In grote lijn ligt Nederland de 31e onder een hogedukgebied of aan de flank ervan. Zwaartepunt van het hoog ten oosten van ons, koude voorgeschiedenis, erg belangrijk voor de windrichting.
Bij ECMWF is die zuidwest 2-3 Bft maar zelf denk ik dat hij meer zuidelijk zal zijn, wat gunstig is. Wel heeft ECMWF meer wind in het noordwesten, een ZZW 3-4, vlak aan zee 5 Bft. Dit omdat we aan de flank liggen van het hoog. (Plaat 1)
Bij GFS hebben we te maken met vrijwel vergelijkbare kaart en een zuidelijke wind, 2-3 Bft, allemaal een fractie minder wind dan de ECMWF run.
De EPS geeft een ZZW wind, ook 2-3 Bft, dat geeft vertrouwen, geen rare uitschieters.
De temperatuur ligt in de avond rond of iets onder het vriespunt, tot rond -3 graden. Mocht er nog sneeuw liggen, de kans is niet zo groot maar zeker niet uitgesloten, dan kan het zomaar -8 graden zijn.
Het is erg belangrijk wat er aanstaande zaterdag zal gebeuren en tot hoe diep in Frankrijk er sneeuw zal vallen, want daar komt onze wind vandaan oudjaarsdag.
Gezien de luchtvochtigheid zal die niet al te laag liggen maar ik denk niet meteen aan mist, wellicht wel een bak lage bewolking maar daar hebben we met vuurwerk dan weer geen last van.
De neerslagkansen zijn laag, rond 20% ofwel droog weer.
Kortom, het ziet er zeker niet gek uit!
Bijgevoegde EPS kaarten voor de Bilt, acht ik gezien de weerssituatie representatief voor NL
Kaart 1: ECMWF voor donderdag 01 jan 00Z.
Kaart 2: windkracht EPS, let op, in m/s. (voor De Bilt) (3 m/s is 2-3 Bft, 5 m/s is 3-4 Bft)
Kaart 3: Windrichting
Kaart 4: EPS neerslag kans.
Sorry, krijg geen kaartjes gepost...zie daarvoor andere fora waar ze wel staan.....