zijn die geen bewerking van het vuurwerk vereisen, en hoe weegt u hierbij de veiligheid van de ontbranders tegenover de huidige beperkingen?
13. Kunt u bovendien aangeven welke vereisten gelden voor het afsteken van vuurwerk door verenigingen, waaronder deskundigheid, veiligheidsafstanden, toezicht en verzekeringsplichten?
14. In de AMvB wordt uitgegaan van een verplichte inschrijving in het Handelsregister voor aanvragers van een ontheffing, kunt u toelichten waarom hiervoor gekozen in verband met de laagdrempeligheid die beloofd was voor burgerinitiatieven om vuurwerk af te steken?
15. Kunt u bij al die voorwaarden aangeven of u dit realistisch acht voor lokale buurverenigingen?
16. Vindt u dat de eerder gedane belofte van politieke partijen dat burgers via buurtverenigingen of centrale shows toch van vuurwerk kunnen genieten, daadwerkelijk kan worden waargemaakt gezien de huidige praktijk en beperkingen?
17. Hoe voorkomt u dat het verkrijgen van ontheffingen afhankelijk wordt van de persoonlijke voorkeuren van burgemeesters?
18. Hoe voorkomt u willekeur bij gemeenten voor toekennen van een vuurwerkshow of een vuurwerkevenement via een lokale buurtvereniging?
19. Bent u bereid een landelijke richtlijn of handreiking voor gemeenten op te stellen om zo rechtsongelijkheid te voorkomen?
20. Als buurtverenigingen al een vergunning krijgen van hun gemeente, waar moeten zij dan het consumentenvuurwerk kopen als deze niet meer in Nederland mag worden verkocht?
21. Kunt u deze vragen beantwoorden voor de start van het kerstreces? (19 december 2025)
Alternatieven zijn een illusie
In de initiatiefwet worden centrale vuurwerkshows en lokale initiatieven als vervanging van consumentenvuurwerk gepresenteerd, maar volgens BBB is dat in de praktijk onmogelijk uitvoerbaar. Professionele shows mogen alleen worden georganiseerd door gecertificeerde bedrijven die moeten voldoen aan zware eisen en tijdrovende vergunningstrajecten. Een landelijke dekking is daardoor volledig onhaalbaar.
Van der Plas: “Partijen in de Kamer doen alsof er straks in elke gemeente een grote vuurwerkshow staat, maar dat is gewoon niet realistisch. Gemeenten kunnen dit niet dragen en bedrijven kunnen het niet leveren.”
Lokale tradities die jarenlang veilig en ordelijk verliepen, dreigen hierdoor volledig te verdwijnen.
Buurtverenigingen lopen vast in onuitvoerbare regels
De wet suggereert dat buurtverenigingen via een ontheffing toch iets zouden kunnen organiseren, maar de eisen zijn zo zwaar; opslag, vervoer, veiligheid, deskundigheid en volledige naleving van evenementenregels, dat vrijwilligers dit nooit rondkrijgen.
Bovendien verdwijnt het vuurwerkaanbod omdat winkels en importeurs stoppen zodra consumentenvuurwerk verboden wordt. Zelfs met een vergunning is er straks niets meer te verkrijgen.
BBB waarschuwt ook voor grote verschillen tussen gemeenten: sommige burgemeesters zullen evenementen toestaan, anderen helemaal niet. Dat leidt tot rechtsongelijkheid tussen inwoners.
Handhaving is onhaalbaar
Volgens BBB is het naïef te denken dat een totaalverbod te handhaven is terwijl in buurlanden vuurwerk gewoon te koop blijft, inclusief illegaal vuurwerk dat nu al een groot probleem vormt.
Van der Plas: “Je verbiedt legaal consumentenvuurwerk dat mensen veilig kunnen kopen, maar je stimuleert de handel in gevaarlijk illegaal spul. Dat is dweilen met de kraan open.”
Stop met wensdenken, kies voor realisme
BBB roept het kabinet én de Kamer op om te kijken naar wat wél werkt: realistische, uitvoerbare regels die veiligheid bevorderen zonder tradities te vernietigen. Van der Plas: “Een overheid moet geen regels maken die niemand kan uitvoeren. Je schrapt een traditie zonder dat er ook maar één haalbaar alternatief is. Dat is niet verstandig, niet realistisch en niet eerlijk tegenover miljoenen Nederlanders.”
Kamervragen namens het lid Van der Plas (BBB)
Betreft: Vuurwerkshows in gevaar na afsteekverbod: ‘Dit gaat niet lukken’
Graag vraag ik uw aandacht voor onderstaande vragen.
1. Bent u bekend met het bericht: ‘’Vuurwerkshows in gevaar na afsteekverbod: ‘Dit gaat niet lukken?’’
2. Hoe beoordeelt u het feit dat er in Nederland slechts twee opleidingen bestaan voor het vak van pyrotechnicus, en dat de instroom van nieuwe leerlingen achterblijft terwijl de vraag naar shows stijgt in verband met het afsteekverbod?
3. Zelfs bij voldoende aanbod van opleidingen blijft het probleem bestaan dat certificaten alleen geldig zijn wanneer afstekers voldoende shows (2) per jaar uitvoeren, bovendien duren vergunningprocedures (>200 kg) 14 weken en worden soms vergunningen niet verleend, hoe ziet u de groei van de branche in dit opzicht voor u?
4. Bent u eventueel bereid om de vergunningsprocedures te verkorten of te versoepelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke manier bent u bereid dit te doen?
5. Deelt u de zorg dat het tekort aan gekwalificeerd personeel gaat leiden tot het niet kunnen organiseren van vuurwerkshows, waardoor burgers in gemeenten met een afsteekverbod alsnog zonder vuurwerkfestiviteiten komen te zitten?
6. Bent u van mening dat centrale vuurwerkshows een realistisch, haalbaar en schaalbaar alternatief vormen voor consumentenvuurwerk in alle Nederlandse gemeenten, inclusief kleinere dorpen en kernen waar nauwelijks lokale capaciteit of budget is?
7. Bent u bereid de inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling uit te stellen totdat er voldoende gecertificeerde pyrotechnici beschikbaar zijn om in alle gemeenten minimaal een vuurwerkshow te garanderen?
8. Via het amendement Bikker en Stoffer wordt ook de mogelijkheid gecreëerd om buurtverenigingen een ontheffing te verlenen aan personen met gespecialiseerde kennis, kunt u toelichten wat er hier precies bedoeld wordt met gespecialiseerde kennis?
9. Klopt het dat het begrip “gespecialiseerde kennis” in de praktijk neerkomt op vergelijkbare deskundigheid en certificering als bij professionele pyrotechnici? Zo nee, waar wijkt dit precies van af?
10. Hoe realistisch acht u het dat burgers die actief zijn binnen lokale verenigingen bereid en in staat zullen zijn om de vereiste “gespecialiseerde kennis” via een (formele) opleiding te verkrijgen?
11. Kunt u gedetailleerd aangeven welke eisen gelden voor het opslaan van vuurwerk door verenigingen, inclusief eisen voor bunkers, ruimten, certificering en veiligheidsnormen?
12. Hoe beoordeelt u het verbod voor verenigingen om vuurwerk tot ontbranding te brengen anders dan met een aansteeklont, terwijl er eenvoudige elektronische ontstekers beschikbaar zijn die geen bewerking van het vuurwerk vereisen, en hoe weegt u hierbij de veiligheid van de ontbranders tegenover de huidige beperkingen?
13. Kunt u bovendien aangeven welke vereisten gelden voor het afsteken van vuurwerk door verenigingen, waaronder deskundigheid, veiligheidsafstanden, toezicht en verzekeringsplichten?
14. In de AMvB wordt uitgegaan van een verplichte inschrijving in het Handelsregister voor aanvragers van een ontheffing, kunt u toelichten waarom hiervoor gekozen in verband met de laagdrempeligheid die beloofd was voor burgerinitiatieven om vuurwerk af te steken?
15. Kunt u bij al die voorwaarden aangeven of u dit realistisch acht voor lokale buurverenigingen?
16. Vindt u dat de eerder gedane belofte van politieke partijen dat burgers via buurtverenigingen of centrale shows toch van vuurwerk kunnen genieten, daadwerkelijk kan worden waargemaakt gezien de huidige praktijk en beperkingen?
17. Hoe voorkomt u dat het verkrijgen van ontheffingen afhankelijk wordt van de persoonlijke voorkeuren van burgemeesters?
18. Hoe voorkomt u willekeur bij gemeenten voor toekennen van een vuurwerkshow of een vuurwerkevenement via een lokale buurtvereniging?
19. Bent u bereid een landelijke richtlijn of handreiking voor gemeenten op te stellen om zo rechtsongelijkheid te voorkomen?
20. Als buurtverenigingen al een vergunning krijgen van hun gemeente, waar moeten zij dan het consumentenvuurwerk kopen als deze niet meer in Nederland mag worden verkocht?
21. Kunt u deze vragen beantwoorden voor de start van het kerstreces? (19 december 2025)

