painkiller
Registered User
*doet een dansje in de woonkamer*
het staat er nu toch echt oficieel!
call me a sissy, maar de tranen van geluk staan me nu in de ogen...
Moet toch het enthousiasme even temperen ben ik bang.
Heb de eerste motie nog eens goed doorgelezen, en die rept over het nog verder beperken dan dat het kabinet al van plan was.
Lijkt er dus op dat we wel vasthouden aan 18.00 dus als begin van het afsteken....
Dat zal wel niet via een motie gegaan zijn, maar kan natuurlijk gewoon door het kabinet worden besloten (meerderheidskabinet)
Ook ik zal nog maar een keer het slechte nieuws bevestigen over de afsteektijden. En wat meer in Jip-en-Janneke-taal uitleggen hoe het proces binnen de Tweede Kamer gaat:
- Tijdens en na de Commissie Vergadering kunnen Moties worden ingediend waarover gestemd wordt
- Een Motie is een voorgestelde aanpassing op het ingediende wetsvoorstel, dus bovenop de Voorgenomen Maatregelen
- Er waren Moties ingediend die hierboven al genoemd zijn, 1 daarvan is tijdens het debat al aangehouden wat betekent dat deze al tijdens het debat is ingetrokken en dus niet over is gestemd
- Alle Moties zijn weggestemd waardoor de overeengekomen details van het wetsvoorstel zijn aangenomen
- Er is dus WEL over gestemd
- Gisterenmiddag was al afgesproken dat daarin de Verkoopdagen "gewoon" op 3 dagen blijven staan en de Afsteektijd wordt aangepast naar 18.00 tot 02.00u
- De Eerste Kamer gaat zich er ook nog over buigen maar als er beperkt tegengas is in de Tweede Kamer op het uiteindelijke wetsvoorstel dan gaat het daar meestal zo doorheen. Dat is nu ook de verwachting.
De Motie 33750-94 (afsteektijden naar 18.00 - 02.00) die ter stemming werd gebracht was het voorstel om de voorgestelde Afsteektijden van 18.00 - 02.00u alsnog aan te passen naar 23.00 - 01.00u. Dat is (gelukkig) verworpen. Het blijft zoals in de Wetswijziging voorgesteld 18.00 - 02.00u.
Hmm sorry mensen maar we zitten er een klein beetje naast.
Verworpen tijdens de stemming is het voorstel/motie om de afsteektijden nog verder te beperken dan van 18uur naar namelijk 23.00uur. Ik zie nergens dat het voorstel voor beperking afsteektijden van 10.00uur naar 18.00uur is verworpen.
Het is ontzettend jammer van de beperking van de afsteektijden.
En het draagt helaas niet bij aan het verminderen van de overlast en vandalisme met illegaal vuurwerk.
Dat weten wij allemaal.
Ik denk dat het voor de toekomst van onze hobby belangrijk gaat worden dat de belangenvereniging BPN al vroeg in het stadium
tegengas gaat geven tegen de anti vuurwerklobby die ongetwijfeld op 1 januari 2015 gaat losbarsten.
... Waar dit jaar nog meer klachten binnen gaan komen juist door verkorting van de afsteektijden.Ik deel jou mening/gedachte Moontan, je kan er gif op innemen dat de anti-vuurwerklobby, gaan proberen de overheid te overtuigen dat de nieuwe afsteek tijden ook niet werken danwel averechts effect zullen hebben.
Je hoeft niet geleerd te zijn, om dat nu al te voorspellen ik denk dat een grote groep een dikke vinger gaan opsteken en gewoon vanaf 10 uur gaan afsteken zowel legaal als illegaal vuurwerk.
Maar dat daag je op deze manier gewoon ook zelf uit naar mijn mening, ik vraag me ook serieus af hoe ze dit gaan handhaven/controleren?, hoeveel mankracht hebben ze wel niet meer nodig??? :surprised:
De jaren ervoor waar je gewoon mocht afsteken vanaf 10 uur s'ochtends toen hadden ze al bijna alle politiemacht nodig die beschikbaar was hier in de buurt tot aan zedenrechercheurs toe.
Wellicht dat flyers en of stemformulieren bij de voorverkoop of op de 3 dagen van verkoop zelf uitdelen een goed effectief idee is om tegengas te geven, want dan tref je zeker een veel groter publiek dan dat je dat in januari of februari gaat doen waar een groot deel van de mensen in NL vuurwerk alweer vergeten is.
Anders ben ik bang dat dit het begin van het einde zal zijn, als er geen signaal vroeg dit jaar komt vanuit de vuurwerklobby. Want de anti-vuurwerklobby kondigt nu al aan dat ze ook dit jaar weer met een vuurwerk meldpunt komen.