Importeurs op de vingers getikt

postvoordennis

Registered User
Helder en duidelijk bericht.
Ik vind er ook niks vreemds aan.
Het aanprijzen op de manier van: nu met 3 kilo kruit mag simpelweg niet.

Dat lijkt me geen probleem. Het is immers een box/pakket met totaal 2 of 3 kilo kruit. Het gaat meer om de aanprijzingen als '1x aansteken, 116 schoten non-stop'.

Ik snap niet dat de importeurs zelf niet over de juridische consequenties van dit soort uitingen hebben nagedacht. Aanprijzingen als 'Totaal 2 kilo kruit, 116 schoten' zegt de consument ook genoeg en voorkomt juridisch gezeur. Een stille hint in de productnaam/collectienaam doet het ook altijd goed: bijvoorbeeld Immortal Gold Connect , of de Immortal Gold van de Link Collection.

Creatieve mogelijkheden zat, maar ze hebben het niet allemaal op de meest slimme manier aangepakt.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Duidelijk verhaal, ik zou zeggen geniet er allemaal lekker van dit jaar, volgend jaar is het over.
Jammer, maar helaas

Richardus

Registered User
Nou, over? Het gaat dus vooral om de manier van aanprijzen. Wordt het aangeboden als "een assortiment van bv. 4 cakes, elk 500 gram dus 2kg. kruit in totaal!!!" zou het wel door de beugel kunnen, wordt het aangeboden als "een spektakel van 2 minuten met wel 2kg kruit en 100 shots!!!" dan lokt het uit tot overtreden van de wet... En de importeurs die het in het aanbieden op de 2e manier hebben gedaan, krijgen dus begin 2013 een (financiële) reprimande? Volgens mij ontspringt bv. Zena dan de dans, maar Lesli niet...

Begrijp ik dit allemaal goed?

Dus dan hoeft het niet het eind te zijn van de 'doorlontboxen' maar zullen we het gewoon weer assortimenten moeten gaan noemen...dat die per doos dan een thema hebben en elke pot twee lonten, tja...

postvoordennis

Registered User
Duidelijk verhaal, ik zou zeggen geniet er allemaal lekker van dit jaar, volgend jaar is het over.
Jammer, maar helaas
Zoals Richardus en ik aangeven gaat het voornamelijk om de manier van aanprijzing. Met de boxen zelf is niets mis (al kunnen onderstaande zaken nog worden aangepast).

De wijze van aanprijzen, de gebruiksaanwijzing of de constructie nodigen de consument evident uit om de gecombineerde batterij als één geheel af te steken (doorlonten of anderszins) en daarmee de wettelijke regels te overtreden.

In feite gaat het om de volgende drie zaken die momenteel niet bij alle importeurs op orde zijn: Wijze van aanprijzen, gebruiksaanwijzing en de contructie

Wijze van aanprijzen: Zoals eerder vermeld zijn uitingen als '1x aansteken, 116 schoten non-stop' niet toegestaan aangezien deze de consument aansporen tot verkeerd gebruik. Mogelijke oplossing: uitingen als 'Totaal 2 kilo kruit, 116 schoten' hanteren, productnaam wijzigen met een link naar het doel: Bijv: Immortal Gold Connect , of de Immortal Gold van de Link Collection.

Gebruiksaanwijzing: Een gebruiksaanwijzing met de wijze van doorlonten is niet toegestaan aangezien dit wederom de consument aanspoort tot verkeerd gebruik. Oplossing: simpelweg niet meeleveren.

Constructie: Wanneer op de reservelont van cake 1 een A staat en op de hoofdlont van cake 2 ook een A (reservelont cake 2 een B, cake 3 hoofdlont ook een B enz.) dan kunnen de instanties hier vermoedelijk lastig over gaan doen. Over de twee lonten zelf zal dat wat lastiger zijn, aangezien dit ook een aantoonbare reden heeft als zijnde reservelont. Om als importeur extra argumenten te hebben dat het geen doorlontbox betreft zou ik ook iedere cake van de box een ander label geven zodat het aantoonbaar niet als doel heeft om er één geheel van te maken. Ook is het verstandig om iedere cake in de box een aparte naam te geven, want nu heeft de totale box een naam (bijv. Immortal Gold) en de 4 cakes die erin zitten volgens mij niet (correct me if i'm wrong). Vooral dit laatste gegeven is voor instanties natuurlijk een goed argument om aan te tonen dat het hoofdzakelijk als één product wordt verkocht.

Laatst bewerkt:

stonetjes

Registered User
Erg jammer om dit te lezen. Toch nog maar wat extra bakken inslaan dus, voordat het afgelopen is.

Wat is erger de consument die deze 'doorlontbakken' ziet en denkt ik hoef geen profblok meer te kopen...Waardoor de vraag naar illegaal vuurwerk misschien wel afneemt. Of de doorlontbakken verbieden waardoor er juist weer grotere vraag naar illegaal vuurwerk komt?

Ik heb toch liever dat de gemiddelde vuurwerkgebruiker bij mij in de straat/buurt (de gewone consument) een door de instanties gekeurde cake met duidelijke instructies in de winkel koopt en deze doorlont dan dat zij een profblok af gaan steken in de straat.

rodepo

Registered User
assortimentboxen mogen gewoon verkocht worden, er mag alleen niet gesuggereerd worden dat het 1 cake is.
Ik denk dat de boxen volgend jaar gewoon nog mogen alleen de manier van reclame maken is verkeerd.(toch?)

DSey

Registered User
Onder het kopje 'Problematiek' gaat het niet alleen om het aanprijzen en reclame maken, maar ook verkopen van producten die aanzetten tot overtreding van het vuurwerkbesluit. Moet je helemaal niet raar opkijken als volgend jaar de 2e lont weer verdwenen is, aangezien juist dat dinkie het wel erg makkelijk maakt om creatief om te gaan met vuurwerk.

Hoe er vanuit de overheid op gereageerd gaat worden in 2013 kan nog wel eens afhangen van hoe de komende jaarwisseling verloopt. Er hoeft maar één ongeluk te gebeuren waarbij een 'doorlontbox' betrokken is, en het is over en uit met de pret. Gaat alles goed en wordt er misschien ook nog wel een vermindering van groot illegaal siervuurwerk waargenomen, dan wordt er wellicht coulanter met eventuele maatregelen omgesprongen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik dit jaar de meeste toppers heb besteld. Wat er volgend jaar op het programma staat zien we dan wel weer. Wie weet gaan we dan wel naar 1000 gram cakes om de wind uit de zeilen van het doorlonten te halen.

wit1704

Registered User
Gaat alles goed en wordt er misschien ook nog wel een vermindering van groot illegaal siervuurwerk waargenomen, dan wordt er wellicht coulanter met eventuele maatregelen omgesprongen.

Kijk daar word ik nou juist niet goed van he.
Zoals onze overheid daar weer mee omgaat he.

Volgens mij is nog nooit aangetoond dat door, doorlonten gewonden vallen.
Volgens mij vallen altijd gewonden met het geklooi en geknoei met kruit , met heksen kringen met ondeskundig zelf vuurwerk knutselen, etc.
En zich niet aan het voorschrift van het vuurwerk houden.
Dat is dus het geen wat men moet voorkomen of tegengaan.

Jammer dat er dan weer gekeken gaat worden naar het gevaar van stukken vuurwerk zgn boxen ,waar de prijs zo hoog van ligt dat zeer jeudige dat nooit zullen kopen/kunnen betalen.
Jammer dat iedereen, die juist wel zoveel plezier beleeft aan dit soort boxen, het weer verpest wordt.
Ze snappen er ook niets van in Den Haag.:crying::crying::crying:

Daarnaast vinden vele mensen dat soort SIERvuurwerk uit boxen prachtig en zal de gewone burger bevolking dat alleenmaar met open mond staan aanschouwen.:happy::happy::happy:
Daarnaast ben ik het ook met een andere schrijver eens. Grote boxen staan veel sabieler en nodige niet uit tot gevaar zoals bv die SINGLE Shot wel kunnen.

Die harde illegale knallen, dat is het geen men zich het meest aan stoort/ergert, niet PRACHTIG SIER!!!!!!

REGELS moet een doel dienen. Deze regel dienen geen enkel doel????:crying:
Alleen REGEL voor de REGEL!!!!

Maar we zullen het afwachten hoe het allemaal gaat deze jaarwisseling.
Ik hoop maar het beste ervan.:smiling:

Laatst bewerkt:

Patrick

Registered User
Ik vind het eigenlijk wel goed dat de overheid ingrijpt.. Leken horen dat niet door te verbinden. Dat wij nou allemaal zo ingelezen en ervaren zijn om het door te lonten. Prima. Laat dat maar aan ons over. Een bak zonder extra lont weet ik ook prima door te lonten (is wel wat meer werk maar goed). Doorlonten met Visco mag ook niet, maar de freaks doen het toch. Gewoon omdat we er kaas van hebben gegeten en aan de spullen kunnen komen. Overheid weet dat ook, maar zolang de grote massa dit niet doet hoor je ze niet. Dus eigenlijk niet zo raar dat ze er de importeurs in dit geval over op de vingers tikken.

En het is denk ik vooral de wijze van promoten die ze stoort..

Dit is vrij onschuldig:
1580_VuurwerTotaal_Zena_ZenaAssortiment_new_2012_groot.gif

Dit is toch wel heel erg in de richting van kijk dit kan je aan elkaar knopen eventueel:
RFC141200_Garden_of_Eden_Vuurwerk.jpg

En dit is echt van hey 1 flowerbed met 1 lont en 1 reservelont, dus 1x aansteken, dus zoals professioneel:
13317761.b5930ae6.560.jpg

Laatst bewerkt:

wit1704

Registered User
Hoewel, wel een lekker bakkie toch.:happy:

Maar wat vind jij dan zo gevaarlijk aan het door lonten hiervan???

Het ding doet het , of niet. That's it.

Nou wat is er dan gevaarlijk?
Ja als je er met je kop boven gaat hangen, ja dan.

Maar dat doet toch ook niemand boven de spirtus of boven de wasbezine???

passion fruit

Registered User
Wat heeft de overheid liever? Dat de consument illegale blokken haalt zonder enige vorm van instructie of handleiding en die zonder kennis aansteekt met alle gevolgen van dien? Of bijvoorbeeld zelf aan lopen te klooien met doorlonten?

Of heeft de overheid liever dat de importeurs al een product aanbiedt dat out of the box al doorgelont is en tevens voorzien is van een nederlandstalige handleiding en ook nog eens uitgelegd wordt door de verkoper van de vuurwerkwinkel hoe deze op een veilige manier aangestoken kan worden en welke afstand tot de cake genomen moet worden voor de veiligheid?

Het knutselen en knoeien met illegaal vuurwerk of het stunten met normaal vuurwerk door er bommen van te maken.
Dat zou de overheid tegen moeten gaan.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik vraag mij af of sommige de start post goed gelezen hebben?!

Ik denk het niet.
Ik merk dat ook in andere threads. Jammer.

Maar het is gewoon heel duidelijk. Europees gezien mag een cake een max van 1000gram kruit hebben. In Nederland is dit op het moment nog 500gram. Op deze basis worden de cakes goedgekeurd en niet op basis van 4 cakes aan elkaar etc.

Het doorlonten mag niet en je mag het als winkeliers/importeur niet aanprijzen. Staat los van hoe de dozen verkocht worden.

KoenL

Registered User
Begrijp ik het nou verkeerd of wordt in het bericht gezegd dat de importeurs die de producten nu gaan verkopen begin 2013 een proces verbaal kunnen verwachten? Ik lees niet in het bericht dat de inspectie het dit jaar gedoogd...

Tony

Administrator
Medewerker
Begrijp ik het nou verkeerd of wordt in het bericht gezegd dat de importeurs die de producten nu gaan verkopen begin 2013 een proces verbaal kunnen verwachten? Ik lees niet in het bericht dat de inspectie het dit jaar gedoogd...

Je krijgt inderdaad gewoon een proces verbaal als je de spullen verkoopt in combinatie met het verhaaltje doorlonten erbij. En waarschijnlijk hebben winkeliers tekeningen of aanwijzigingen in hun folders gezet en die zijn ook aan de beurt. Er word nik gedoogd.

Vavoom

Registered User
@Toon: dank voor dit bericht!
Het is inderdaad aanzetten (reclame maken) tot overtreden van de wet.

Maar ik ben blij dat ze daar toch enig sinds menselijk blijken te zijn en er in 2013 achteraan gaan en niet nu alsnog beslissen om deze dozen uit de handel te nemen.

Er staat niet dat pas vanaf 2013 handhavend opgetreden wordt. Er staat dat handhavend opgetreden kan worden en dat men begin 2013 een proces verbaal kán ontvangen voor overtredingen die begaan zijn (bijvoorbeeld middels folders, reclames, etc.). Deze overtredingen kunnen begaan zijn in 2012. Dit kan best nog wel eens een staartje krijgen.

Maar wat vind jij dan zo gevaarlijk aan het door lonten hiervan???
Het ding doet het , of niet. That's it.
Nou wat is er dan gevaarlijk?

Wat er zo gevaarlijk is??? Als het ding halverwege afslaat (op bijvoorbeeld een slecht doorgelont stuk) dan gaan mensen (en dat zijn meestal geen kenners) er naartoe en gaan naar de lont op zoek om hem nog eens aan te steken. Dát is gevaarlijk.

Edit: Zie dat anderen inmiddels ook gereageerd hebben, terwijl ik dit bericht aan het opstellen was

Laatst bewerkt:

stef

Member
Het gaat er niet om dat er 4 cakes in 1 doos zitten want het zijn gewoon pakketten. Het gaat er om dat sommige importeurs/winkeliers erbij vertellen dat je ze moet doorlonten. Een cake is goedgekeurd zoals hij gemaakt is, 500gram etc. En daar klopt nu niks meer van omdat het ineens een 2KG cake word als je hem doorlont, en zo is hij dus niet gekeurd.

Betreft Europa! Maximaal 1000gram per cake is toegestaan dus dit mag gewoon nergens.
In Duitsland? Ja, nu nog wel maar dat is binnen een zeer korte tijd ook afgelopen!

Het gaat er dus puur om dat de winkeliers/Importeurs de mensen aanzetten tot het doen van dingen die verboden zijn wat weer verboden is.

Hier wil ik wel even op in haken.

Ik snap de wet wel!
Maar wat is nu het verschil tussen doorlonten of een cake (2e cake) aansteken als de eerste zijn laatste 10 salvo's nog weg moet sturen?
Er zijn mensen bang het vuurwerk te benaderen alvorens het 1 minuut stilte is bij de cake, en er zijn mensen die weten wat een cake doet en daar op in spelen.

HET VERSCHIL IS ALLEEN DAT HET BIJ WET VERBODEN IS EN IN DE OMGANG ALLEEN MAAR VEILIGER WORD ALS ER 1 CAKE STAAT TE BRANDEN (DIE VERVOLGENS 4 CAKES 1 VOOR 1 WEG STAAT TE FIKKEN)

Ik snap heel goed dat de leek denkt van dikke ships ik heb een prof cake in handen.
Echter stopt i na 4 x 6 schots, terweil wij liefhebbers weten dat het 5x6 schots moest zijn.
Dan maar ff bij stokken/fakkelen.
Hoe bedoel je gevaarlijk.

Ik snap ook dat het op 1 hand te tellen is dat wij weten hoe je hier mee om moet gaan.
Wij maken het verschil door te laten zien dat dit wel degelijk veiliger is.
Het is hoe je er mee om gaat.

En zolang er en het buitenland gratis mortieren met inhoud mee gegeven worden onder het mom van lontje aan steken en klaar, en we vervolgens lezen dat iemand zijn hoodfd kwijt is, vraag ik mij af waar men zich druk om maakt.

Een consument (die niets met vuurwerk heeft) en in de rij staat om zijn ding te kopen kan je toch ubberhaubt niet uitlegen wat doorlonten is???
Laat staan dat hij weet wat fysco is en hoe doorlonten uberhaubt in zijn werk gaat.

Vetrkoop gewoon die dingen als zijnde vuurwerkpakket.
De freak weet donders goed of je het door kan lonten of niet.

Nogmaals ik snap de wet, MAAR NOG STEETS NIET DE HIJSA ER OM HEEN.
EN DIE IS ER ALLEEN MAAR OMDAT HET NIET VOLGENS DE WET LOOPT MAAR IN MIJN OGEN WEL VEEL VEILIGER IS !!!

Het is nog altijd de buurman die getroffen wordt door een babypijl en niet getroffen wordt door een dorgelond top cakje.
Want bij het ontsteken van zo'n doorlont caken zeggen wij nog altijd, FF wachten buurman, er komt nu iets moois dus hou het ff in de gaten want het kan altijd fout gaan omdat er een buisje in de cake klapt.
Ik moet je eerlijk zeggen nog altijd die persoon te willen vinden die van te voren weet dat er een cake fout kan gaan.
Een niet kenner zou zeggen: wat een ********* cake, dat ding ging in een keer of loopt er naar toe om het doorlontlontje op te zoeken.
Een kenner zou zeggen, mensen ga lopen want deze cake gaat niet goed, waarna hij vervolgens zelf op verantwoorde wijze naar de cake loopt om deze of op te ruimen of kijkt of er nog een mogelijkheid is deze alsnog aan te steken.

Gr. Stef

Laatst bewerkt:

postvoordennis

Registered User
Hier wil ik wel even op in haken.

Ik snap de wet wel!
Maar wat is nu het verschil tussen doorlonten of een cake (2e cake) aansteken als de eerste zijn laatste 10 salvo's nog weg moet sturen?
Geen verschil, want het mag beide niet.

Ik snap echter niet waarom 100 schots blokken (2000 gram) wel verboden zijn, maar 4 losse cakes van 500 gram niet. Zolang de hoeveelheid kruit per tube gelijk is, kan ik me geen ander gevaar bedenken.

Bovenaan