Het Weer 31-12-2014

blackpowder

Registered User
Hierbij de nieuwe pluim van het KNMI.
De temperaturen zakken weg. en het blijft droog. het enige waar ik me heel erg zorgen om maak is de wind. deze is in de laatste pruim te zwak en kan de mist makkelijk vormen.

pluim_06260_0_00_60.png

Sweet Laker

Registered User
Hopelijk dat de temperatuursverwachting zo blijft, heerlijk rond het vriespunt oudejaarsnacht. Alleen die wind nog even afwachten of de mist inderdaad.

Nog 8 dagen, niks zo veranderlijk als het weer en met die opwarming van de aarde kan het zomaar opeens weer een graad of 12 zijn volgende week :tounge:

britain

Registered User
Ik heb mazzel gehad afgelopen jaren. Elders in het land dikke mist, bij ons bijna warm, geen wind en geen regen. Alleen 2 jaar geleden had ik harde wind, en regen. Jeetje, wat was ik teleurgesteld. Maarja, schouders eronder en uiteindelijk toch 1 van mijn mooiste oud en nieuws ooit gehad! Apart, ondanks de harde wind etc.

Maar heel vaak kwamen de voorspellingen totaal niet uit bij mij! Gelukkig maar.

Maar een heel zacht windje voor de rook, niet te koud, geen regen, helder weer is iets waar je zo blij van wordt als het gebeurt!!!

Ik blijf trouwens ook vaak tegen mijn vrouw zeggen weken van te voren: dit is een top vuurwerk weertje.. ;)

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
het is vervelend als het weer regent en zo hard waait, maar ik kan er toch niks aan veranderen.
dit jaar hoop klein spul en dat kan prima met elk weer.
vorige jaren heb ik me op zitten vreten en bleek ik toch iedere keer gewoon mijn vuurwerk af te kunnen steken zoals ik wilde.

nu zitten we er zogezegd dicht op, maar ik heb zo langzamerhand alle variaties gezien behalve hagel en hittegolf....
ik zie het wel zoals het komt, je kunt niet veel anders.:smiling:

Attenoje

Registered User
Na jaren knudde weer mag het van mij wel weer een keertje perfect zijn.

Overdag lekker een zonnetje, graadje of 4-5 en in de zon lekkel warm.

In de avond zo rond het vriespunt, heldere hemel en de gehele dag zo een lekker briesje windkracht 2.

Koetje

Registered User
knmi heeft de voorspelling ook drastisch omgegooid, het begint er goed uit te zien! Maar ja, ken wel veel gebeuren in een week nog..

happy4ever

Registered User
Als ik buienradar moet geloven ziet het er voor Zwolle op 31-12 helemaal niet slecht uit:

Nachttemp.: -4
Overdag: 1
Wind: oost 2
Kans op buien: 8%

D

Deleted member 17038

Guest
Het zou voor heel Nederland wel eens heel mild weer kunnen worden met zachte vrieskou.

Ik zou er voor tekenen!

davidH

Registered User
In grote lijn ligt Nederland de 31e onder een hogedukgebied of aan de flank ervan. Zwaartepunt van het hoog ten oosten van ons, koude voorgeschiedenis, erg belangrijk voor de windrichting.
Bij ECMWF is die zuidwest 2-3 Bft maar zelf denk ik dat hij meer zuidelijk zal zijn, wat gunstig is. Wel heeft ECMWF meer wind in het noordwesten, een ZZW 3-4, vlak aan zee 5 Bft. Dit omdat we aan de flank liggen van het hoog. (Plaat 1)
Bij GFS hebben we te maken met vrijwel vergelijkbare kaart en een zuidelijke wind, 2-3 Bft, allemaal een fractie minder wind dan de ECMWF run.
De EPS geeft een ZZW wind, ook 2-3 Bft, dat geeft vertrouwen, geen rare uitschieters.

De temperatuur ligt in de avond rond of iets onder het vriespunt, tot rond -3 graden. Mocht er nog sneeuw liggen, de kans is niet zo groot maar zeker niet uitgesloten, dan kan het zomaar -8 graden zijn.
Het is erg belangrijk wat er aanstaande zaterdag zal gebeuren en tot hoe diep in Frankrijk er sneeuw zal vallen, want daar komt onze wind vandaan oudjaarsdag.

Gezien de luchtvochtigheid zal die niet al te laag liggen maar ik denk niet meteen aan mist, wellicht wel een bak lage bewolking maar daar hebben we met vuurwerk dan weer geen last van.
De neerslagkansen zijn laag, rond 20% ofwel droog weer.

Kortom, het ziet er zeker niet gek uit!

Bijgevoegde EPS kaarten voor de Bilt, acht ik gezien de weerssituatie representatief voor NL
Kaart 1: ECMWF voor donderdag 01 jan 00Z.
Kaart 2: windkracht EPS, let op, in m/s. (voor De Bilt) (3 m/s is 2-3 Bft, 5 m/s is 3-4 Bft)
Kaart 3: Windrichting
Kaart 4: EPS neerslag kans.

Sorry, krijg geen kaartjes gepost...zie daarvoor andere fora waar ze wel staan.....

Laatst bewerkt:

bjorn2202

Registered User
ziet er indaar goed uit!!
hopen dat de wist weg blijft dus voldoende wind
maar ik zie het zeer positief dit jaar volgens mij is het lang geleden dat de voorspellingen zo goed waren voor de 31ste

wit1704

Registered User
I

De temperatuur ligt in de avond rond of iets onder het vriespunt, tot rond -3 graden. Mocht er nog sneeuw liggen, de kans is niet zo groot maar zeker niet uitgesloten, dan kan het zomaar -8 graden zijn.
Het is erg belangrijk wat er aanstaande zaterdag zal gebeuren en tot hoe diep in Frankrijk er sneeuw zal vallen, want daar komt onze wind vandaan oudjaarsdag.

Gezien de luchtvochtigheid zal die niet al te laag liggen maar ik denk niet meteen aan mist, wellicht wel een bak lage bewolking maar daar hebben we met vuurwerk dan weer geen last van.
De neerslagkansen zijn laag, rond 20% ofwel droog weer.

Kortom, het ziet er zeker niet gek uit!

K..

Dat is een heel heel heel fijn vooruitzicht. SUPER. Na al die regen en mist oud en nieuw nachten van de afgelopen jaren.
Zeker nu omdat er pas vanaf 18:00u gestookt mag worden.

Bovenaan